Kiwi App on Facebook is spreading like a virus. Be careful when installing. Installing the Kiwi app sends automatic invites to all your Facebook friends as they were selected by default. Typically people want to invite people to good apps if they like app but not like this :(
Is Kiwi App dangerous?
Yes. Kiwi invites your all friend by default. You have to be very professional user to skip automatic invitation. Some people call it virus marketing.
Kiwi App, 10 million downloads
Kiwi App has been downloaded for 10 million times. In Kiwi app you can ask questions from your friends or random people. You can ask questions anonymously and leave questions by location on map.
In Kiwi App you can ask your friends questions and answer theirs.Kiwi App is spreading fast like a virus because you can invite your Facebook friends to it accidentally.Kiwi invites your all Facebook friends by default. Be careful when installing.
Kiwi App is similar to Ask.fm
Kiwi app is a little bit like Ask.fm, but it's location based asking is new. You can leave questions where you are and people nearby can answer your question.
How can I remove Kiwi App?
You can remove Kiwi App like this:
How to uninstall Kiwi? Open Facebook Games & Apps. Select Kiwi.How to delete Kiwi App: Select 1. Privacy settings from Settings. Then select 2. Remove App.
Be careful when installing apps. Some of them may not handle your facebook friends politely. Have a successful life!
Ilkka O. Lavas
Kiwi user who someway somehow managed to skip invite all friends page but got 55 invites in 2 days :)
Facebookissa on alkanut kiertämään Kiwi-applikaatio, joka lähettää todella agressiivisesti kutsuja kaikille kavereille. Mikä appi tämä on ja onko appi vaarallinen?
Kiwi App, 10 miljoonaa latausta
Kiwi Appia on ladattu pelkästään Android marketista 10 miljoonaa kertaa. Kiwissä voi jättää kartalle kysymyksiä ja vastata toisten kysymyksiin. Kiwissä voit seurata tuttuja ja tuntemattomia ja vastata toisten kyselyihin.
Kiwi Appissa voi kysyä toisilta kysymyksiä ja vastata muiden tuttujen ja tuntemattomien kysymyksiin.Kiwi App leviää nopeasti, koska sen käyttöliittymässä on helppo kutsua kavereita myös vahingossa.
Sosiaalinen suosittelu ja sen väärinkäyttö
Moni appi käyttää nykyään markkinoinnissa sosiaalista suosittelua. Kiwi app käyttää myös, mutta niin häiritsevästi, että osa kokee sovelluksen virukseksi. Appiin voi rekisteröityä helposti Facebook -tunnuksilla, mutta jo seuraavan Next/seuraava nappulan painaminen kutsuu kaikki Facebook kaverisi sovelluksen käyttäjiksi! Kutsun ohittaminen vaati ammattilaiseltakin näppäryyttä. Ei ihme, että sovellus leviää viruksenomaisesti sillä se on suunniteltu leviämään juuri niin.
Kiwi App kutsuu automaattisesti kaikki kaverisi kun rekisteröidyt ja painat pari kertaa Seuraava/ Next nappulaa.
Kiwi App on kuin Ask.fm
Kiwi appi on vähän niinkuin Ask.fm, mutta karttatoiminto on hauskasti tehty. Voit jättää kysymyksiä tiettyihin paikkoihin, seurata tuntemattomia ja kysellä anonyymejä kysymyksiä.
Markkinointikeinona viruksen omainen sosiaalisen suosittelun markkinointi on Suomessa vierasta, meillähän pitäisi kysyä tuhat suoramarkkinointilupaa, että tällaisen appin saisi julkaista. 10 miljoonaa lataajaa ei voi olla väärässä, Appin on kiinnostava ja kysymyksiin vastailu ja kysely on hauskaa.
Miten Kiwi Appin voi poistaa?
