Alexander Stubb pitää vaalitilaisuutta ja samalla TesPack -aurinkoenergialaukun fani nosti tuotesijoittelulla (ilman lupaa??) tuotteen kuviin.
Keravalla pidettiin tilaisuus, johon oli kutsuttu pääministeri Alexander Stubb ja kansalaisia. TesPack aurinkoenergia-laukun fani oli sijoittanut kätevästi aurinkokennolaukkunsa stagelle. Ilman lupaa ja ilman TesPackin pyyntöä.
TesPack -fani hakkeroi näin ilman lupaa suomalaisen innovaation ministeri Stubbin kanssa samaan kuvaan. Tuotesijoittelu on kätevä tapa saada näkyvyyttä. Tv juontajilla on ilmaiset vaatteet ja kellot, mutta yleensä näihin on saatu lupa. Tespackiä fanittava aurinkoenergiafani Kalle Maurola oli sijoittanut näppärästi aurinkoenergiatuotteen esille ja hakkeroi näin TesPackin lehtikuviin.
Hieman röyhkeää, mutta innovatiivista. Rohkeutta markkinointiisi!
City-lehti ilmestyy päivittäin verkossa eikä aio ottaa maksumuureja estämään hyvien juttujen leviämistä.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana tarkoittaa avoimuutta.
Vapaus on myös sitä, että mainostaja ja kaupallinen kumppani saa äänensä myös kuuluviin kaupunkilaisille kohdennetun mainonnan kautta. Rahoitamme toimintaamme mainosrahoin kiitos mainostajille: lukijamme arvostavat Cityn maksuttomuutta. Ilman mainostajia ei olisi Cityä. Kiitos mainostajille ja lukijoille, jotka käytätte mainostajien palveluita ja ostatte kaupallisten partnerien tuotteita.
City-lehdelle ei ole tulossa maksumuuria.
City on vapaan sanan kannattaja. Vapaa sana tarkoittaa sitä, että maksumuuria meille ei ole tulossa. Meillä vapaa sana tarkoittaa ettei hyviä sisältöjä piiloteta lukijoilta. Meille vapaa sana avoimuutta.
Hyvä, että osa päivälehdistä opettaa kuluttajia maksullisuuteen. City-lehti on kaupunkilehti, päivälehti ja aikakausilehti. Päivälehdet eivät ole enää printtikanavan vankeja vaan päivälehti voi ilmestyä verkossa joka päivä vaikkei printtinä ilmestyisikään niin usein. Olemme nykyaikainen monikanavainen julkaisu ja haluamme olla ilmainen nyt ja aina.
Menestystä vaan niille päivälehdille, jotka aiotte menestyä maksumuureilla. City aikoo menestyä vapaana, maksumuurittomana kaupunkielämän puolustajana!
Esa Saarinen ja tammikuun energiatäräytys Astoria -salissa.
Esa Saarinen on yksi Suomen kuuluisimmista filosofeista. Olin Esa Saarisen showta kuuntelemassa. Esa on varsinainen sanaseppä ja kehittelee mitä mielenkiintoisempia termejä herättääkseen uusia ajatuksia. Esa Saarisen Tammikuun energiatäräytys –nimellä olevaa luennon oikeastaan voisi nimetä sisällön puolesta esimerkiksi: ”Tunteiden näyttämisen, kehumisen ja kannustamisen voima.”, mutta silloinhan kukaan ei tulisi luennolle, koska otsikko paljastaisi kaiken.
Arki - Me itse ihmisinä
Esa oli 80-luvulla yliopistossa ihmettelemässä, miksi kaikki tutkimus selvittää tietoa ja tieto on aina yliopistoissa keskipisteessä.
”Ihmettelin aina, miksi
järjestäytyneen älyn keskuudessa tieto nostetaan keskelle. Miksei vaikkapa hellyys?”
Esa käsitteli luennolla ihmisen elämää ja sitä miten toimimme. Sama teema elää ihmisen elämässä ja Esa halusi korostaa niitä inhimillisiä puolia ja halusi erottua esityksissään tuomalla yliopistomaailmaan tietopuolen rinnalle tunteita. Tunteiden tunteminen on mielenkiintoinen tieteellinen ilmiö ja on erikoista että esim
”Työelämässä tunteita ei de-facto oteta kauhean vakavasti.”
Esa puhui arjessa onnistumisesta ja korosti sitä, miten käyttäytymme. Käytämmekö tunteita ja tunneilmaisua kattavasti vai ainoastaan kapeasti. Miten sinun elämässäsi näkyy tunteet ja miten tunteet vaikuttavat menestymiseesi? Kapea repertuaari käytössä vai kokonaisuus.
Esa diggaa puhua tiivistämällä teemoja lauseiksi. Ne ovat ne ”älyllisesti katsotut yksilöivät kiteytykset.” Kuitenkin Esa korosti , että luentokalvoista ei saa irti niitä tunnetiloja tai muutosta jota luento herättää. Esa on karismaattinen esiintyjä, joka osaa taitavasti esimerkkien kautta nostattaa ihmisissä tunteita esiin. Hän vertasi sitä, että katsot nuottia, mutta vasta soitettuna se musiikki aidosti elää: ”esim musiikissa muutama sävellaji joista saadaan aikaan valtava moninaisuus.”
