Rapsakkata

Näytetään kirjoitukset helmikuulta 2007.
Seuraava

Sähköinen kuuleminen  1

Aika hieno termi, mutta takaako se todellakin, että ruohonjuuritason kansalaisten toiveet otetaan huomioon?

Kaikenlaista kehitysprojektia on ollut valtakoneistossa vireillä pitkän aikaa.

Otakantaa piste fi ja valtionhallinnon kuulemis- ja palautejärjestelmän kehittäminen

https://www.otakantaa.fi/fi/
Linkki korjattu 4.3.2024

* *

Eikös sitten eduskunnan, kunnan&kaupungin hallitukset/valtuustot voisi laittaa toimimaan virtuaalisesti tietokonemaailmaassa?

Kaikki halukkaat mahtuisivat mukaan ja varmasti hyvin erilaisetkin näkökannat tulisivat päätösten tueksi kuulluiksi.

Aikaahan asioihin menisi, mutta niin tuntuu menevän nytkin.

* *

Vaan lisääntyykö avoimuus ja päätösten teon läpinäkyvyys Suomessa?

Asiasta on heittänyt aika hyvän kirjallisen kysymyksen kokoomuksen kansanedustaja Petri Salo.

Aihe on varmasti Suomen tämän hetkena rahakkaimpaan vallankäyttäjään kohdistunut sanallinen hyökkäys.

* *

KIRJALLINEN KYSYMYS 1070/2006 vp

Tarkistamaton versio 1.1 KK 1070/2006 vp - Petri Salo /kok
Työeläkevakuutuslainsäädännön valmistelu

Eduskunnan puhemiehelle

Työeläkevakuutuslainsäädännöllä on paitsi eläkepolitiikan kannalta myös kansantalouden kannalta erittäin suuri merkitys.

Huolestuttavaa on, että lainsäädännön valmistelussa työmarkkinajärjestöt ovat ottaneet vallan.

Sosiaali- ja terveysministeriö, valtioneuvosto ja eduskunta ovat jääneet kumileimasimen asemaan.

Tuoreena esimerkkinä tästä käy uusi työeläkevakuutusyhtiölaki. Siinähän työmarkkinoiden keskusjärjestöt kaappasivat itselleen vallan yksityisissä työeläkevakuutusyhtiöissä.

Puron ryhmän nimellä tunnettu työmarkkinaneuvottelukunta oli tosiasiallinen valmistelija. Tähän ryhmäänhän kuuluivat työmarkkinain keskusjärjestöjen edustajat ja kahden suurimman työeläkevakuutusyhtiön toimitusjohtajat.

Tämä neljän jäsenen ryhmä ja kyseiset kaksi toimitusjohtajaa valmistelivat työeläkevakuutusyhtiölait, mikä yleisesti tiedetään, vaikka lainsäädäntöhanke oli annettu selvitysmies Louekoskelle.

Viime vuoden vaihteessa Puron siirryttyä eläkkeelle Puron ryhmän korvasi Rantalan ryhmä.

Eläketurvakeskuksen toimitusjohtajana Rantala on alan asiantuntija ja viranomaisluonteisen asemansa vuoksi puolueeton, toisin kuin eläkevakuutusyhtiön toimitusjohtaja Puro.

Työmarkkinajärjestöillä on luonnollisesti oikeus asettaa keskuudestaan sellaisia neuvottelukuntia kuin ne haluavat. Sen sijaan on aiheellista kysyä, onko oikein, että itsensä asettanut ryhmä käyttää käytännössä myös lainsäädännön valmisteluvaltaa.

Erityisen kyseenalaiseksi asia tulee jääviysnäkökulmasta.

Tuossa Rantalan ryhmässä on nyt kolmesta yhtiöstä toimitusjohtajat ja lisäksi jokaisesta myös hallituksen jäsen. Miksi näin?

Asia ei käy ilmi dokumenteista, koska sellaisia ei tiettävästi ole.

Oma kysymyksensä on, miten näihin kolmeen yhtiöön on ylipäätään päädytty.

Vakavampi asia on, että jäävit henkilöt laativat itselleen pelisääntöjä.

Riippumattomuudesta ei ole tietoakaan.

Kun vielä 11.1.2007 saatiin STM:n asettaman selvityshenkilön "Työeläkejärjestelmän kilpailuolosuhteet" - raportti, niin siinä hän muun muassa suosittelee näin: "Lainvalmistelua ja sen läpinäkyvyyttä sekä hankkeiden koordinointia ja viranomaisten yhteistyötä olisi kehitettävä." Miksi tähän oli tarvetta?

Eikö siis eläkelainsäädännön valmistelu ole ollut läpinäkyvää? Asiaan kiinnitti huomiota myös Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan 15.1.2007.

Pyydän asianomaista ministeriä vastaamaan, vieläkö sosiaali- ja terveysministeriö jatkaa lainsäädännön valmistelun ulkoistamista tällä tavalla.

Vieläkö asianosaiset saavat määritellä itselleen pelisääntöjä?

Eläkemiljardit ovat niin valtavat, että kansantalouden ja sosiaaliturvan kannalta on kysymys merkittävästä yhteiskuntapoliittisesta asiasta.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Jos työeläkelainsäädännön valmistelu on oleellisesti muun lainsäädännön valmistelusta poikkeavaa, niin miten siinä toteutuvat läpinäkyvyys ja vastuullinen tasapuolisuus kaikkien eläkelaitosten kesken?

Helsingissä 17 päivänä tammikuuta 2007
Petri Salo /kok

* *

Mielenkiintoista on nähdä mitä ministeri Haatainen tai Luhtanen vastaa?

Vai meneekö vastausvuoro kuin "sattumalta" kiireiden takia vaalien yli?

* *

Päivitys 4.3.2024
Ja näin ministeri vastasi. Muodollisesti kaikki menee oikein, mutta tässä kohtaa kannattaa ottaa lukuun Lakien synty - kirja. Sen kirjoittajana on pitkän uran Ylellä tehnyt Seppo Konttinen. Kirja löytyy hyvin varustetuista kirjastoista, antikvariaateista ja kirjakaupoista kautta maan.

* *

Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Petri Salon /kok näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 1070/2006 vp:

Jos työeläkelainsäädännön valmistelu on oleellisesti muun lainsäädännön valmistelusta poikkeavaa, niin miten siinä toteutuvat läpinäkyvyys ja vastuullinen tasapuolisuus kaikkien eläkelaitosten kesken?

Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Yksityisten alojen työeläkejärjestelmä on syntynyt vuonna 1961 työnantajien ja työntekijöiden sopimuksen tuloksena. Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan hallituksen esityksestä työntekijän eläkelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (PeVL 30/2005 vp), että "tietty ansiosidonnainen etuus, ennen kaikkea oikeus työeläkkeeseen, ansaitaan palvelussuhteen kestäessä. Tällä tavoin ansaittavaa mutta vasta myöhemmin maksettavaa etuutta pidetään työsuorituksen vastikkeen osana". Yksityisen puolen työeläkejärjestelmän lakisääteinen rahoitusvastuu on työnantajilla ja työntekijöillä. Valtio osallistuu vain merimiesten, yrittäjien ja maatalousyrittäjien eläkkeiden rahoittamiseen.

Työeläkejärjestelmässä on kysymys työntekijän toimeentulon varmistamisesta vanhuuden, työkyvyttömyyden ja perheenhuoltajan kuoleman varalta. Tämän takia työeläketurvan uudistuksilla on suuri merkitys yksittäisten ihmisten toimeentulon kannalta ja siten myös kansantalouden kannalta.

Työeläketurvan muutostavoitteista on sovittu hallitusohjelmissa. Tavoitteena on edelleenkin myöhentää pitkällä aikavälillä keskimääräistä työmarkkinoilta poistumisikää 2—3 vuodella. Hallitusohjelman tavoitteet ovat kuuluneet työmarkkinajärjestöjen neuvottelujen piiriin, koska työelämän olosuhteet vaikuttavat siihen, miten ihmiset pystyvät selviytymään työelämässä ja ansaitsemaan oman eläketurvansa. Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelmassa todetaan, että sosiaalivakuutuslainsäädännön kehittämistä jatketaan kiinteässä yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Tämä kolmikantainen työskentelymalli on mahdollistanut sen, että Suomessa, toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, työeläkevakuutusjärjestelmään on voitu tehdä suuriakin muutoksia ilman, että työeläkekysymykset olisivat aiheuttaneet häiriöitä työmarkkinoilla.

Lakisääteisessä työeläkejärjestelmässä eläketurvan toimeenpano on hajautettu useiden eläkelaitosten tehtäväksi. Työeläkevakuutusyhtiöiden, eläkesäätiöiden ja eläkekassojen tehtävänä on huolehtia mahdollisimman tehokkaasti eläketurvan toimeenpanosta ja niiden hallinnoitavaksi kerättyjen varojen sijoittamisesta. Työeläkejärjestelmässä vakuutetun saama eläketurva ei riipu siitä, missä eläkelaitoksessa työnantaja on eläketurvan järjestänyt.