Kiwin voi poistaa näin:
Valitse Facebookista Games & Apps, sieltä Kiwi1. Valitse asetuksista(settings) yksityisyysasetukset (privacy settings). Sieltä valitse 2. Remove App(Poista appi)
Menestystä elämääsi, sovellusten asenteluun ja surffailuusi!
Ilkka O. Lavas
Kiwin käyttäjä, joka onnistui jotenkin kiertotietä välttämään massakutsumisen, mutta sai 55 Kiwi kutsua kahdessa päivässä :)
Facetykkääjien rekisteri ja meilirekisteri on nykyajan digitaalista suoramainontaa valitulle kohderyhmälle. Ilman säännöllistä postittelua ne ovat kuin Exceleitä pilvessä, joiden olemassaoloa kukaan ei muista. Kuva (CC) Flickr / wstryder.
Kumpi on arvokkaampi: 1000 tykkääjää Facebookissa vai 1000 hengen meilirekkari?
1000 Facebook tykkääjän arvo:
- voit ostaa tykkääjälle mainosnäkyvyyttä, ilmaisten postausten aika on ohi. Reach on usein olematon jollet maksa näkyvyydestä.
- arvo riippuu siitä, millä olet saanut tykkääjät tykkäämään sinusta. Jos he aidosti tykkäävät, niin kohderyhmä voi olla 1 € - 10% myyntikatteen per tykkääjä arvoinen sinulle, jos taas olet erilaisin "huijauksin" saanut houkuteltua tykkääjiä vaikkapa arvontojen tms kautta eikä tykkääjä oikeasti tykkääkään brändistäsi vaan tykkäsi kilpailusta, niin arvo on lähempänä nollaa.
- Markkinoijalle se on luku, jolla voi kehuskella. Luku on kuitenkin vain työkalu ja meilirekkariin verrattavissa oleva kohderyhmä, jolle voi ostaa lähettää suoramainontaa Facebookin kautta.
- Facebookille se on luku, jolla he voivat myydä sinulle mainontaa. Eli Facebook näkee tykkääjäsi heidän omaisuutena, joille sinun kuuluu ostaa mainontaa.
- Tykkääjien sitoutuneisuus pysyy vain jos muistutat yleisöäsi säännöllisesti, muuten he unohtavat sinut
- Jos tykkääjät ovat aitoja ja olet säännöllisesti muistuttanut heitä, niin tykkääjän arvo voi olla 1 € tai jopa korkeampi, riippuen siitä miten paljon kukin tykkääjä ostaa sinulta ja jättää vuodessa keskimäärin myyntikatetta.
1000 meiliosoitteen arvo
- voit lähettää meiliosoitteiden jättäjille sähköpostia, MailChimpillä tms lähettäminen on edullista. Halvempaa silti kuin Facebook -mainonta. Myös Facebookin kautta voit mainostaa meilirekkarillesi.
- arvo riippuu siitä, millä olet saanut kerättyä meililistan. Jos olet ostanut pimeän meililistan, on listan arvo lähes nolla. Voit toki lähettää spämmiä niihin osoitteisiin, mutta se vastaa kylmiä telemarkkinointipuheluita, joita harva haluaa.
- markkinoijalle meilirekkari tarkoittaa liian usein unohtuneita jossain satunnaisessa messutilanteessa kerättyä markkinointi exceleitä joita kukaan ei muista hyödyntää
- meilirekkarit vanhenevat, ihmisten ostokiinnostus vaihtuu ja ihmiset vaihtavat työtehtäviä ja firmoja.
- meilirekkaria pitää päivittää, jotta sen arvo pysyy. Meilirekkaria pitää päivittää myös, jotta se ei joudu spämmiksi.
- jos olet kerännyt meilirekkarin itse ja siinä on kiinnostuneita ihmisiä, taatusti arvo on 1€ tai jopa korkeampi riippuen miten paljon kukin tykkääjä ostaa sinulta vuodessa keskimäärin.
Molemmat ovat siis yhtä arvokkaita. Arvo loppujenlopuksi riippuu siitä, miten osaat hyödyntää ja käyttää näitä digitaalisen suoramainonnan rekistereitä
Brändimainonnalla voit lisätä tunnettuuttasi ja ihmisten mielikuvaa brändeistäsi. Mainonnalla voit kerätä sekä Facesuoramainontarekisteriä että meilisuoramainontarekisteriä. Molempiin kannattaa lähettää säännöllisesti muistutusviestejä, niin sinut muistetaan.
Brändimainontaa ja sisältömarkkinointia tarvitaan. Voit toteuttaa sitä display mainonnalla tai sitten ostamalla display mainonnan kautta louhimallesi osayleisölle mainontaa joko laadukkailla puhuttelevilla sähköposteilla, sisältömarkkinoinnilla tai relevanteilla faceyleisöä kiinnostavilla sisällöillä. Näihin kaikkiin sitten ländäriksi joku mukava sisältömarkkinointikamppis, joka puhuttelee ja lisää brändisi arvoa. Brändin pitää näkyä ja viestiä pitää muistaa toistaa. Onneksi mediatilaa saa ostettua nykyään helposti brändeille turvallisilta medioiden saiteilta, facebookista ja meilauksia voi tehdä.
Facetykkääjien rekisteri ja meilirekisteri ovat nykyajan digitaalista suoramainontaa valitulle kohderyhmälle. Ilman säännöllistä postittelua ne ovat kuin Exceleitä pilvessä, joiden olemassaoloa kukaan ei muista.
Lisäys (kiitos Petri Järvilehdolle nostosta):
Tässä video, jossa selitetään huonojen FB tykkääjiän laatueroa aitoihin tykkääjiin tai uutiskirjeen tilaajiin:
WhatsApp laajentaa puheluihin. Kuva (CC) Flickr / abulhussain
Facebook maksoi WhatsAppista niin paljon, koska WhatsApp aikoo lanseerata Skypen kaltaiset puhelut. Kun Facebookin kyljessä olevien viestimien: messenger-skype-lync-messages-whatsapp kirjo laajenee puheluihin, on Facebookilla mahdollisuus tienata rahaa teleoperaattorin kaltaisella bisnesmallilla. Siihen perustuu korkea valuuatio, minkä WhatsAppin 55 hengen kehitystiimi joutuu nyt lunastamaan.
Tie ei tule olemaan helppo
WhatsAppin kilpailija Telegram sai heti WhatsApp kaupan jälkeisenä päivänä theGuardianin mukaan 5 miljoonaa uutta kävijää.
Kilpailua riittää ja operaattorien kanssa pitää oppia elämään. Jos aikoo kilpailla operaattorien kanssa, on oltava vähän myös teleoperaattorien kaveri. Facebookin yksi omistajista on Microsoft, jolla on ekosysteemissään Lync ja Skype. Ehkäpä ekosysteemiajattelun mukaisesti tästä syntyy niin iso nettiä hyödyntävien viestimien verkosto, ettei operaattori voi kuin hyväksyä tämän toimijan mukaan bisnekseen.
Puhuminen tulee WhatsAppiin juhannukseen mennessä.
Lähivuodet näyttävät, onko WhatsAppin hinta oikea ja toteutuuko optio suunnitellun mukaisesti. Vaikka tämä olisi nyt se mestarisuunnitelma, niin siltikin hinta mielestäni on liian iso. Voin toki olla väärässä eikä onneksi minulla ole yhtään Facebookin osaketta, joten ei ole mitään menetettävää.
Menestystä ja isoja unelmia bisneksiisi! Ekosysteemiajattelu voi toimia jollain mittakaavalla.
Microsoft maksoi aikanaan Hotmailista 40 miljoonaa. Nyt Microsoftin osin omistama Facebook maksoi WhatsAppista 4 miljardia + virtuaaliosakkeita.
Moni ihmettelee miksi Facebook maksoi niin paljon WhatsAppista? Moni alalla ollut muistaa kun Microsoft maksoi Hotmailista 40 miljoonaa ja se kauppasumma oli karmiva jo silloin. Tässä viiltävä analyysi.
1. Facebook luulee saavansa menetetyt käyttäjät takaisin
Nuoret ovat siirtyneet Facebookista WhatsAppailemaan. Todellisuudessa osa käyttää myös KIK:iä ja muita. "Kunhan mutsi ei ole siellä näkemässä mitä kirjoitan, niin kaikki on hyvin"
Käyttäjien määrässä oleellista on paljonko on ARPU, eli Average Revenue Per User ja käyttäjien määrä. Jos WhatsApp lisää ARPUa tai käyttäjämäärää. Hommassa voi olla järkeä.
2. Facebook pelkää omien osakkeidensa arvon laskevan muuten
Facebook käyttää omia virtuaalisesti hinnoiteltuja osakkeitaan kauppavälineenä. Jos Facebook uskoisi, että oman osakkeen arvo kasvaa, se käyttäisi mieluummin käteistä.
Osakevaihdossa arvo voi olla kova. Todellisuudessa käteisenä liikkuu vain pieni osa kauppasummasta. Usein kauppasummista maksetaan koko kauppasumma pidemmällä tähtäimellä, esim 3-5 vuoden sisällä ja osa julkisestusta kauppasummasta saattaa olla tuloksesta riippuvainen.
4.000.000.000 dollaria käteisenä ja 12.000.000.000 dollarin arvosta Facebookin osakkeita. 3.000.000.000 dollaria lisäksi suunnattuna sitouttamisantina, että henkilöstö pysyy myös kaupan jälkeen Facebookilla töissä.
Isosta kauppasummasta merkittävä osa on siis tulospainotteista. Riippuu paljolti siitä miten hyvin Facebook ja WhatsApp menestyvät yhdessä. Seuraavat 3 vuotta kertovat onko kauppa onnistunut.
3. Microsoft -ekosysteemi laajenee
Facebook - Skype - Lync - Messenger toimivat jo hyvin yhteen. Tähän ekosysteemiin on hyvä saada lisäksi WhatsApp, jonka käyttäjille voidaan lanseerata Skypen puhelut.
WhatsAppin käyttäjissä hyvää on, että he ovat lähtökohtaisesti valmiita maksamaan WhatsAppista.
Vai ovatko käyttäjät sittenkään valmiita maksamaan? Joka vuosi piti saada 1 € per käyttäjä. Kuinka moni maksaa sitten kun maksun aika tulee vai siirtyvätkö käyttäjät sitten KIK -käyttäjiksi? Onko WhatsAppin aikakin jo ohi ja siksi he olivat valmiita myymään firmansa äkkiä pois Facebookille noin halvalla? Tuleeko Facebookista hyljättyjen softien hautausmaa? Tai sitten WhatsAppin käyttäjät maksavat oikeasti ja ovat onnistuneet siinä mitä Facebook ei ole onnistunut. Jos käyttäjät maksavat ja Facebook saa vietyä omille käyttäjilleen saman maksamislogiikan niin se on hyvä peruste miksi kauppasumma on niin iso. WhastAppilla voinee pian lähettää Messenger viestejä Skypeen ilman mainoksia.
4. Omistajat haluavat vain ekosysteemin kasvua
Facebookin osakkeen hinta on liian korkea. Ekosysteemin on kasvettava. Microsoft tulee jossain vaiheessa ostamaan koko Facebookin ja silloin on parempi etta ekosysteemi on mahdollisimman iso.
No summa summarum: En olisi itse ostanut noin kalliilla. Onneksi en ole Facebookin omistaja.
