Elokuvat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Espoo.

Espoosta on lyhyt matka Saksaan

Kuka keksi pistää "Cinè" Espoon yhteyteen? Tuhlasin juuri kolme minuuttia oikean näppäinyhdistelmän löytämiseen,voidakseni kirjoittaa tuon ranskalaisen komeasti kallellaan olevan baskeri-laksantin. Turha sanoa, että espoolaisessa ranskalaisuuden tavoittelussa on jotain koomista!

Espoosta on lyhyt matka Saksaan. Todella suuri osa festarin elokuvista on Berliinin elokuvajuhlien satoa. Niinpä minäkin olen saanut tekosyyn lihavoittaa saksalaisen elokuvan lukutaitojani. Totta puhuakseni, saksalaisen elokuvan tuntemukseni on ohutta. Se perustuu tutulle stereotypialle jonka mukaan kaikki saksalaiset ovat himonussijoita, pornon suurkuluttajia -ja tuottajia.

Niinpä kun näin Christian Petzoldin hienon ja kultturellin teoksen nimeltä Barbara, koin jatkuvasti syyllisyyttä alastomista mielleyhtymistä, joita elokuvaa katsoessani jouduin mielestäni hätyyttelemään. Olin varma, että kohta elokuvan vähäeleinen lääkäriä esittävä blondi tekee Jalluista tutun tukanavauksen, levittää haaransa villin rodeon alkaessa leikkaussalissa.

kuva:ah, Barbara

Niin ei tietenkään käynyt. Ilmeisesti stereotypiat ovat joskus väärässä. Oikeastaan Barbarassa ei ollut nimeksikään rakkautta, vaikka sen sensuellissa päätähdessä olikin jotain tukahdutetun kiihkeää. Tämän elokuvan luostarimainen viileys johtui siitä että tapahtumat sijoittuvat 1980-luvun DDR:ään. Kuvissa vilahtelee runsaasti laatikonmuotoisia autoja, miehillä on pulisongit y ms. Mutta perusjännite hahmojen välillä syntyy lännen ja idän, kapitalismin ja ...mikä se toinen nyt oli välillä.

kuva: Barbaran päätähti

Tarinan opetus on yksinkertaisesti tämä: nuori lääkäri tahtoo maistaa kapitalismin hedelmää, mutta joutuu mussuttamaan Rainbow-rusinoita. Eli alusta alkaen katsojan eteen loihditaan kuva kurjistumiskehityksestä: hänen elämänsä on alamäkeä koska hän, kaunis nainen ei saa käyttää sukkahousuja eikä naida niin paljon kuin huvittaa, eikä bailata Berliinin yössä. Siis tässä vaiheessa näyttää että elokuvasta on tulossa eräänlaista kapitalismin epäsuoraa juhlintaa. Näytetään katsojille: katsokaa, jos meillä ei olisi kapitalismia, näin vittumaista olisi elämä.

Mutta yhtäkkiä elokuvan edetessä käy ilmi että tämä kapitalismin iltasatu väistyy syrjään. Päähenkilön Mersulla ajava kapitalisti-poikaystävä saa monoa ja vaihtuu Warthburgia ajavaan pitkätukka-renttuun. Ja tämä on lopulta elokuvan tag-line.

Monoa kapitalismille. Mitä iistimpää sen siistimpää.

Kenkää sille nilkille joka tahtoo vain brassailla isoilla stereoillaan. Elokuvan lopussa näyttää että elokuva on tehnyt täyskäännöksen alun oletuksista.

Ja itseasiassa, minä en ole ainoa joka tekee tämän terävän havainnon. Petzoldin sanotaan elokuvantekijänä kuuluvan Berliinin kouluun. Onkin väitetty että tämän "koulun" eräitä piirteitä on kyseenalaistaa ne mutkattomat yleistykset joita me tavallisesti teemme.

Sanotaan että viimeisen kymmenen vuoden ajan saksalaiset elokuvat ja kirjat ovat olleet poikkeuksellisen kiinnostuneita nykyisen taloudellisen järjestelmän suhteesta yksilöiden onnellisuuteen. Vaikka Barbara sijoittuu DDR:ään, se muistuttaa päänsisäisestä muurista joka edelleen on murtumatta.