Työeläkelainsäädännön valmistelu perustuu normaaliin lainsäädännön valmisteluun. Vallan kolmijako-oppia ilmentävän perustuslain ja sitä alemman asteisten säännösten perusteella sosiaali- ja terveysministeriö vastaa työeläkelainsäädännön valmistelusta. Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta.

Kaikki yksityisten alojen työeläkelainsäädäntöä koskevat lakiehdotukset on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä. Lainsäädännön valmistelussa eläketurvan rahoittajien ja edunsaajien näkemykset on hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti pyritty sovittamaan yhteen sosiaaliturvan varmistamiseksi. Hyvään lainvalmisteluun kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön näkemyksen mukaan, että myös eläkejärjestelmää toimeenpaneva organisaatio voi olla mukana lain valmistelussa. Työeläkelakien valmistelun yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriö kuulee säännönmukaisesti muun muassa Työeläkevakuuttajat TELA ry:tä ja Eläkesäätiöyhdistys ESY ry:tä. Työeläkevakuuttajat TELA ry on lakisääteistä työeläketurvaa hoitavien yksityisten ja julkisten alojen työeläkevakuuttajien edunvalvontajärjestö ja Eläkesäätiöyhdistys ESY ry on eläkesäätiöiden ja eläkekassojen edunvalvontajärjestö. Työeläkelainsäädännön kehittämisessä keskeinen asema on myös Eläketurvakeskuksella. Sen tehtävä yksityisten alojen työeläkejärjestelmän yhteiselimenä mahdollistaa kaikkien eläkelaitosten, mukaan lukien eläkesäätiöt ja –kassat, osallistumisen työeläkelainsäädännön valmisteluun. Näin varmistetaan, että kansalaisten toimeentulon kannalta keskeiset säännökset voidaan myös toimeenpanna hajautetussa yksityisten alojen eläkejärjestelmässä.

Sosiaali- ja terveysministeriö asetti viime kesäkuussa selvityshenkilön selvittämään työeläkejärjestelmän kilpailuolosuhteita. Selvityshenkilö kiinnittää 11 päivänä tammikuuta 2007 julkistetussa raportissaan huomiota muun muassa eläkelaitoksia koskevan lainsäädännön valmistelukäytäntöjen läpinäkyvyyteen ja tasapuolisuuteen. Selvityshenkilö tarkastelee myös eläkelaitosten kilpailuun vaikuttavan lainsäädännön sisältöä, esimerkiksi eläkelaitosten yhteistyötä ja vakuutusmaksun laskuperusteita. Sosiaali- ja terveysministeriö on lähettänyt selvityshenkilön raportin lausuntokierrokselle. Selvityshenkilön raportin ja siitä saatavien lausuntojen perusteella sosiaali- ja terveysministeriö aikoo arvioida työeläkelainsäädännön valmistelukäytäntöjen tarkoituksenmukaisuutta ja tarvittaessa kehittää niitä valmistelun läpinäkyvyyttä ja objektiivisuutta tukevalla tavalla.

Helsingissä 7 päivänä helmikuuta 2007
Sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen

* *

Eli kertauksena. Muodollisesti kaikki menee lainsäädäntötyössä perustuslain mukaan oikein, mutta tosielämässä suurinta lainsäädäntövaltaa työelämän vakuutusten piirissä käyttävät ne osapuolet, jotka työelämän vakuutusmaksuja maksavat.

Työtapaturma- ja ammattittautivakuutuksissa vakuutusmaksut maksavat työnantajat, joten niillä on suurin valta lainsäädäntö-, toimeenpano- ja tuomiovallan alueilla.

Siksi esimerkiksi vakuutuslääkäri- ja vakuutusoikeusjärjestelmien korjaaminen ei ole yli 25 vuoteen edistynyt. Vaikka useiden hallitusten ohjelmassa on ollut kirjauksia niiden korjaamisesta.

Vahva ja välittävä Suomi – hallitusohjelmasta
- Julkaistu: 10 heinäkuun, 2023 | Kirjoittanut: Suomi 2017 verkosto

Toivottavasti myös suomalaiset kuuluvat pääministeri Petteri Orvon hallitusohjelman kärkihankkeisiin. Nämä kaksi hallitusohjelman kirjausta ovat verkostomme jäsenten osaamisen ydinaluetta.

1. ”Hallitus selvittää vakuutuslääkäreiden ja hoitavien lääkäreiden osuutta ja yhteistyön kehittämisen tarpeita potilaiden etuuksien paremmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi toteutumiseksi puoliväliriiheen mennessä.”

2. ”Sisäilmasairastuneiden ja kroonisen väsymysoireyhtymän (ME/CFS-) potilaiden tarvitsemien tukien, sairaus- ja kuntoutusetuuksien toteutumista edistetään.”

Lähde molemmille lainauksille on Vahva ja välittävä Suomi – hallitusohjelman kohdasta 4.3 Työhön kannustava sosiaaliturva > Muu sosiaaliturva > sivu 74.

Lue lisää osoitteessa:
https://suomi2017.wordpress.com/2023/07/10/vahva-ja-valittava-suomi-hallitusohjelmasta/


Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta

Viimeisimmät käänteet Suomen uusimman Euroopan ihmisoikeustuomarin Päivi Hirvelän valintaprosessiin liittyvistä käänteistä kansalaisnäkökulmasta katsottuna, voitte katsoa Teille sopivassa tilanteessa osoitteessa:

"Wikipedia-skandaali"
- Julkaistu: 30 marraskuun, 2012 | Kirjoittanut: Suomi 2017 verkosto

2.12.2012 kello 12:37 – Wikipedian osalta on tapahtunut korjaus. Kiitokset vinkkaajalle. Katso päivitys artikkelin lopusta. Pallo EIT – skandaalista on taas siirtynyt puhtaasti päättäjien syliin. Myös nk. virallisten tiedotusvälineiden toimia asiakokonaisuuden avaamisessa odotellaan

Linkki
Linkki korjattu 4.3.2024

Toivottavasti tähän aktiivisten kansalaisten virallisten asiakirjojen kautta esille tuomaan erittäin vakavaan epäilyyn saadaan pikaisesti Suomen valtion tai esimerkiksi Euroopan neuvoston taholta virallinen vahvistus:

”Olivatko Päivi Hirvelän CV:ta varten antamat tiedot kaikilta osin paikkansapitäviä ja tapahtuiko koko Suomen ihmisoikeustuomarin valintaprosessi voimassa olevien lakien vaatimusten mukaisesti?”

Mielestäni reilu avoimuus, oikeissa kohdin käytettynä, lisää aina luottamusta poliittisella ja virkamies vastuulla toimivia päättäjiä kohtaan.

Nyt vallalla olevan supisuomalaisen vaikenemisen sijaan.


Jenna Jameson - Seksitähden päiväkirja

Tulinpa lukeneeksi kirjan, jonka todenperäisyydestä on vaikea tehdä ainakin itselleni selkoa.

Aikuisviihde kun on ollut itselleni varsin tuntematon alue.

Mitä nyt, joskus on tullut toisella silmällä vaivihkaa vilkaistua. Ja joitakin Isojen Poikien lauluja korvin kuunneltua.

Vaan tuosta kirjasta. Jenna Jameson ja Neil Strauss, Erotiikan ammattilainen, Seksitähden päiväkirja.

Ainakin se kertoo yhden asian hyvin. Ihmisen ikävä on aina toisen luo.

Samalla se kertoo mielestäni hyvin kuinka ankarilla pelisäännöillä pornoala toimii. Kirja on varsin suoraa tykitystä, joten sitä voi suositella alasta jo toimeentuloa saaville tai alan tähdeksi haluaville.

Samankaltaisuudet menestyneiden rock - bändien kanssa ovat yhteneväiset. Kovaa työtä, iänmukaista sekoilua ja kusettavia yhteistyökumppaneita, kunnes virheiden tekemisen kautta löytyy se oikea tapa tehdä omaa työtään sekä työstää omaa eläämäänsä eteenpäin.

Kirjaa voin suositella lämpimästi myös koville politiikan kentille tähtääville. Samankaltaisuudet ovat vallanhuumaa tavoittelevilla ja siihen kiinni päässeillä varmasti samankaltaiset. Niin miehillä kuin naisillakin.

Kovin monelle alfanaaraalle tai - urokselle ei ole puolueissakaan koskaan lopulta tilaa. Ellei tapahdu sitä tuposta kuuluisaa halua joustoihin.

Kaikki politiikot tietävät teoriassa miten temppu tehdään. mutta onnistuakseen yhä uudestaan uusien ihmisten kanssa; kaikki vaatii aikaa ja tutustumista elävässä elämässä toisiinsa. Ilman luottamusta ei ole eikä tule suhteista yhtään mitään.

