
Popot Sneaker Store lopettaa toimintansa. Syyksi ilmoitetaan suoraselkäisesti yhtiön laajentumisen tuoma tappiollisuus. Liian suuret satsaukset koituivat kohtaloksi, vaikka Iso Roobertinkadun kauppa ja verkkokauppa ovat pysyneet plussalla.
”Otimme laajentumisessa riskin, joka osoittautui isoksi virheinvestoinniksi. Pyrimme paikkaamaan asiaa rahoittamalla itse yritystä sekä monilla muilla sopeuttamistoimilla. Nämä toimet eivät valitettavasti olleet riittäviä, emmekä pystyneet enää palvelemaan asiakkaitamme haluamallamme tasolla”, kauppiaat Matti Ihalainen ja Joel Sallinen kirjoittavat Facebookissa julkaistussa lopettamisilmoituksessa.
Tapa, jolla Popot ilmoittaa lopettamisestaan, tuo vahvasti mieleen Ravintola Paksun viimeisen avunhuudon tai Radio Helsingin pelastamisoperaation. Taloudellinen ahdinko tuodaan julki väistämättömän päätöksen edessä. Kaikki on ohi. Paitsi jos…
”Toivoimme, että löytäisimme halukkaan rahoittajan ja osakkaan Popojen toiminnalle, mutta sellaista ei ole ainakaan vielä löytynyt.”
Lopettamista kommentoivien keskuudessa on jo ehditty nostaa esiin erilaisia joukkorahoitusmuotoja, jolla homma voisi olla mahdollista kääntää takaisin. Julkinen ja suora avautuminen vaikeasta tilanteesta saa sympatiat puolelleen. Varsinkin, jos tuote on kunnossa.
Toivottavasti pelastusoperaatio lähtee käyntiin myös Popojen kohdalla, sillä liike on kantanut merkittävän korren suomalaisen lenkkarikulttuurin kekoon sen jälkeen, kun se avattiin Iso Roobertinkadulla Helsingin Punavuoressa helmikuussa 2006. Tavoite Suomen parhaasta katulenkkarikaupasta täyttyi avajaisten hetkellä, sillä kilpailijoita ei ollut. Sittemmin Popoja on avattu yhteensä viisi.
FB-teksti kertoo Popojen tarinaa. Intohimoista yrittämistä, jota rikastetaan tapahtumilla, radio-ohjelmalla, suomalaisten suunnittelijoiden kanssa verkostoitumisella ja kansainvälistymisellä. Verkkokaupan myynnistä suurin osa kohdistui viime vuosina jo ulkomaille.
”Kiitos Popot, Fuck Zalando!!”, huudetaan lopettamisilmoituksen kommenteissa.
Popojen tarina kertoo myös kivijalkakauppojen ajautumisesta ahtaalle isojen toimijoiden puristuksessa. Lenkkaribisneksessä tilanne saattaa olla monia muita aloja ahtaampi, sillä massat ovat oppineet ostamaan tossunsa joko Stadiumin alelaarista tai kansainvälisten saittien virtuaalihyllyiltä.