Miksi naiset meikkaavat?

Itseään varten on väärä vastaus. Vai onko?

He haluavat parantaa parinvalintamahdollisuuksiaan

Evoluutiopsykologian vastaus on simppeli: uroot ja naaraat koristautuvat parantaakseen parinvalintamahdollisuuksiaan. Väestöliiton Perhebarometrin mukaan onnelliset naiset panostavat muita enemmän ulkonäköönsä.

Tohtori Anu Korhonen on tutkinut kauneuden kulttuurihistoriaa 1500–1600-luvulla. Tuolloin ihanteena oli kauniskasvoinen, tuuheatukkainen ja vartaloltaan solakka nainen ja naista voitiin haukkua rumaksi tyynesti päin näköä. Kauniita naisia arvostettiin, mutta heitä syytettiin liiallisesta seksuaalisuudesta. Kauneus toi naiselle valtaa ja kirkko varoitti horjuttamasta miehen ylemmyyttä naiseen nähden. ”Maalaaminen” ei ollut vaarallista vain sielulle: meikit olivat myrkyllisiä ja saattoivat aiheuttaa vakavia haittoja terveydelle (salpietari, lyijyvalkoinen ja elohopea).


Omaksi ilokseen ja muita tekosyitä?

  1. Omaksi ilokseen
  2. Näyttääkseen kauniimmalta
  3. Koska se kuuluu tähän päivään
  4. Houkutellakseen miehiä
  5. Huonon itsetunnon takia
  6. Keskinäisen kilpailun vuoksi: kuka on parhaimman näköinen
  7. Koska se kuuluu traditioon
  8. Päästäkseen irti arjesta ja saadakseen glamouria elämään
  9. Tehdäkseen rajaa julkisen ja yksityisen minän välille
  10. Turhamaisuuttaan ja pinnallisuuttaan
  11. Koska naisellisuuteen kuuluu kaunistautuminen

Nämä ovat kyselyjen mukaan syitä, miksi naiset meikkaavat.

Kaunistautumisen asiantuntija, Oulun yliopiston kulttuuriantropologian ma. professori Taina Kinnunen on tutkinut kulttuurin ruumiillisuutta, seksuaalisuutta ja ulkonäköä. Esitän listan hänelle.

”Mun mielestä nainen meikkaa kaikkien näiden syiden takia”, Kinnunen sanoo. Hän uskoo myös pelkästään omaksi iloksi meikkaamisen olevan mahdollista epäillessäni, ettei kukaan laittaudu vimpan päälle, jos aikoo maata sunnuntain sohvalla Täykkärit-boksin kanssa.

”Olen haastatellut paljon ihmisiä. Yksikin nainen sanoi meikkaavansa yksin kotona lukiessaan tenttiin, koska olo on silloin paljon energisempi.”

Kinnusen mukaan meikkaamisen tarve on maailmanlaajuinen ilmiö ja sosiaalinen pakko. Meikkaamalla ja pukeutumalla saatetaan ruumis julkiseen kuntoon.

”Emme voi erottaa kulttuuria ja sisäistä minää. Itsekäsitys on kulttuurisidonnainen. Suomessa naiseksi tullaan tietynlaisen kuluttamisen kautta. Katso mitä tahansa naistenlehteä: sukupuoli rakentuu kosmetiikan ja lääketieteen avulla. Meillä sallitaan monenlaisia meikkausmuoteja (punk, virasto), joiden sisällä on tarkkaan harkittu etiketti. Ikä vaikuttaa myös; nuori tai vanha vahvasti meikattu henkilö näyttää groteskilta. Meillä on nude-kulttuuri: on oltava luonnollisen näköinen. Meikkivoiteen on oltava just ihon sävyinen. Todellisuudessa niin sanottu luonnollinen ulkonäkö on ihan yhtä keinotekoista ja rakennettua.”


Kosmeettista itsevarmuutta

Suomalainen käyttää kosmetiikkaan ja hygieniaan 170 euroa vuodessa.

Kuluttajatutkimuskeskus julkisti viime vuonna kohtuullisen elämän viitebudjetit. Ihmiset pitävät meikkejä välttämättöminä ja alle 45-vuotiaiden sinkkujen vähimmäissatsaus ihonhoitoon on kuusi ja kosmetiikkaan seitsemän euroa kuukaudessa. Ylen kyselyssä naiset väittivät pistävänsä meikkeihin noin 20 euroa kuukaudessa; heidän miehensä sanoivat summan olevan keskimäärin 28 euroa. Eniten ehostavat toimihenkilöt ja suurituloiset naiset. Vain noin kymmenes naisista ei meikkaa juuri koskaan. 62 prosenttia ehostaa joka päivä tai lähes joka päivä, näyttääkseen paremmalta ja nuoremmalta – ja koska se on hauskaa. Joka viides hakee meikeistä itsevarmuutta.

Suomalaisnaiset arvioivat käyttävänsä meikkaamiseen 13 minuuttia päivässä. Heidän kumppaninsa sanovat aikaa menevän 18 minuuttia. Miehistä 38 prosenttia pitää naistaan paremman näköisenä meikattuna ja 51 prosenttia sanoo hänen näyttävän ihan yhtä kauniilta naturellina. Nainen omistaa keskimäärin viisi huulipunaa. Miehistä 53 prosenttia ei käytä mitään kasvojenhoitotuotteita, kolmannes laittaa kosteusvoidetta ja vajaa viidennes käyttää puhdistusaineita. Eniten kosmetiikkaa käyttävät alle 34-vuotiaat miehet.


Suomalaiset meikkaajatyypit

Luonnolliset 43 %

  • Viihtyy omissa oloissaan
  • Ei kovin kiinnostunut meikkaamisesta
  • Käyttää vähän ripsaria tai huulipunaa
  • Merkit: Lumene & Yves Rocher

Huolitellut 22 %

  • Keski-ikäinen perheenäiti
  • Harrastaa liikuntaa
  • Käyttää koko meikkipalettia, ostaa suunnitelmallisesti
  • Haluaa meikeistä itsevarmuutta työ- ja esiintymistilanteisiin
  • Merkit: Selektiivinen kosmetiikka

Kokeilijat 12 %

  • 25–34-vuotias
  • Spontaani aktiivinen riskinottaja
  • Kauneus merkitsee itsevarmuutta ja omaa tyyliä
  • Merkit: Maybelline

Valloittajat 22 %

  • Nuori heräteostaja
  • Kiinnostunut mainonnasta
  • Meikki auttaa tilanteiden hallinnassa
  • Merkit: L’Oréal & Maybelline

Lähde: TNS Gallup


Onnellisen naisen huulipunaa

Kosmetiikka on onnellisen ostajan tuote.

Meikkejä shopataan, kun ollaan valmiiksi hyvällä tuulella. Kosmetiikkaa käytetään myös palkintona ja piristeenä. Ostaja tsekkaa keskimäärin kuusi tuotetta ja ostaa yhden tai kaksi. Meikeille uhrataan aikaa 3,9 minuuttia ja hiusväreille 3,5 minuuttia – testereitä, värikarttoja ja tuoteselosteita tutkien. Päivittäiskosmetiikasta heräteostoja on 17 prosenttia. Lumene ja L’Oréal ovat Suomen tunnetuimmat tuotemerkit.


Koko jutun lähteet: mainittujen lisäksi Pia Livia Hekanaho: Monipuolisesti Kauneudesta, Teknokemian yhdistys, Ennen ja nyt, Historian tietosanomat, Time


Suosittelemme