Mediamurros vuonna 2014: bloggareiden, innovaattoreiden ja yrittäjyyden kulta-aikaa

"Wauuuuuuuuuuuuuuuuuu!", sanoisi [b]Matti Willamo[/b] jos olisi ollut paikalla tapaamassa median epäarvostetuimpia tulevaisuuden mediastaroja. Sanon, että olipa todella energisoiva ja inspiroiva tapaaminen eilen Suomen tulevaisuuden mediatähtien kanssa Tradetrackerin bileissä. [b]Mediascene muuttuu…

Suomen tulevaisuuden mediakeisarit tapasivat Helsingin yössä. Bläk -yökerho ja G18:ssa oli väkeä, jotka tavoittavat jo nyt 3,5 M Suomalaista. Mediamurros kiihtyy vuonna 2014 ennustaa Lavas.
Suomen tulevaisuuden mediakeisarit tapasivat Helsingin yössä. Bläk -yökerho ja G18:ssa oli väkeä, jotka tavoittavat jo nyt 3,5 M Suomalaista. Mediamurros kiihtyy vuonna 2014 ennustaa Lavas.
"Wauuuuuuuuuuuuuuuuuu!", sanoisi [b]Matti Willamo[/b] jos olisi ollut paikalla tapaamassa median epäarvostetuimpia tulevaisuuden mediastaroja. Sanon, että olipa todella energisoiva ja inspiroiva tapaaminen eilen Suomen tulevaisuuden mediatähtien kanssa Tradetrackerin bileissä. [b]Mediascene muuttuu voimakkaasti.[/b] Mediamurros on vuoden puheenaihe ja ensi vuonna se vain korostuu. Vanhojen tekijöiden uudistumiskyky kiihtyy, mutta nuoret ketterät innovaattorit ja yrittäjät ovat jo [b]tuhat askelta edellä[/b]. [b]Muutosvoimia vuodelle 2014:[/b] – Innovaattorit synnyttävät uusia medioita – Tulee enemmän ihmisiä, joilla on yhden median sijasta 200 mediaa – Muotilehdet eivät vie enää muotia eteenpäin, bloggarit ja katumuoti vievät muotia eteenpäin. – Ennen toimittajat olivat tähtiä, nykyään [b]bloggarit[/b], instaajat, affijäbät ja mimmit, superverkottujat ja mallit ovat tähtiä – Yksittäisistä bloggareista tulee tähtiä – Blogaajan yksittäinen postaus myy enemmän kuin Hesarin etusivu – Telkkaria ei tarvita ilmiöiden synnyttämiseen. Videoita katsotaan netin kautta entistä enemmän. Nettivideomainonta ja videoparaatimainonta lisääntyy. – Printtimainonnan todellinen tehokkuus paljastuu ja jengi tajuaa, että display konvertoi yhtä hyvin, oli se printissä tai digissä. – Verkottuminen media-alalla lisääntyy – [b]Kuratointi[/b] ammattina lisääntyy – Median lukemiseen vaikuttaa entistä enemmän [b]joukkovoima[/b] (power of public) ja [b]joukkoviisaus[/b] (wisdom of crowds) ja ihmisten suosittelu, ts usein niin väärinymmärretyt sosiaalinen media eli some – Visuaalisuus viestinnässä lisääntyy – Syntyy uusia ammatteja kuten [b]tunnetilajournalisti[/b], [url=http://www.city.fi/blogit/2455/hashtagjournalisti+ja+muut+viestinnan+ja+markkinoinnin+uudet+tittelit/124676]häshtägjournalisti[/url] jne – Ammattibloggareiden määrä lisääntyy – Bloggaajilla on valtava voima myyjinä. Bloggaaja on esikuva, idoli. – Brändimainonta verkossa lisääntyy – Bloggareiden tuottama sisältö perinteisissä medioissa lisääntyy. Esim Cityn Blogit – Brändidominanssimainonta saiteilla (esim [url=http://www.city.fi]City[/url]) lisääntyy – Nichesaitteja syntyy kuin sieniä sateella, (esim Brunsseihin erikoistunut [url=http://www.Brunssipartio.fi]Brunssipartio[/url] ) – Sisältömarkkinointi lisääntyy – Digimarkkinoinnin osto-osaaminen kehittyy – Kampanjat suunnitellaan digi-first -mallilla – Media keskittyy, [url=http://www.citydigital.fi]City Digital[/url]:in kaltaiset mediaperheet kasvavat voimakkaasti
Mainostajan ja kuluttajan välillä vuonna 2014 ei ole enää mediatoimistoa. Brändi puhuttelee kuluttajia usein suoraan bloggarien kautta.  Brändimainonta lisääntyy mediaperheissä kuten City Digital. Kuvassa Ifolorin Pekka Ketonen esittelemässä mahtavia
Olin eilen ihan fiiliksissä. Tradetrackerin bileissä oli 140 tyyppiä. Kaikki ihan tavallisia kansalaisjournalisteja. Laskeskelin, että siinä salissa oli väkeä, jotka voivat yhdessä tavoittaa 3,5 miljoonaa Suomalaista ja vähintään 5 miljoonaa suomen ulkopuolelta.
Partyyyy ! City / Lavas ja Aleksi / Vivas :)
[b]Media pirstaloituu. Antaa sen pirstaloitua.[/b] Suomen mediaskenessä tullaan näkemään seuraavan vuoden aikana ällistyttäviä verkottumisia ja yhteenliittymiä. Menestystä median kärkijoukolle! Pysy linjoilla! Ilkka O. Lavas sarjayrittäjä, City -lehti, [url=http://www.citydigital.fi]City Digital -mediaperhe[/url] twitter: [url=https://twitter.com/lavas]@lavas[/url] Facebook: : [url=https://www.facebook.com/ilkkaolavas]IlkkaOLavas[/url]
Vuonna 2014 syntyy uusia ammatteja kuten tunnetilajournalisti, häshtägjournalisti. Bloggaaja ammattina tulee myös MOL -hakukriteereihin arvaa Ilkka O. Lavas