Mies mursi murtovarmaksi mainostetun lukon – lukkofirma haastoi oikeuteen

Hirveää sekoilua yhden lukon takia.

Floridalainen lukko­valmistaja Proven Industries julkaisi verkossa videon, jossa se rehenteli 130 dollarin arvoisen peräkärryn lukon olevan käytännössä murtovarma.

YouTubettaja ja entinen merijalkaväen sotilas Trevor McNally päätti ottaa haasteen vastaan. Hänen kanavansa sisältö perustuu juuri tällaisten murtamattomien lukkojen avaamiseen – se on hänen leipätyönsä netissä.

Eikä tietenkään mennyt kauaa, kun McNally avasi Provenin avaamattoman lukon vaivatta pelkällä alumiinisuikaleella, jonka hän repäisi Liquid Death -limsatölkistä. (LD on juomamerkki, joka tunnetaan liioitellun rajusta brändistään.) 

McNally joi pillimehun. Se on olennainen asia tarinan loppuosan kannalta. 

Lukkoukon viden voi katsoa esimerkiksi painamalla tästä

Sehän meni kivasti

Lukkovalmistaja kimpaantui, mutta yritys haastaa McNally oikeuteen meni kauniisti sanottuna metsään. 

Tarinan kaari lyhykäisyydessään, niin lukkofirman omistaja Ron Lee uhkaili McNallya, erehdyksessä hänen vaimoaan ja riiteli julkisesti netissä, jolloin huomio tapauksen ympärillä oli taattu. Lee meni välittömästi täyteen some-meltdowniin. Hän julkaisi epäsuoria uhkauksia ja lupasi, että aikoo mennä todella henkilökohtaisuuksiin McNallyn kanssa.

Lee alkoi myös väitellä satunnaisten ihmisten kanssa sosiaalisessa mediassa. Samaan aikaan eräs nimeämätön Provenin työntekijä kuvitteli osuneensa hermoon sanomalla, että liian monet ihmiset ottavat kaiken verkossa näkemänsä kirjaimellisesti, mikä Provenia puolustelleen erään raivostuneen julkaisijan mielestä sai internetin satunnaiset kommentoijat kuulostamaan “liberaaleilta lol”, aivan kuin tällainen sivallus olisi isompikin loukkaus.

Kun netissä oli raivottu McNallyn murtotempauksen jälkeen riittävästi, show jatkui oikeussalissa.  

Toukokuussa Proven nosti liittovaltion oikeudessa kahdeksankohtaisen kanteen syyttäen McNallya kunnianloukkauksesta, tekijänoikeusrikkomuksesta ja “harhaanjohtavasta mainonnasta.” Heidän oikeudenkäyntiasiakirjoissaan viitattiin toistuvasti McNallyn mehupurkkiin, väittäen, että hänen “lapsenomaiset jalkojen heiluttelunsa” sai heidän tuotteensa näyttämään naurettavalta. Ironista kyllä, Proven itse oli julkaissut runsaasti videoita, joissa se pilkkasi kilpailijoidensa lukkoja.

Oikeudessa tuomioistuin totesi McNallyn videon olevan sananvapautta ja hylkäsi kanteen – ja lopulta Provenin yritys peitellä kohua vain paisutti tarinaa entisestään. 

Oikeudessa Provenin asianajaja kuitenkin myönsi, että heidän oma työntekijänsä oli onnistunut toistamaan McNallyn tempun.

Puolustuksen asianajaja kysyi sen jälkeen ilmiselvän kysymyksen:

“Kun te itse onnistuitte siinä, eikö teille tullut mieleen, että ehkä paras ratkaisu olisi ollut korjata lukko, eikä nostaa oikeusjuttua?” 

Lähde: Vice