Esan kiteytykset:
1. Meis on enemmän hyvää ku mitä näkyy päälle.
Tahdo hyvää johonkin toiseen ihmiseen nähden.
Mitä tapahtuu minuutista minuuttiin pafos seminaarissa? Salaisuus on, että sinne lähtevät ”ihmiset haluu hyvää toisilleen.”
2. Parempi ajattelu synnyttää parempaa elämää
Usein parempi ajattelu saa aikaan paremman ajattelun kaltaisia tekoja. Ei kuitenkaan aina eikä välttämättä. Toiset ihmiset ja toisten ihmisten teot vaikuttavat siihen mitä teemme, mutta silti: ”Todennäköisyys parampaan elämään paranee, kun ajattelet paremmin.”
Filosofit ova kuin muusikkoja. Muusikko kirjoittaa nuotit, mutta vasta soittaminen saa biisin soimaan. Samalla tavalla Esan luennot eivät ole luentoja, vaan oikeastaan keikkoja tai show-tilaisuuksia, joissa hän nostattaa kuulijalle tunteita pintaan.
3. Parhaat jutut syntyy sydämestä ja vain niin, että se mitä syntyy, alistetaan kriittiselle ajattelulle myös jälkikäteen.
Saatat harhautua jos et katso asiaa myös ajan suhteen pitkällä tähtäimellä.
Esan kävi läpi viittä tärkeää teemaa. Hän kertoi ensin ne pintapuolisesti, sitten havainnollisti videoin ja esimerkein ja lopuksi vielä kertasi. Erinomasta esiintymistä. Hatunnosto 62 vuotiaalle Esa Saariselle upeasta luennon rakenteesta.
1. Ajattelun liike
Esa on usein pohtinut mikä hänen luennoillaan on tärkeää ja mikä Pafoksella tai luennolla on se juttu on ollu osallistujan kannalta tai mikä se on ollu Otaniemen luennoille. Havainto: Ajattelu lähtee liikkeelle. Parasta palautetta on ollut se, kun ajattelun liike lähti liikkeelle niin että paljastui jotain joka sai aikaan muutosta.
Esa painottaa, että hyvä elämä ei ole tekniikkaa vaan sitä, että saat liikkeelle jotkut ajattelun liikkeet, jossa jokin käynnistyy.
Työkaluja ajattelun liikkeelle saamiseksi:
- Reflektio
- Sisäinen tutkiskelu
- Mahdolliset maailmat
- Kuljeskeleva mieli
- Sivupöydät
2. Maaginen noste
Ihmisellä on kyky kokea jokin tilanne huvittavana vaikka se olisi ahdistava. Tiedät varmasti sen tilanteen, jossa jotkut ihmiset osaa laukaista jotain, joka saa ihmiset nousemaan eri levelille.
Tunnetko sinä tyyppejä jotka pystyy jollain lohkaisulla laukaisemaan tilanteen eteenpäin. Mieti miten voit nostaa tilannetta ylemmälle asteelle sosiaalisesti. Mieti miten voit kohottaa tilannetta. Esimerkiksi radiojuontajan hehkutus. Joku naurahdus tms.
Meillä ihmisillä on kykyjä aiheuttaa:
- Kohottuneisuus.
- Ylittämiskyvykkyys.
- Läpimurtoajattelu
- Sankaruus teema
3. Inhimillinen lämpö
Tieteellisenä ilmaisuna ”inhimillinen lämpö” on lattea, mutta se on viittaus johonkin suuntaan ja se suunta on tärkeä. Se viittaa esimerkiksi suuntaan:
-Rakkaus
-Välittäminen
Inhimillisen lämmön teemaan liittyy myös:
-Respect, toisten arvostaminen
-Rinnalla-oleminen
-Rakkaudellisuus
-Äiti-teema
-Avaruudellisuus
-Positiiviset tunteet
-Kannustavuus
4. (Elämän) ihme
Esa väitti, että ”suomalainen kulttuuri olettaa, ettei mitään ihmeellistä tapahdu”. Esa väitti, että me ihmiset ”Pelätään, että aikaisempi oletus hallinnasta onkin harhaa” ja että ”Ihmiset luulevat, että koko elämää voi hallita.”.
Mä olen tästä vähän eri mieltä, mutta ei Esan kanssa tarvitse olla kaikista samaa mieltä. Mä uskon paljon sattumaan ja siihen, että kun tekee paljon oikeita asioita, niin onni kohtaa onnellisten sattumusten kautta. Kriisitkin ovat osa sattumusten polkua ja niilläkin on tarkoitus. Mutta tämä on mun onnellisen elämän elämänfilosofiaa eikä sen tarvitse olla tismalleen samanlainen kuin Esa Saarisen elämänfilosofia. Voihan se olla, että Esa tarkoituksella karrikoi ”suomalaista kulttuuria”, herättääkseen meissä jotain, joka saa meille halun muuttaa ”suomalaista kulttuuria” ja olla itse se poikkeus, joka voi ”toimia toisin”.
Yhdessä kokeminen on sitä, kun ”Ympärillä olevat ihmiset ovat suuntautuneet ajattelemaan jotenkin.” ja sitä kun ”ihmiset saavat toisilta tukea. ”. Esimerkiksi: kun soitat soolon yksin vs jos muut soittajat tukevat sun sooloa.
Läpimurto on mahdollista yhdessä kokemisen kautta. – Esa Saarinen
Esa kertoi, että "Usein seikkailen verkossa esim Youtubessa ja etsin aineistoa joka koskettaa mua." Etsin koskettumisen. Se mitä koen koskettavaksi, vaikuttaa muhun ja usein jaan niitä näillä mun luennoilla:
Esa näytti havainnollisia videoita miten hämmästyttävät asiat vaikuttavat siihen miten käyttäydymme. Esimerkiksi tämä video havainnollisti kolmea asiaa. Kiinnitä huomiota:
a) Sir Elton John pitää puhetta Leon Russellille (kuka on Leon Russell?), joka on valittu Rock and Roll Hall of fameen. (Jenkit rakastaa esillenostamista), hän puhuu matalalla profiililla ja äänellä. Kiinnitä huomiota siihen, miten Elton John ylistää Leon Russellia ja kertoo kuinka Elton on saanut vaikutteita ”äänen reseptiin, jota vieläkin käyttää” ja ”pukeutumiseen (silmälasit, hatut)”. Kohottuneisuus. Inhimillinen lämpö.
b) Kiinnitä huomiota intoon mikä taustalla olevilla soittajilla on kun he soittavat Leon Russellin kanssa. Maaginen noste.
c) Miten Leon Russell puheessaan kertoo sen, mitä vaikutusta Elton John on saanut häneen viimeisen vuoden aikana. ”Vuosi sitten Elton soitti, nosti minut elämän katuojasta takaisin tielle, toi minut isoille lavoille isojen starojen luo.” Ja mikä nostatuksen voima on. https://www.youtube.com/watch?v=pT5aYRgmgyM
Osa siitä mikä on arvokasta, ei edes ole havaittavissa.
Sun kannalta joku, millä on arvo on sulle itsestäänselvyys.
ja samalla
Näkymättömät sankarit. Eleetön mestaruus: Paljon sellaista millä on arvo, jää huomiotta.
Mielenkiintoista on ”Eleettömän mestaruuden muoto.”
Ei niinkuin lätkässä hyökkääjä vaan esim puolustava hyökkääjä. Sitä kun sua ei automaattisesti huomioida. Arvo voi tulla esiin vain huomioimalla sen. Ihmisten silmä ei välttämättä aina tuo esiin. Oletko sinä eleetön mestari? Se jonka sankariteot ovat vaikuttavia, mutta jäävät huomaamatta?
Suomalaiset eivät ole visuaalisesti kehittynyt kulttuuri. Emme ole erityisesti korkean profiilin kulttuuri.
Eleettömän mestaruuden teema on erityisesti suomalaisille luonnollista.
Esa nosti esille myös #talkoopäivä hankkeen www.talkoot.fi
Esa nostatti myös esimerkin kautta. Hän nosti stagelle #talkoopäivä -tiimin. Erinomainen ja havainnollinen tapa Esalta on näyttää ja "toteuttaa sit mitä saarnaat"
Nostan hattua Esalle hänen kyvystään luoda tunnelmia ja saada aikaan muutosta. Mahtava juttu. Ennen luentoa Esa tulee ulko-ovelle vastaan ja kättelee kaikki sisään tulevat kuuntelijat.
Monet on introvertteja esim Otaniemessä.
Esa nosti esiin niitä henkilöitä ja johtajia: jos katsotaan vaikkapa niitä edesmenneitä, jotka ovat jättäneet ison jäljen itsestään on monet introvertteja.
Esimerkiksi Marsalkka Mannerheim: Viimeinen matka, jossa kuvassa sotasankari korpraali Johan Similä (1906−2002) oikealla kantamassa Mannerheimin arkkua sotamies Eero Seppäsen kanssa.
Jossa kuvassa kantaa eero seppänen vai seppälä((( ja korpraali Johan Similä.)))
Esan esiintymistaitoa on: Tähän kohtaan tehotauot! Itke. Liikutu! Korosta sitä kuinka tärkeä suomalainen mies Marsalkka Mannerheim oli: kaikkien aikojen merkittävin suomalainen.
Esa kertoo myös tarinan siitä, kuinka Juhan Similän poika Juhani Similä kerran luennon jälkeen otti yhteyttä ja kun erityisesti Esa oli maininnut kuvasta sotasankari Juhan Similän. Eleettömän mestaruuden teema. Sotasankari kantaa kaikkien aikojen suurinta Suomalaista miestä ja tämä eleetön mestari nostetaan nimenä esille. http://www.brantberg.fi/Sotasankarit%20-%20Johan%20Simila.htm
Ei ole kauhean vaikeaa käyttää kohottamisen kykyä: ”Me kaikki voidaan käyttää kohottamisen kykyä, että me vaikka soitetaan jollekin.”
