Kesän pimeys

Asiaa naisista ja muista romanttisista asioista.

Näytetään kirjoitukset helmikuulta 2008.
Edellinen

Unen tokkurassa tehtyjä  1

Sinut huomasin
ja sisälläni rakkaus
vihelsi pilliin.

Iltapäivä ja
vuori aivastuksia
sen sydämessä.

Unelma: että
voisi tuntea jonkun
kanssa että ME!

Tajunnanruoho
sormiesi hyväilyn
alla värehtii.

[62]

Työpäivän jälkeen
TV ei kiinnostakaan.
Nousen sulkemaan
valot, mutta huomaankin
- sehän on kevään hehku!

Ryhdyn nukkumaan
aikaisin. Kun nousisin
ruoaton yhä
olisi jääkaappini,
tiedät kestä unelmoin.

Mietin runoa,
mietin sinua. Mietin
minua. Mietin
kuvia. Mietin meitä;
mietin rakkautta. Mietin.

Valun säkeitä
kuin vereä, kaikissa
kadunkulmissa,
merkitsen reviirini.
Ja pyhitän sinulle.

Kuin Jack Nicholson
tempoisi rintaan kirvein,
vaahtokarkista
valmistetuin, riuhtoisi
kevätsäikeitä esiin.

http://www.youtube.com/watch?v=2TVooUHN7j4

{34}


Menneisyyden ote  1

http://www.imdb.com/title/tt0327056

Clint Eastwoodin Mystic River tuli Kolmoselta 3 viikkoa sitten. Yksi harvoja Kolmosen maanantaielokuvia mitä olen vuoteen katsonut (useimmat olen jo nähnyt tai sitten on jotain kökköä, tyyliin Blondin kosto 2 jne).

Elokuvat voi jakaa muutamaan ryhmään realistisuuden perusteella.

1 - scifi/fantasia - kaikki tietää että esitetyt asiat eivät ole mahdollisia, ainakaan vielä
2 - yleisin eli tapahtuu monenlaisia asioita jotka ovat mahdollisia, mutta joita kuvaamaan sopii termi "elokuvamainen tapahtuma". Esim mies ja nainen rakastuvat suojatiellä. Tai joku voittaa lotossa. 5% elokuvien päähenkilöistä voittaa lotossa. 30% elokuvien päähenkilöistä on rikollisia. Jne.
3 - realismi eli mikään ei hirveästi pistä silmään
4 - ultrarealismi eli vaikkapa kuvataan jotakuta työnsä ääressä vartti putkeen, tai laittamassa ruokaa mikroon, odottamassa että se lämpenee, ja sitten hän käppäilee nojatuoliin, avaa television, ja alkaa katsella sitä, ja syö samalla

Mihinköpä ryhmään Menneisyyden ote sitten kuuluu..? No katsotaanpa. Juoni: nainen on murhattu. Pääepäilty, juttua tutkiva poliisi, ja naisen isä ovat lapsuuden kavereita 30 vuoden takaa. Eikä siinä vielä kaikki. Nainen olisi mennyt seuraavana päivänä naimisiin. Eikä siinä vielä kaikki. Las Vegasissa, itse Las Vegasissa, WOOT. Eikä siinä vielä kaikki. Naisen murhasi hänen poikakaverinsa mykkä pikkuveli yhdessä kaverinsa kanssa. Eikä siinä vielä kaikki. Kyseessä oli vain sattuma; he olivat asettuneet keskelle katua makaamaan, ja sitten säikytelleet apuun tullutta löytämällään pyssyllä. Joka vahingossa laukesi. Nainen juoksi paniikissa karkuun. Eikä siinä vielä kaikki. Pikkupojat päätteli että se kertoo poliisille joten... He hakkasivat tämän kuoliaaksi. Jäkismailoilla. Jäkismailoilla.

Miltäs kuulostaa..? No hyvin paljon siltä että johonkin kekseliään nokkelaan kirjaan perustuu.

Niin ja sen unohdin että murhan pääepäilty sattumoisin tappoi samana yönä erään toisen. Vietettyään ennen sitä aikaa samassa baarissa kuin murhattu. Jep jep. Lähellä scifiä mutta ei ihan. No, sitä ei sentään paljastunut että epäilty mies olikin alunperin nainen, joka synnytti sen murhatun, joka olikin siamilainen kaksonen, jotka erotettiin, ja se toinen oli kääpiö, joka oli töissä tehtaalla, kolarinukkena, jossa valmistettiin se auto jota se murhattu nainen ajoi sinä iltana.

Se että elokuva pohjautui kirjaan tuli ilmi myös tyylistä. "Meillä on niin hyvä kirja eli siis juoni ja hahmot että eikun vaan kuvataan se purkkiin niin eiköhän pari Oscaria napsahda, jipijaijei." Kuvaus oli ihan perseestä. Samoin leikkaus. Kerran kohtaus vaihtui toiseen ihan keskeltä iloista kipaletta, ilman mitään sulavuutta tai kekseliäisyyttä. Harvinaisen töksähtävästi. Ja koko elokuva oli täynnä samaa. Kohtaus 1. Kohtaus 2. Kohtaus 3. Ei mitään sitovaa siinä välissä.

Sen voi tehdä niin monella tavalla. Esim mies puhaltaa tulitikun sammuksiin ja siitä feidaus laskevaan aurinkoon, ja kamera kääntyy terassilla istuvaan ukkoon tms. Tai vaikka edes sitcomeista tuttu että piipahdetaan kadulla kuvaamassa taloa ulkoapäin muutama sekunti pienen pimputtelumusan säestyksellä ja sitten takaisin sisälle. Ainut jotenkin hyvä tässä tuntui olevan sellainen että poliisit kuulustelevat vastahakoista vastailijaa, joka pyytää tuomaan Spriteä. Poliisit suuttuvat että vitut me sulle mitään tuodaan ennen kun alat pulittaa meille vastauksia. No äijä sit kertoilee jotain isoja paljastuksia jotka saa poliisien leuat loksahtamaan. Ja sitten heittää: Mites ois nyt se Sprite? Ja leikkaus toiseen kohtaukseen. Onelinerit myös ihan hyvä keino saada kohtaus päätökseen iskevästi. Huonommista keinoista tämä trilleritys on ihan hyvä kokoelma esimerkkejä.

Ja kuvauskaan ei käyttänyt paljon pelivaraa mitä olisi. Kamera nökötti jossain paikassa ehkä vähän tähdäten vasemmalle tai oikealla ja sen edessä näyttelijät näytteli. Melko yksipuolista, ja kyllähän minimalismi joskus toimii, mutta ei silloin jos kuvan sommittelu ei ole kiinnostava eikä toimisi valokuvana, ja jos kohtauksesta puuttuu tunnelma. Kamera-ajot, zoomit, tarkennusalueen muutokset, kameran liike, käsivarakamera, mitään ei tuntunut olevan. Kuin maalauksessa käyttäisi vain yhtä väriä - tuskin on kovin kiinnostava, tai ainakin muiden aspektien pitäisi olla kunnossa. Kaikesta näki että kuvaaja on joku kökkö. Ja IMDb:stä paljastuikin että oli kuvaajan toka elokuva. Eikä kyse mistään nuoresta lahjakkuudesta, vaan joku eläkeikää lähestyvä äijä. Varmaan joku Clintin kaveri.

Näyttelijöistä tuli enemmän mieleen se että tässä nyt kuvataan kuudetta ottoa tästä kirjan kohtauksesta ja yritetään onnistua paremmin kuin edellisellä kerralla. Ja yleensä pidän Sean Pennistä. Nyt tuli tosi monta kertaa tunne että jaahas, nyt ollaan kirjan sivulla 213. Ei tuntunut elokuvalta niinkään, ei ollut niinkään tunnelmaa, vaan sitä että nyt istutaan kameran edessä ja näytellään kirjan kohtausta se ja se. Enpä Clintiä olekaan herkkänä lyyrisenä taiteilijana pitänyt vaan enemmän Äijänä tai amerikkalaisena ikonina. Eräänlainen adrenaliinia uhkuva äijimystarina tämäkin.

Muita asioita joita kehtaan vielä mainita on se että ihan napakasti alun kohtauksessa kerrottiin yhdellä kuvalla mitä tulee tapahtumaan. Kaksi poliisiksi esittäytyvää miestä on poiminut pennun kadulta jotta veisivät muka puhutteluun äidilleen. Pelkääjän paikan mies, jolla on vähän kuin papin vaatteet, kääntyy taakse ja asettaa kätensä selkänojalle, sormessa hehkuu sormus jossa on risti. Da-daa..!!! Ja katsoja tietää mitä tulee tapahtumaan. Tietenkin se että miehet vievät pennun kellariinsa jossa pitävät tätä seksiorjana irstaissa leikeissään.

Kuulustelukohtauksessa oli melko alleviivaava kohtaus jossa poliisi laskee paperilapulle yhteen paljonko 500 dollaria kuussa tekee 30 vuodessa, ja näyttää sitten toiselle poliisille. 180000 dollaria. Psstt.. katsoja... sen täytyy olla joku joka tuntee olevansa isossa velassa sille perheelle jolle se niitä rahoja lähettelee... Satakahdeksankymmentätuhatta dollaria. Mieti. Mieti. Psstt.. Vielä pampulla päähän, niin eiköhän se siitä pomppaa.

Ehkä se oli tehokasta kerrontaa, tai sitten banaaleista naruista vetelyä. Siitä en pitänyt miten pari viikkoa seksiorjana ollut ja sieltä metsän läpi juosten karannut vaikuttaa aikuisena sitten ihan vajokilta. Joka yöllä herää kylmää hikeä puhkuvia kyyneleitä parkuen ja vapisevana menee sykkyrälle että sudet tulevat, sudet tulevat, sniff, älkää antako minua susille, sniff, sudet on pahoja, sniff, pelastakaa minut täältä metsästä, sniff. No, ainakin hönelön roolissa oli Tim Robbins eikä Brad Pitt.

Juonessa ratkaisevana kohtana on yksi isoin dekkariklisee, eli naispuolinen hän onkin miespuolinen hän. Agatha Christieltä esim löytyy yksi teekerholle sijoittuva jossa kirjeestä onkin pala irronnut reunasta ja siinä pitäisikin lukea she eikä he mutta kun se h-kirjain oli siinä palassa. John Dickson Carriltakin löytyy yksi hyvä 9 väärää vastausta -kirjassa. Nainen olikin mies tai mies nainen, en muista miten, mutta kertaakaan hänestä ei käytetty he- tai she-sanaa, vaan aina esim "hahmo pyörätuolissa" tai "ovelle saapunut henkilö" tai muu kiertoilmaisu. Hyvin pirullisesti kierrellen. 9 väärää vastausta tuli minulle, vaikka kirjan alussa olleiden kysymysten pohjalta yritin tarkkaan ja hartaasti lukien huolellisesti varautua kaikenlaisiin sudenkuoppiin. Tosin suomeksi sen luin, mutta ei siinä silti tosiaankaan käytetty edes hän-pronominia. Eli jos joku haluaa tulla rivien välien raiskaamaksi niin siitä vaan.

Mystic River on suht korni nimi elokuvalle jos 5 minsaa ennen kuin sinne joelle ekaa kertaa saavutaan katsoja arvaa kaikki käänteet mitä elokuvassa tulee enää tapahtumaan. Ja elokuvaa on jäljellä 40 minsaa. Katsopa ite omalla kohdallasi. Ja mieti mikä tunnettujen näyttelijöiden lisäksi erottaa tämän jostain 90-luvun poliisisarjan tuplapitkästä jatkosta..?


H&T  1

Jokainen hetki
on vaihe elämässä.
Vaikkei uskoisi.

Mustikkapiiraan
ostin hymyillen jälkeen
meidän treffien.

[58]

Sormenjälkesi
A4:n keskellä.
Jo siitä saisin
paljon ajateltavaa.
Ja torstaina tapaamme.

Meinasin lentää
kanveesiin, kassaneiti
silmäripsillään
kohtisuoraan edessä
yhdesti läiskähdytti.

{29}


Facebookitar  1

"I'm to much to describe. I'm loud. I don't use spoons. I don't button or zip my pants. I have to have 2 belts on. I have to shower in the morning, every morning. I hate birds. I don't like swimming with fish. I don't like not being abel to see the bottom of the water. I'm bisexual. I like people. I'm in love with MySpace. I like myself...A little to much sometimes. I am emotional. I am smart. I'm outgoing. I love the stage. I sing. I dance. And I don't mind doing both in public. I can't spell, and I don't mind. I don't always show emotion. I am often referred to as cold, emotionless and crude. In reality I have my emotions in check, and I'm honest. I'm br00tal. I write 1337 and I don't care. I have little to no tact. I have no finess. I am overdramatic and I am slightly self centered. I will change the world. I can save you. You will love me. If you don't, you don't know me. I am superwoman. I hope you aren't affraid of heights;; My pedestal is high."


Runon puksutusta  1

Kaupunki (10.2)

Haluan rakastua tässä kaupungissa
Haluan rakastaa tässä kaupungissa
Haluan suudella kantapäätäsi tässä kaupungissa
Haluan kävellä yhteistä tahtia lumisateessa tässä kaupungissa
Haluan hikoilla vierelläsi auringon paahdetta tässä kaupungissa
Haluan syödä vesimelonia lähelläsi tässä kaupungissa
Haluan maata nurmella seurassasi tässä kaupungissa
Haluan käydä kanssasi tämän kaupungin kirkoissa, museoissa, apteekeissa, kirjastoissa, taidenäyttelyissä, sairaaloissa
Haluan vierailla läheisyydessäsi tämän kaupungin pihoilla, puistoissa, leikkikentillä, metsissä
Haluan tehdä tästä kaupungista meidän kaupunkimme
Haluan että kaikista kaupungeista tulee meidän kaupunki
Haluan että rakastumme yhdessä kaikkien kaupunkien kaikkiin katuihin ja kaikkeen

Päivät (15.2)

On upeaa kun maanantai lävähtää vasten kasvoja
On huippua kun tiistai läähättää niskassa
Niin mahtavaa kun keskiviikko painaa harteilla
Hienoa kun torstai silittää poskea
Tosi huikeaa kun perjantai hieroo niskaa lämpimin elein

Kaunista on kun lauantai tanssii sylissä
Ja niin mukavaa kun sunnuntai makoilee kainalossa

Miten rakastankaan raataa pitkiä päiviä
Ympäri netin ulottuvuuksia

Työttömyys usein paskaa tai kamalaa
Sieluun alkaa koskea kun asiat menettävät kasvojaan ja merkitystään ja haalenevat haalenemistaan

Päivien persoonat unohtuvat
Nettikin tuntuu upottavalta suolta

Ja kukaan ei tunnu pitävän sinua enää edes
ih
mi
se

Vähitellen vaikea uskoa että joskus joku sellainen olitkaan

Ensimmäinen (18.2)

Olet ensimmäinen nainen joka on saanut minut ajattelemaan
millainen tyynyliina sinulla on
millainen pussilakana sinulla on
millainen peitto sinulla on
millainen lakana sinulla on
millainen päiväpeitto sinulla on vai onko
millaiset verhot sinulla on
ja minkälainen ovimatto
Olet ihan erittäin vitun upea
Pidän sinusta, haluan
nähdä missä kohdin jääkaappia sinulla on rypsiöljy,
mitä merkkiä, ja paljon jäljellä,
ja onko kyljessä kuivuneita noroja,
vai osaako ne edes kuivua
Ja haluan tietää jääkaapin merkin ja kaikkea muuta
Olen hulluna sinuun

Kiitokset (18.2)

Rakas, haluan kiittää sinua siitä ettet ole idiootti.
Rakas, haluan kiittää sinua siitä ettet ole typerä, etkä mulkku.
Haluan kiittää sinua siitä ettet ole tyhmä, ääliö, narttu, tyhmä, tai hölmö.

Rakas, minun pitää kiittää sinua myös siitä ettet ole yksinkertainen, naiivi, sinisilmäinen, realisti, optimisti, pessimisti, ennalta-arvattava, yllätyksetön, kuivakka, asiallinen, kon***vatiivinen, ruma, kalsea, haalea, ja kaikkea sellaista,
kyllä sinä tiedät,
kiitos siitäkin.

Ja isosti kiitoksia mausta jota sinusta löytyy.

Kiitokset myös sinun sielullesi,
kaikesta mitä se on,
kaikesta miten se ilmentyy,
aivan kaikesta siitä mitä siellä on,
jokaisesta sen tavasta olla epäheiveröinen tässä maailmassa.

Rakas, rakas, ra-kas, RAKAS,
haluan kiittää sinua, ra-
kas, siitä että olet juuri tuo

sinäinen sinuus


Yksittäinen haiku parin viikon takaa  1

Meinasin olla laittamatta koska tuntui kököltä (vain valvotun yön tulos, ja tosiaan se, 7 tuntia ja 17 tavua, jeejee) mutta tein äsken loppuun, kun paperille olin laittanut vain ekan puoliskon.

"Rakkaus"... Onko kuin
kaukoputkimaisema
meidän saarelle.

[56]

ps: ja kyllä se minusta noin menee. Yksittäinen sana pääsee parhaimmillaankin vain siihen että katselee jotain kaukaa hetken (kuka jaksaa kaukoputkella edes varttia seurata..) - verrattuna siihen että oikeasti olisi jompikumpi niistä jotka asuu sillä saarella ja kokee sitä asiaa, ja ulottuvuutta ja maailmaa ja ilmapiiriä. Mietin siis että melkoista dissausta millään yksittäisellä sanalla kuvailla jotain toimivaa, monipuolista, täyteläistä ja onnellista yhteyttä. Vaikka se sana olisi se mitä tunnutaan pitävän kaikkein voimakkaimpana ja jumalaisimpana. Ehkä rahan jälkeen.


Tankoja  3

Haluan sinut
minun tupakeittiöön,
jauhetaan purkkaa,
ja kuunnellaan Sinatraa
LP-soittimellani.

Jos ajatellaan
pelkästään kameleita
tahdon kertoa
jo niistä sinulle niin
monenmoista tarinaa.

Ystävänpäivä
mennyt, kuulen bussissa
jännän tarinan.
Lahjan sisällä Mese.
Mikä meillä ja missä?

Rakkaus ja haiku,
molemmat parhaimmillaan
voimia jotka
eivät millään pysähdy,
tulevat tulemistaan.

{27}


Taas näitä  1

On taas maanantai.
Tyhjät hampurilaisboksit
teiden poskilla.

Se ei olisi
minä jos ei sinua
niin rakastaisi.

Suoltaisin näitä
keskitysleirilläkin.
Olisi hubaa.

Tarraan kaupassa
kaikkiin hedelmiin, on niin
ikävä sinuun.

Rekka heitä vie.
Useimmat vain tuijottaa
pelleretkuissa.

[55]

Yksinäinen on
usein vain valokuva,
mustavalkea.
Rakastavaiset moni
Tarkovskin elokuva.

