Korjaamolla on Sushibar. Kiva tila ja mukavasti historiaa. Kuvat puhukoot puolestaan. Lounasaikaan rauhallinen, koska kukapa tänne nyt eksyisi. Melkoinen löytö siis.
Korjaamolla on historiaa ja SushiaVanhat raitiovaunut on kyl hienoja.Design, tyylikästä, harkittua, pelkistettyä. Tykkään.Simppeliä. Kaunista.Mainio miso-keitto.Sushii ja sashimii. Namskis.Listalta löytyy myös salaattia kevyesti. Terveellistä ja ravitsevaa.Sashimii ja sushii. Maiskis.
Käy tsekkaamassa! Suosittelen.
Kulttuuritehdas Korjaamo
Töölönkatu 51 a-b
00250 Helsinki
Varoitus. Tämä blogi on extreme DIY blogi. En suosittele tämän kokeilemista kotona. Disclaimer: En vastaa yhtään mistään seurauksista, mitä tämän blogin lukeminen aiheuttaa. Älä kokeile! Varoitus varoitus!
Tällä kertaa opetan miten vaihdat näppärästi näytön lasin Samsung Galaxy S4 puhelimeen.
Jos olet kiireinen ja haluat suoraan asiaan. Hyppää nyt kohtaan 5.
1. Vaihe: Tilaa uusi lasi eBay:stä
Voit tilata joko
a) Pelkän lasin (superpro), hinta vain 5,85 €
Lasi näyttää hyvin paljon oikean kokoiselta. Yes! Olen osannut tilata oikean lasin. Jippii! Eka voitto!
2. Vaihe: Ruuvaa puhelin auki
Puhelimen saa ruuvattua auki jokaisesta kodista löytyvällä mikroskooppisen pienellä ruuvimeisselillä. No meilläpä ei niin pientä sitten ollutkaan, joten kipin kampin Hong Kong tavarataloon ostamaan kännykänkorjausta varten tarkoitettua ruuvimeisselisettiä. Hintaa setille tuli kymppi. Nyt olen tuhlannut vähän yli kaksikymppiä tähän lasinvaihtoon.
Nyt kun olet ruuvannut puhelimen takakannen auki, niin voin kertoa, että tätä ei tarttis tehdä laisinkaan jos vaihdat pelkän lasin. Jos vaihdat koko kehikon, niin tämä on tarpeellinen.
3. Vaihe: Kuumenna lasia hiustenkuivaajalla, jotta liima irtoaa
Varo, ettet kuumenna liikaa, koska muuten lasi palaa.
Hiustenkuivaajalla sulatetaan liima. Älä kuumenna liikaa. Joudut lämmittämään useita kertoja.
Jos jännittää, hyppää suoraan vaiheeseen 5.
Nyt kun olet saanut lasin irti, huomaat, että olet kaivanut sittenkin liian isolla voimalla, liian vähällä lämmöllä ja liian syvältä.Lasin lisäksi rikoin kosketusnäytön. DIY FAIL!
4. Nyt olet oppinut miten EI vaihdeta lasia. Katso seuraavaksi ammattilaisen video ja tee sen mukaan.
5. Vie laite liikkeeseen
Varaa aikaa jonotukseen 5 minuuttia. Se on aika, jonka tarvitset näytön vaihtamiseen. Kannattaa maksaa ammattilaiselle näytön vaihtamisesta.
Ammattilainen on ammattilainen.
Harrastelijalle kokeileminen voi olla joskus kokeilemisen arvoista.
Älä siis kokeile kotona vaan vie suoraan liikkeeseen!
Kuuluuko Iittalan astioista ottaa se punainen I tarra pois?
Meidän kotona on käyty kädenvääntöä jo 18 vuotta siitä, että pitääkö Iittalan laseista ottaa punainen I -tarra pois.
Argumentit vastaan
- Se kuuluu siihen.
- Tarra on osa Designia.
- Muuten kukaan ei tiedä, että se on kallis Iittalan lasi.
- Arvo laskee(?)
Argumentit sen puolesta, että tarra pitää ottaa pois
- Arvo ei laske.
Jotkut "keräilijät" sanovat pitävänsä tarrat astioissa säilyttääkseen esineen arvon, mutta todellisuudessa tarra ei tähän vaikuta. Muutoin meidän pitäisi välttää lasien pesemistä, jotta tarrat eivät kuluisi. Lisäksi, mikään ei estä irrottamasta tarraa ja liimaamasta sitä halpislasiin.
- Suunnittelija on suunnitellut lasin, ei tarraa
Esim meidän kotona olevan Essence -lasin suunnittelija Alfredo Häberli on lasimuotoilija eikä tarrasuunnittelija. Hän tuskin haluaa, että hänen lasitaideteoksen muotoa pilataan hintalapulla tarralla saatika että ihmiset pitävät palkanmaksajan logoa hänen suunnittelemassa design -tuotteessaan. Ostopaikka löytyy usein lasin pohjasta.
Iittala ei pidä omilla sivuillaankaan tarraa esillepanomateriaalissa. (kuvakaappaus)
Alfredo Häberli ei edes omilla sivuillaan pidä tarraa esillä.
Alfredo Häberli ei pidä Iittalan tarroja omilla sivuillaan esillä (kuvakaappaus)
- Kuuluu ottaa pois, jos ei pitäisi ottaa pois, niin se merkki olisi maalattu siihen. Tarrat kuuluu ottaa pois.
Eli ota vaan rohkeasti tarra pois. Säilyttäminen on yhtä tyylikästä kuin jos pitäisi laseissa hintalaput, jotta vieraat näkisivät, paljonko ne ovat maksaneet. Tasokas design puhuu puolestaan ja on itsessään tunnistettavaa.
Twitterissä kiertää tod näk feikki, ehkä oikea kuva koneen suunnan muutoksesta ja korkeusmuutoksista:
#QZ8501 lennosta kiertää kaikenlaisia huhuja. Lähdekritiikki esim Twitterissä on lähes olematonta.
Air Asia vahvistaa, että lento on edelleen kadoksissa: Air Asia Confirms Missing Flight #QZ8501 From Surabaya To Singapore.
Onneksi tietojen mukaan lennolla ei ole ketään suomalaista. Silti jokainen lennolla olija on ihminen. Autoilu tappaa enemmän, joten edelleen ihmettelen, miksi näistä lentoturmista uutisoidaan niin isosti?
Onko lentäminen jotenkin muuta liikennettä ihmeellisempää?
Pääsylipputulojen määrä riippuu useimmiten salin maksimikoosta, sisällön kiinnostavuudesta, sisällön tuottajan brändistä. Samat lainalaisuudet pätevät myös media-alalla.
Median murroksessa voittaa se, kuka saa tehtyä laadukkaita sisältöjä ja saa lukijoita sisällöilleen.
Saksalainen Die Zeit -lehti on oivaltanut sisältöjensä laadukkuuden ja kääntää laatusisältöjään myös isojen massojen kielille esim englanniksi.
Englanninkielinen mediamarkkina on isompi kuin saksankielinen
Lukijat haluavat lukea sisältöjä suomalaisten medioiden onneksi omalla äidinkielellään tai ainakin jollain tutulla kielellä. Saksaa ei maailmassa osaa kuin 100 miljoonaa ihmistä, eli kyseessä on keskisuuri kieliryhmä. Englantia ymmärtää noin 1200 miljoonaa ihmistä, eli 12 kertainen markkina. Englanninkielisellä sisällöllä on potentiaalisesti isompi lukijamäärä ja siksi saksalaiset mediat ovat alkaneet kääntää sisältöjään myös englanniksi.
Mediatalojen pitää skaalata lukijakuntaa ylöspäin. Saksankielinen mediamarkkina on äärimmäisen kilpailtu ja siksi saksalaisten medioiden pitää etsiä asiakkaita myös Saksan ulkopuolelta.
Laadukkaita sisältöjä englanniksi
Die Zeit:in lisäksi kiinnostavia sisältöjä englanniksi tuottavat Handelsblatt ja Der Spiegel.
Sisältökilpailussa pärjää se media, joka pystyy luomaan lukijoille lukijasuhteen ja luotettavan imagon, laadukkailla sisällöillä.
Suomalaisilla medioilla on paljon laadukasta sisältöä ja mielestäni meidän kannattaa ottaa mediamurroksen globaaleista mahdollisuuksista kaikki irti. Media voi olla uusi suomalainen vientituote. Ennen veimme paperia, voisimmeko nyt viedä sisältöä. Suomella on laadukkaan koulutuksen ja luotettavan toimijan maine. Maine mahdollistaa menestymisen. Media on aina käsityöläisyyttä, koska laatusisältö ei synny ilman laadukasta journalismia. Media on nykyajan käsityöläisyyttä. Vienti rajojen yli on helppoa ja nopeaa.
