A77uros

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on kitkarenkaat.

Kitkarenkaiden ajaminen loppuun kesällä  1

Suomessa talvirenkailta vaaditaan suurempaa urasyvyyttä kuin kesärenkailta, toisaalta kitkarenkailla on lupa ajaa milloin vain. Niinpä aina säännöllisin väliajoin tulee esille ajatuksia, että ajaisiko kitkarenkaat loppuun kesällä, kun ne eivät enää ole turvalliset talviolosuhteissa. Mutta joka kerta joku asiantuntija on sormi pystyssä sanomassa, että ei kitkarenkailla saa ajaa kesällä. Perusteluna on aina se, että kitkarenkaan pito kuivalla ja märällä asvaltilla on huonompi kuin kesärenkaalla.

No, se on totta, mutta ajatellaanpa asiaa toisin: kitkarenkaan pito kuivalla tai märällä asvaltilla on kesällä sama kuin talvellakin. Miksi kitkarenkaan kesärengasta huonompi asvalttipito ei ole ongelma talvella? Kitkarenkaiden kesäkiellon perusteellahan myös talvella pitäisi ajaa kesärenkailla, kun kelinä on kuiva tai märkä asvaltti? Moniko niin oikeasti tekee?

Kitkarenkaista pitää huomioida se, että ne on optimoitu heikon pidon keleihin, ja siksi ne ovat kesärenkaita pehmeämmät ja ajotuntumaltaan veltommat. Jos hyväksyy tämän, kitkarenkailla voi aivan hyvin ajaa kesälläkin.

Kitkarenkaiden asvalttipidon ulosmittaaminen vaatii sen verran aggressiivisen ajotavan, että se on vastoin kaikkia ennakoivan ja taloudellisen ajotavan oppeja, joita tarvitaan liikenneturvallisuuden ja polttomoottoriauton päästöongelmien takia. Ja jos suistuu asvalttitieltä sen takia, että alla on kitkarenkaat eikä kesärenkaat, niin silloin on paras olla ajamatta talvella lainkaan, se on parasta kaikkien liikenneturvallisuuden kannalta. Poikkeuksena on tietenkin kuluneilla renkailla vesiliirtoon joutuminen, se on sateisella maantiellä urissa ajaessa mahdollista laillisillakin renkailla, oli alla sitten kitka- tai kesärenkaat.