
Lentäminen on aina sisältänyt ripauksen epämukavuutta: turvatarkastusjonot, viivästykset ja mystiset tahrat turvavyössä. Mutta uusi maailmanlaajuinen tutkimus on nyt virallisesti listannut, mitkä lentoyhtiöt ajavat matkustajat lähimmäksi hulluutta.
Tutkimuksen toteutti Click Intelligence, joka analysoi lähes kahta tusinaa suurta lentoyhtiötä 84 maasta. Arvio perustui matkustaja-arvosteluihin, Skytrax-pisteisiin, valitusmääriin ja turvallisuustilastoihin, jotka yhdistettiin yhdeksi mittariksi nimeltä Tyytymättömyysindeksi (Dissatisfaction Index).
Mitä korkeampi pistemäärä, sitä vihaisemmat matkustajat.
Tulokset
Viimeiseksi sijoittui American Airlines, heti sen perässä Frontier ja United. Raportin mukaan matkustajat antoivat Americanille surkean arvosanan 2,9/10, ja sen kokonaispistemäärä oli 56/100. Yhtiöllä oli myös 11 merkittävää turvallisuus- tai toimintavikaa – eniten kaikista listatuista lentoyhtiöistä.
“Lentoyhtiöillä, joilla on heikoin asiakastyytyväisyys, on yhteinen piirre,” sanoi Click Intelligencen perustaja James Owen. “Ne kohtelevat palveluongelmia yksittäisinä tapauksina sen sijaan, että ymmärtäisivät, miten toistuvat epäonnistumiset kasvattavat turhautumista ajan mittaan.”

Lue myös: Nukkuisitko yön aaveiden kanssa 5000 dollarista? Las Vegasissa se on mahdollista
Tässä kymmenen eniten matkustajia ärsyttänyttä lentoyhtiötä:
- American Airlines – 56/100, alhaisin asiakastyytyväisyys ja 11 suurta tapausta. Lennon kohteita 350, mutta hymyjä harvassa.
- Frontier Airlines – Halpalennot, halpa ilo: matkustaja-arvosana 2,0, viisi tapausta ja 33 miljoonaa tyytymätöntä matkustajaa vuodessa.
- United Airlines – Kuljettaa 173 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mutta ei edelleenkään onnistu ostamaan hyvää mainetta. Arvosana 3,3 ja pitkä valituslista.
- Air France – Yhtä monta suurta tapausta kuin Americanilla (11) ja korkea matkatavaroiden katoamisprosentti. Pariisin romantiikka päättyy, kun laukut katoavat.
- Ryanair – Euroopan halpalentojen jätti sai matkustajakokemuksesta arvosanan 2,8. Halpa lippu, kallis hermorata.
- AirAsia – 34 miljoonaa matkustajaa, mutta silti kokemusarvosana vain 2,8.
- Aeromexico – Kuusi suurta tapausta ja arvosana 3,0/10.
- Scandinavian Airlines (SAS) – Pohjoismainen tehokkuus ei aina tarkoita tyytyväisiä matkustajia.
- Wizz Air – 63 miljoonaa matkustajaa ja vain kourallinen faneja. Arvosana 3,0 ja yksi Euroopan huonoimmista maineista.
- British Airways – Entinen laadukkaan lentomatkustamisen ylpeys, joka nykyään johtaa maailmaa kadonneiden matkatavaroiden valituksissa.

Lue myös: Mikä on paras päivä ostaa lentoliput? Asiantuntijat paljastavat, milloin säästät oikeasti
Tutkimus maalaa synkän kuvan nykylentämisestä: matkustajat kärsivät kutistuvista istuimista, epätasaisesta palvelusta ja laukuista, jotka eivät koskaan saavu perille. Ja silti, kaikesta turhautumisesta huolimatta, me jatkamme lentämistä.
Sillä kaikista viivästyksistä, keskipaikoista ja itkevistä lapsista huolimatta – ainoa asia, joka on lentämistä pahempi, on olla matkustamatta minnekään.
Lähde: Vice