Trailerisi on
saanut minut puolelleen.
Tulen astumaan
elokuvasaliisi
odotusta valtoimenaan.

Punaista, kyynel,
perhosia, väreitä.
Tavun ajatus
sinusta sai taas kaiken
levälleen niin solkenaan.

{23}


Näitä taas  1

Linja-auto kuin
saaliiksi jäänyt sutii
ylös mäkeä.

Hauskimmat vitsit
mitä tiedän on minun
omat unelmat.

Popcorn per luoti.
Sellainen on Hollywood.
Jengii delaileezzzZZZ...

Tänään sen päätin:
karkauspäivänä tahdon
rakastua sinuun.

[50]

Työkaveri käy
läpi kännykän viestit
ruokatunnilla.
Tsunamikin kuulema
löytyi. Katson hankia.

Kun nuori tyttö
kuolee, meneekö se niin
että häneltä
saattaakin immenkalvon
puhkaista vasta mato?

(Tomi Einonen kesällä telkkarissa vitsaili että kun Titanicista aletaan valmistaa luxuskelloja niin pitävät varmaan hyvin vettä, silloin mietin että olisikohan kovin korrektia vitsailla että jos Konginkankaan bussin renkaista valmistettas kondomeja niin sais niin liukkaat kyydit että melkein pää räjähtäs, sitten mietin että varmaan muutama neitsytkin kuoli siinä turmassa, sitten mietin tuon, ja sitten mietin Heath Ledgeriä, ja sitten mietin jotain, ja sitten mietin että vois kirjottaa sen mitä mietin, ja se oli se Top 100 -runoni.)

{20}


Ulosantilahnat  3

No heipähei!

Onko tullut vastaan naista joka sanoo täällä - kun olet hänelle laittanut jonkun kommentin - jonkun näistä:

- just
- mjoo
- juu
- ööö
- aijaa
- kiitos
- aha
- hmm aivan
- jaa, vai että semmosta
- njaa
- :)
- ok...
- ai kiitti
- okei
- jaa
- vai niin
- tä?
- täh?
- hä?
- häh?

Kuinka moni miespuolinen on noita käyttänyt koskaan..? Vain bitch-nartut niitä tuntuvat käyttelevän.

Miksi sanoa mitään? Kohteliaisuuden takia?

Onko naisilla sellainen huomio että jos ei vastaa mitään, niin kommentteja tulee lisää. Ja jos laittaa kommentin joka kielii "ei-kiinnosta-lahnan-vertaa" niin mies tajuaa lopettaa..? Eli nainen vaan haluaa päästä pälkähästä. Ja mikä se pälkähä edes on?

VAI haluaako nainen vain esittää kiinnostumatonta... Testata arvoaan, että vaikka miten kylmää lahnaa esittää niin pysyykö mies silti lämpimänä, ja jatkaa vokottelua tms. Heittää tavallaan kyllä pallon takaisin miehelle, mutta ei juuri välitä tipahtaako se mieheltä tai osuuko mies enää sillä tai jaksaako tai kehtaako mies enää sitä heittää naiselle.

Vai tarkoittaako nuo vain että nainen kyllä on kiinnostunut, mutta ei vain pitänyt juuri siitä kommentista jonka mies sanoi. Ja haluaa parempaa, tai enemmän. "Kehu nyt äkkiä kovemmin ja paremmin minua tai en enää jaksa tätä..!!"

Vaikka toisaalta, mistä sen nyt joistakin 2-5 kirjaimen pituisista sanoista tietää mitä niillä oikein tarkoitetaan. Kun sanat ei edes ole mitään sika, homo, viina, nolo, turpa, kaali tai angst. Jotka sentään kertovat että mistä on kysymys. Kaikki tietää mikä on sika. Kuka tietää mikä on tai mitä tarkalleen tarkoittaa joku "jaa" tai "aha" tai "mjooh"..?

Edellinen