
Miehen ja naisen kohtaaminen kutkuttaa myös taloustieteilijöitä. Nobelin palkinnon saanut ekonomisti Gary Becker vertasi yhteisöä suureen cocktail-tilaisuuteen, jossa rationaaliset deittaajat etsivät parhaan mahdollisen yksilön, joka kelpuuttaa heidät. Markkinatalous hoitaa kaksi yhtä ihanaa yhteen ja rakastuminen on pitkän tähtäimen hyötylaskelmiin perustuvaa parinvalintaa.
Ekonomisti David Friedman on kehitellyt talousteoreettisia malleja avioliitosta. Hän erottaa vapaiden ihmisten markkinat esimerkiksi isän omistaman tytön kaupasta. Markkinoilla voi olla ylitarjontaa toisesta sukupuolesta. Niukan hyödykkeen hinta nousee. Vauraus on valttia ja se voi olla mitä tahansa muutakin kuin rahaa. Esimerkiksi hyvin kauniin naisen mies voi suostua aina tiskaamaan. Länsimaisessa systeemissä eli yksiavioisessa avioliittomarkkinassa ilman hintaa voi normimies jäädä ilman hartainta toivettaan (kaunista ja älykästä vaimoa) vaikka hän uhraisi kaikkensa, jos markkinoilla on tarjolla häntä parempia miehiä. Vauraus (mikä tahansa arvostettu ominaisuus) ratkaisee sen, kenet kukin saa. Friedmanin mukaan rakkaudesta naimisesta on hyötyä, koska molempien tavoitteena on tehdä toinen onnelliseksi.
Mikä tekee ihmisestä haluttavan? Markkina-arvoa kohottaa miehillä äly ja asema, naisilla ulkonäkö ja ikä. Suuri osa liitoista solmitaan sattumalta. Ihmiset valitsevat jonkun omista ympyröistään. Columbia Business Schoolin professori Raymond Fisman halusi tutkia aitoa valintatilannetta, jossa valikoima olisi sattumanvaraisempi. Kollega Emir Kamenica ja psykologit Sheena Iyengar ja Itamar Simonson pyysivät kerrallaan 10-20 heteroa, molempia sukupuolia, pikadeiteille paikalliseen baariin. Jokaisen naisen piti jutella neljä minuuttia jokaisen miehen kanssa. Testattavien piti päättää, haluavatko he tavata uudelleen. Heitä pyydettiin myös arvioimaan toisen ulkonäkö, äly ja kunnianhimo.
Kahden vuoden rakkausmeklaritoiminnan jälkeen tutkijoilla oli koossa tuhansia tapaamisia yli 400 deittaajalta. Aineiston ja kerättyjen taustatietojen valossa tutkijat päätyivät seuraavaan: miehet painottavat ulkonäköä naisia enemmän. Naiset saivat sitä enemmän treffipyyntöjä, mitä kauniimmaksi heidät oli arvioitu (myös tutkimusapulaiset osallistuivat arviointiin). Naisille parin älykkyys oli yli kaksi kertaa tärkeämpää kuin miehille. Miehet eivät pidä älyä luotaantyöntävänä, mutta he eivät halua itseään fiksumpaa naista. Miesten mielestä naisen ei pidä myöskään olla heitä kunnianhimoisempi. Naiset suosivat mahdollisimman älykästä ja kunnianhimoista seuraa.
Rotumieltymyksiä testattaessa selvisi, että kaikki suosivat omaa etnistä ryhmäänsä: valkoihoiset valkoisia, mustat mustia jne. Tutkijoiden yllätykseksi miehet olivat naisia suvaitsevaisempia parin alkuperän suhteen. Ainoastaan aasialaiset naiset suhtautuivat valkoihoisiin miehiin neutraalisti. Fismanin mukaan valkoiset miehet eivät erityisemmin etsi aasialaisia naisia, vaan pariutuvat heidän kanssaan lähinnä siksi, että kelpaavat heille.
Miksi miehet haluavat jääräpäisesti olla kumppaniaan parempia?
”Selitys löytynee vanhoista asenteista. Aikoina jolloin naiset olivat taloudellisesti täysin riippuvaisia puolisostaan ja jolloin miehen asema ja varallisuus määräsivät myös naisen aseman yhteiskunnassa, oli luontevaa, että varakkailla miehillä oli kysyntää”, vastaa neurotaloustieteilijä Marja-Liisa Halko. Halkon mukaan yhteiskunnallinen todellisuus on muuttunut asenteita nopeammin. Koulutetuista varakkaista naisista ei ole samanlaista kysyntää kuin vastaavista miehistä ja monille miehille ajatus naisesta perheen elättäjänä on vieras.
Washingtonin yliopiston sosiaalitieteiden laitos tarjoaa kurssin deittailun ja pariutumisen ekonomiasta. Ydinkysymys on miten löytää joku, joka on sekä ihana että halukas. Selvitä preferenssien ja rajoitusten suhde: mitä haluat ja mitä voit saada. Monista ominaisuuksista vallitsee konsensus markkinoilla. Kilpailu johtaa kahden samanarvoisen kohtaamiseen. Listaa ominaisuudet ja anna niille painotukset. Mieti myös epätyypillisten preferenssien etuja: kilpailu vähenee ja voit saada jotakin juuri sinulle tärkeää. Vertaa tarjousta kustannuksiin. Nirso voi saada upean kumppanin tai jäädä kokonaan ilman.
Kirjoittaja on keittiöpsykologiaan / sosiaalipsykologiaan erikoistunut helsinkiläinen toimittaja, joka on toipumassa olutaiheisten lasinalustojen keräilyvimmastaan.