Fitness

Kahvinjuonti saattaa päätyä kuolemaan.

Café au mania

Keskiverto suomalainen juo 160 litraa kahvia vuodessa. Samalla hän pumppaa itseensä parisataa grammaa kofeiinia, maailman suosituinta sallittua piristettä.

Kofeiini parantaa suorituskykyä, lisää valppautta ja nopeuttaa ongelmanratkaisua. Aine komeilee jopa kilpaurheilun kiellettyjen aineiden listalla – tosin raja-arvo on niin korkea, että sen ylittämiseen tarvitaan yleensä koko kannullinen kahvia.

Itseään kahviautomaatilla douppaavan on hyvä tietää, että kahvin vaikutukset psyykeen eivät ole vain myönteisiä.

”Vähäinenkin kahvinjuonti voi pahentaa jo olemassa olevia psyykkisiä oireita, kuten paniikkituntemuksia ja ahdistuneisuutta”, kertoo tutkijaerikoislääkäri Antti Tanskanen Kuopion yliopistollisen sairaalan psykiatrian klinikasta.

Toisaalta liiallinen kahvin kittaaminen voi pistää aivot surraamaan ylikierroksilla. Uni ei tule, ja stressintunne pahenee. Kahvin hyvin runsas käyttö, yli 10 kuppia päivässä, voi aiheuttaa jopa psykiatrisia sairaustiloja, kuten psykoosin, deliriumin tai manian, jos henkilöllä on taipumusta niihin.

Tanskasen johtama tutkimusryhmä raportoi viime vuonna, että yli seitsemän kupillista kahvia päivittäin juovilla oli 58 prosenttia korkeampi itsemurhariski verrattuna vähemmän kahvia juoviin. Tutkimuksessa oli mukana yli 28 000 henkilöä, ja heitä seurattiin 15 vuoden ajan.

”Kofeiinin kohtuullinen käyttö on kuitenkin mielenterveyden kannalta turvallista”, Tanskanen vakuuttaa.

Kahvi vaikuttaa myös fyysiseen terveyteen. Runsas kahvinjuonti voi tutkimusten mukaan lisätä keskenmenon vaaraa mutta suojata maksakirroosilta. Aikoinaan kohuttu yhteys korkeaan kolesteroliin näyttää pitävän kutinsa vain suodattamattoman pannukahvin kohdalla.

Kunto ylös minuutti-spurtilla

Jo tunti liikuntaa kuukaudessa kohentaa kuntoa ja terveyttä, kun sen jakaa minuutin mittaisiin jaksoihin. Yhdysvalloissa kehitetyssä jaksoittaisessa harjoitteluohjelmassa syke kohotetaan nopeasti aerobisella liikunnalla, jonka jälkeen sen annetaan rauhoittua normaaliksi ennen seuraavaa jaksoa. Myös palautuminen rasituksesta kohottaa kuntoa, vakuuttavat tutkijat.

Lähde: Puijo Symposium, Kuopio

Sydän vaarassa viikonloppuna

Ranskalaisen tutkimuksen mukaan nuorten ja keski-ikäisten miesten sydänkohtaukset lisääntyvät viikonloppuisin. Vanhoilla miehillä infarktipiikki on maanantaina. Tulos perustuu Ranskassa 1987–1997 sattuneiden 17 000 sydänkuoleman tietoihin.

Lähde: New Scientist/Heart

Lomalla tyhmyys tiivistyy

Koulussa puurtavia teinejä saattaa ilahduttaa tieto, jonka mukaan koulunkäynti nostaa älykkyysosamäärää. Vaikutus on jopa niin selvä, että kesälomalta älykkyystestiin napatut lapset ja nuoret suoriutuvat kokeessa huonommin kuin koulukuukausina. Toisaalta tutkimustulos kyseenalaistaa koko älykkyysosamäärän järjen: mekaaniset testit taitavat kartoittaa jotain ihan muuta kuin todellista fiksuutta.

Lähde: Psychology Today

Shock Absorber -urheiluliivi

Mikä? Gossardin maahantuoma Shock Absorber -urheilutoppiliivi erittäin vaativaan harjoitteluun

Mitä lupaa? Minimoida rintojen liikkeet urheilun aikana

Plussaa? Todella tukeva ja napakka liivi, pysyy paikallaan kovassakin menossa, ei litistä povea

Miinusta? Olkaimissa vain vähän säätövaraa

Paniikkigeeni löytyi

Jos kammoat aukeita toreja tai ahtaita hissejä, saatat kantaa perimässäsi ikävää geenimutaatiota. Espanjalaiset tutkijat ovat paikallistaneet kromosomissa 15 mutaation, joka näyttää olevan yhteydessä ahdistushäiriöihin, kuten fobioihin ja paniikkihäiriöön.

Reseptit sähköistyvät

Kela ja Lääkelaitos kaavailevat, että muutaman vuoden kuluttua lääkeresepti voitaisiin lähettää sähköisesti suoraan potilaan valitsemaan apteekkiin, jos potilas niin haluaa. Sähköistä ”e-reseptiä” päästään kokeilemaan aikaisintaan ensi vuoden lopulla. Suurin haaste järjestelmälle on Kelan mukaan ehdottoman tietosuojan varmistaminen.Lähde: BMJ/Cell

Kasvissyöjälle D-vitamiinia

Noin 14 prosenttia eteläsuomalaisista nuorista ja 27 prosenttia aikuisista kärsii talvella D-vitamiinin puutteesta. Erityisesti kasvissyöjät ovat vaarassa saada ravinnosta liian vähän D-vitamiinia, ilmenee ETM Terhi Outilan Helsingin yliopistossa tarkastetusta väitöskirjasta. Lisää D-vitamiinia saa purkista, mutta myös esimerkiksi kuivatuista suppilovahveroista.

”Mitä enemmän tuotteesta luvataan, sitä epäluuloisempi on hyvä olla!”

Lähde: Elintarvikeviraston Onkohan tämä humpuukia? -opas luontaistuotteista

Saumatonta tukea

Niken uudet Zone Control -tuotteet: t-paita, rintaliivi ja toppi eivät hankaa. Niissä kun ei ole saumoja. Dri Fit -materiaalin ansiosta ne pysyvät kuivana hikisenäkin.

1 kommentti

lauralotte

2.2.2002 12:57

Haa, Hasse on päässyt mainokseen - siinähän hän poseeraa ilmielävän oloisena jättikahvikupponen kädessään. Kahvi on pahasta, mutta tupakka vieläkin pahemmasta ;)

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi