3 X Coco

  • Maria Pettersson

Coco avant Chanel
Ohjaus: Anne Fontaine
Pääosissa: Audrey Tautou, Benoît Poelvoorde, Alessandro Nivola
Elokuva

Coco Chanel & Igor Stravinsky
Ohjaus: Jan Kounen
Pääosissa: Mads Mikkelsen, Anna Mouglalis, Elena Morozova
Elokuva

Coco Chanel
Axel Madsen
Kirjallisuus

Kuva: Chantal Thomine-Desmazures
Kuva: Chantal Thomine-Desmazures

Chanelin muotitalon satavuotissynttäreitä juhlistaa kaksi Gabrielle ”Coco” Chanelista tehtyä elokuvaa sekä Otavan uudelleenjulkaisu alun perin vuonna 1991 kirjoitetusta elämäkerrasta.

Mademoiselle Chanelin elämäkerran kirjoittamisen täytyy olla erittäin epäkiitollinen tehtävä. Hän nimittäin yritti kaikin mahdollisin keinoin salata menneisyytensä (mm. lahjomalla veljensä eläkkeelle, jottei näitä löydettäisi ja yhdistettäisi häneen), ei puhunut henkilökohtaisista asioistaan ja valehteli erittäin paljon.

Chanelin ihon alle ei päästä elokuvissa eikä kirjassa. 12 tunnin Coco-intensiivikurssin jälkeen en edelleenkään tiedä, mitä Chanel tunsi, mitä hän ajatteli tai mitkä olivat hänen motiivinsa. Kirjan 400 sivusta ainakin sata on turhaa taustoitusta, pitkäpiimäistä maailmansotien käänteiden selostusta ja turhanpäiväisten tuttavien henkilöhistorian kertausta. Materiaali on selvästi loppunut kesken, eikä kirjailija ole tehnyt juurikaan haastattelututkimusta, vaan referoinut jo aiemmin kirjoitettua. Miksi Chanel kohteli alaisiaan julmemmin kuin Anna Wintour, mutta maksoi mukisematta kavereidensa vieroitushoidot? Kirjasta saa kyllä selville, mitä Chanelin elämässä tapahtui, mutta ei sitä, kuka muodin suurnainen todella oli.

Kuva: Chantal Thomine-Desmazures
Kuva: Chantal Thomine-Desmazures

Coco avant Chanel on elokuva Chanelin nuoruusvuosista, ajalta, jolloin hän ei vielä ollut muoti-ikoni. Chanel ei ollut nuorena kuuluisa, koska hän ei ollut tehnyt mitään kiinnostavaa. Siinä onkin elokuvan ongelma. Elokuva alkaa orpokodista (myöhemmin Chanel kielsi olleensa orpo), jonka karun, luostarimaisen estetiikan väitetään myöhemmin vaikuttaneen Chanelin tyyliin. Hän ei koskaan sietänyt krumeluureja. Seuraa ryysyistä rikkauksiin -tarina, joka on nähty kirjoissa ja kankaalla tuhansia kertoja: köyhä tyttö laulaa kabareessa, hänet bongaa rikas mies, tyttö muuttaa miehen elätiksi, ei ole onnellinen, löytää elämänsä rakkauden, menettää tämän, nousee omille jaloilleen. Huokaus.

Perään on pakko katsoa Coco Chanel & Igor Stravinsky, joka jatkaa siitä, mihin edellinen leffa jäi. Asetelma on kääntynyt: nyt Chanel onkin mesenaatti, joka poimii venäläisen säveltäjän siipiensä suojaan. Taiteilijat aloittavat suhteen Stravinskyn vaimon nenän alla. Leffassa ollaan Mads Mikkelsenin karisman varassa. Ei Anna Mouglaliskaan huono ole, mutta Chanel oli tyyppinä niin etäinen, että olisi virhe esittää hänet muuna kuin kylmänviileänä bisnesnaisena.
(Miksi muuten Mikkelsen, ihana mies ja upea näyttelijä, on kaikissa rooleissaan hikinen ja klähmätukkainen? Paitsi Pusherissa, jossa hän on kalju.)

Molemmat leffat ovat rakkaustarinoita. Mutta miksi? Muodin merkittävin nainen olisi ansainnut elokuvan, joka kertoo hänen työstän ja elämästään, ei muutamasta miesjutustaan. Stravinsky ei ollut Chanelin merkittävin tai pitkäaikaisin rakastaja, ei myöskään Coco avant Chanelin sympaattisin hahmo, mesenaatti Étienne Balsan (Benoît Poelvoorde) (joka elokuvassa on jostain syystä kuvattu setänä, vaikka mies oli oikeasti Chanelia vain kolme vuotta vanhempi).

Jos Cocon tarina on pakko kertoa miesten kautta, olisin mieluummin katsonut elokuvan hänen natsiupseerirakastajastaan. Kun 60-vuotiaan Chanelin päätä vaadittiin sodan jälkeen pölkylle natsien kanssa vehkeilystä, hän vastasi kuulustelijoilleen
”Minun ikäiseltäni naiselta ei voi odottaa, että hän katsoo miehen passia, jos hänellä on mahdollisuus rakastajaan”.

6 kommenttia

Anonyymi

10.11.2009 22:10

Anna Mouglalis on saanut roolin kaulan pituuden perusteella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

10.11.2009 22:37

Coco & Igorissa oli vähän yritystä kyllä, siinä oli niitä muoti- ja designfetissikohtauksia. Sellasta kun ois ollut vaan koko elokuva...

Siinä kohtauksessa missä Coco Chanel suunnittelee kuuluisaa hajuvettä kävi mielessä että onkohan elokuvassa Chanel-firmankin rahaa mukana, sen verran ikonista meininkiä se oli. Ja ohjaaja Jan Kounenhan on vanha mainosmies.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

10.11.2009 23:20

Chanel ymmärsi, että naisten pitää näyttää tyylikkäiltä ja naisellisilta. Kumpa nykypäivän naiset muistaisivat tämän.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

11.11.2009 14:01

"Miksi Chanel kohteli alaisiaan julmemmin kuin Anna Wintour, mutta maksoi mukisematta kavereidensa vieroitushoidot?"
Eiköhän se ole ihan selvää. Ystäviä autetaan, vieraita ei.

Mielestäni Audrey Tautou onnistui roolissaan paljon paremmin kuin Anna Mouglalis. Yleensä hän esittää "lapsinaisten" rooleja, mutta nyt onnistuu tekemään Cocon roolin herkästi ja viileästi, olematta silti mielestäni liian etäinen.

"Stravinsky ei ollut Chanelin merkittävin tai pitkäaikaisin rakastaja, ei myöskään Coco avant Chanelin sympaattisin hahmo, mesenaatti Étienne Balsan (Benoît Poelvoorde) (joka elokuvassa on jostain syystä kuvattu setänä, vaikka mies oli oikeasti Chanelia vain kolme vuotta vanhempi). "

Coco avant Chanel myös esittelee Cocon "merkittävimmän" rakastajan Boy Capellin!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Maria Pettersson

11.11.2009 21:48

"Siinä kohtauksessa missä Coco Chanel suunnittelee kuuluisaa hajuvettä kävi mielessä että onkohan elokuvassa Chanel-firmankin rahaa mukana, sen verran ikonista meininkiä se oli."

Totta, vähän maksetulta mainokselta Chanel No. 5:n syntytarina vaikuttaa. En tiedä, liikkuiko hommassa varsinaisesti rahaa, mutta Chanelin muotitalo kyllä sponsoroi Coco & Igor -leffaa monin tavoin. Muotitalon arkistot avattiin käsikirjoittajien käyttöön, Coco Chanelin Rue Gamboninin kämpässä sai kuvata vapaasti, Anna Mouglaisille (joka on tehnyt Chanelille mallintöitä) lainattiin alkuperäisiä pukuja ja Karl Lagerfeld suunnitteli Kevätuhri-kohtausta varten (upea, upea kohtaus!) uuden mekon. Synergiaa siis ilmassa. Ja onhan toisenkin leffan pääosan esittäjä Audrey Tautou Chanel No. 5:n virallinen kasvo.

Kerrottakoon muuten tässä, että marraskuussa ilmestyi vielä kolmaskin Chanel-filmatisointi. "Coco Chanel" -niminen kolmituntinen, Christian Duguayn vuonna 2008 ohjaama minisarja julkaistiin juuri Suomessa dvd:lla. Sarjassa tarkastellaan Chanelin koko elämän kaarta. Pääosissa ovat nuorana Chanelina Barbora Bobulova ja vanhana versiona Oscar-voittaja Shirley MacLaine, joka sai roolistaan Golden Globe- ja Emmy-ehdokkuudet.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

12.11.2009 16:53

Mads Mikkelsen ei todellakaan ole "hikinen ja klähmätukkainen"!
Ilmeisesti Hollywoodin lihaksiaan pullistelevat puuteripojut ovat kirjoittajan sydäntä lähellä. Mikkelsen sentään on karismaattinen, ja tietenkin myös TODELLA puoleensavetävä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi