Mitä ihmettä! Tämä maali olisi pitänyt hyväksyä

  • Tuomari

KYSYMYS: Miksi videolla nähtävää maalia ei hyväksytty?

VASTAUS: Kieltämättä outo tilanne nähtiin Championshipin matsissa Cardiffissa 17. maaliskuuta. Kotijoukkue Cardiff City sai vastaan Bournemouthin, joka pelaa tosissaan tänä vuonna noususta suureen ja mahtavaan Valioliigaan. 1-1 päättynyt ottelu sai yllättävän käänteen, kun tuomari ei hyväksynyt Bournemouthin 2-1 johtomaalia.

Hylätty maali oli kierroksen ja saarivaltakunnan puhutuin tilanne seuraavat päivät. Osa puolusti tilanteessa tuomaria, kun taas valtaosa ihmetteli, miksi maalia ei hyväksytty.

Itse päätuomari on katsonut tilanteen nauhalta useampaan otteeseen ja voin todeta, että ottelun erotuomari teki virheen. Maali olisi pitänyt hyväksyä. Jalkapallon sääntökirjoissa sanotaan seuraavaa: epäsuora vapaapotku suoritetaan, jos kenttäpelaaja estää maalivahtia vapauttamasta palloa käsistään. Bournemouthin kärkipelaaja Callum Wilson ottaa etäisyyttä Cardiffin maalivahtiin Simon Mooren, kun veskalla on tilanteen jälkeen pallo hallussa. Ei katso edes maalivahtiin päin, ei tee estämisliikettä, kun Moore laukaisee palloa käsistään suoraan Wilsonin selkään. Pallo kimpoaa yläriman kautta takaisin Wilsonille, joka laittaa sen tyhjään maaliin. Peli on kuitenkin vihelletty poikki ja kaupanpäällisiksi Wilson saa keltaisen kortin.

Ottelun erotuomari Lee Mason ilmeisesti luulee Wilsonin estäneen Cardiffin veskaria. Moorella olisi ollut todella paljon tilaa potkaista pallo pois, ilman että palloa olisi tarvinnut potkaista Bournemouthin hyökkääjään.

Pelin jälkeen Bournemouthin manageri Eddie Howella oli selvä mielipide tilanteesta.

“Sinun täytyy kysyä erotuomarilta, miksi hän ei hyväksynyt maalia. Ei hänellä muutenkaan ollut paras päivä viheltää, mutta se ei käy selitykseksi. Callum oli tilanteessa toisinpäin, hän seisoi kasvot poispäin veskarista, joka on sallittua. Eikä estä millään tavalla avauspotkua. - se on todella outo päätös ja lopulta se maksaa meille kaksi pistettä.”

Toivottavasti Bournemouth on päässyt tilanteesta yli ja jatkaa taistelua suorasta noususta. Toivotaan, ettei episodi vaikuta loppukauden sarjataulukkoon.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar

4 kommenttia

Lasse Candé

1.4.2015 02:06

Täysin oikea tuomio. Ei jalkapallon säännöissä ole kyse sellaisista asioista kuin "estämisliike" tai miten päin nyt sattuu olemaan, elleivät nämä (sääntökirjasta puuttuvat) detaljit jotenkin anna välineitä pohtia aikomusta, eli tahallisuuden astetta. Noita argumentteja voi muutenkin olla fiksumpi hakea joiltain muilta kuin tuomioista valittavilta joukkueiden managereilta.

Käännetäänpäs asettelu toisinpäin. Onko tuolla pelaajalla mitään muuta syytä jäädä tuonne paitsioon itseään väsyttämään paluujuoksun merkeissä kuin estää/vaikeuttaa maalivahtia laittamasta palloa peliin? (Vastaus: Ei. Syy on yksinomaan pallon peliin laittamisen vaikeuttamisessa.) Se ei mene niin että maalivahdin pitää joutua noissa luikkimaan asennevammaisten ehdolla vaan niin että asennevammaiset saavat korttia. Jutussa siteerattu sääntöjen kohta on tasantarkkaan näihin tilanteisiin tarkoitettu ja tässä on oikein malliesimerkki siitä milloin sitä keltaista pitää heiluttaa. Luulo että pelaajan esim pitäisi toimia joillain yllättävillä nopeilla torjuntaliikkeillä on väärä. Kannattaa katsoa tuon pelaajan steppailua siinä hieman ennen, niin tarkoitusperänsä käy melko selväksi.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Juilaaa

6.4.2015 23:45

Aivan päin helvettiä ja kertoo tuomarin asennevammasta. Siihen vielä kortti päälle kun tajuaa mokanneensa täysin . Tilaa on joka puolella ja pelaaja ei tee mitään estääkseen. Kortti pitäisi antaa molarille joka yrittää vahingoittaa vastustajaa. Takaraivoon kun olisi osunut niin syyte vielä pahoinpitelystä päälle.

väärin meni

8.2.2016 04:11

No etpä paljon tajua futissäännöistä, vaikka tekstiä paljon tuleekin. Molsen ikioma moka ja tahallinen potku päin pelaajaa, joka vieläpä seisoi rankkarialueen ulkopuolella eikä estänyt molsea, joka itse valitsi antaa avauksen jo sekunteja metrien päässä seisseen pelaajan linjalta.

nikiti

3.1.2016 19:21

Veskarin omaa hölmöyttä latoa pallo suoraan pelaajaa päin.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi