Helsinkiläinen ravintoloitsija jätti systemaattisesti työntekijöiden palkat maksamatta

Palkat jäivät toistuvasti maksamatta, työsopimuksia ei tehty ja työntekijöitä käskettiin olla ottamatta yhteyttä. Nyt osa entisistä työntekijöistä on kääntynyt lakimiehen puoleen.

Kuvituskuva.

“En saanut palkkaani – ja kun kysyin siitä, minua käskettiin olla ottamatta enää yhteyttä”

18-vuotias Demi kertoo työskennelleensä helsinkiläisravintolassa kahteen otteeseen lyhyen ajan sisällä. Ensimmäinen työpätkä ajoittuu vuoden 2024 loppuun ja toinen taas päättyi tänä vuonna hiljattain. Hän haluaa kertoa kokemuksestaan, jotta muut eivät joutuisi samaan tilanteeseen ja ymmärtäisivät nopeammin varoitusmerkit.

Demin mukaan ravintolassa esiintyi toistuvasti ongelmia palkkojen maksussa ja työntekijöiden kohtelussa.

Ensimmäisellä kerralla palkat jäivät osittain maksamatta ja viivästyivät ilman selkeää syytä. Lopulta hän päätti lähteä – saamatta palkkaansa.

Työnantajan outo suhtautuminen  

Muutaman kuukauden kuluttua entinen työnantaja otti Demiin yhteyttä ja tarjosi työtä uudelleen. Demi suostui, vaikka häntä epäilytti.

”Olin työtön, asuin yksin ja elin Kelan tuilla. Olin myös joutunut luopumaan opiskelupaikastani, joten tartuin tilaisuuteen, vaikka tiesin riskit”, hän kertoo.

Pian kävi ilmi, että vanhat ongelmat jatkuivat. Työnantaja pyysi henkilötietoja ja työhistoriaa, mutta työsopimusta ei koskaan toimitettu allekirjoitettavaksi.

”Minulle sanottiin, että sopimus tehdään pian, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Aloin epäillä työn laillisuutta ja koko järjestelyn luotettavuutta.”

Demi kertoo myös yrittäneensä useasti kysyä palkanmaksuun tarvittavia tietoja – verokortin ja tilinumeron toimittamisesta ei ollut missään vaiheessa puhetta, koska työnantaja ei ollut kysellyt niistä.

Kun Demi lopulta otti yhteyttä palkkaansa koskien, työnantaja ilmoitti, että maksu tapahtuisi vasta seuraavan kuun aikana.

”Sanoin, ettei se käy, koska olin varautunut siihen, että saan palkkani ajallaan. Asun yksin ja maksan kaikki kuluni itse. Pian sain viestin, jossa luvattiin maksaa palkka, mutta samalla käskettiin olla ottamatta enää yhteyttä ja ettei tarvitse tulla töihin.”

Sama kohtelu muillekin työntekijöille

Demi julkaisi tarinansa Facebookissa. Kirjoitus sai runsaasti huomiota ja kymmeniä kommentteja.

Jotkut kommentoijat kertoivat työskennelleensä samassa yrityksessä ja tunnistivat paikan heti kuvauksesta. Heidän mukaansa työnantaja valvoi työntekijöitä kameroiden kautta ja soitti, jos huomasi, ettei joku ollut työn touhussa.

Yksi entinen työntekijä kirjoitti, että oli mennyt hetkeksi syömään, kun asiakkaita ei ollut – ja sai heti puhelun, jossa käskettiin mennä imuroimaan. Työntekijä tajusi samalla, että häntä valvottiin kameroiden kautta, koska työnantaja ei muuten olisi voinut tietää asiasta. 

Useat kertoivat myös palkkojen viivästyksistä ja erilaisista epäselvyyksistä eri toimipisteissä.

Demin tietoon on sittemmin tullut, että toinen hänen kanssaan samaan aikaan työskennellyt henkilö on viemässä työnantajan oikeuteen maksamattomien palkkojen vuoksi.

Myös Demi on ottamassa yhteyttä lakimieheen selvittääkseen omat mahdollisuutensa saada palkkasaatavansa takaisin.

Kuvankaappaus Demin ja työnantajan välisestä viestiketjusta.

Yrityksen talous vaikeuksissa

City tarkisti yrityksen julkiset taloustiedot. Kaikki toimipisteet ovat viime vuosina olleet tappiollisia, ja yrityksen talous on pahasti alijäämäinen.

Liikevaihtoa on ollut, mutta se ei ole riittänyt kattamaan kuluja. Yritys ei ole ennakkoperintärekisterissä, mikä herättää kysymyksiä sen toiminnan lainmukaisuudesta, eikä ollut selvää, onko yritys enää edes toiminnassa.

Cityn toimituksella on tiedossa Demin henkilöllisyys, ravintolan nimi ja asiaan liittyvät dokumentit, mutta niitä ei julkaista, koska tapauksen selvittely on kesken.

Kuvakaappaus Demin ja työnantajan välisestä viestiketjusta.

Kuvakaappaus Demin ja työnantajan välisestä viestiketjusta.

Toimi näin, jos palkka jää saamatta

Jos työnantaja ei maksa palkkaa sovitusti, työntekijällä on useita keinoja toimia. Ensimmäisenä kannattaa aina kysyä asiasta kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse, ja säilyttää viestit todisteina.

Jos palkka viivästyy, työntekijällä on oikeus viivästyskorkoon ja tarvittaessa myös korvaukseen. Työnantajalle kannattaa antaa kohtuullinen määräaika maksun hoitamiseen – esimerkiksi seitsemän päivää.

Jos palkkaa ei tämänkään jälkeen makseta, kannattaa ottaa yhteyttä:

  • Ammattiliittoon, jos kuuluu sellaiseen – liitot voivat hoitaa asian puolestasi.
  • Työsuojeluviranomaiseen, joka valvoo työnantajien velvollisuuksia.
  • Oikeusaputoimistoon, jos tarvitset neuvoa tai tukea asianajoon.

Jos työsuhde on päättynyt ja palkka edelleen maksamatta, voi hakea korvausta palkkaturvan kautta. Se on valtion järjestelmä, joka maksaa työntekijälle saatavat silloin, kun työnantaja on maksukyvytön.

Suosittelemme