Elokuvat

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on lähiö.

Sydäri ennen seisokkia

Mike Leighin uusin Another Year on saanut Briteissä loistavat arvostelut. Siinä ei kuitenkaan yhtä julmasti piiskata esikaupunkilaistollojen tyylin puutetta kuin Leighin elokuvissa toisinaan. Another Year tuntuu olevan epäillyttävällä tavalla maanläheinen lähiökuvaus. Pääosassa on leighmäiseen tyyliin hyvin epäkiinnostava reippaasti keski-ikäinen esikaupunkilaispari, ilman sitä omahyväisyyttä ja pikkusieluisuutta joka joskus katsoo kankaalla silkasta vahingonilosta. Mike Leighin kiinnostavuus on tavallisesti ollut juuri tässä: hänelle näyttää olevan mahdollista tehdä kiinnostavia elokuvia tyypeistä joissa ei ole mitään kiinnostavaa.

Eräs parhaita näkemiäni elokuvia on Leighin Abigail's Party. Se tehtiin alunperin näytelmäksi mutta BBC tuotti käsikirjoituksen tv-leffaksi vuonna 1977. Koko tarina uppoaa kuin puukko nahkasohvaan. Se sijoittuu tyypilliseen lähiöolohuoneeseen 1970-luvulla. katselukokemuksen viiltävä myötähäpeä liittyy järjenvastaisesti kotoiseen spektaakkeliin,baarikaappiin, sohvakalustoon sekä tietenkin massiiviseen ruskeaan vitriinikirjahyllyyn.

Lähiöperhe odottaa toista ystäväperhettään kylään. Ja kuinka ollakaan vierailusta tulee todella kammottava,eikä vähiten siksi että jostain syystä pariskunnat viehättyvät illan kuluessa toistensa puolisoista. Katsoja odottaa innoissaan miten wife-swapping etenee, mutta mitään niin liberaalia on turha toivoa. Isäntä saa sydärin ennen seisokkia. Mutta ilman tätä odottamatonta kuolemaa elokuva on käsittämättömällä tavalla tuskallinen. Dialogi koostuu wannabe-kliseistä joilla tyypit harrastavat joko piilobrassailua tai puhdasta pullistelua. Isäntä kysyy miesystävänsä vaimolta pitääkö tämä taiteesta johon tämä vastaa käyneensä Pariisissa. Sitten isännän oma vaimo ihailee vierailevan aviomiehen reisilihasten paksuutta jonka jälkeen paljastuu että mies on pelannut liigatasolla futista nuoruudessaan kunnes työelämä imaisi mukanaan, jees jees. Ihan tosi uskomatonta, vastaa isännän vaimo kiihkeästi hengittäen. Isäntä ottaa herneen nenään ja laittaa puuviilutetusta hifisysteemistä Beethovenia niin kovalle ettei kukaan voi puhua. Seuraa riita jossa vaimo vaatii saada Demis Roussosta päälle. Hän saa tahtonsa läpi.

En osaa päättää mikä tekee tämän elokuvan katsomisesta pakottavan kokemuksen. Sekö että siinä nautitaan juustocuutioita cocktail-tikuissa, ja kuunneellaan hifi-järjestelmästä Demis Roussosia. Kenties kaikki johtuu vain siitä että koko leffa on flashback omaan lapsuuteeni, muistan kyllä valitettavan elävästi ne cocktail-tikkuihin pujotetut viipaloidut lihapullat, viinirypäleet ja juustokuutiot joita nautimme sohvaryhmän ääressä Vantaalla tupakansavun leijuessa samalla kun Isi kaatoi kossua kahvin sekaan ja lauloi Tom Jonesia daijuille naapureillemme.

Abigail's Partyssa käheä-ääninen äiti on kännissä ja esittelee hyvinvarusteltua keittiötä. Klasikkokohtauksessa hän sanoo vieraiden kuullen laittavansa "Beaujolaista jääkaappiin". Lähiötädin moukkamaisuudesta ja muista kliseistä on itseasiassa tullut briteissä tavaramerkki: Kaikkia etikettisääntöjä rikkoen lontoolaiset ravintolat tarjoilevat tätä nykyä jääkaappikylmää Beaujolaista. Leighin leffaan kirjoittamasta munauksesta on siis tullut todellisessa elämässä merkki tyylitajusta.


Korttelinräjäyttäjät  1

Englanninkielen ilmaus 'blockbuster' tarkoitti alunperin ilmapommia joka oli niin voimakas että koko kortteli lensi ilmaan. Sana on sittemmin siirtynyt osoittamaan menestynyttä elokuvaa joka toimii kuin ilmapommi: kaikki naapuruston talot tyhjenevät kun väki säntää henkensä edestä elokuvateatteriin suojaan arki-illan tylsyyttä.

