[b]KYSYMYS: Mitkä ovat olleet mestaruuden kannalta mielenkiintoisia ja tiukkoja kisoja Formula 1:ssä?
VASTAUS:[/b] Formula 1 -kauden 2016 viimeinen osakilpailu ajetaan viikon kuluttua Abu Dhabissa. Koko kauden sarjaa johtaneella Nico Rosbergilla on 12 pinnan kaula ennen Lewis Hamiltonia. Jos Hamilton voittaa eikä Rosberg ole toinen, vie britti mestaruuden. Vuosien saatossa on nähty toinen toistaan mielenkiintoisempia kauden päätösosakilpailuja.
Tässä tiukoista päätöskisoista kattava kavalkadi.
[b]Vuosi 1982 Las Vegas[/b]
Formula 1 -kausi 1982 oli yksi historian erikoisimmista kausista. Kaudella ajettiin 16 osakilpailua, joissa nähtiin 11 eri voittajaa. Mestaruuden vei lopulta vain yhden osakilpailun voittanut Keke Rosberg – ja vain 44 pisteellä. Kauden aikana menehtyi kaksi kuljettajaa, joista Ferrarin Gilles Villeneuve kuoli Belgian GP:n aika-ajoissa sattuneessa kolarissa ja nuori tulokaskuljettaja Riccardo Paletti Kanadan osakilpailussa. Sarjaa johtanut Didier Pironi kolaroi itsensä hengenvaarallisesti ulos kauden viidenneksi viimeisen osakilpailun, Saksan GP:n, harjoituksissa ja ura loppui siihen.
Viimeinen kilpailu ajettiin Caesar’s Palace hotelin Las Vegasin -hotellin pysäköintialueelle rakennetulla radalla. John Watsonin olisi pitänyt voittaa ja Rosbergin jäädä kuudenneksi, jotta britti olisi vienyt mestaruuden. Watson jäi kuitenkin toiseksi ja viitostila riitti Rosbergille mestaruuteen.
[b]Vuosi 1986 Adelaide[/b]
Mestaruus kulminoitui Nelson Piquet’n, Nigel Mansellin ja Alain Prostin pistetaisteluun viimeisessä osakilpailussa Australiassa. Mansell johti pitkään viimeistä kisaa, mutta takarengas räjähti 18 kierrosta ennen ruutulippua. Kipinäsuihkun saatellessa britti joutui ajamaan radan sivuun ja lähes varmalta näyttänyt mestaruus jäi Prostin ja Piquet’n väliseksi kaksintaisteluksi.
Williamsilla jouduttiin kutsumaan Piquet varikolle peläten että tältäkin räjähtäisi rengas. Prost nousi 15 sekunnin johtoasemaan, jonka Piquet pystyi kutistamaan lopulta neljään sekuntiin ennen kuin ruutulippu heilahti. Alain Prost voitti kilpailun ja mestaruuden kahdella pisteellä ennen Nigel Mansellia. Nelson Pique oli kolmas vain kolme pistettä voittajalle jääneenä.
[b]Vuosi 1994 Adelaide[/b]
Kausi muistetaan ennen kaikkea surullisesta Imolan osakilpailusta. Kauden aikana Michael Schumacher oli jo karkaamassa saavuttamattomaan MM-johtoon, mutta saksalainen hylättiin kaksi kertaa, jolloin Damon Hill nousi mukaan mestaruustaistoon. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä Schumacher johti vain pisteellä. Schumacher ratkaisi mestaruuden paljon puhetta herättäneellä tavalla.
Schumi ajoi pitkäksi ja rikkoi autonsa, mutta paikkasi virheensä ajamalla seuraavassa mutkassa ohitusta yrittäneen Hillin kylkeen. Molempien kuskien kisa päättyi keskeytykseen, ja Schumacher voitti uransa ensimmäisen mestaruuden.
[b]Vuosi 2007 Interlagos[/b]
Kausi oli pitkästä aikaa ennätyksellisen tasainen. Ennen viimeistä kisaa kolmella kuskilla oli mahdollisuus kuitata mestaruus. Vasta 22-vuotias tulokaskuski Hamilton oli sensaatiomaisesti kiinni mestaruudessa johtaen sarjaa neljällä pisteellä ennen Fernando Alonsoa ja seitsemällä pisteellä ennen Kimi Räikköstä. Hamiltonin hermo ei pitänyt ja hän luiskahti radalta jo avauskierroksella pudoten kahdeksanneksi. Kahdeksannella kierroksella Hamiltonin autoon tuli vielä mystinen vaihteistovika, joka pudotti hänet sijalle 18.
Jäämies piti päänsä kylmänä ja voitti kisan ennen tallikaveriaan Felipe Massaa ja Alonsoa. Kun Hamilton jäi seitsemänneksi, vei Räikkönen mestaruuden yhden pisteen erolla Hamiltoniin ja Alonsoon (110–109).
[b]Vuosi 2010 Abu Dhabi[/b]
Tuskin oli vuoden 2007 tiukasta lopusta selvitty, kun tuli vuosi 2010 ja neljän kuskin välinen mestaruustaisto. Mark Webber, Fernando Alonso, Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel – kaikilla neljällä oli vielä mahdollisuus kuitata mestaruus viimeisessä kilpailussa.
Vettel oli vasta kolmantena MM-sarjassa ennen viimeistä Abu Dhabin starttia. Vettel lähti paalupaikalta kisaan ja ajoi kisan voittoon. Alonso ja Ferrari tekivät taktisen kömmähdyksen liian aikaisella varikkokäynnillä, jolloin Alonso jäi hitaampien autojen taakse. Alonson olisi pitänyt olla vähintään viides voittaakseen mestaruuden. Alonso oli lopulta seitsemäs ja Webber kahdeksas. Vettel nousi voittonsa myötä viimeisessä osakilpailussa ensimmäistä kertaa MM-sarjan kärkeen ja samalla maailmanmestariksi. ”Melkein suomalaisesta” Vettelistä tuli mestaruutensa myötä kaikkien aikojen nuorin F1-maailmanmestari.