Kännissä olet ääliö

Ironista tässä kaikessa on, että tuolla kampanjalla yritetään vähentää teinien juomista, mutta unohdetaan se, että todellinen muutos lähtee vain ja ainoastaan aikuisten luomasta mallista. Aikuistuva nuori pyrkii tekemään samoja asioita…

Ironista tässä kaikessa on, että tuolla kampanjalla yritetään vähentää teinien juomista, mutta unohdetaan se, että todellinen muutos lähtee vain ja ainoastaan aikuisten luomasta mallista.

Aikuistuva nuori pyrkii tekemään samoja asioita kuin aikuiset. Mikäli aikuiset ihannoivat juomista, kokevat sen AINOANA tapana pitää oikeasti hauskaa ja kertovat ajan kultaamia tarinoita kännisekoiluistaan nuorena, niin mitäpä muuta voi olettaa kuin että nuori menee tekee perässä. Kuvaavaa on, että tarinoita siitä kuinka oksensi bussissa käsilaukkuunsa pidetään hauskoina ja kertomisen arvoisina tarinoina.

Juominen on aikuisten keskuudessa hyväksyttävämpi käyttäytymismalli kuin juomatta jättäminen. Kuinka moni joutuu selittämään ihmisille tilattuaan oluen baarissa? Kuinka moni jouluu selittämään tilattuaan limun tai mehun? Hih, itse vietin ikimuistoisen laivareissun uuden työporukan kanssa tilaillen salaa alkoholittomia drinkkejä baarista, kun en jaksanut vastailla koko laivamatkaa kysymyksiin ”Miks sä et juo?”. Ja vastaukseksi ei koskaan kelpaa ”miks joisin?”.

Voiko siis olettaa että teini, joka kasvaa tässä juomakulttuurissa jättäisi kännäämättä? Tuskin, vaikka mainos kerrankin osuu asian ytimeen. Kännissä todellakin useimmat ihmiset ovat ääliöitä ;D.