Vintedissä kaupankäynti voi muuttua painajaiseksi – käyttäjät kertovat ongelmistaan

Suosittu sovellus sisältää omat kaninkolonsa ja sudenkuoppansa.

Käyttäjien kertomusten mukaan Vinted-alustalla kaupankäynti on muuttunut yhä arvaamattomammaksi: peruutuksia ilman sanktioita, tilanteita joissa ostajaturva ei käytännössä katakaan muita kuluja sekä epäselviä päätöksiä teknisen tuen suunnalta. Samalla EU-viranomaiset nostavat esiin läpinäkyvyyden ja väärennösongelmien haasteet.

Oma kokemus: kun Vinted muuttui kiukkuiseksi yksinpuheluksi

Löysin Vintedin vajaa vuosi sitten. Laitoin myyntiin kahdeksan pakettia kuiduista tehtyjä dreadlockseja, jotka eivät olleet menneet kaupaksi sen enempää Facebookin Marketplacessa kuin Tori.fi:ssäkään. En ehtinyt seurata sovellusta jatkuvasti eikä se ilmoittanut uusista viesteistä.

Latasin tuotteet tiistaina. Kun avasin sovelluksen perjantaina, vastassa oli ikävä yllätys. Ostaja oli tehnyt kaupat jo keskiviikkona ja jättänyt minulle sarjan kiihtyneitä viestejä:

”Moi, onnistuisiko että lähetät nämä pikana niin saisin viikonlopuksi?”
”Huhuu?”
”Ai ei käynyt?”

Viimeinen viesti sisälsi asiatonta solvaamista, ja ostaja jatkoi haukkumista myös palautekanavassa jättäen negatiivisen arvion.

Vaikka olisin nähnyt viestit ajoissa, niin en olisi voinut lähettää tuotteita siltikään – en ollut kotona.

Olin myös pyhästi päättänyt, että Vintedissä myyn täysin omilla ehdoillani sovelluksen antamissa aikaraameissa. Liian monta kertaa olin aiemmin rynnännyt postittamaan paketteja vain huomatakseni, ettei ostaja koskaan noutanut niitä, joten en olisi vaivautunut siltikään. 

Samat rastat olivat nimittäin palautuneet minulle postista jo kahdesti aiemminkin. Lisäksi kolmas ostajaehdokas lupasi kaksi vuotta sitten heinäkuussa noutaa ne Espoosta asti. En ole varma milloin odottaminen pitäisi lopettaa, mutta häntä ei ole vieläkään näkynyt. 

Vintedissä ostetaan ja myydään myös astioita. Kuvituskuva.

Lue myös: Gen Lonely – ystäviä kaivataan, mutta puhelimeen tarttuminenkin pelottaa

Facebookin ryhmästä löysin vertaistukea 

Suivaantuneena ostajan käytöksestä ja hoputtamisesta liityin Vintedin Suomi-ryhmiin.

Löysin nopeasti vertaistukea, mutta samalla lävähti silmille sovelluksen todellisuus: mitään liian arvokasta siellä ei kannata myydä ja aina kannattaa olla valot päällä.

Opin ryhmissä kerrotuista kokemuksista, että sovellus saattaa heittää sinut ulos hetkenä minä hyvänsä, joten siellä oleva saldo kannattaa tyhjentää säännöllisesti pankkitilille.

Tiedän erään kaverin, joka myy ahkerasti Vintedissä. Hän kertoi minulle, miten hänellä on sovelluksessa kolme tonnia säästössä. Ryhmän esimerkeistä tiesin varoittaa häntä ja kehoitin nostamaan rahat nopeasti, koska hän ei näkisi rahojaan enää sen jälkeen, jos ylläpidolta tulisi kutsu bannisaarille. 

Sosiaalisen median keskusteluissa moni suomalainen kuvaa Vintediä alustana, jossa ongelmat ovat toistuvia ja asiakaspalvelu poissaoleva. Näin Vintedin käyttäjät kuvailivat sovelluksen käyttöä Vintedin Facebook-ryhmässä: 

Epäreilut peruutukset ja kadonneet paketit

Ostajat voivat jättää paketin noutamatta ilman seurauksia, mutta myyjälle jää ylimääräistä vaivaa ja kuluja.

“Jos ostaja jättää hakematta paketin, niin se on kaikkien pelisääntöjen mukaan hyväksyttävä tapa perua kaupat, mistä ei tule mitään sanktioita. Myyjä on kuitenkin käyttänyt aikaa pakkaamiseen ja mahdollisesti pikaiseen postitukseen. Tämän lisäksi myyjän tulee kuvata ja listata tavara uudestaan myyntiin, puhumattakaan mahdollisista ohimenneistä myynneistä mikä menee nyt sivusuun ajattelemattoman ostajan takia. Kun taas ostaja "peruu hyvissä ajoin" niin tulee negatiivinen palaute. Itse ajattelen että pitäisi olla juuri toisin päin. Ja tuote pitäisi saada listattua tämän jälkeen uudestaan myyntiin samalla ilmoituksella.” – Anni K.

