
Ei mustia vihanneslaatikoita -lause särähtää korvaan, varsinkin näin joulun alla. Ensin pohtii, että mitähän joulupöydän herkkua tässä nyt vastustetaan. Sitten kuulee, että kyse on lähiruoan puolesta taistelemisesta, niin herää pelko, että musta viittaa kilpailevien viljelijöiden ihonväriin. Huh, onneksi kyse ei ole siitä.
Kauppapuutarhaliitto ry, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund r.f. (SLC) ja Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto ry (MTK) ovat huolissaan S‐ryhmän suunnitelmista heikentää kasvisten alkuperän näkymistä kaupoissaan.
[AD]
SOK on esittänyt tavarantoimittajilleen, että jatkossa kasvisten kuljetus- ja esillepanopakkausten tulee olla kokonaan mustia. Niissä ei saa olla tavarantoimittajan tunnuksia tai kasvisten alkuperää osoittavia merkintöjä.
Ei mustaa vihanneslaatikkoa -kampanja on raikkaan selkeä: tavoitteena on säilyttää värien kirjo vihanneslaatikoissa, jotta kuluttajalla on hieman enemmän visuaalista informaatiota tuotteen alkuperästä. Tämän on tarkoitus parantaa suomalaisten kasvisten asemaa markkinoilla.