Will Kassoy kertoi 6 asiaa joilla tehdään menestyvä miljoonabisnes. Hän on ottanut oppinsa mm. Guitar Hero pelin globaalista markkinoinnista.
1. Konsepti
Vaikein asia on luoda konsepti. Täytyy ymmärtää onko konseptille riittävän iso kohderyhmä.
Vaikka peli olisi hyvä mutta kohderyhmä liian pieni niin menestyminen ei ole mahdollista
2. Laatu
Käyttäjäkokemus täytyy olla huippua. Yksityiskohtiin asti. Visuaalisesti ja teknisesti huippua.
3. Markkinointi
Tuote itsessään ei riitä. Tarvitaan jakelukanavia ja markkinointiosaamista.
4. Viestintä
Jokaisella brändillä tulee olla perusviesti " Unified brand idea", joka kiteyttää brändin ytimen yhteen lauseeseen.
5. Momentum
Markkinoinnin pitää olla koko toiminnan ytimessä. Pitää pystyä ruokkimaan suosittelumarkkinointia ja saada ihmiset kertoa toisilleen.
Fanit > vakiokäyttäjät > suuri yleisö
Jokaisella brändillä pitää olla maskotti tai keulakuva johon ihmiset yhdistävät. Ikoni ja hahmo johon pitää osata rakastua tai kiintyä. Core fanit rakastavat sitä ja kertovat tästä perusasiakkaille, jotka levittävät tiedon isolle massalle.
6. Video
Bannerit on tärkeää muistutusmarkkinointia. Video on tärkeä brändien luonnissa. Ei TV vaan video. Oman, ansaitun ja maksetun näkyvyyden kautta levitetyillä videoilla kerrottuna voi tuoda brändiä ja tuotetta hyvällä fiiliksellä esiin.
Olin tänään markkinointiviestinnän seminaarissa. Keskustelin Viestinnän ammattilaisten liiton toiminnanjohtaja Elina Melginin kanssa toimialan konvergenssista. Samaa pohdimme myöhemmin päivällä Edita Publishingin Tuula Wäyrysen kanssa.
"Journalismin ja viestinnän raja hämärtyy." - Tuula Wäyrynen
Olen aloittanut työurani nettisivujen tekijänä. Aluksi minua halveksittiin, ettei se ole oikeaa viestintää. Siten aloin tekemään mobiilimarkkinointia. Ei kukaan kännyköitä katso, tänään sms-markkinoinnilla ja sähköisellä viestinnällä vedimme yhden yrittäjien tilaisuuden täyteen. Olen myös pyörittänyt menestyksekkäästi verkkokauppaa. Rakennamme W3 Groupissa monikanavaisia asiointiratkaisuja sekä automatisoidun markkinoinnin ratkaisuja. Mulla on firmoja markkinoinnin, median, viestinnän ja sähköisen asioinnin eri osa-alueilla. Nyt yhtäkkiä mua pyydetään puhumaan eri tilaisuuksiin mediamurroksesta ja huomaan että osaamistani arvostetaan enemmän kuin koskaan.
Olin ensimmäistä kertaa elämässäni tänään markkinointiviestinnän viikolla. Olen ollut enemmän it-alan messuilla, koska olen aina luullut, että teen it-juttuja. Yhtäkkiä huomaan, että it, viestintä, journalismi ja markkinointi yhtyvät ja olemme samassa päätepisteessä: kommunikaation ytimessä.
Tämä pitkä johdanto saattelee nyt meidät siihen, että alan luetella mitä kaikkia titteleitä minulla ja työkavereillani it-media-journalismi-viestintä-markkinointi -konsernissani on.
Olisihan noita lisääkin. Aikamoinen kirjo ammatteja yhdessä talossa.
Menestystä ja selkeyttä viestintään. Älkää antako termien tai titteleiden hämätä teitä. Muistakaa, että asiakas on tärkein ja asiakkaalle pitää viestiä selkeästi!
Eero Lehti oli 5 vuotta etuajassa RTB:ssä, media-ala ei silloin lämmennyt ajatukselle. Nyt osa mainostilassa on ostettavissa huutokaupan kautta. Printissä näin ei ole, mutta digi on.