4. Ja tasa arvon vuoksi 5 miestyyppiä Instragramissa:
5. Täältä tulee toinen kupla
Elämässä pitää olla hauskaa. Parodia ja huumori on tapa, jolla voimme hyväksyä isojakin muutoksia elämässä. Netti on tullut jäädäkseen. Ei tule enää netitöntä aikakautta. Altavistaa ei enää kukaan muista, mutta mitkä sometyökaluista jäävät on arvoitus.
Kupla on yliarvostusta. Mitä asioita yliarvostetaan tänä päivänä? Entä mitä asioita aliarvostetaan?
Ne kun tiedät, niin menestyt. Facebook oli listautuessaan yliarvostettu, nyt mainostulot alkavat Facebookilla olla paremmat kun listautumishetkellä. Listautumishetkellä mielestäni osake oli yliarvostettu. Välillä osake oli hinnoissaan. Nyt taas hinta on kohonnut. Onko nyt kyseessä kupla vai ei? http://www.nasdaq.com/symbol/fb/interactive-chart?timeframe=max
Facebook on tullut jäädäkseen. Mitä käy Twitterille? Mitä pysyvää sinä voit luoda? Muistaako kukaan Altavistaa tai Lycosta? Onko mikään sittenkään pysyvää vai onko kaikki kuplaa?
Me olemme kaikki kyborgeja. Nyky-ihminen on kyborgi.
Kirsti Lonka todisti jo 2000 -luvun alkupuolella eräässä Nuorkauppakamarin seminaarissa meidän kaikkien olevan kyborgeja. Olen miettinyt asiaa monesti. Mikä kyborgi on? Miten meidän kybernetiikka on kehittynyt 2000-luvulla?
Kyborgi (engl. cyborg) tarkoittaa biologista organismia, johon on yhdistetty jotain, ihan mitä tahansa ihmisen valmistamaa tekniikkaa.
1) Sinulla on lisämuisti
Nykyaikainen kyborgi käyttää muistinlaajennosta. Nykyaikaiset ihmiseen liitettävät lisämuistit osaavat muistaa syntymäpäiviä, puhelinnumeroita ja kommunikoida telepaattisesti toisten kyberneettisten organismien kanssa.
Kirsti Lonka esitti havainnont, että yksi tyypillisimmistä lisämuisteista on kännykän puhelinmuistio. Emme enää muista ihmisten puhelinnumeroita, vaan olemme ulkoistaneet teknologiselle vempaimelle osan muististamme. Älypuhelin on nykyaikaisen kyborgin vakiovaruste.
2) Hyödynnät alkeellista telepatiateknologiaa
"Telepatia eli ajatuksensiirto on parapsykologinen ilmiö, jolla tarkoitetaan kykyä kommunikoida toisten kanssa ajatuksen välityksellä." - Wikipedia
Moni meistä nykyään saa telepaattisia viestejä taskuunsa. Värinä taskussa signaloi keskushermostoamme siirtämään näköaistin kautta viestin facebook kaverimme kommentista aivoihimme. Sanattomasti viestimme toisillemme. Hyödyllistä ja nykyaikaista. Värinähälytyksen kautta herättävä mobiiliviestintä on yksi nykyaikaisimmista telepatian muodoista. Olemassa on jo vielä modernimpaa silmälaseihin integroitua teknologiaa, joka herättää meidän telepatiavastaanottimemme ilman käsien heiluttelua tai taskuvärinöitä.
Google Glasses on nykyaikainen kyberneettinen varuste.
Aivo-ohjattu teknologia on jo niin pitkällä, ettei mene montaa vuotta kun instaus, facebookkaus ja tweettailu sujuu suoraan ajatuksen voimalla.
3) Ohjelmoit itseäsi joka viikko
Jokaisella ihmisellä on päässään tietokone, joka on ohjlemoitu sekä tahdonalaisten että tahdosta riippumattomien toimintojen aikaansaamiseen. Tyypillisimpiä toimintaketjuja aivoissamme on Tunne-Ajatus-Toiminta -ketju.
Tyypillisimpiä ihmisen rutiineista on nälän tunteeseen reagointi. Kun nälän tunne syntyy, se on oikeastaan tarve. Se vie ajatukset pois työstä. Viimein syömisen tarve tulee niin voimakkaaksi, että työ keskeytyy ja ihminen menee syömään. Mikäli hän ei tyydytä syömisen tarvettaan, hänestä tulee ärtynyt, kiukkuinen ja levoton. Kun tarve on vihdoin tyydytetty, hän voi palata rauhassa töihin.
Ohjelmoimme itsellemme rutiineja. Tyypillinen on herääminen. Opetamme itsemme, että kännykän herätyskellon ääni on signaali sille, että on aika herättää tarve heräämisestä. Tarve on tunne jota vastaan voi kamppailla. Motivaatiosta riippuen joko pakotamme tai innostamme itsemme heräämään. Kivana päivänä herääminen merkitsee iloista tunnetta, tylsänä päivänä mälsää tunnetta. Molemmissa ohjelmallisesti aiheutamme meille tunteen syntymisen, joka sitten aiheuttaa jälleen toimintaketjun Tunne-Ajatus-Toiminta.
Kybernetiikalla lisää tehokkuutta
Voimme hyödyntää kyberneettisiä ominaisuuksiamme myös toimintamme tehostamiseen. Olen aikaisemmin kirjoittanut aiheesta pari vinkkiä miten itse hyödynnän kybernetiikkaa ja itseohjelmoitavuutta.
Vastuu onnellisuudestasi, menestymisestäsi tai menestymättä jäämisestä on kokonaan omalla vastuullasi.
Pidin tänään puheen Keudassa valmistuville merkonomeille ja datanomeille. Kun olin itse koulussa, en ollut mikään mallioppilas joten puheeli oli ensimmäinen jota valmistujaisissa pääsin pitämään. Olin otettu kunnista tuoda työelämän terveiset. Olen ollut työelämässä 17 vuotta ja oppimista on tapahtunut koulunkin jälkeen paljon. Tässä puhe hieman lyhennettynä.
Onnittelut valmistumisesta. Tuon teille terveiset työelämästä. Kun teet jotain 8 tuntia joka päivä, sen on parempi olla sellaista mistä nautit ja mihin osaat asennoitua oikein.
Asioista nauttiminen on asennekysymys. Jopa hanttihommista voit nauttia. Itse olen opetellut suhtautumaan kaikkeen työhön niin, että mietin mitä iloa tai hyötyä tästä on minulle. Toistuva rutiinityö on minulle aivot-nollille lepoa. Fyysisesti rankka työ on minulle ilmaista kuntosalitreeniä. Vaikeat tehtävät ovat mahdollisuuksia kehittyä. Mahdottomat tehtävät ovat sellaisia, joista selviän kun pyydän muilta apua ja samalla voin oppia jotain muilta.
Kysyin Twitterissä ja Facessa mitä teille pitäisi sanoa. Tässä pari kohokohtaa. Olen maininnut monta kertaa sanan oppiminen. Oppiminen on tärkeä asia elämässä menestymisessä ja asian kiteytti hyvin San Fransiscossa asuva Harri Lehmuskallio ( @harzu ): Jatkakaa oppimista, vaikkei se olisikaan enää opiskelua!
Tässä lisää hyviä vinkkejä:
- Mika Mäkeläinen ( @mikamakelainen ): Mistä unelmoisit, jos tietäisit, ettet voi epäonnistua? (kirjasta taivasjahelvetti.fi )
- Aki Vänni ( @ VnniTwt ): Haastakaa olemassa oleva. Kaiken voi aina tehdä paremmin. Kun lamppu syttyy. Kerro se esimiehelle ja ystäville.
- Janne Nyyssönen ( @Nysses ): Kokeilkaa, epäonnistukaa ja oppikaa. Epäonnistunista ei tarvitse pelätä, niistä pitää oppia.
- Heli Järvenpää ( @jarvenpaa ) Jos on selkeitä unelmia jo mielessä, ei kun kohti niitä. Jos ei vielä selkeää suuntaa, kannattaa hankkia monenlaista kokemusta. Niin työn kuin harrastustenkin kautta.
-Pasi Rautio ( @TuplaPasi ) Olkaa rohkeita, reippaita ja älkää kangistuko kaavoihin.
-Sonja-Sofia Thure ( @sonjasofia): Ja mä ainakin olisin kaivannut siinä iässä tän: töitä pitää tehdä, siitä kannattaa opetella nauttimaan :)
-Noora Keskievari (@Nkeskievari ) Käyttäytykää hyvin, olkaa kohteliaita ja muistakaa kiittää! Se vaikuttaa eniten tulevaisuuden mahdollisuuksiinne.”
-Niina Tuominen ( @NiinaTuominen ) Oppimista ja epäonnistumisia – ja lisää oppimista!!! Huikee matka tää #elämä
-Martti Kankaanranta Liikkukaa tuntosarvet päässä. Työn tulos on tärkeää, ei se aika, jonka vietät työpaikalla. Lähde pyörittämään omaa ratastasi hankkimalla tietoa niin kumppanisi ratas missä päin maailmaa hyvänsä kulttuurieroista huolimatta alkaa pyöriä samaan suuntaan kuin sinun ratas.
-Vesa Tuomala "Haaveita pitää olla ja unelmat pitää toteuttaa!" - Elina G. meidän laivan kokkistuju
-Juha Mäntynen: Kun täytät 18 vuotta, niin vastuu onnellisuudestasi, menestymisestäsi tai menestymättä jäämisestä on kokonaan omalla vastuullasi. Kaikki eivät koskaan sisäistä tätä, mutta ole Sinä poikkeus! Tänään on yksi etappi takana. Onnittelut! Nauti tästä hetkestä, sillä olet sen ansainnut, mutta älä jää paikoillesi sammaloitumaan, vaan jatka seuraavaan haasteeseen. Tänään koettu puutostila elämässäsi on se hinta, jonka maksat laiskottelustasi viikko, kuukausi tai vuosi sitten. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa paitsi "huomenna". Vain tästä hetkestä käsin voit vaikuttaa elämääsi, joten panosta nykyhetkeen ja elämä kyllä kantaa.
Janne Kujala: Kertoisin jos jossain välissä haluaa olla oman itsensä herra kannattaa rohkeasti harkita yrittäjyyttä.
Maltti on valttia eikä kannata haukata liian isoa palaa heti alkuun. Lähtee "autotallista" liikkeelle ja sitten pikkuhiljaa kasvattaa bisnestä ja työllistää muita, jos siihen mahdollisuus.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Talouden realiteetit tällä hetkellä huomioitava. Rahoitusta ei ole kovin helppoa saada edes hyville hankkeille.
Yrittäjällä on "vapautensa" lisäksi myös suuret vastuut, jotka tulee hoitaa, jotta bisnes sujuu pidemmän päälle.
Tekemällä oppii. Työlämässä oppii. Elämässä oppii. Vaikka valmistutte, muistakaa ikuisen oppijan asenne: Joka päivä voin oppia uutta. Joka tilanteessa voin kehittyä. Kunnioittakaa muita ja olkaa valmiita oppimaan heiltä. Olkaa kiinnostuneita, aktiivisia ja menestykää elämässänne.
Z-sukupolvi - syntynyt kännykkä kädessä - haluaa olla vapaa ja itsenäinen
Z-sukupolvi (1995-2010)
Syntynyt kännykkä kädessä.
Kasvanut digihärvelien kanssa.
Ei tiedä maailmasta, jossa ei ollut nettiä.
Ei tiedä maailmasta, jossa puhelimissa oli langat.
Ei tiedä maailmasta, jossa piti sopia tapaaminen
Stockan kellon alle ja sitten siellä odoteltiin.
Z-sukupolvi on aina online.
Z ajattelee itseään.
Z haluaa olla vapaa.
Tänä keväänä valmistuu jo sitten Z-sukupolven nuoria oppilaitoksista. Niin. Todellakaan ei puhuta Y-sukupolvesta vaan Z-sukupolvesta.
Sukupolvet ikäluokittain
X-sukupolvi: 1970-1980, "Rock"
Y-sukupolvi: 1981-1995, "Facebook -opiskelijat" "Millenium -sukupolvi"
Z-sukupolvi: 1995-2010, "Epäjohtaminen"
Suuret ikäluokat: 1948-1964
Veteraanit (syntyneet ennen vuotta 1947)
Lähde 2013 Rebecca Piekkari / Aalto Yliopisto
Yksilön odotukset työelämästä vaihtelevat eri ikäisillä. Eri ikäiset arvostavat hieman eri asioita.
Alle 30v: uralla eteneminen ja työn merkityksellisyys on tärkeää
Alle 40: joustavuus ja työn ja vapaa-ajan välinen tasapaino
Alle 50: työsuhteen jatkuvuus ja ammatillinen kehittyminen
Alle 60: työsuhteen turvallisuus ja edut
Nousevasta Z-sukupolvesta on Tulganin (2009) tutkimuksissa sanottu seuraavaa:
He ovat haluttomia oikeasti sitoutumaan työnantajaasi.
Heistä ei kirveelläkään saa pitkäaikaista työntekijää.
He haluavat huipputyön heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien.
Heistä työnteon pitää olla hauskaa.
He eivät välitä nousujohteisesta urasta
Raha ja rahalliset etuudet eivät heitä motivoi.
He eivät kunnioita vanhempia kollegoitasi.
He oppivat ja ahmivat uutta tietoa läppärin kautta.
Heistä ei ole hyväksi johtajaksi, koska he keskittyvät liikaaitseensä.
Miten Z-sukupolvea johdetaan?
Raamit
• Ei käskytystä ja hierarkioita, vaan puitteet ja haasteita!.
Itsenäisyys
• Tilaa hengittää.
Palaute
• Reaaliaikainen kaksisuuntainen kommunikaatio on itsestäänselvyys.
Luottamus
• Integriteetti, avoimuus, läpinäkyvyys, individualistien yhteisöllisyys.
Lähde Tienari, Piekkari / Epäjohtaminen
”Kun osa ihmisistä nauttii integroidusta maailmankylästä, jossa ei ole fyysisiä ja henkisiä rajoja, muut luovat heille siihen tarvittavan infrastruktuurin. Jonkun pitää siivota, kokata ja hoitaa sairaat. Jonkun pitää valaa sementtiä, korjata roskat ja ajaa bussia. Edelleen.” - Janne Tienari & Rebecca Piekkari
Uusi työntekijäsukupolvi arvostaa leikkimielisyyttä, pelillisyyttä, rehellisyyttä verkostoja ja nopeutta. Vapaus ja individualismi on heille itseisarvoja. Tämä vaatii johtajilta hyvää ihmisten johtamista, esimerkkiä ja mukavuusalueen reunoilla keikkumista.
Nyt valmistuvat nuoret ajattelevat induvidualistisemmin kuin edeltäjänsä. He haluavat ottaa vastuun omasta elämästään itselleen. Nyt valmistuvat nuoret haluavat ottaa vastuun urakehitysksestään pois pomoilta ja organisaatiolta. He ovat valmiita vaihtamaan työpaikka nopeammin kuin kukaan ennen kehittyäkseen työurallaan ja kasvaakseen ammattilaisena.
Tarjotaan nuorille kasvun paikkoja ja annetaan Z-sukupolven edustajille mahdollisuuksia näyttää kyntensä.