Miksi lentokoneiden vessoissa on yhä tuhkakuppi?

Tähän ihmetykseen on ihan looginen syy.

Olet ehkä joskus huomannut sen. Pieni metallinen tuhkakuppi lentokoneen vessan ovessa – vaikka kaikkialla ympärillä huudetaan “No smoking”. Miksi ihmeessä koneessa, jossa tupakan sytyttäminen on kielletty rangaistuksen uhalla, on edelleen paikka, johon voi sammuttaa savukkeen?

Kielto, joka ei poistanut riskiä

Tupakointi on ollut kielletty lentokoneissa 1990-luvun alkupuolelta alkaen. Silti ilmailumääräykset edellyttävät, että jokaisessa koneen vessassa on edelleen tuhkakuppi. Ei nostalgiasyistä, vaan koska viranomaiset tietävät, että joku rikkoo sääntöä ennemmin tai myöhemmin.

Jos joku siis sytyttää tupakan salaa — ja sekin tapahtuu yllättävän usein — hänen on parempi sammuttaa se turvallisesti metalliseen kuppiin kuin heittää tumpin roskikseen, jossa on paperia, muovia ja käsipyyhkeitä. Lentokoneen roskis on yksi huonoimmista mahdollisista paikoista aloittaa tulipalo.

Turvallisuus ennen kaikkea (myös typeryyden varalta)

Kansainväliset ilmailuviranomaiset, kuten amerikkalainen FAA ja eurooppalainen EASA, määräävät selvästi: lentokoneessa on oltava tuhkakuppi, vaikka tupakointi on ehdottomasti kielletty.

Säännön logiikka on selvä – ihminen on inhimillinen, ja joskus myös typerä. Turvallisuusjärjestelmä ei toimi, jos se olettaa kaikkien toimivan oikein.

Lue myös: "Monkey barring" – tunnista myrkyllinen deittailutapa

Lentokoneiden paradoksi

Tuhkakuppi lentokoneessa on siis kuin varmuusvakuutus ihmisen impulssien varalle: symboli siitä, että vaikka säännöt ovat yksiselitteiset, turvallisuus ei voi luottaa täydellisyyteen.

Ehkä tuhkakuppi toimii muistutuksena meistä kaikista. Ihmisiä lennättävät miljoonien eurojen insinöörityön tulokset, mutta lopulta joku kuitenkin päättää sytyttää savukkeen – ja siksi ovenpielessä on pieni metallikuppi, valmiina sammuttamaan palon, ennen kuin se syttyy.

Lue myös: Näin luntattiin menestyksekkäästi kokeissa

Suosittelemme