Oli vuosi 2008 kun Suomessa suunniteltiin mediatilan huutokauppajärjestelmää. Isot media-alan toimijat eivät pitäneet ajatuksesta. Kärkimedian mediamyyjille ja toimialalle tuo olisi ollut katastrofi. Perinteisesti alalla on mieluummin laitettu omia mainoksia täyttöpaikoille, kuin halvalla jollekin. Nykyään asia on tullut uudestaan esille kansainvälisen kilpailun ja pirstaloituneen median kautta. RTB eli Real Time Bidding, eli automatisoitu huutokauppa on vuoden kohusana.
Mediatilan huutokaupassa on kyse siitä, että aina joku kampanja siirretään viikolla eteenpäin, mainostaja perääntyy, peruuttaa ja mainospaikka jää tyhjilleen. Sellaiseen paikkaan on sitten mukava laitaa oma mainos tai sitten sen paikan voi huutokaupata eniten maksaavlle.
Nykyaikaisessa markkinoinnissa mainonta jakaantuu neljään muotoon: 1) Display mainonta, joka sopii brändin rakentamiseen ja tietyn jutun kampanjointiin tiettynä viikkona tai ajanjaksona. Taktinen mainonta tässä lisääntyy vuonna 2014. 2) Long tail -mainontaan, joka tukee ensimmäistä. Se jakaantuu olemassaolomuistutusmainonnan ja taktisen mainonnan lisäksi: 3) Jälkimarkkinointiin, eli retargeting: sivustolle tulleille käyttäjien stalkkaamiseen. Brändi lähtee seuraamaan sua ja muistuttaa brändin olemassaolosta. 4) Taktiseen ostoja optimoivaan retargeting jälkimarkkinointiin: Jos olet laittanut ostoskoriin jotain, niin mainos "lähtee seuraamaan" sua muualla netissä. Myös City Digitalissa tämä on mahdollista.
City Digital antaa 1-5% inventaarista huutokauppaan. Se ei ole paljon, mutta ei se ole vähänkään.
Yrittäjyyden yksi periaate on, että kokeiluja pitää tehdä ja kannattaa tehdä, jotta oppimista tapahtuu. City Digital on päättänyt myydä osan mainostilasta huutokauppaperiaatteella. Huutokauppa toimii niin, että kun myytävää on niukasti, niin hinnat nousevat ja kun myytävää on liikaa, niin se laskee hintoja. Onko se ongelma? Tavallaan on, koska netissä, printissä, telkkarissa, youtubessa jne on aina myymätöntä tilaa. Huutokauppahinnoilla et saa parhaita paikkoja. Saat vain vähemmän huomioarvoisia paikkoja. Paraatipaikkaa on turha odottaa RTB:n kautta ostettavaksi.
Vähemmän huomioarvoisetkin paikat ovat ammattiostajalle hyödyllisiä. Niitä voi käyttää hyvin esimerkiksi ostoskorin muistutusmarkkinointiin. Kun asiakas on käynyt verkkokaupassasi ja laittanut ostoskoriin tuoteita, voit mainostaa niitä tuotteita Cityn vähempihuomioarvoisilla paikoilla ja asiakkaasi voi nähdä tuotteet siinä sopivasti. Brändimainontaan ja uusasiakashankintaan on sitten ihan normaalit paraatipaikat ja niitä voi ostaa City Digital -myynnistä. Teknistä konsultointia ja RTB toteutusta voi ostaa esim W3 Group Finland Oy:ltä.
Pieni osa City Digitalinkin inventaarista siis on ostettavissa huutokaupalla. Pyydä mediatoimistoasi kokeilemaan City Digitalia tai osta meiltä suoraan ja kokeile.
Hyvät ideat kaipaavat joskus oikean ajan ja ympäristön, jotta ne voivat toteutua.
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
ps. Mainittakoon nyt vielä että Eero Lehdellä ei ole mitään tekemistä City Digitalin tai Cityn kanssa. Olin tuossa projektissa mukana W3 Group Finland Oy:n konsulttina.
Tarvitsen prätkään sivulaukut. Minulla ei ole aikaa vertailla, joten kyselin kesän ajan kavereiltani suosituksia. Paras malli löytyi vihdoin ja tiesin mitä halusin. Taikasana: Northwest Import ja Ortlieb.
Tykkään siitä, että on mahdollisimman vähän välikäsiä. Satuin kuitenkin olemaan lauantaina Sellossa ja päätin katsoa, olisiko Intersportissa tai Top-Sportissa Ortliebin sitä mallia, minkä haluan. Ei ollut kummassakaan. Molemmissa olisi tarjouduttu tilaamaan tuote. Ei kelpaa minulle, koska Sello on ihan älyttömän kaukana himastani, niin mieluummin haen sen maahantuojalta silloin kun mulle sopii.
Tänään päivän päätteeksi mulle sattui pieni rako ja päätin kokeilla tuuriani samalla kun pidin puhelinpalaveria. Näpytin kännykkään nuo taikasanat "Northwest Import". Kännykän navigaattori ohjasi minut perille. Tosin 10 km päähän kohteesta. No ei muutakuin netti auki puhelimesta ja googlasin Norhwest Importin kotisivut. Siellä oli eri osoite kuin mitä oli google mapsissa. Ei harmittanut paljoa koska oli aurinkoinen keli ja päivän kaikki hommat olin jo saanut hoidettua. Navi ohjasi minut oikeaan osoitteeseen.
Ylläoleva oli siis valintojen tekoa. Suosittelumarkkinointiin eli sosiaaliseen mediaan luottamista.
No nyt alkaa paras kohta: itse shoppailu
Klo 16:34 astun kauppaan, myyjä-yrittäjä tervehtii ja kysyy voiko hän auttaa. Vastaan että voi auttaa ja että tartten prätkään sivulaukkuja. En muistanut taikasanaa Ortlieb.
Klo 16:35 myyjä kaivaa tuotteen esiin ja esittelee sen
Klo 16:36 kysyn mitä maksaa. Saan hinnan ja myyjä jatkaa esittelemistä.
Klo 16:37 Kysyn myös missä on vessa. Kiitän tiedosta. Sanon, että laske mulle hyvä hinta. Menen vessaan.
Klo 16:38 Tulen vessasta. Olinpa nopea. Joo ja pesin myös kädet. Myyjä odottaa kassalla.
Klo 16:39 Olen maksanut.
Klo 16:40 Sanon vielä google maps ongelmasta, myyjä tuntee ongelman. Lupaudun, että jos hän ei pärjää sen kanssa, niin mun firma voi jeesata sen kanssa. Kiitän ja lähden himaan. Checkinnaan vielä kiitokseksi Foursquareen ja postaan kiitoksen faceen ja twitteriin.
Nopeaa ja mukavaa on asiointi. Pidä huolta, että asiakkaan 6 minuuttia ovat sellaiset, että pystyt toimittamaan juuri sen tuotteen jonka hän haluaa.
On kahdenlaisia ihmisiä:
- sellaisia joille muutos on mahdollisuus
Ja
- sellaisia joille muutos on uhka.
Asenne ratkaisee.
Yrittäjänä näen bisnesmahdollisuuksia syntyvän seuraavissa tilanteissa:
- Veromuutos
- Lakimuutos
- EU Direktiivi
- Sukupolven vaihdos / Eläkkeelle jäänti
- Jos joku joutuu myymään firman pakosta tai tappiollisuuden tai velkojen vuoksi tai jos sairastuu vakavasti
- Teknologinen muutos
Mediamurroksessa on kyse Teknologisesta muutoksesta. Esimerkiksi Digikameroiden tulo markkinoille on vastaavanlainen murros kuin mitä mediamurros on nyt.
Digikameroiden tulo markkinoille yllätti filmien valmistajat ja kehitysfirmat. Vain uudistuksessa laitteistonsa ja koneistonsa ja organisaationsa täysin päivittäneet pärjäävät edelleen. Filmien sijasta alettiin myydä muistikortteja. Kehittäminen siirtyi itsepalveluun, etämyyntiin ja postimyyntiin. Valokuvaliikkeet alkoivat myymään enemmän palveluita. Muutos oli mahdollisuus uusille alan pelureille ja uhka perinteisille toimijoille. Vain muutokseen reagoineen ja täyskäännöksen tehneet ovat pysyneet hengissä.
Mediamurros iskee nopeiten paperisiin lehtiin.
Ennen tabletteja ja älypuhelimia paperilehtien jakelutie oli kallis eikä uusilla pelureilla ollut mahdollisuuksia tulla sinne markkinoille. Toinen kilpailutekijä paperilehdillä ennen tabletteja ja älypuhelimia oli levikki. Riittävän iso levikki takasi mahdollisuuden riittävän isoon painokseen, jolloin mainosmyynnillä tai tilaajatuloilla voitiin kattaa isot kiinteät kustannukset.
Digibisneksessä kilpailutekijöinä ovat aivan toiset kuin paperisilla lehdillä.
- Jakelutie on "lähes" ilmainen. Digitaalisesti voidaan jaella mikä tahansa artikkeli tai blogipostaus mistä tahansa maasta mihin tahansa maahan.
- Levikillä ei ole enää merkitystä. Isoilla luvuilla on edelleen väliä, mutta ihmiset lukevat entistä enemmän mediaa pirstaleisesti. Sitoutuminen yhteen brändiin on heikompaa ja kuluttaja voi vaihtaa sivustoa sekunnissa. Verkostojen, innovatiivisuuden ja yrittäjien välisen yhteistyön merkitys kasvaa.
- Sisällön merkitys kasvaa. Journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa enemmän kuin ennen. Journalistien tulee olla älykkäitä ja ymmärtää lukijoita entistä paremmin.
- Mittaaminen lisääntyy. Jokainen artikkeli on suurennuslasin alla. Tykätäänkö jutusta. Herättääkö juttu keskustelua. Jaetaanko artikkelia. Kommentoidaanko. Paperilehteä on vaikea mitata. Digiä on helppo mitata ja mittaamisen kautta toimintaa voi kehittää.
- Mainonnan ostaminen keskittyy. Isoista tulee isompia. Pienistä tulee pienempiä. Meidän ratkaisu tähän on http://www.citydigital.fi -mainosverkko ja innovaatioverkosto.
Kun viikolla 36/2013 julkaisimme paperisen City -lehden, teimme sen markkinoidaksemme City:n verkkopalveluita ja muistuttaaksemme olemassaolosta. Mediamurros on siinä vaiheessa, että kannattava digibisnes on jo mahdollista. Silti tiedän (mittauksiemme perusteella) ja uskon, että paperilehtiä luetaan. Valitettavasti moni paperilehdistä tulee muuttumaan kannattamattomiksi.
Moni paperilehti tulee ilmestymään harvemmin.
Moni paperilehti tulee ilmestymään ensin netissä ja sitten vasta printtinä. Mediamurros on muuttumista.
Mediamurros on muutoksia prosesseihin.
Mediamurros on vanhojen raja-aitojen murtamista.
Mediamurros on uuden oppimista.
Kuulutko sinä siihen väkeen, joka uskoo muutoksen olevan mahdollisuus. Vai uskotko muutoksen olevan uhka?
Mainostajista monet ovat rummuttaneet lisäävänsä mediapanostuksia. Esimerkiksi L'Oreal on ilmoittanut vaihtavansa digitaaliseen mainontaan. Samoin Stockmann. Mediamurros on sitä, että mainostajat tutkivat digitaalista mediaa ja oppivat käyttämään digitaalisen median parhaita puolia mainonnassa. Digitaalinen media muuttuu nopeasti ja tämän päivän ammattilainen on vuoden päästä amatööri, jollei suhtaudu digimaailmaan oppijan silmälaseilla.
Muutos on todellinen taloudellinen uhka heille, jotka omistavat liikaa vaikkapa liikaa painokoneita. Suomessa painokoneiden määrä tulee vähentymään. Painot tulevat väistämättä keskittymään. Vain harvalla mediatalolla tulee olemaan omia painokoneita.
Muutos on mahdollisuus heille, jotka ovat jo nyt rakentamassa digitaalista tulevaisuutta. Jos sinulla on webbisivusto, ota yhteyttä ja liity Suomen nopeimmin kasvavaan City Digital -verkostoon.