Kilpailu tulee olemaan kovaa, mutta emmehän me suomalaiset pelkää kilpailua? Mehän haluamme olla maailman parhaita! Menestystä elämääsi !
Hei hei hei! Kuunnelkaa! Meidän ei tartte alistua olemaan vain lampaita!
Olen tässä parin viimeisen kuukauden ajan säätänyt aivojani siihen asentoon, että voisin välipäivinä suunnitella seuraavat 10 tulevaa vuotta. Tulevaisuuden suunnittelussa ruokin itseäni tulevaisuuden suunnitteluun soveltuvalla kirjallisuudella. Self-help kamalla.
Lue paljon, toistossa on kaiken oppimisen salaisuus
Olen nyt välipäivinä lukenut Anthony Robbinsia. Anthony Robbins on kova jäbä. Kaikilla kovilla jäbillä on idolinsa. Tony fanitti mm. Benjamin Disraelia, Ralph Waldo Emersonia, Christopher Morleya, Abraham Lincolnia. Aion lukea Anthony Robbinsin kaikki teokset uudelleen ainakin pari kertaa. Samoin Benjamin Disraelin kirjoituksia 1800-luvulta ja vanhoja filosofeja sekä kovien liikemiesten elämänkertoja.
Olet sitä mitä syöt. Aivosi ja ajatuksesi ovat sitä, millä ruokit niitä.
Et voi ikinä lukea liikaa. Mika Waltari totesi aikanaan, että: "Nuorena luulin muistini olevan täydellinen ja aikani niin arvokas, ettei minun kannata lukea hyviä kirjoja uudelleen."
Lukemisesta saan paljon inspiraatiota. Robbinsin kirjassa Awake The Giant Within on 5 asiaa, joita menestyvät ihmiset toteuttavat elämässään:
1. Emotionaalinen mestaruus
Terve mieli.
2. Fyysinen mestaruus
Terveessä kropassa.
Hups: Joulun aikana tuli syötyä kaikenlaista roskaa (suklaata, karkkia ja keksejä aivan turhan paljon) ja kropassakin on ihan roska-olo. Kurinalainen ja menestyksekäs elämä vaatii kurinalaisuutta myös poikkeustilanteissa. Tahtoo pian sporttailemaan! Ensitöikseni palautan ruokavalion terveelliseksi.
3. Suhdetoiminnan mestaruus
Suhteet ovat tärkeitä: romantiikka, perhe, suku, työelämä, bisnes ja kaverisuhteet.
4. Talouden mestaruus
Menestyksen salaisuus: älä osta sitä mitä haluat, vaan ainoastaan sitä mitä tarvitset. Kuluta vähemmän kuin mitä tienaat, niin säästät.
Ainakin Terhi Majasalmen Totuus taloudestasi kannattaa lukea.
5. Ajanhallinnan mestaruus
Kaikilla meillä on sitä saman verran. Monet menestyvät ihmiset käyttävät esim 20 min työpäivän jälkeen jumppaan, mietiskelyyn, kävelyyn, venytelyyn ja ovat sen jälkeen reippaita tekemään mitä tahansa illalla. Toiset käyttävät sen 20 minuuttia limupullon avaamiseen ja saippuasarjojen tuijottamiseen. Arvaa kumpi on onnellisempi elämässään?
Näissä jokaisessa osa-alueessa pystyn vielä parantamaan. Kun luen kirjoja, samalla peilaan eli reflektoin omia ajatuksiani ja voin sparrata itseäni olemaan parempi ihmisenä.
Jatkuvasti törmään startup-maailmassa siihen, että jengi sekoittaa rahan nostamisen ja rahan tekemisen.
Jos joku sijoittaa sun firmaan miljoonan, se miljoona ei oo sun oma vaan sun työkalu
Jos sun firmaan on laitettu miljoonan pääoma, niin sun tehtävä on saada miljoona poikimaan ja palaamaan sijoittajalle mieluiten kymmenenä miljoonana takaisin. Raha on työkalu, jonka tehtävä on tehdä lisää rahaa.
