With my new Honda

  • licence27

Vuoden 1987 tai jotain siihen suuntaan Honda NS oli kokenut kovia edellisellä omistajalla. Sit erehdyin lainaamaan sen kaverilleni ja se reissu poiki kolon koneen kylkeen.

Hondassa on tasapainotusakseli- pyörii samalla nopeudella kuin kampiakseli tai pyöri ainakin siihen saakka kun laakerin ulkokooli halkesi. Aikoinaan se korjaantui vaihtokoneella, johon toki laitoin kaikki uudet laakerit jopa sen tasapainotusakselin laakerin- ei ollut kuulemma siihen päivään mennessä kukaan siitä liikkeestä moista tilannut- ei ollut kuin akselin kanssa, mutta tarvikkeena löytyi ja seuraava omistaja sai toimivan pyörän alleen.

Tänään sit otin asiakseni vanhan pahvilaatikon jossa oli jotain vanhoja osia. Kantta ei ollut, ei tuorevoitelupumppua, ei kaikkia tiivisteitä, pultteja, männätapin neulalaakeria eikä polkimia. Muu oli pieninä paloina laatikon kätköissä, eikä tietenkään ohjeita/kuvaa ja todennäköisesti laitettu laatikkoon 1997.

Parissa tunnissa lähes kaikille osille löytyi paikka kuorien sisältä. Tasapainotusakselin laakeripesä on väljä, enkä ole ollenkaan oletakaan että tuo moottori enää koskaan kävisi- ei ainakaan noin koottuna. Itse asiassa siinä on kokolailla kaikki kasausvirheet yhdessä paketissa mitä itselle on tullut vastaan muiden kasaamia koneita purkaessa.

Väljä laakeripesä, M3 pultilla kasattu katkennut öljypumpun akselin kannatin. Kannat pyöreinä koneen M6 pulteissa, vääriä pultin pituuksia, simmejä väärässa paikassa, kytkimessä toisioakseli törmää painelaakerin pesään, tiiviste solmussa, akselitiivisteen holkki väärin päin, stefa puuttuu, männäntapin lukitussokka puuttu, männätapin laakeri puuttuu, pohjaproppu puuttuu ensiöakselin laakerin lukitus löysällä, vaihde 5- ja 6 välissä, ohjausholkki väärässä kolossa. Ei tuossakaan varmaan kaikki virheet mitä sieltä seuraava purkaja löytää. Siinä sitä olisi hyvä havaintokone johonkin ammattikoulun ajoneuvo-osastolle. Niin ja sokerina pohjalla itse tekemäni tasapainotusakselin hammaspyörät joissa hyvä hammaskosketus. Kytkinkellossa alkuperäinen hammastus on vähän tylsynyt, enkä yhtään ihmettele kun hampaiden palasia kytkinkopasta keräilin. Sikäli ei haittaa kun ottaa voimaa ainoastaan käynnistyspoljinta painaessa. Pyörii toki koko ajan joten ääni varmaan olisi melkoinen.

Ei siis sittenkään kaikkia löytöjä, koska 1996 purin CRM 125 koneen jossa oli kiertokangen alapäästä toiselta puolelta välilevy katkennnut ja onneksi tullut vähillä vaurioilla pakoputkesta ulos.

Toinen nykyään ilmesesti omaa rakennusliikettä pyörittävä mies oli kasannut Minarellin kytkimen 6 mm liian pitkillä ruuveilla. Kone siis meni kasaan, mutta moottori rahisi pyöriessään. Sitten kun sen puutteen korjasi niin kytkin luisti rankasti, toki voimaakin oli enemmän kuin laki salli. Se korjaantui matalakantaruuveilla ja noin millimetrin paksuisilla kuparirenkailla. Sit kun kesti kytkin niin kiertokangen alapään laakeri meni silpuksi. Sen kun sai uuden mallia silver cage ja kampiakseli kesti lähti takavanteesta puolet pinnoista. Sen kun sai kestämään ja koneen pysymään korvakkeissaan lähti kytkinkellosta hampaat ulkokehältä.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:36

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus