[b]KYSYMYS: Katselin F1-lähetyksiä, ja selostajat puhuivat Mika-Mika-sarjasta. Mikä on tai oli Mika-Mika-sarja? VASTAUS:[/b] Loistava kysymys. Asia, jonka jokaisen suomalaisen F1-fanin pitää tietää. Mika-Mika-sarja tuli tunnetuksi vuonna 1990, kun kaksi suomalaista…
Cityn toimitus14.9.2016 15:18(Päivitetty: 14.9.2016 09:08)
[b]KYSYMYS: Katselin F1-lähetyksiä, ja selostajat puhuivat Mika-Mika-sarjasta. Mikä on tai oli Mika-Mika-sarja?
VASTAUS:[/b] Loistava kysymys. Asia, jonka jokaisen suomalaisen F1-fanin pitää tietää.
Mika-Mika-sarja tuli tunnetuksi vuonna 1990, kun kaksi suomalaista hallitsi suvereenisesti Englannin F3-sarjaa. Nimittäin meidän entiset F1-tähtemme Mikat Salo ja Häkkinen voittivat kaiken mitä Englannin kovatasoinen kausi piti sisällään.
Ennen F3-uraa Salo voitti Formula Fordillaan SM-, PM- ja EM-palkinnot, ja vuonna 1988 Salo voitti kaikki ajamansa osakilpailut tehden samalla uuden kierrosennätyksen jokaisella radalla. Samana vuonna Häkkinen puolestaan voitti Formula Opel Euroseries -sarjan mestaruuden. Ennen tätä Häkkinen oli tehnyt Formula Fordillaan samat temput kuin Salo, voittaen kaiken mahdollisen. Kyseessä oli kaksi Euroopan lahjakkainta kuskia, jotka herättivät kiinnostusta otteillaan englantilaisissa talleissa.
Alle kahdessa vuodessa mestarit ottivat F3-luokan kirjaimellisesti haltuunsa. Vantaan poikien ylivoiman ansiosta Englannissa alettiin puhua vuonna 1990 jo Mika-Mika-sarjasta. Mestaruuden vei lopulta tiukan väännön jälkeen Häkkinen, joka voitti yhdeksän osakilpailua ja toiseksi tullut Salo vei puolestaan kuusi. Viimeistään tässä vaiheessa Suomessakin alettiin puhua autourheilupiireissä tulevista F1-tähdistä.
Luonnollisesti molemmat herättivät kiinnostusta jo tässä vaiheessa Formula1:ssä. Mestaruuden voittanut Häkkinen vakuutti Lotus-tallin tallipäällikön, Peter Collinsin, joka ottikin Häkkisen talliinsa kaudella 1991. Häkkinen teki tuohon aikaan epätavallisen loikan F3:sta suoraan F1:een.
Salo oli kovaa vauhtia menossa urallaan samaan suuntaan kuin Häkkinenkin, mutta valitettava rattijuopomus Lontoossa 1990 heitti kuitenkin yhdessä yössä varjon ruusuiselta näyttäneen tulevaisuuden päälle. Euroopasta ei enää löytynytkään sponsoreita tai tallipaikkaa. Salo skarppasi ja teki lujasti töitä F1-unelmansa eteen. Japanissa F3000-luokan käytännössä huonoin talli oli ainut, joka tarjosi paikkaa Salolle. Kolme kovaa vuotta Japanissa tuottivat lopulta tulosta ja ensimmäinen Formula1-startti näki päivänvalon vuonna 1994.
Loppu onkin historiaa Mikojen kohdalla. Kova kaksintaistelu F3-sarjassa loi pojille loistavan tulevaisuuden. Häkkinen haali F1-mestaruuksia ja Salo kurvaili parhaana aikana Ferrarin punaisella paholaisella. Mika-Mika-sarja on suomalaista autourheiluhistoriaa parhaasta päästä.
Nuori Mika Salo katuu kännissä kaahailuaan:
Seuraa Tuomaria myös [url=https://www.facebook.com/sportsbarcasinohelsinki?fref=ts]Facebookissa[/url] ja [url=https://twitter.com/CasinoSportsBar]Twitterissä @casinosportsbar[/url] tai klikkaa tästä [url=http://www.casinohelsinki.fi/sports-bar]Sports Bar Casino Helsingin sivuille.[/url]