Heygaten lähiökorttelissa Lontoon keskustassa ei ole vähään aikaan näkynyt ketään. Paikallisissa lehdissä kerrostaloaluetta kutsutaan aavelähiöksi. Keinut ruostuvat pihamaalla. Hiekkalaatikossa on viinapulloja. Alakerrosten ikkunat on hitsattu umpeen. Kerrostalon kyljessä näkyy lautasantennien loppumaton rivi. Yhdessäkään ikkunassa ei ole valoa.

Ehkä oku on suihkuttanut tappavaa kaasua postiluukusta? Tai kulmakunta on selittämättömän epidemian kourissa.

Tai sitten jossain näytetään nonstoppina niin helvetin hyvää elokuvaa ettei kukaan malta tulla kotiin.

Vuonna 1974 jolloin paikka rakennettiin täällä asui 1200 perhettä, kertoo rollaattoria puskeva vaari. Hän on yksi paikan viimeisestä kymmenestä asukkaasta.

Heygate ennen räjäyttämistä
Heygate ennen räjäyttämistä

1970-luvulla ihmiset olivat onnellisia ja lisääntyivät.

Vuonna 2010 asukkaat ovat paenneet, sanoo vaari, koska koko kortteli tullaan pian räjäyttämään.

Miksi? Liikaa väkivaltaa. Huumausaineita. Naiset eivät saa kävellä rauhassa pysäkiltä kotiin. Liikaa huppupäisiä nuoria miehiä. Liikaa rumaa arkkitehtuuria.

Ennen räjäyttämistään Heygate on saanut toimia kulissina muutamalle lähiö-elämän vaikeuksia käsittelevälle elokuvalle.

Yksi on Harry Brown joka nähtiin jokin aika sitten Suomessa Night Visions-festareilla. Siinä ikääntyvää veteraania esittävä Sir Michael Caine, 75, kostaa nuorisojoukolle murhan. Veteraanin täytyy ottaa ohjat omiin käsiinsä. Michael-setä metsästää elementtitalon sydämessä tagien ympäröimänä huppupäisiä nuoria.

Micheal Caine räjäyttää korttelin
Micheal Caine räjäyttää korttelin

Sir Michael Caine on itse kotoisin Heygaten kulmilta. Koko paikka on elokuvallisesti antoisa. Viereisen Elephant Castlen -aseman tuntumassa on eräs maailman suurimmista elokuva-aiheisista arkistoista, Stanley Kubrickin jäämistö. Siellä voi vaikka käydä pällistelemässä Jack Nicholsonin Hohto-elokuvassa käyttämiä kirveitä. Kubrick on kerännyt kaikki leffa-aiheiset tavaransa siistiin pinoon noin kolmeen tuhanteen pahvilaatikkoon.

Caine on itse sitä mieltä että päätös räjäyttää Heygate on oikeutettu koska kyseessä on viemärilähiö jossa lapset muuttuvat eläimiksi. Harry Brown on itseasiassa paluu Cainen 1970-luvun gangsterielokuvan Tappakaa Carter -henkeen. Myös Tappakaa Carterissa murhat sijoittuvat rapistuvaan lähiöön ja Sir Michaelin rooli on toimia kostajana.

Viimevuonna paikalla kuvattiin Shank-niminen jengielokuva jossa tulevaisuuden lähiön tärkein myyntiartikkeli on huumeiden sijaan ruoka.

Kunnanvaltuutetut olivat elokuvan julkaisemisen jälkeen huolissaan alueen maineen puolesta.

Parhaillaan Heygatessa ollaan kuvaamassa kauhukomediaa Attack The Block. Leffan on tuottanut Shaun of The Deadistä ja Scott Pilgrimistä tuttu Nira Park. Elokuvassa huppupäiset huligaanit yrittävät raiskata töistä palaavan hoitsun mutta joutuvatkin itse avaruusolioiden hyökkäyksen kohteeksi.

Heygate oli viime vuonna Lontoolaisen elokuvaverkoston Film Londonin kuukauden kuvauspaikka. Paikalla on muutenkin viimeaikoina viipottanut jos jonkunlaista kameramiestä. Jos olet aikeissa tehdä elokuvan ja haluat katu-uskottavan lokaation ota yhteyttä tänne: The Southwark Film Office on 0845 833 1523 email info@southwarkfilmoffice.co.uk.