Mars Espooseen

Italiassa on kuulemma tällä hetkellä 670 000 laitonta siirtolaista. http://www.nytimes.com/2008/05/15/world/europe/15iht-italy.4.12932729.html
Ilmiö on kiinnostava ainakin yhtä monesta syystä. Se tuo mieleen Italian sisäpolitiikan, ja Umberto Bossi-nimisen poliitikon jolle siirtolaiset ovat kirosana. Se muistuttaa miten Helsinginkin katukuva on muuttunut sitten vuoden 2008, jolloin Bulgariasta ja Romaniasta tuli Eu:n jäsenmaita. Ja koska New York Timesin juttu on kolme vuotta vanha, siitä käy ilmi millaisella viiveellä asenteet rantautuvat Pohjolaan.

Jutussa mainitaan, että suurella osalla romaaneista on Romanian passi. Itseasiassa näyttää siltä että suuri osa laittomista Italiaan muuttajista on Romaniasta. New York Timesin artikkeli on mainio asiasilta elokuvaan joka kannattaa katsoa huomenna alkavilla Espoo Cine-festareilla. http://www.espoocine.fi/fi/2011/index Se on romanialaisen Florin Serbanin esikoisohjaus. Nimi on romaniaksi Eu când vreau să fluier, fluier. Se tarkoittaa: jos minua huvittaa niin vihellän. En ole varma mitä sillä on tekemistä itse elokuvan kanssa, jonka näin toissapäivänä. Siinä ei vihelletä kertaakaan.

Tietojeni mukaan elokuvan voi nähdä nyt lauantaina Tapiolasalissa, lippu maksaa 6,50e. Alkakaahan jo juosta.

Eu când vreau să fluier, fluier on kertomus Keravan nuorisovankilasta. Tai jos Romaniassa olisi Kerava, niin nuorisovankila varmaankin näyttäisi tältä. Silviu-niminen jäbä (George Pistereanu) kärsii tuomiosta mutta on vapautumassa. Ja elokuvassa on kutkuttavan hidas kerronta aina siihen saakka kun Silviun äiti tulee vierailulle vankilaan. Siellä Silviu saa tietää että äiti aikoo viedä Silviun pikkuveljen Italiaan. Silloin Silviulla menee hermot. Hän haukkuu äitiä huoraksi. Äiti läimii poikaa poskille.

Tämä on selvä viite siihen mistä New York Timesin artikkeli puhuu. Jopa romanialaisten kesken on hiukan jännitettä siitä miten kiva paikka se Italia on. Ja Eu când vreau să fluier, fluier antaa ymmärtää että jos romanialainen nainen lähtee Italiaan hänellä on jumala jalassa ja housut mielessä.

Tästä lähtien Serbanin elokuva vaikuttaa versiolta Sidney Lumetin Hikisestä Iltapäivästä. Siinä kuten Eu când vreau să fluier, fluierissa on epätoivoinen tunnelma. Silviu on pääsemässä ulos vankilasta mutta äidin puheet Italiasta saavat hänet niin raivoihinsa että hän ottaa panttivangiksi vapautusta avittavan sosiaalityöntekijän, Anan (Ada Condeescu) Hän pistää vartijoita turpaan. Hän näyttää ettei ole mikään perseeseen nussittava pikkunilkki, kuten kanssavangit ovat luulleet. Jopa vankilanjohtaja on voimaton.

Ja sitten seuraa oikeastaan se juonenkäännös joka sai minut pitämään tästä elokuvasta. Kun Silviu pääsee ulos vankilasta, allaan vankilanjohtajan Alfa Romeo, mitä hän tekee? Hän vie Anan kahville. He istuvat kahvilla mykkinä ja Silviu kysyy onko mokka hyvää.
Varsinainen Antikiimaksi.

Mutta samalla myös hienoa, että joku viitsii taistella yhden kahvikupin tähden.

Ennen kuin lopetan tämän pajatuksen: jos romanialaiset kriminaalit eivät innosta, kotimaisia nilkkejä on katsottavissa Tunarit-elokuvassa joka saa huomenna ensi-iltansa. Itse missasin tämän pressinäytöksen, mutta juliste on hieno. Tämä vaikuttaa vähän samantapaiselta luuserielokuvalta kuin Pussikaljaelokuva. Hiukan ankeat jätkät järjestävät itsensä väkisin liemeen, ei voi kuin kiittää jumalaa että kaikki on vain elokuvaa. http://www.youtube.com/watch?v=dm_QOYv1vAA