
Sörnäisten metroasemalla ja Masters of Aalto -näyttelyssä selvitetään uusia tapoja merkitä Helsingin kaupungin pyöräilypalveluita.
HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto ovat teettäneet kokeilun ajaksi kahteen Sörnäisten metroaseman portaikkoon pyöräluiskat. Samalla aseman pyöränkuljetusopastus päivitetään.
Kahteen metrovaunuun on merkitty pyöränkuljetustilan sijainti näkyvästi jo ulkokylkeen. Pyörät ohjataan metrovaunun aulatilan toiselle puolelle ja lastenvaunut sekä pyörätuolit toiselle puolelle.
Osana pilottia on suunniteltu myös väliaikainen pyöräparkkialue Masters of Aalto -näyttelyyn ja opastus parkkialueelle. Näyttely on vanhassa makasiinirakennuksessa osoitteessa Hämeentie 39.
On varmasti tärkeää, että pyöräilyyn kannustetaan tyylikkäillä ja selkeillä opasteilla. Toivottavaa olisi kuitenkin myös, että pyöräilyn edellytyksiä edistettäisiin konkreettisesti tarjoamalla lisää pyöräparkkeja, -liuskoja ja -paikkoja julkisen liikenteen välineissä.
Tiina Koivusalon taiteiden ja suunnittelun maisterintyöhön liittyvälle, Helsingin pyöräpalveluita yhdistävälle kokonaisbrändille on kuitenkin varmasti aitoa tilausta. Toimiva brändäys kannustaa kaupunkilaisia tarttumaan pyörään. Ja pyörään tarttumisen edut kaupungissa ovat melko kiistattomat: vähemmän ruuhkia, kansanterveydelle tärkeää kuntoliikuntaa ja vähemmän päästöjä ja pysäköintilasta riitelyä.

Stuttgartin pikaraitiovaunuissa pyörät kulkevat kätevästi vaunun edessä, ulkona. Stuttgartin ratkaisu herätti keskustelua SRV:n operoimassa Facebook-ryhmässä Kerros36, joka tarjoaa inspiraatiota kaupunkisuunnitteluun ja -kulttuuriin. On kuitenkin huomautettava, ettei koko Stuttgart nauti kyseisestä luksusta, sillä pyörienkuljetusvaunu palvelee linjalle, jonka sotkeminen fillarilla on haastavaa, sillä kahden kilometrin matkalla mahtuu 200 metrin korkeuserot.
Kekseliäitä ratkaisuja varmasti riittää muuallakin. Myös bussit voitaisiin ottaa mukaan kehityskohteiksi. Innsbruckissa, Itävallassa pyörät hyppäävät bussin perästä löytyville telineille.