Moni kertoo myös maksaneensa itse palautuneet postitukset.

“Ostaja ei ole hakenut pakettia ja mä oon joutunut maksamaan palautetun paketin kuljetuksen.” – Piia N.

Feikkejä ja piraattituotteita – ilman seuraamuksia

Käyttäjien mukaan feikkituotteet ovat Vintedin akilleen kantapää.

“Myynnissä on TODELLA paljon piraattituotteita mihin Vinted ei puutu millään tasolla.” – Anni K.

“Tein väärennetystä tuotteesta ilmoituksen… Vinted totesi ettei sisältö riko yhteisön standardeja.” – Nina P.

Toisissa tapauksissa Vinted toimi oikein:

“Pari kertaa olen saanut feikit… Vinted palautti rahani ja sain pitää myös tuotteen.” – Sari K.

Asiakaspalvelu ja automatiikka: seinä vastassa

Moni kokee, että tukitiimi toimii kaavamaisesti eikä selitä päätöksiään.

“Vintedin tuki ei suostunut kertomaan mitä vikaa ilmoituksissa oli. Ainoastaan copy-paste -vastaus että väärä brändi.” – Eve V.

Myös henkilöllisyyden varmentaminen on monille turhauttavaa:

“Kolmatta viikkoa taistelen aspan kanssa ja vastaus aina sama: poista appi ja lataa uudestaan.” – Christian Å.

Lue myös: Denise Richardsin ex-mies vapautettiin takuita vastaan – hymyili leveästi heti vankilasta päästyään

Ostajaturva ei aina suojaa

Vintedin pakollinen ostajaturva ei aina toimi odotetusti.

“He lupasivat korvata mulle rahat takaisin kadonneesta paketista, kunhan toimitan postin kuitin, että olen lähettänyt paketin takaisin. Postimaksu olisi ollut joku 20e.” – Eve V.

“Jos reklamoit ostamastasi tuotteesta myyjälle, joudut usein itse maksamaan koko palautuksen postien hinnan, vaikka vintedin turvamaksu onkin jo alkujaan ostaessa sinulta mennyt. Eli vintedin turvamaksu ei loppujaan takaa kuin sen tavaran hinnan saamisen jossain vaiheessa takaisin.” – Marjut J.

Harhaanjohtavat ilmoitukset ja epärehellisyys

Osa myyjistä ilmoittaa tuotteiden kunnon väärin tai epäselvästi:

“Myyjät ei kovin usein kerro kuvauksessa, että tuote onkin rikki tai pesemättä… Silti näitä myydään erittäin hyvä -kuntoluokituksella.” – Marjut J.

“Myyjä ilmoitti monikossa ’nämä tarrat’ mutta olikin myynnissä vain yksi.” – Susanna K.

"Mulle tuli kerran huijausyritys. Postitin kalliin merkkilaukun Puolaan ja ostaja valitti että laukun nappi on rikki. Olin pakannut tuotteen ehjänä ja ihmettelin paljon tilannetta. Tajusin laittaa keskusteluun kuvan myynti-ilmoituksesta missä nappi oli ehjä ja ihme kumma kun aloin kyselemään kuvia rikkinäisestä napista niin ostaja hyväksyikin tapahtuman asap." – Emilia L. 

Kuvituskuva.

Yleensä myyjät pakkaavat tuotteet asiallisesti ja fiksusti. Kerran sain paidan muovipussiin pakattuna siten, että se oli teipattu kauttaaltaan jesarilla. Pakettia oli miltein mahdoton avata rikkomatta sisällä ollutta tuotetta. Toisella kertaa sain housut kanamunakennossa. Niin innovatiivisesta oivalluksesta annoin positiivisen palautteen myyjälle. 

Lue myös: Vintage & retro nyt – näin teet ajattoman kodin

Onnistuneitakin kauppoja – mutta ne jäävät varjoon

Jotkut muistuttavat, että suurin osa kaupoista sujuu moitteetta:

“Itsellä 3 ongelmaa vs. 300 onnistunutta kauppaa.” – Minna K.

Kaikkiaan Vinted tarjoaa laajan ja vilkastuvan markkinapaikan käytetylle tavaralle — mutta juuri läpinäkyvyyden, palautuskäytäntöjen ja moderointiprosessien puutteet saattavat rapauttaa käyttäjien luottamusta. Kun alustalla kaupankäynti voi johtaa selvästi määrittelemättömiin ongelmiin, on käyttäjän kannalta entistä tärkeämpää toimia varovaisesti ja itse ennakoida riskit.

Lähteet: Facebookin Vinted-Suomi -ryhmä; sitaatit on kerätty ylläpidon luvalla ja sitatoitavat antoivat suostumuksensa juttuun. 

Euroopan komissio, Complaits board, LRT.it

Suosittelemme