Bensaa, turvetta ja tuuletonta tuulivoimaa

  • licence27

Kylläpä on polttoaine kallista. Sitä on myös sähkökin ja tuhansia ihmisiä lienee vaikeuksissa pörssisähkösopimuksineen.

Polttoaineen hinta laskee vain jos siitä on ylitarjontaa. Ei tosin välttämättä laske silloinkaan kun on välissä tarpeeksi pitkä jakeluketju veroineen ja välikäsineen.

Viime vuoden "alennusmyynti" oli kenties jollekin firmalle pelastus ja nyt sit taas siihen nähden lähes tuplaantunut polttoainekustannus tekee uusia vaikeuksia-

Sademetsiäkin Brasiliassa on kaadettu ilmeisesti ihan ennätystahtia. Sademetsä ei uudistu ja luultavasti sen tilalle tulee laidunta tai kuitupuufarmia yksilajikasvatukseen.

Sademetsän tilalle syntyy kenties seuraava autiomaa, eikä sateita enää tule.

Turvetta syytetään ilmastonmuutoksesta, ajetaan alas kotimainen tuotanto, romutetaan miljoonien edestä konekantaa ja sit ihmetellään kohonneita energiakustannuksia kautta maan. Turve kun kuitenkin on ollut suhteellisen helposti annosteltava säätövoiman polttoaine varsinkin kaukolämmön tuottamiseen.

En edes tiedä onko turpeella tuotettu merkittävissä määrin sähköä. Vesivoimalla on tuotettu ja ydinvoimalla olisi pitänyt tuottaa viiden reaktorin voimin jo kait kymmenisen vuotta, vaan eipä tuoteta vieläkään.

Ilmeisesti Olkiluoto 3 on kasassa viimeistä anturia myöden, mutta valtavan koon vuoksi sekä käynnistäminen että sammuttaminen vie aikaa. Luultavasti se sammutusmekanismi toimii paremmin ja varmemmin kuin missään aikaisemmassa voimalaitoksessa.

Ydinvoimaa on syytä pelätä siinä missä vesivoimaakin. Jos rakennetaan tarpeeksi iso laitos / pato ja se murtuu tai murretaan syntyy kaiken altaan tuhoavaa voimaa.

Turpeenkaan tuottaminen ei ole ongelmatonta. Polttaminen ei ole päästötöntä. Kuitenkin turvetta Suomessa olisi kun taas raakaöljyä ei liene kauheasti porattavissa.

Kasviöljyjen tuottamiseen on kesäisin jonkinlainen mahdollisuus, mutta sekään ei välttämättä onnistu ilman kemiallista torjuntaa.

Sähköautoilu ei meitä täällä tule pelastamaan. Toki jos sähköverkko on valmiina ja kestää esim 150 kW latauspiikit niin äkkiähän se matka pikalatauksen jälkeen taas jatkuu. Täällä taas jos joka taloon tulisi sähköautoa ja jokainen kilometrin säteellä työntäisi omansa 11 kW laturiin niin aika paljon tarvis verkkoa vahvistaa tai tehdä puskirivarastoa/ylikuorittamista estävää tekniikkaa.

Kotona ladattavassa sähköautossa toki plussana on ettei sen kanssa tarvitse lähteä huoltoasemalle tankkaamaan. Jollakin jo se voi vähentää vuosittaista ajosuoritetta tuhansillakin kilometreillä.

Se sähkö vaan tarvis pystyä tuottamaan. Vihreän siirtymän ei käsittääkseni ole tarkoitus tarkoittaa ihmisten elinkeinojen tuhoamista. Muualla kyllä voidaan louhia kivihiiltä, ruskohiiltä, palavaa kiveä, öljyliusketta, kaataa sademetsää ja nostaa polttoturvettakin. Täällä ennemmin tuhotaan elinkeinot yhteisen hyvän nimissä ja tuotetaan se poltettava tavara ulkomailta.

Jos kuutiometri koivuhalkoja maksoi tyyliin 25 € ennen EU aikakautta niin nyt hinta lienee jo nelinkertainen. Saa ehkä mennä kauas pakkia siihen 25 € tasoon.

Kymmenen markan litrahinnalla bensaa piti pystyä valmistamaan kannattavasti kotimaisista raaka-aineista. Nyt ollaan suoralla valuuttamuunnoksella n 12 markan tasossa eli valtavalla vanhalla tonnilla ei saisi edes sataa litraa 98 oktaanista bensaa.

Kun etanolin re85 tavoitehinta oli "pitkään" 1 € paikkeilla lienee siinäkin jo nousua tullut niin että tuntuu.

Toki polttoaineita verotetaan ja juuri nyt tuntuu että verotetaan aivan liikaa. Neste takoi ennätystulosta ja mikäs on takoessa jos on kaikki varastot ostettu pilkkahinnalla täyteen ja nyt pistetään tuplahinnalla markkinoille.

Tuppaa ministereiltäkin unohtumaan millaista on oikeasti olla pienituloinen.

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus