Kasvishampurilainen vähensi suolan ja rasvan määrää – maku ja koostumus oli jo kohdallaan, nyt se on terveellisempi ja lisäksi gluteeniton

Impossible Burger vastasi kritiikkiin ja poisti lihaa imitoivan hampurilaisen suurimman heikkouden.

Uudet kasvishampurilaiset, joiden pihvi imitoi hämmästyttävän hyvin lihaa, ovat saapuneet ryminällä Suomenkin markkinoille. Osalle kasvissyöjistä lihaisa kokemus on tarpeeton ja outo, kun taas monille vasta kasvisruokavalioon siirtyneille ja siitä vasta haaveileville uudet burgerit ovat olleet erinomainen silta kohti uusia ruokailutottumuksia.

Ainakin osalle ravintoloista isot satsaukset kasvispihveihin näyttävät kannattaneen. Koko listansa vegaaniseksi muuttanut Bun2Bun nimittäin kasvatti muutoksellaan myyntiä moninkertaiseksi ja otti oman paikkansa hampurilaismarkkinassa.

Kilpailu lihaa korvaavista kasvispihveistä on tällä hetkellä kova. Yksi toimialan ehdottomista edelläkävijöistä on yhdysvaltalainen Impossible Foods ja heidän Impossible Burgerinsa, joka on pitkän ja hartaan kehitystyön tulos.

Maku ja koostumus oli kohdallaan jo aiemmin, mutta nyt yritys kertoo korjanneensa yhtä tuotteen tähän asti heikoimmista ominaisuuksista eli ravintoarvoja. Aiempi Impossible Burger sai kritiikkiä siitä, ettei se ollut tarpeeksi terveellinen ja että siinä oli kaloreita jopa hieman enemmän kuin perinteisessä lihaversiossa.

Toki Impossible Burger ja muut kasvisvaihtoehdot ovat ympäristöystävällisempiä eivätkä tuota eläimille kärsimystä, vaikkeivat terveellisiä olisikaan.

Nyt julkaistu Impossible Burger 2.0 on terveellisempi versio samasta tuotteesta, sillä siinä on vain kaksi kolmasosaa tyydyttyneitä rasvoja ja 30 prosenttia vähemmän suolaa aiempaan versioon verrattuna. Samalla pihvin vehnä vaihdettiin soijaan, jotta uusi tuote kelpaa myös gluteenittomille.

Toistaiseksi Impossible Burger 2.0 on saatavilla vain valikoiduissa jenkkiravintoloissa, mutta on tulossa pian ruokakauppoihin Yhdysvalloissa.

Suomeen Impossible Burgeria ei ole saatu, koska tuottajalla on kädet täynnä Amerikan markkinoilla. Yritys on kuitenkin valtavassa kasvussa ja ovat saaneet koko markkinan kehittämään tuotteitaan entistä paremmiksi.

Mashable kuvailee Impossible Burgeria tuotteeksi, joka “päivittää itseään kuin sovellus, kunnes lopetat lihansyönnin”.

“Tämä on vasta alkua Silicon Valleyn ruokatiedeyritykselle, jonka suunnitelmissa on kasvaa isoksi nopeammin kuin sitä ympäröivät tech-jättiläiset. Uudet versiot julkaistaan CES:n kaltaisilla teknologiamessuilla ja käyttäjät vaihtavat saumattomasti uuteen versioon”, Mashablen Chris Taylor kirjoittaa.

Vaikkei Impossible Burgeria koskaan saataisikaan Suomeen, sataa kasvispihvien kehitys samaan laariin, jossa, kuten Impossible Foods kuvailee, kilpailun muodostavat lehmät, eivät niinkään toiset kasvispihvien valmistajat.

Hesburger kyseli marraskuussa vakavana, “voisiko hampurilaisketju luopua lihasta?” Vastaus tähän oli ei, sillä nyt mainosjulisteet huutavat “tuplapihvipekonihampurilaisen” ilosanomaa. Samalla Hesburger kuitenkin rakentaa kovalla vauhdilla omaa kasviproteiinitehdastaan. Jos sen reseptiikka on kunnossa, ehkä täälläkin syödään pian kotimaista versiota “mahdottomasta” hampurilaisesta.

 

 

Kommentoi juttua

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi