• Tuomari

Sujuvasanaiset rallikuskit

Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia
Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia

KYSYMYS: Mitkä ovat suomalaisten rallikuskien parhaat letkautukset?

VASTAUS: Suomalaiset rallikuskit tunnetaan hyvin sujuvasanaisina ja rentoina vitsiniekkoina. Tässäpä on listattuna parhaita vastauksia toimittajien kysymyksiin MM-ralleissa.

Jyväskylän suurajot 1966:
Rauno Aaltonen: "Yleisöstä ei ole ollut mitään haittaa, ei ole esimerkiksi näkynyt mitään aineiden vaikutuksen alaisena olevia miehiä käyskentelemässä keskellä tietä."

Jyväskylän suurajot 1969:
Toimittaja: "Kuinka pitkiä hyppyjä teitte tuolla erikoiskokeilla?"
Hannu Mikkola: 
"Meillä oli sen verran kiire tuolla pätkällä, etten ehtinyt laittaa Anssia mittaamaan." (kartturina oli Anssi Järvi)

Lontoo-Meksiko -rallin maali 1970:
Toimittaja: "Miten on mahdollista että viiden parhaan joukossa on kolme suomalaista?
"
Timo Mäkinen: "Kun meitä ei ollut useampia mukana!"

Monte Carlo 1986:

"Sanovat, että tämä Monte Carlo on aika vaikea kisa ensikertalaiselle tavallaan - tosin niinhän ne väittivät Afrikan kisoistakin, mutta eivät ne sitten niin vaikeita olleetkaan...
"(Juha Kankkunen voitettuaan edellisvuoden Safarin ensimmäisellä ja Norsunluurannikon toisella yrittämällään.)

Jyväskylän suurajot 1986:
Matti Kyllönen pätkän maalissa: 
"Sinä, Markku ja Timo ajoitte kaikki saman ajan, miten se on mahdollista?"
Juha Kankkunen: 
"Kato kun tätä pätkää ei voi kovempaa ajaa."

Jyväskylän suurajot 1986:

Toimittaja Timo Pulkkinen: "Meinaat kuitenkin huomenna yrittää?
"
Timo Salonen: "No kai se on jotain tehtävä tai lähettävä sitten himaan täältä."

Monte Carlo 1989
:
Toimittaja: "Minkälaista taktiikkaa sovellat viimeiselle lenkille?"

Juha Kankkunen: "Ajellaan ja vedellään välillä tupakkia.

"

Monte Carlo 1989:

Toimittaja: -"Minkälaisella taktiikalla lähdet yön pätkille?"

Juha Kankkunen: "No kun pysyis hereillä, niin se olis hyvä."

Jyväskylän suurajot 1994:
Juha Kankkunen kaadettuaan autonsa ja jäätyään kauas kärjestä: "Ajellaan ja morjestellaan tutuille."

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja kysyi Kankkuselta, onko merkitystä, kuinka hänen asuinpaikkansa kuuluu sanoa: Laukaalla vai Laukaassa.

Juha Kankkunen: "Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa."

MM-kauden päätös 1998:

Toimittaja: "Tommi, nyt on selvinnyt, että Carlos on mestari. Millaisin tuntein olet tätä tietoa odottanut?"

Tommi: "No eihän nyt mikään ole muuttunut. Toiveet oikeastaan romuttui ensimmäisenä päivänä ja kyllähän se harvinaisen selvä tilanne oli."
 (Prrrrr…) 

Tommi: "Niin haloo. Mitää! Mitää?! Carloksen auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia…"

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja: "Congratulations!"
Juha 
Kankkunen: "Kiitos, kiitos.
"
Toimittaja: "It was raining what kind of tyres you had?"
Kankkunen: "Black round pirelli."

Safari-ralli 1999:
"Pyssykö siinä olisi pitänyt olla?" (Tommi Mäkinen hylkäyksestä Safari-rallissa ulkopuolisen avun saamisesta, kun paikalliset katsojat ryntäsivät "auttamaan" renkaan vaihdossa.)

Turkin ralli 2006:

"Up into the ass of Timo!"
 (Marcus Grönholm, kun kartturi Timo Rautiainen loukkaantui.)

Saksan ralli 2007:
Toimittaja: "Minkälainen sää tulee olemaan seuraavalla erikoiskokeella?"
Marcus Grönholm: "I´m not a meteorologist."

Neste Rally Finland 2008:
Toimittaja erikoiskokeen maalissa: "Vaikuttaako tuo alkanut sade jotenkin tien pintaan? "
Mikko Hirvonen: "No se on paikoitellen märkä."

Ja tämä on hyvä päättää Markku Alenin mietelauseeseen: Jos ei yritä täysillä, ei voi menestyä. Jos ei aja ulos, ei yritä täysillä, siinä se opetus.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi