Miikka Anttonen

Helsinkiläinen journalisti, kirjailija, pokeriammattilainen ja maailmanmatkaaja, joka on henkiseltä iältään sakkolihaa. Nauttii salaa enemmän Roskapankin happy hourista kuin jatkobileistä Cannesissa.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on kamelinmaito.

Tour de Keski-Aasia, päivä 0  4

Kaikenlaisia reissuja on tullut tehtyä, mutta harvemmin on ollut lähtöhetkellä näin paljon perhosia vatsassa. Perjantaina Aeroflotin siivet kuljettavat nimittäin minut ja matkaseuralaiseni ensin Moskovaan, ja siitä eteenpäin yölennolla Bishkekiin, Kirgisiaan.

Tarkoitus on viettää yksi päivä ja yksi yö Bishkekissä ihmettelemässä pääkaupunkia, sen jälkeen ottaa aasi alle ja suunnata vuoristoon sekä Issyk-Kul-järvelle maistelemaan lampaanpäästä ja nuudeleista tehtyä kansallisruokaa, saunomaan, nukkumaan jurtassa ja nauttimaan hapatettua kamelinmaitoa. Kun tästä kaikesta on selvitty (jos on), niin matkan olisi tarkoitus jatkua pohjoiseen ja Kazakstanin rajalle. Kun raja on ylitetty, tie vie edelleen Almatyyn. Kazakstan-osion matkasuunnitelma on tällä hetkellä improvisoinnin varassa, mutta sisältänee vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Helsinkiin palaamme kaiken sujuessa hyvin kahden viikon päästä maanantaina.

Ai miksi perhosia vatsassa? No, ensinnäkään minä ja matkaseuralaiseni emme kumpikaan puhu sanaakaan venäjää, emmekä edes ole käyneet rakkaassa itänaapurissamme. Myöskään paikalliset kielet eivät varsinaisesti solju. Kaikenlaista pientä jännitysmomenttia pitäisi olla luvassa, ainakin jos ulkoasiainministeriön matkustustiedotteesta on jotain pääteltävissä. Seuraavassa muutamia suoria sitaatteja:

Matkailijoita kehotetaan välttämään matkustamista Etelä-Kirgisiaan, ennen kaikkea Ferganan laakson alueelle. Uzbekistanin ja Tadzhikistanin vastaisia raja-alueita on syytä välttää myös miinojen vuoksi.

Kirgisia on väkivaltaisuuksien ja poliittisen levottomuuden vuoksi nyt suhteellisen vaarallinen maa. Yleistä varovaisuutta ja paikallisten viranomaisten turvallisuustiedotteita tulee noudattaa. Öisin ei ole suositeltavaa liikkua yksin eikä kävellen, vaan kannattaa käyttää virallisia takseja. Rikollisten on tiedotettu esiintyvän poliiseina. Poliisien on aina pyydettäessä esitettävä henkilöllisyytensä.

Liikenne on vaarallista niin jalankulkijan kuin autoilijankin näkökulmasta. Suurin osa kirgiiseistä on ostanut ajokorttinsa autokoulua käymättä, mikä selittää kaoottista liikennekulttuuria. Liikennesääntöjä ei noudateta, ja ylinopeudet ovat yleisiä. Autot ovat usein huonokuntoisia, eikä niissä useinkaan ole turvavöitä tai niitä ei ole tapana käyttää. Tiestö on kauttaaltaan huonokuntoista, joten pimeällä ajamista kannattaa välttää. Yleensä vain taajamien pääkadut ovat valaistuja. Katuviemäreistä puuttuu kansia niin jalkakäytävillä kuin teillä. Talvisin tiet ovat usein auraamattomia ja keväisin ne ovat usein poikki lumi- ja maanvyörymien vuoksi. Myös jalankulkijoita ja eläimiä saattaa liikkua maanteillä.

Liikenneonnettomuuksia tapahtuu paljon, etenkin kesäaikaan Bishkek–Issyk-Kul-välisellä tieosuudella. Promilleraja on virallisesti nolla. Bishkekin ja Almatyn (Kazakstan) välisellä tiellä on tapahtunut useita valepoliisien tekemiä ryöstöjä (poliisin aina esitettävä pyydettäessä henkilötietonsa). Julkisen liikenteen bussit ovat usein heikkokuntoisia.

Terveydenhoidon ja hygienian taso on alhainen. Syyskuun 2005 lopulla viranomaiset tiedottivat pernaruttotapauksista Etelä-Kirgisiassa, Uzbekistanin vastaisella rajalla. Joitain kyliä on tämän jälkeen asetettu karanteeniin. Syyskuussa 2008 hätätila julistettiin samalla alueella lähes sadan uuden pernaruttotapauksen vuoksi.

Kirgisia on maanjäristysherkkää aluetta. Maanjäristyksiä on ollut mm. Narynin ja Batkenin alueilla. Viimeisin maanjäristys oli maan eteläosassa tammikuussa 2008. Tilannetta on syytä seurata.

Bishkekin keskusaukio.
Bishkekin keskusaukio.

Kolme päivää ennen matkaa en ole varustautunut muuten kuin ostamalla apteekista etukäteen maitohappobakteereja ja ripulilääkkeitä. Kaverini osti sentään Lonely Planetin. Koska kokonaislentomatka on rapiat kahdeksan tuntia ja stereotyyppinen mielikuvani Aeroflotista ei ole aivan luotettavimmasta päästä, aiomme käyttää matkustamiseen hyväksi todettua teleportia eli viettää menomatkan vanhan ystävämme, 10-prosenttisen vintage-Henry Westonsin parissa.

Jos jollain on muuten jotain vinkkejä Bishkekin yöelämään, niin saa heitellä. Tähän mennessä käytännössä kaikki googletukset ovat tuoneet lähinnä tuloksia "Älä mene ulos, sillä sinut ryöstetään, hakataan ja huumataan. Todennäköisimmin poliisien toimesta."

Koska en ole pitänyt Cityssä matkapäiväkirjaa aikoihin, ajattelin pitkästä aikaa raportoida koko reissun muutamassa osassa. Otan mukaan vanhan romuläppärini, uutta konetta en uskalla varkaus/hajoamisriskin vuoksi raahata mukaan. Jos löydän jostain internet-yhteyksiä, pyrin raportoimaan reissun päältä. Jos en, niin tulevat sitten myöhässä kotiinpaluun jälkeen. Jos minusta ei kuulu kahteen viikkoon, lähettäkää etsintäpartio.