Ravintolat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on ruokaturismi.

Helsingin asiakaspaikkoja ei ole liikaa!

Helsingin ravintolaelinkeinosta puhuttaessa voidaan todeta, että asiakaspaikkoja on runsaasti, mutta kilpailu pitää siitä huolen, että elinkeino kehittyy jatkuvasti. Tänäkin päivänä voidaan havaita, että Helsingissä on paljon hyviä ruokaravintoloita ja uusia syntyy, tämä on kovan kilpailun tulosta asiakkaan eduksi. Tähän vedoten totean, että hyviä asiakaspaikkoja ei ole koskaan liikaa. Runsaasta ravintolatarjonnasta hyötyvät aina asiakkaat palvelun ja tuotteen sekä laadussa että hinnassa. Tällä tavoin saavutetaan kilpailutilanne, jossa menestyjien täytyy uudistua ja kehittyä kokoajan, jotta pysyvät vaativienkin asiakkaiden suosiossa. Myös perinteisiin arvoihin tähtäävien ravintoloiden pitää jatkuvasti kehittää toimintatapojaan, jotta alan vaatimustaso ja kannattavuus pysyvät sopivassa tasapainossa.

Mielestäni Helsingin ruokaturismilla on jo nyt ketään alas ajamatta sellainen suunta, että ruokakulttuuri on kohoavassa arvossa yhä enemmän. Lähiruoan merkitys ja kotimaisten; laadukkaiden ja puhtaiden raaka-aineiden korostaminen ravintoloiden ruokalistoilla edistää ruokaturismin arvon nousua entisestään. Tämän lisäksi selkeät, konkreettiset saavutukset Helsingin ravintolaelinkeinossa parantavat ravintolakulttuurin asemaa. Toivonkin, että Chez Dominique saisi kolmannen tähden, mikä vain vahvistaisi ruokaturismimme kehittyvää suuntaa.

Ravintolaturistien saavutettavuuden parantaminen ravintolaelinkeinon kannalta ei ole kaupungin tehtävä. Ravintolayrittäjien täytyy itse luoda oman ravintolasegmenttinsä löytämiseksi sellainen miljöö ja palvelu, joka houkuttelee myös turisteja paikalle. Tärkeänä tehtävänä on myös löytää oikeat viestintävälineet, joilla tavoitellaan useampia kohderyhmiä samanaikaisesti. Kaupungin rooli korostuu lupa-asioihin liittyen. Lupa-asiat, valvonta ja niihin liittyvät asiat eivät saa olla esteenä ruokakulttuurin kehittymiselle.