Esaa kiinnostaa se, miten on hyvä elämänfilosofinen ajattelu
1. Epäsuorituksellisesti
2. Kerroksellisesti
3. Tunneavautuvasti
4. Toistotaiteellisesti
5. Vapaapultiivisesti
Esa myös hyvin promosi rivien välistä Pafos seminaariaan. Tämä seuraava setti meni ehkä jo mainoksen puolelle:
Kun luet tai valitset mihin seminaareihin menet, niin sinulla on pari vaihtoehtoa valita se mitä haluat oppia:
a) Kohdista huomio siihen mitä et tiedä. (uudet asiat)
Vai:
b) Kohdista huomio siihen mikä on tärkeitä. (vanhat tärkeät asiat, jotka jo tiedät, mutta joiden kertaaminen voi saada aikaan muutosta) Miten saisit ne tärkeät asiat soimaan sun elämässä.
Miten tuot ne tutut elämän teemat rohkeus rakkaudellisuus lämmön yrittämisen teemat väreilemään sun elämässä. Vastaamaan sun laatumääreistöä mitä sä tavoittelet sun elämässä.
Miten voit kehittyä epäsuorituksellisesti. Esim halaamisessa. Arvonannossa. Näitä asioita käsitellään esim Pafoksella (mainos ,ristiinmarkkinnointia seminaarista -> seminaariin).
Lepo ei ole turhaa
Esaa oli viime aikoina inspiroinut artikkeli: Rest Is Not Idleness (Implications of the Brain’s Default Mode for Human Development and Education) http://pps.sagepub.com/content/7/4/352.short
Oletko suorittaja? Olisiko sinusta muuhunkin?
Tehtäväpositiivinen, uloskatsova tavoitesuuntautunut, ulkoisiin ärsykkeisiin keskittynyt vs tehtävänegatiivinen, kuljeskeleva mielen "lepo"tiloihin liittyvä sisäänkatsova systeemi.
Ei kaikkien tartte koko ajan uudistua, mutta on sellaisia juttuja, jotka voi auttaa sua edistämään tärkeitä asioita sun elämässä.
Välillä Esa haki ”vähän kauempaa vauhtia”.
Tunnekokemus ei välttämättä ole aina niin silmäänpistävä etkä välttämättä edes itse huomaa sitä tunnetta etkä välttämättä hakeudu siihen tilanteeseen uudelleen. Ne tunteet ovat silti tärkeitä ja mielenkiintoisia. Mitä tapahtuu kun halaat tai kättelet? Mitä tapahtuu kun joku kehuu sinua?
Se mitä tässä tapahtuu tähän hetkeen liittyvästi on uniikkia.
Kun tässä luennolla tapahtuu jotain se on uniikkia. Niitä asioita ei voi viedä luentokalvoihin. Tunteet ovat mielenkiintoisia ja näillä luennoilla on mielenkiintoista se, että: ”Emme ole pyrkimyksessä tuomaan mitään asioita vaan haluamme herättää tunteita.”
On hedelmällistä ajatella musiikin kautta: esim vain elämää sarjassa showhun kuuluu, että kannustetaan toisia ja sanojen ja katseiden kautta voimistetaan toista ja onnistutaan. Kannustetaan toisia.
Oletko mökillä suorittaja
Suorittaja mökillä on sellainen, että ”kun oot saunassa näet vain räystään mikä pitää korjata”. Esa ei väheksy näitä suorittajia vaan haluaa sanoa: Ihminen pystyy johonkin muuhunkin.
Musiikkiesimerkki: Miles Davisin entinen promotuotteiden myynnistä vastaava ihminen kuulleessaan Milesin biisin mietti usein radiosta kuullessaan ensin, että ”onpas tämäkin ärsyttävä biisi pitääkö sekin kuunnella taas”, mutta loppujen lopuksi se biisi onkin upea ja herättää jotain, mikä jää soimaan. Miten esimerkiksi Loiri esimerkki saa tietyn hittibiisin soimaan aina uudestaan ja uudestaan toimimaan vaikkei välttämättä itse edes jaksais vetää sitä ja yleisöllä on kauheat ennakko-odotukset.
Esan mielestä laajennettu nykyhetki on mielenkiintoista: Mitä juuri tällä hetkellähetkellä tapahtuu.
Bad Romance
Esa kertoi Lady Gaga Bad Romance esimerkin: Lady Gaga on seuraava vaihe Eltoniin nähden esiintyjähahnon virittämisessä ja musiikillisessa tinkimättömyydessä. "naisen esineellistäminen aluksi mutta lopuksi mies lopuksi ajan jatkumolla kärähtääkin luurangoks".
Monet ihmiset rakastuu vääriin tyyppeihin. - Esa Saarinen
Samoin me itse: ”Joskus sä voit rakastua liikaa sun vääriin puoliin.
Vaikka johonkin kykyyn.
Ja nämä puolet vie sun olemusta loppujenlopuksi väärään suuntaan.”
Elämän ja ajattelun juoni on monivivahteista, jossa ajatukset ja teot nivoutuvat toisiinsa.
Ennen tv-ohjelmien tuotannossa ajateltiin, että on vain yksi juoni. Nykyään menestyvissä sarjoissa on useita juonia jotka nivoutuu toisiinsa.
Monta juonta samanaikaisesti. Usean tarinan kautta. Samoin elämässä. Esim Esalle ”Pipsa on antanut minulle tavan liikkua ongelmien suhteen. ”. Ideoitten maailma on kiinnostavaa ja se mitä ihmisten välillä tapahtuu on kiinnostavaa.
Whitney Houstoninin I will always love you -biisi on koskettava. Erityisen koskettava on American Idolsissa ollut versio, jossa laulaja Ashly Williams ajattelee laulaessaan edesmennyttä äitiään.
Samalla Esa vertaa itseensä: Ja esimerkiksi mä ajattelen mun äitiä, joka on nyt täällä.
Kuuntele biisi: http://vivas.fi/tytar-laulaa-edesmenneen-aidin-kunniaksi-koskettavan-kappaleen-2/
Lopuksi vielä söimme ja vaihdoimme ajatuksia.
Lopuksi Esa vielä promosi Pafos seminaaria ja kirjaansa arpomalla 1 pafos seminaarin ja 2 Esa Saarinen kirjaa. Sekä kiitti yleisöä keskittymisestä.
Upeasti rakennettu luento. Hatun nosto. Herätti tunteita.
Golfmessut 2015 -tapahtuma on tulossa pian. Golffin pelaaminen on kehittynyt viime aikoina ja yhä useammin kentän laidalla näkyy golffareita kirjaamassa lyöntimäärää älypuhelinsovelluksella.
Golfmessuilla näkyy varmasti uusia sovelluksia. Golfmainonta on myös muuttunut. Cityn kanssa samaan konserniin kuuluva Improve Media on perustanut Golf mainonta -paketin, jonka kautta saa tavoittaa 90% suomalaisista golffareista. Jos näet minut messuilla, tule nykäisemään hihasta ja kysy miten Golfpaketilla voisi toimia sinun asiakkaillesi tai brändille.
Golfmessut 2015 aikataulu
perjantai 6.3.2015 klo 12–19
lauantai 7.3.2015 klo 10–18
sunnuntai 8.3.2015 klo 10–17
Paikka:
Helsingin Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki
Minä ja meidän pojat (6 ja 8v) Vierumäellä Golf kierroksella. Pojat ekaa kertaa isolla kentällä mukana.
Luuserointi on mikä-mikä-maassa helppoa. Huge L:n uudella Aurora Borealis levyllä oleva Peter Pan -biisi ottaa kantaa luuserointiin ja siihen kun ei saa mitään aikaiseksi.
Luuserointi on sitä, että tekee duunii sen edest ettei tarttis tehdä duunii.
Luuserointi on sitä, että on yhteiskunnan vika kun uus stendari ei toimi tuulessa.
Luuserointi on sitä, että ettei saa mitään aikaiseksi. Sitä, että vituttaa kun ei saa mitään aikaiseksi ja koska vituttaa, niin on pakko nappaa jointtii tai pöllii pari bissee jotta vitutus edes vähäks aikaa loppuis.
Luuserointi on sitä, että on niin **tun syrjäytyny, ettei saa mitään duunii.
Luuserointi on sitä, että warettaa sossun läppärillä biisejä netistä eikä osta levyä.
Luuserointi on todellisuutta monelle. Luuseroitujat ovat niitä, jotka ovat toisten mielestä niitä syrjäytyneitä.
Luuserointiin ei auta raha. Eikä tuet. Tuet vaan mahdollistaa lisäluuseroinnin.
Luuserointi loppuu vasta kun luuseroijalle luuserointi riittää ja tulee stoppi. Lopullinen stoppi ja luuseroinnin loppu. Saman harmaan paskan loppuminen tai kuolema.
Huge L - Peter Pan - musiikkivideosta: Työttömyyspäivärahan jatkohakemus.
Älä auta luuseroijaa jatkamaan luuserointia. Anna luuseroijan löytää se oma pohja. Vasta pohjalta voi ponnistaa ylöspäin.
Sitä etsiessä, osta levy jos diggaat vähän synkästä mutta kantaaottavasta suomiräpäytyksestä,
Huge L : Aurora Borealis - Monsps record 2014.
Välillä niinkin päin, että Suomi on Euroopassa pisimmällä ohjelmallisen ostamisen kehittämisessä. Emme ole vielä täydellisiä, mutta olemme pitemmällä kuin monessa markkinassa ollaan. Vielä on pitkä matka kuljettavana. Mitä olemme jo saaneet aikaan ja mitä on vielä tehtävänä, jotta olemme markkinoinnin automaatiossa ykkösiä. Miten voimme pysyä johtavana markkinana ohjelmallisessa ostamisessa?
1. Ohjelmallista ostamista kannattaa tehdä entistä enemmän
Olemme kotona tottuneet jo ostamaan verkosta vaatteita, tietokoneita, kännykkäliittymät, lehtiä, lomamatkoja, lentoja ja hotelleja. Markkinoijat tekevät jo digimarkkinointia, mutta silti markkinoinnin ostaminen on edelleen puheluita, sähköposteja, varausten tarkistamisia ja mediatilan varausvahvistuksia.
Mainonnan siirtyminen ohjelmalliseksi, eli mainonnan siirtyminen verkkokauppaan vähentää mainonnan ostamisen ympärillä olevaa härdelliä.
Miksei digimainontaa sitten osteta sähköisesti?
Digitaalisessa kaikki myytävissä oleva inventaari on jo sähköisenä, miksei tilaaminenkin ole sähköistä?