Osa startup -yrittäjistä unohtaa tän. Ne puhuu vaan käyttäjistä eikä ansaintamallista ole hajuakaan.
Bisnes ilman ansaintamallia ja rahantekomallia on kuin "Pekka -pelin" "Pekka -kortti"
Ootko kuullu siitä pelistä, missä on musta pekka ja se kenen käteen jää "Pekka" -kortti, on häviäjä. Pekka kortti kiertää pelaajalta toiselle, jengi kerää perheitä. Eniten perheitä kerännyt voittaa, se kenelle jää "Pekka kortti" käteen, häviää. Jos bisnes ei tee rahaa, vaan ainoastaan nostaa, se on "Pekka kortti".
Rahan tekeminen
Rahan tekeminen on sitä, että saat rahaa asiakkailta. Saat rahaa mainostajilta. Sijoittajien raha tai Tekesin raha on vain työkalu, jonka perustehtävä on saada sun firma löytämään niitä keinoja, millä saat rahaa asiakkailta.
Raha tarkoittaa liikevaihtoa.
Raha tarkoittaa työpaikkoja.
Raha tarkoittaa kestävää toimintaa.
Raha tarkoittaa sitä, että joku on valmis maksamaan sulle sun palvelusta, appista tai tuotteesta.
Raha tarkoittaa aina pitkällä tähtäimellä voitollista liiketoimintaa.
Sijoitus on se, millä voit paikata pieniä kuoppia alussa. Sitä rahaa, jolla viet alkavan yrityksesi kuolemanlaakson yli. Kuolemanlaaksosta pitää kuitenkin päästä mahdollisimman pian pois, muuten firmasi on "Pekka kortti", josta kannattaa päästä eroon äkkiä.
Menestystä bisneksiisi. Pidä huolta kassavirrastasi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka uskoo kassavirtaan ja rahan tekemiseen
City-lehden toimistolla kävi eilen murtovarkaita. Tässä tunnelmia.
Älä jätä läppäreitä toimistolle. Pidä data turvassa pilvessä. Muista varmuuskopiot.Ikkuna oli rikottu :( Siitäkin tulee laskua :(Ikävä mennä töihin, kun on lasinsiruja kaikkialla :(Tuolitkin on sotkussa ja lasinsiruissa :( Mälsää :(Poliisit ottavat sormenjälkinäytteitä. Usein näiden takana on joku poliisille ennestään tuttu tekijä :(
Toimistoturvallisuuden muistilista (Kiitos Janne):
-Ovet ja ikkunat kiinni
-Verhot ikkunoiden eteen
-Hälyt päälle
-Sensitiiviset paperit lukittuun kaappiin a.k.a. kassakaappiin
-Koneissa salasanat
-Data backup
-koneiden kiintolevyt kryptattu
Tsemppiä! Elämä jatkuu! Vitutus unohtunee aikanaan.
Ilkka Lavas
Sarjayrittäjä
City-lehti
Improve Media
Cityn, Improve Median ja Vivasin pikkujouluissa eilen vieraili huippusuosittu Kasmir. Julkisuus ja menestyminen julkisuudessa vaatii ihmiseltä paljon. Kasmirin kanssa keskustellessamme nousi esiin muutamia menestyvien ihmisten disipliinejä.
1. Ajanhallinnan merkitys kasvaa
Julkisuudessa menestyvä laittaa silloin tällöin uran oman vapaa-ajan edelle. Ura syö omaa vapaa-aikaa. Omaa aikaa kannattaa silti muistaa varata jottei pala loppuun. Kavereille pitää osata varata aikaa. Omaa aikaa pitää ottaa perheen kanssa ja itsensä kanssa. Elämästä tulee tuplabuukkausten ja kalenterin järjestelemistä. Hyvät ajanhallintataidot ovat kultaakin arvokkaammat. Pikkujouluistamme Helsingistä Kasmir jatkoi vielä illaksi Lappeenrantaan keikalle. Ajanhallinta ja kalenterin hallinta on tärkeä taito.
2. Taustajoukkojen on merkitys kasvaa
Menestyvistä ihmisistä sanotaan, että heillä usein on "optimal family system". Kasmirinkin taustajoukoista löytyy uskomatonta energiaa, osaamista ja viisautta.
Ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä.
