Sanoitusten arvioiminen on helvetinmoista jeesustelua.
Mutta olkoot.
90-luvun alussa Helsingin Kaisaniemenkadulla oli kapakka, jonka tilalla nyt on joku hienonniminen mainostoimisto. Kapakan nimi oli vähemmän hieno Fat Mama, ja sen liikeidea oli halpa kalja ja huonot bändit.
Jälkeenpäin ajatellen se teki suomalaista rockhistoriaa. Tällä hetkellä yksikään keskustakapakka ei tarjoa sellaiselle määrälle omituista musiikkia mitään mahdollisuutta.
Siellä Fat Maman sairaassa savussa hyppi kerran kalju jätkä adidasverkkarit päällä puoliakustisen kitaran kanssa. Yhtye oli Zen Café ja kaverin nimi Samuli Putro.
Putro lauloi silloin herra heroiinista ja kuulosti aika naiivilta. Mutta teksteissä oli jotain sellaista, mikä herätti. Sittemmin Zen Café on vakiinnuttanut paikkansa festivaalien luottoesiintyjänä.
Nyt, Helvetisti järkeä -albumilla, tekstien rujous – ja nerous – istuu tarkasti tuotettuun taustaan kuin metro tunneliin. Keikkaputkien vakauttamaa soittoa sävyttävät milloin viulukonesovitukset, milloin funkit kitarat. Kaiken pitää kasassa Putron suorasukaisen maneerikas laulu.
Mutta Putro ja Zen Café vakiinnuttaa paikkansa kiintotähtenä nimeonmaan albumillisella hienoa suomea kuten “sillon hiukset niinkuin heinäpelto” tai “tulis nainen minun näköinen… saattais käyttää hameita vaikkon vielä pakkasta” tai “kannattaako tunnustaa jos pettää” jne jne.
Mutta tämä kaupunki ei ole enää samanlainen kuin 90-luvun alussa. Täysin toinen sanailun suunta on Suomi-hiphopilla.
Kapasiteettiyksikkö on uskomatonta verbaaliakrobatiaa. Jutut “tahallaan vittu ajetuista vittu mälleistä…“ pysäyttävät, hoppaaja Uniikin r-vika on yhtä tyylikäs kuin Lolalla jne. Mutta tyylikkyys kantaa vain hetken.
Albumi Päivästtoiseen nousee Suomi-hopin parhaimmistoon pelkällä rivillä “jos tuutte meidän ete-een painetaan delete-e”, mutta vittumeitsivittuäijäheitänytvittuparibissee-asenne rasittaa aikuista jeesustelijaa.
Hiphopissa pitäisi olla kapinaa. Tällaisessa louskuttamisessa sitä on yhtä paljon kuin korilla kaljaa rokkarin treenikämpällä. Zen pituinen ze.