Super Bowl ja hullut jenkit

[b]KYSYMYS: Miksi Super Bowl on jenkkien suosituin tapahtuma? VASTAUS:[/b] Super Bowl on yksi maailman katsotuimmista urheilutapahtumista ja Jenkeissä se on ehdottomasti suosituin. 22 kaikkien aikojen katsotuinta tv-lähetystä USA:ssa on Super…

Kuva: New Englang Patriots / Facebook
Kuva: New Englang Patriots / Facebook
[b]KYSYMYS: Miksi Super Bowl on jenkkien suosituin tapahtuma? VASTAUS:[/b] Super Bowl on yksi maailman katsotuimmista urheilutapahtumista ja Jenkeissä se on ehdottomasti suosituin. 22 kaikkien aikojen katsotuinta tv-lähetystä USA:ssa on Super Bowleja ja finaalilla on maassa reilusti yli 100 miljoonaa katsojaa. Maaginen ottelu pelattiin 51:n kerran sunnuntaina 5. helmikuuta Houstonissa, Texasissa. Ensimmäistä kertaa jatkoajalle venyneessä trillerissä New England Patriots tuli takaa ja otti lopulta voiton Atlanta Falconsista. Super Bowl ei ole vain ottelu vaan massiivinen viihdetapahtuma, joka lamauttaa Jenkit lähes koko vuorokaudeksi. Oheistapahtumat alkavat jo päiviä ennen kuin jalkapalloa edes ryhdytään pelaamaan. Sitä katsovat muutkin kuin sääntöihin ja taktisiin kuvioihin vihkiytyneet jalkapallofanit – varsinkin mainosten ja puoliaikashown takia. Tänä vuonna puoliajalla yleisöä viihdytti muuan Lady Gaga eeppiset mittasuhteet saaneessa show’ssa. Kaikki muistavat vuoden 2004 Super Bowlin puoliaikashow´n, kun Janet Jacksonin nänni vilahti ”vahingossa” eikä kukaan halua enää missata moista kohutapahtumaa. Myös mainokset nousevat joka vuosi puheenaiheeksi. 30 sekunnin mainosspotti ottelun aikana maksaa 5,02 miljoonaa dollaria. Mainoksia näytetään ottelun aikana noin 80, mutta Suomen lähetyksissä niitä ei valitettavasti nähdä. Mainospelin voittajiksi selviytyivät tänä vuonna ne, joilla ei ollut varaa ostaa puoliajan kalleimpia mainospaikkoja, sillä puoliajalla peli näytti jo ratkenneen Atlantalle ja osa ihmisistä karkasi tv:n äärestä. Halvemmilla (mutta ei silti millään ilmaisilla) mainospaikoilla ottelun lopussa näkyneet yritykset osuivat jättipottiin, sillä ihmiset palasivat ruudun ääreen kuultuaan pelin tasoittuneen. Ne, joiden mainos piti näkyä ottelun päätyttyä, saivat näkyvyyttä juuri ennen kuumaa ja kiinnostavaa jatkoaikaa. Ruoka ja Super Bowl liittyvät erottamattomasti toisiinsa. Jenkit syövät finaalin aikana noin 1,25 miljardia kanansiipeä, 1,72 miljoonaa kiloa popcornia ja 5 miljoonaa kiloa perunalastuja sekä juovat 1,25 miljardia litraa olutta. Viime vuonna käytettiin 55 000 tonnia avokadoja guacamolen valmistamiseen. Nachoja guacamoleen upotettiin 38 000 tonnia. Kaikkiaan amerikkalaiskuluttajien arvioidaan käyttävän ottelun ympärillä 14,31 miljardia dollaria. Super Bowl on oiva keino nostaa esille tuhkimotarinoita, joita jenkit rakastavat. Ryysyistä rikkauksiin, vaikeasta menneisyydestä Super Bowl -voittajaksi. Tiesitkö muuten, että loppuottelun nimeämiseen roomalaisin numeroin päädyttiin, koska finaali on eri vuoden puolella kuin runkosarja. Tämän vuoksi vuosiluku koettiin harhaanjohtavaksi. Super Bowl V kaudella 1970 oli ensimmäinen, jossa käytettiin roomalaisia numeroita – aina viime vuoteen asti. Viime vuonna roomalaisen L:n sijaan käytettiin numeroa 50. L oli kuulemma graafisesti vaikea, eikä yksikään yli 70 saadusta logoehdotuksesta näyttänyt hyvältä. L-kirjain liitetään myös sanaan loser eikä Super Bowlia haluttu yhdistää häviäjiin. Tänä vuonna roomalainen numero teki paluun ja kyseessä on Super Bowl LI. [i]Seuraa Tuomaria myös [url=https://www.facebook.com/sportsbarcasinohelsinki]Facebookissa[/url] ja [url=https://twitter.com/CasinoSportsBar]Twitterissä @casinosportsbar[/url] tai [url=http://www.casinohelsinki.fi/sports-bar]klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille[/url].[/i]