Kova kolmikanta politiikka on mielestäni pornoa paljaimmillaan ja pahimmillaan.


Eduskuntavaalit 2007 - Seiskan vaalit

Tuli vain mieleeni tuosta julkisuudessa vellovasta kirjoittelusta.

Mitäs jos kaikki onkin tarkan käsikirjoituksen mukaan etenevää?

Vaihe vaiheelta. Kohtaus kohtaukselta. Juttu etenee.

Ensin pieni paljastus. Sitten luvassa on isompi paljastus. Sitten kaikki perutaan. Kunnes taas muutaman päivän kuluttua luvassa onkin jo mahdollista elävän kuvanmateriaalia.

Mistäkö on kirjoituksessani kyse?

No tietysti Susanin ja Matin stoorista. Käänteitä siinä alkaa olla siinä mitalla, että olisiko kyse Miljonääri-Jussin tyyppisestä vedätyksestä?

Ilmaista mainosaikaa ja koko ajan kohoavia sympatiapisteitä Matille.

Sitten kun vaalit ovat ohitse, niin paljastuukin, että Susanin pitopalvelu tarkoittikin jotain ihan muuta. Mihin pitopalvelu on totuttu kansalaisten mielikuvissa aiemmin yhdistämään.

Faktat paljastavaa faksia pukkaa taas todennäköisesti Jäätteenmäen masinaan.

Susan onkin saanut palkkansa taitavan manoveerin masinoineelta mainostoimistolta, joka on taas laskuttanut Susanin kulut keskustapuolueelta. Toki keskustaa lähellä olevan tukiyhdistyksen kautta.

Tästä jutusta ei voi kun onnitella kepulaisia. Kyllä muut puolueet ovat ihan aidosti kateellisia. Citymäinen temppu; kyvykkäiden maalaisten puolueelta.

Asia - aiheista näissä eduskuntavaaleissa enää viis.

Seuraavaksi Jacob Söderman anoo Matin puolesta Seiskassa: "Susan kiltti! Ethän vuodata, vaan mitään makkarikuvia netissä, pliis!"


Mitä saasteita löytykään katosta?

Nuivettuneen Nato - keskustelun sijaan on saatu sitten polkaistua käyntiin se tarpeeksi laaja keskustelunaihe eduskuntavaaleihin.

Aihe sopii jokaisen puolueen suunnitelmiin passelisti.

"Olemmme valmiita keskustelemaan tarvittaessa Natosta, mutta nyt olemme todella huolestuneita; mitä kaikkea saasteita löytyykään itse kunkin kotitalon katosta."

Aihe on riittävän laaja, jotta siitä riittää keskusteltavaa ennen ja jälkeen vaalien. Eikä tarvitse jäädä kiinni liian tiukkoihin yksityiskohtiin. Tilastoja ja mittaustuloksia taitaa löytyä jokaiseen puolueen tarpeisiin.

Mielenkiintoista on kuulla jossain vaiheessa, kuinka 5 miljoonaisen kansan toimenpiteet vaikuttavat globaaliin ilmastotilanteeseen, jos itäinen ISO naapurimme tunkee paskaa tuutin täydeltä merelle, maalle ja ilmastoon?

Kukahan puolueistamme ja avainpoliitikoistamme avaa tästä ongelmasta suoran keskusteluyhteyden Kremliin?

Voisikohan presidenttimme vilkaista peiliin ja tarttua rohkeasti luuriin?

* * * *

Vihreät olivat vielä jokin aika sitten ärhäkästi puhumassa Venäjän ihmisoikeustilanteesta. Ja se on aina hienoa, mutta keskustelua pitäisi mielestäni myös jatkaa.

Nyt ollaan vihreidenkin puolelta niissäkin asioissa mielin kielin, jotta pääsy hallitukseen kahden ison puolueen kolmanneksi pyöräksi olisi edes tarjolla.

Vain onko tuo kolmas pyörä edelleen RKP?

* * * *

Jotenkin itselleni on muodostunut sellainen kuva, että vihreitä kiinnostavat kyllä ihmisoikeudet ja oikeusturva-asiat, kunhan ne eivät pureudu täällä kotimaassa vallitseviin valtaapitävien synnyttämiin ongelmiin.

Vaan ei huolta vihreiden intohimoiset kannattajat.

Jos vihreillä riittää rohkeutta nostaa esille tällä hetkellä Suomessa pitkään jatkuneet lakien takaamien ihmisoikeuksien ja oikeusturvan loukkaukset, niin olen valmis kääntämään vihreiden suhteen takkiani niin sanotusti lennossa.

* * * *

Päivitys ja linkin korjaus 23.2.2024

Lisätietoa esille nostettavasta ja aukikerimistä vaativasta ongelmavyyhdestä löytyy esimerkiksi osoitteessa:

"Pääministeripuolue kokoomus"
- Julkaistu: 22 maaliskuun, 2022

- -

SISÄLLYSLUETTELO
Stubbin korjausliike junnaa paikallaan
Ben Zyskowicz tai Kimmo Sasi paljastamaan demareiden ekosysteemi
Kokoomuksen kytkentäkaaviot päivänvaloon
Jyrki Kataisen paluu parrasvaloihin
Kansanäänestys Natosta vai ei?
Nato-jäsenyyden hinta kokoomukselle
Perustuslain ”uudistuksesta” 2007-2011
Suomalaisen Pikku – Venäjän aikakaudesta
Vaihtaako kokoomus puheenjohtajaa?

Lue lisää Suomi 2017 verkoston blogista:
https://suomi2017.wordpress.com/2022/03/22/paaministeripuolue-kokoomus/


Ajokortti tarpeeseen jos toiseen

Teknisten vempeleiden maailman tarpeisiin on kehitetty erilaisia henkilön perustaidot osoittavia kortteja.

On erilaisia ajokortteja. Moottoriajoneuvoille kuin tietokoneille.

Useilla elämän perusalueilla kuitenkin tarvittaisiin kiireesti kaikille suositeltavia perustaitojen kursseja tai seminaareja.

Niiden tarkoitus ei olisi saavuttaa kirjallisia todisteita taidoista paperilla. Vaan antaa perustaitoja luovia elämän polkuja eteenpäin ja päästä kiinni vähillä virheillä siihen, että minkälaisia harjoitteita kannattaisi itse kunkin elämässään pohtia tarkemmin.

Yksi elämän perushaasteista ovat erilaiset ihmisten parisuhteisiin liittyvät asiat. Niitäkin on niin monenlaisia.

Ihanintahan olisi, että kaikkien suomalaisten makuuhuoneiden aktiviteettien suhteen mies saisi puolisonsa laulamaan aina nautinnon hoosiannaa ja nainen saisi puolisonsa ulvomaan uljaiden uiguurien ulinaa.

Vaan siinäpä se ongelma monesti onkin. Toista taas haluttaa heti ja toista ei sitten millään. Varsinkaan 12-tuntisen työpäivän päälle eikä 5-tuntisen yöunen alle.

Kuukausien tauon jälkeen saattaa "Pikku - Kalle" alkaa elää omaa elämäänsä.....

* * * * *

Vaalien lähestyessä kaikenlaista eläväisten ihmisten väliseen toimintaan liittyvää kaivetaan esiin.

Edellisellä viikolla uutisoitiin näyttävästi Olli Saarelan marraskuussa sattuneesta päiväpeitteiden maksamattomuusongelmista.

Viikon alussa uutisoitiin joulukuussa SDP:n kansanedustajan kourineen värikästä kirjailijaa persuuksista. Epäselväksi asia vieläkin jäi. Kuka teki mitäkin?

Jokohan ensi viikolla ollaan siirrytty näissä jutuissa tammikuussa tapahtuneisiin?

Susan Kurosen "paljastuskirjaa" painettaneen jo kovalla vauhdilla ilmestyväksi. Ilmestynee juuri tuossa helmi-/maaliskuun vaihteessa...

Jokohan juhannukseen mennessä selviää kenen tahojen asettamaan liukumiinaa pääministerimme erehtyi polkaisemaan?

* * * * *

Mikäli luvassa on vielä tuosta suhteesta seksiä sisältävää videonauhaa, niin lienee paikallaan Suomessakin ottaa yhteyttä Clintonin Biliin, kuinka erilaisiin luonnollisiin tarpeisiin pohjautuvia valtion huipputason painajaisia olisi hyvä hoitaa.

Tai kannattaisiko sittenkin suora henkimaailman meedioyhteys Kekkosen Urkkiin, niin rupeaisivat menemään Kanervan Ikekin teletekniset lähestymiset paremmin julkisuudelta suojattuun purkkiin.

Himot ne on hiirelläkin ja potenssit politiikoillakin.


Seuraava