Menestyvien ihmisten taustalla on kotijoukkojen lisäksi myös mentoreita, sparraajia, valmentajia, managereita, markkinoijia, somettajia yms. Menestyvät ihmiset menestyvät, koska heillä on taustalla valmennustiimi, joka kannustaa jatkamaan.
3. Kurinalainen elämä
Menestyvillä ihmisillä ei ole aikaa olla kipeänä. Kurinalainen elämä koostuu
- hyvä terveellinen ruokavalio
- hyvä terveellinen juomavalio (paljon vettä)
- säännöllinen liikunta
- riittävä lepo
Jos syöt roskaa, olo tuntuu roskalta.
4. Oman coolin pitäminen on tärkeetä
Kasmir ei Googlaa itseään. Menestyminen saa liikkeelle myös kateelliset ja ilkeät. Ei pidä katsoa tai kuunnella mitä muut puhuvat, vaan kannattaa pitää oma paksu nahka ja oma pää kylmänä. Kun teet asioita oikein ja rehellisesti, niin ihmiset on sun puolella ja puolustaa sua ilkeämielisiä toimittajia ja netin trolleja vastaan. Pidä sun oma coolis.
5. Unelmointi
Menestyvät ihmiset unelmoivat aina seuraavista jutuista. Jalat nykypäivässä, katse tulevaisuudessa. Askel kerrallaan kohti seuraavia seikkailuita.
Bonus: Älä välitä pienistä virheistä
Kukaan ei ole täydellinen. Kaikki tekevät virheitä. Kun tekee paljon, niin sattuu paljon virheitäkin. Jatka eteenpäin, älä jää murehtimaan pieniä sattumuksia. Kaadu eteenpäin. Opi. Menesty.
Menestystä elääsi ja tsemppiä ja kiitosta Kasmirille tämän blogikirjoituksen inspiraatiosta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kasmir (Thomas Kirjonen) ja Lavas (Ilkka O. Lavas)
Eetu ja Ilkka Lavas Roomassa Colosseumilla. Aktiiviloma.
Yle uutiset muistutti jälleen aktiiviliikkumisen megatrendistä uutisoimalla, että aktiivilomat ovat kasvussa (7.12.2014).
Aktiiviliiikkuminen on pop
Somessa kiertää jatkuvasti punnerrushaasteita, kotitreenaushaasteita ja ihmiset julkaisevat päivityksiä siitä, kuinka aktiivisia he taas olivat punttisalilla tai uimassa. Minut haastettiin pari kuukautta sitten 100m perhoshaasteeseen ja viime viikolla pääsin oppimistavoitteeseen. Tämä on hyvä, koska aktiivisen liikkumisen esimerkki kannustaa ja muistuttaa muitakin liikkumaan aktiivisesti.
Pääministerimme Alexander Stubb on esimerkillään osoittanut, että tunnin voi ihan hyvin päivässä liikkua ja ehtii vielä tehdä vaikka mitä. Hän uskoo, että tunti päivässä lisää kaksi tuntia tehokkuutta ja energiaa. Olen itse samaa mieltä ja usein aamu-uinnin ja avannon jälkeen koko loppupäivä menee tehokkaammin.
Lomailun kategoria: aktiivilomailu
Uutta lomailussa on Ylen uutisen mukaan lomailun muuttuminen aiempaa aktiivisemmaksi: urheilua, kulttuuria, taidetta.
Ennen vanhaan matkailussa kategorioita oli löhölomat ja kaupunkilomat. Nykyään terveys ja hyvinvointi -megatrendin myötä aktiivilomailu -kategoria on tullut jäädäkseen.
Itse rakastan moottoripyöräilyä. Se on aktiivista liikkumista. Siinä myös näkee upeita paikkoja ja usein iltaisin tulee myös käveltyä katselemassa tauoilla ja välietapeilla nähtävyyksiä.
Myös perhelomat keskittyvät usein johonkin tekemiseen: seikkaillaan kaupungilla, kiipeillään linnoissa, ollaan vesipuistossa, uidaan ja kävellään aina ihan mielettömän paljon joka päivä.
Matkailun markkinoijille tämä tarkoittaa uudistumista tuotteistuksessa, uudistumista markkinoinnissa.
Menestystä ja aktiivisuutta elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Kirjoittaja on mainosverkosto Improve Median toimitusjohtaja.