SSS: Junan kuljettaja näki jonkun raiteilla – poliisi: ”Todennäköisesti virhehavainto”

Havainto johti henkilön etsintään ratakiskoalueella varsinaissuomessa.

Salon juna-asema syksyllä 2024.

Junarataonnettomuudet lukuina Suomessa

Viimeisin vahvistettu vuositaso (2023):

Merkittävät rautatieonnettomuudet: 21 kpl – Kuolleet 4, vakavasti loukkaantuneet 3.

Tasoristeysonnettomuudet: 14 kpl (seurantahistorian alin) – Kuolleet 3, vakavasti loukkaantuneet 3. 

Tärkeä konteksti: Allejäämiset (usein itsemurhat): rautateillä menehtyy luvattomalla alueella vuosittain arviolta n. 50–60 henkilöä. Nämä eivät pääosin kirjaudu onnettomuuksiksi, koska teot ovat tahallisia.

Lähde: Trafi.com

Salon rataliikenne pysäytettiin maanantaina 6.10. puoleksitoista tunniksi, kun veturinkuljettaja ilmoitti nähneensä henkilön pitkällään kiskoilla.

Juna teki hätäjarrutuksen ja maastoon suoritettiin etsintä, mutta radalta tai sen lähettyviltä ei löytynyt merkkiäkään ihmisestä. Veturissakaan ei ollut osumajälkiä, joten tapaus ei edennyt tutkintaan, kertoo rikoskomissario Jukka Kyynäräinen Salon Seudun Sanomille.

"Todennäköisesti ketään ei ollut radalla. Kyse oli virheellisestä näköhavainnosta – varjosta tai vastaavasta ilmiöstä", Kyynäräinen kommentoi. 

Paikalla tehtiin maa- ja ilmaetsintää Finnhemsin helikopterin tukemana, mutta tuloksetta.

Lue myös: Syyskuu vasta lopuillaan — joulusuklaat ilmestyivät kauppoihin jo nyt

Junakiskot eivät ole leikkipaikka

Salon tilanne viivästytti viittä eri junaa.

Komisario Kyynäräisen mukaan selviämissaumat olisivat todella ohuet, jos juna oikeasti ylittäisi raiteilla makaavan. Syynä on myös suomalaisissa vetureissa käytettävä alasuojus, joka on suunniteltu riistaosumia varten ja ulottuu lähelle ratapintaa – junan alle ”mahtuminen” on käytännössä mahdotonta, ellet ole euron kolikon paksuinen.

Sähköjännite on 25 000 volttia – tai ilmavirta vie

VR:n viestintä muistuttaa SSS:lle, että nopeasti liikkuva juna synnyttää voimakkaan ilmavirran, joka voi heittää tasapainon. Sähköradalla jännite on 25 000 V – moninkertainen verrattuna kodin pistorasiaan – ja sähkö voi ”hypätä” ajolangalta yllättävän kauas.

Lue myös: Yksi selvisi Titanicilta, toinen sai luodin silmien väliin — kuusi uskomatonta selviytymistarinaa

Kiskot eivät ole oleskelualue tai somehaasteareena

Maailmalla on nähty someen tehtyjä junastuntteja, mutta Kyynäräinen ei usko Salon episodin liittyvän mihinkään haasteeseen.

Laki on selvä: asiaton oleskelu ratapiha-alueella on kielletty ja täyttää raideliikenteen häirinnän tunnusmerkistön. Seurauksena voi olla sakkoja ja lisäksi VR voi periä keskeytyksistä ja pelastushälytyksistä koituvia kustannuksia – jo pelkkä helikopterilento liippaa tuhansia euroja.

Asiasta uutisoi ensin Salon Seudun Sanomat. 

Apua – puhelinnumerot: 

Hätänumero 112 – soita kiireellisessä hätätilanteessa.

MIELI Kriisipuhelin (suomeksi): 09 2525 0111 – avoinna 24/7. 

MIELI Kristelefon (ruotsiksi): 09 2525 0112 – päivystysajat sivuilla.

MIELI Crisis Helpline (arabia/englanti): 09 2525 0113 – myös WhatsApp 040 195 8202, rajatut aukioloajat.

MIELI (ukraina): 09 2525 0114;

(venäjä): 09 2525 0115 – rajatut aukioloajat.

Päivystysapu: 116 117 – kiireettömämmissä terveysongelmissa.

Ethän sotke somehaasteilla junaliikennettä.

Suosittelemme