Vaikka olemme teknologisia edelläkävijöitä, meillä ei ole vielä yhtenäistä järjestelmää, jonka kautta kaikkia mainospaikkoja voisi ostaa. Järjestelmät kehittyvät onneksi vauhdilla. Uskon, että vuoden loppuun mennessä Suomessakin yleistyy entistä voimakkaammin markkinoinnin sähköinen ostaminen eli ohjelmallinen ostaminen.
Ohjelmallinen ostaminen on mainonnan ostamista verkkokaupasta
Ohjelmallinen ostaminen voidaan jakaa neljään kategoriaan:
- taatun mainostilan ostaminen (Automated Guaranteed tai Programmatic Direct), esim 10 miljoonaa mainosnäyttöä hiihtolomaviikolle mobiiliikohdennuksella tiettyyn yleisösegmenttiin tai tiettyyn mediaan (vaatii sen, että tilaa on ja että mainostila myös varataan)
- kelluvan mainostilan ostaminen reaaliaikaisesti huutokaupalla (RTB), esim 10 miljoonaa mainosnäyttöä missä tahansa suomalaisessa mediassa missä tilaa sattuu olemaan vapaana RON (ei vaadi tilan varaamista, ostetaan jos tilaa sattuu olemaan), hinnoittelu dynaamista kuten lentolippujen hinnoittelussa
- kelluvan mainostilan ostaminen ennalta sovitulla hinnalla (DealID, Diili, sopimushinta), ei vaadi tailan varaamista, ostetaan sovittuun hintaan jos sattuu olemaan tilaa vapaana.
Mainontaa voi ostaa eri hinnoitteluperiaatteilla. Varattu mainostila sopii tiettynä viikkona tehtäviin brändikampanjoihin. Varaamaton mainostila sopii jatkuvaan tekemiseen.
Isoilla mediataloilla asiaan liittyy myös pelkoja
Jos mainonta ostetaan sähköisesti, niin mihin myyjiä tarvitaan? Myyjien tulee kehittyä ammatissaan ja tulevaisuudessa myyjien tehtävä on olla ratkaisemassa syvällisempää bränditekemistä: sisältömarkkinointia, natiivia mainontaa yms. Myyjien tehtävä on edelleenkin perustella, miksi juuri tietty media kannattaa ostaa sähköisen kanavan kautta.
Mediamyyjien tehtävä muuttuu luukuttajamyyjästä konsultoivaksi myyjäksi.
Tapaamiskäyntitavoitteet muuttuvat historiaan. Median ostajat eivät halua ottaa vastaan myyjiä, joilla ei ole muuta osaamista kuin esitellä mediakortteja. Mediakortit siirtyvät verkkoon.
Ennen (ja osin vielä nyt) myyjän rooli: Tätä mediatilaa kannattaa ostaa, sovitaan alennuksista, laittaisitko määräimen minulle ja luovat aineistot mainonnan optimointin. (aikaa myyjältä kuluu ehkä 1-8h per kauppa. Ostajalta sama.)
Tulevaisuudessa (ja osin nykyisyydessä) myyjän rooli: Tätä mediatilaa kannattaa ostaa. Voit ostaa sen suoraan tästä. Näillä sovituilla aleilla voit ostaa, tallensin ne asiakkuustietoihin valmiiksi. Kun toimitat luovat aineistot tuosta, niin ne menevät suoraan kaikkiin mainoskampanjoihin. (aikaa myyjältä menee ensimmäisiin kauppoihin 1-8h, sen jälkeen ostaja voi tehdä perusostamisen mainonnan verkkokaupan kautta.)
Tulevaisuudessa ostaja ja myyjä sopivat hinnat kerran ja sen jälkeen ostaja voi helposti ostaa sovituilla hinnoilla.). Jatkossa myyjä ja ostaja voivat käyttää säästyneen ajan siihen, että miettivät miten osan kampanjabudjetista voisi käyttää syvällisempään bränditekemiseen esim sisältöjen markkinointiin samoissa medioissa.
Markkinoinnin ostaminen sähköisesti on vasta aluillaan
Jenkeissä esim Procter & Gamble ostaa 70-75% digimainonnastaan sähköisen ostamisen kautta. Loppu 25-30% ostetaan perinteisillä f2f tapaamisilla, mutta silloin tehdään jotain räätälöityä tekemistä.
Jenkeissä mainonnan ostaminen sähköisesti vastaa 62% display markkinasta. Globaalisti arvioiden mukaan display-mainonnasta ostetaan 42%. Vaikka me suomalaiset olemme edellä teknisesti euroopassa, niin olemme ostamisen volyymeissä jäljessä. City Digital:lla ja Improve Medialla ohjelmallisesti arvioidaan ostettavan vasta 31% mainostilasta vuonna 2015. Muilla mediataloilla sähköisesti ostetun mainostilan euromäärän prosentti on huhupuheiden mukaan paljon pienempi, osalla vasta 0-10% myynnistä.
Ohjelmallisen ostamisen verkkokaupasta takuunäyttöjen ostamisessa (Programmatic Direct / Automated Guaranteed) liikkuu enemmän rahaa kuin kelluvana ostetuissa (RTB).
Miksi ohjelmallisesta puhutaan?
Kuvitele minkälaista oli osakkeiden pörssikauppa ennenvanhaan. Tai miten vaikeaa oli lentolippujen ostaminen ennen vanhaan. Piti olla fyysisesti paikassa, jossa voit ostaa lentolipun. Nykyään kaikki on netissä, helposti ostettavissa, hinnat selkeästi esillä ja vertailtavissa.
Ohjelmallinen ostaminen säästää rahaa
Ohjelmallinen ostaminen säästää myyjän ja ostajan aikaa alennuskädenväännöstä fiksumpaan tekemiseen. Samaan aikaan teknologiatoimittajat lisäävät väliin teknologiaveroja. Ostajien järjestelmät kehittyvät ja ostajat osaavat ostaa samoja silmäpareja eri kanavia pitkin etsien aina halvimman mainosnäytön.
Samaan aikaan myyjien järjestelmät ja data kehittyy paremmaksi ja kohdennuksessa päästään siihen, että mediaympäristönä kiinnostavampaa onkin yksittäiset artikkelit, joita ihmiset lukevat, esimerkiksi sinä saatat olla Improve Median datan mielestä markkinoinnista kiinnostunut businesspäättäjä. City mediana on luotettava ympäristö ja kohderyhmänä saatat olla kiinnostava koska luet tätä artikkelia. Valitettavasti kuten tuossa ympärillä olevista mainoksista huomaat, ostajat eivät vielä osta näin kohdennetusti yleisöä. Ehkä kävit surffaamassa golf- ja autosivuja tätä ennen ja sen perusteella perusteella voisit olla kiinnostava asiakas esim Bemarille, Mersulle tai Audille. Behavioristinen, eli käyttäytymiseen perustuva kohdentaminen yleistyy, mutta on vielä lapsenkengissä. Onneksi tämäkin lisääntyy, esimerkiksi Aller aloitti (Leiki pohjaisen) datan myymisen, jolloin datan perusteella voi ostaa mainosnäyttöjä mistä vaan. Enreach on myös hyvä yleisöjen mallintaja ja enreachin kautta voi myös myydä ja ostaa yleisödataa.
Siirtyykö kaikki mainonta ohjelmalliseen?
Todennäköisesti ei. Ohjelmallinen mainonta vaatii standardeja mainosmuotoja jotta verkkopalvelussa mainos näkyy sujuvasti. Mainosmuotoja tulee varmasti lisää ja ohjelmallinen ostaminen leviää myös:
- ohjelmallisesti ostettuihin videomainoksiin
- ohjelmallisesti ostettuihin TV-mainoksiin (esim katsomo, youtube, ruutu, IltalehtiTV, mainosverkosto Improve Median videomainonta jne)
- ohjelmallisesti ostettuun radiomainontaan
- jne kaikkeen, mikä voidaan standardoida.
Todennäköisesti esim tuotesijoittelu, ohjelmayhteistyö, sponsoroidut artikkelit yms sisältömarkkinointi tulevat jatkossakin olemaan ohjelmallisen ostamisen ulkopuolella. Siinä tarvitaan edelleen myyjiä, jotka osaava näitä erikoisratkaisuita konsultoida. Vaikka esimerkiksi American Express sanoo tavoitteekseen 100% ohjelmallista ostamista, on se oikeasti ennemminkin strateginen tavoite kuin realistinen.
Osaamista saadaan vain kokeilemalla ja tekemällä
Vaikka puhuisit ohjelmallisesta ostamisesta ja kävisit sadassa seminaarissa, niin oikea osaaminen löytyy vasta kun käsket mediatoimiston ostaa entistä enemmän (esim 30% enemmän tai 50% enemmän 60%) mediabudjetista ohjelmallisen ostamisen kautta. Pyydä myös vertailut brändin tunnettuuden yms mainonnan näkyvyyden suhteen ohjelmallinen vs muu. Ala mittaamaan ohjelmallista tekemistä vaikka euromääräisen volyymin ja näyttömääräisen / uniikkien kohtaamismääräisen ja toistojen kautta. Pian huomaat miten paljon tehokkaampaa ohjelmallinen voi olla.
Osaamista puuttuu
Jenkeissä Association of National Advertisers teki kyselytutkimuksen 153 markkinoijalle ja huomasi, että vain 26% vastaajista tiesi oikeasti mitä ohjelmallinen ostaminen on tai että oli käyttänyt ohjelmallista. Loput 74% kaipasivat koulutusta, seminaareja, artikkeleita ja olivat vielä epävarmoja mistä oikein on kyse. Maailma ei ole vielä valmis. Nekin jotka käyttävät ohjelmallista ostamista, voivat kehittyä siinä paremmiksi.
Ohjelmallinen ostaminen pähkinänkuoressa:
"Ohjelmallinen" tarkoittaa jonkin yksinkertaisen tehtävän automatisoimista.
"Ohjelmallinen ostaminen" on siis yksinkertaisesti ostamisen automatisoimista.
Automatisointi vaatii kuitenkin määrätietoisen strategian ja suunnitelman.
Lähestymistavan, jolla aiot jatkuvaa bränditekemistä toteuttaa.
Ohjelmallinen ostaminen vaatii paljon suunnittelua ja seurantaa sekä jatkuvaa parantamista.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
kirjoittaja on ohjelmallista mainontaa ja markkinointia myyvän riippumattoman Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja ja City.fi :n kustantaja.
Kehitys kehittyy! Menestystä elämääsi ! T: Ilkka O. Lavas
Vaalit tulossa, miten suunnittelen vaalikampanjan?
Vaalikampanjan suunnittelu on helppoa kun sen osaa. Vaalikampanja on hyvä suunnitella hyvissä ajoin. On mietittävä strategia ja viestinnän kärjet. En ole itse ehdokkaana eduskuntavaalit 2015 vaaleissa, mutta tässä on yksi toimiva malli, miten kannattaa tehdä toimiva digikampanja.
Viestisi kärjet
Viestinnän kärkiä ovat ne 1-3 tärkeää asiaa tai teemaa, joita haluat nostaa esiin. Niitä sinun tulee toistaa prospekteillesi, eli potentiaalisille äänestäjillesi loputtomasti.
Jotta potentiaalinen yleisösi tietää sinusta, on sinun markkinoitava, sinun on kerrottava sinulle tärkeistä asioista markkinoinnilla.
Prospektointi digissä on edullista ja tehokasta.
Prospektointia voi tehdä digissä todella hyvin kohdennetusti. Esimerkiksi itse hyödyntäisin aluekohdennuksia Improve Median mainosverkossa, esim aluekohdennuksella:
01 Helsingin vaalipiiri
02 Uudenmaan vaalipiiri
03 Varsinais-Suomen vaalipiiri
04 Satakunnan vaalipiiri
05 Ahvenanmaan maakunnan vaalipiiri
06 Hämeen vaalipiiri
07 Pirkanmaan vaalipiiri
08 Kymen vaalipiiri
09 Etelä-Savon vaalipiiri
10 Pohjois-Savon vaalipiiri
11 Pohjois-Karjalan vaalipiiri
12 Vaasan vaalipiiri
13 Keski-Suomen vaalipiiri
14 Oulun vaalipiiri
15 Lapin vaalipiiri
Saattaisin tehdä myös kohdennettua mainontaa kotikuntaani ja sen ympäristöön. Liian pieniin yleisömääriin kohdennus on kuitenkin työlästä ja vaalipiirin kautta saisin kiinni myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät minua tunne, mutta jotka saattavat äänestää minua.
Saattaisin myös käyttää Improve Median perhevertikaalia ja tekniikkavertikaalia, koska omaan kampanjaani varmaan liittyisi arvolupaukset lapsiperheiden arvostaminen sekä digitaalisten palveluiden ja hyötyjen lisääminen Suomessa.
Vaalikoneet
Kaikkiin vaalikoneisiin kannaa laittaa presenssi. Vähintään omat vastaukset mitä ilmaiseksi saa. Niissä voi usein myös mainostaa.
Case kunnallisvaalit
Istuin Lehtiyhtymän hallituksen kokoushuoneessa ja keskustelin kauppaneuvos Eero Lehden kanssa kunnallisvaalikampanjoinnista. Eero on pärjännyt hyvin kunnallisvaaleissa ja saanut suosiota eduskunnassa, joten nuorena ja innokkaana kuuntelin vinkkejä kampanjoinnista.
Olin ensimmäistä kertaa ehdokkaana, joten kaikki oli minulle uutta. Yhdestä asiasta olimme eri mieltä.
Sain ohjeen: ”Et pääse läpi ilman lehtimainontaa.”
Esitin eriävän mielipiteen. Sanoin, että netti on mun juttu ja uskon, että netti toimii. Netti on suomalaisten ensisijainen uutislähde (Taloustutkimus 2013).
Päätin kokeilla digitaalista mainontaa ja tietoisesti loistin lehdistä poissaolollani. Appiukkoni kysyi kerran, että yritti etsiä paikallislehdestä mainostani muttei löytänyt. Olin ylpeä. En mainostanut yhtään paperilla.
Netti ei ole vain nuorten juttu.
86 prosenttia Suomalaisista 16–89-vuotiaista suomalaisista käyttää internetiä (Tilastokeskus). Monet Ipad-eläkeläiset, nuoret ja aikuiset käyttävät nettiä päivittäin. Kohderyhmäni on netissä. Minulla on pienet pojat 7 ja 8 vuotta. Molemmat ovat koulussa ja heidän tulevaisuutensa on minulle tärkeä. Tavoitan netin kautta Cityssä erityisen hyvin nuoret aikuiset aktiiviset ihmiset ja Improve Median pakettien kautta lapsiperheet. Olen yrittäjä. Myös yrittäjyys on tärkeä voimavara paikallisessa hyvinvoinnissa.Näistä ainesosista koostin kampanjani.
Mediamixiksi valitsin mielestäni tärkeät nettimediat ja sosiaaliset mediat:
- Blogimarkkinointi: silloin pidin blogia menestyvayrittaja.yrittaja.info
- CV –sivusto www.ilkkaolavas.com
- Facebook –sivu: www.facebook.com/IlkkaLavas
- Oma profiilini Facebookissa www.facebook.com/IlkkaOLavas
- City –lehden nettisivusto
- Google mainonta
- Improve Median aluekohdennus (silloin nimellä Klikki Network)
- Improve Median vertikaalit
Blogiksi valitsin saman blogin mitä olin pitänyt muutenkin. Se on minulle luonteva tapa kommunikoida. Aihealueena menestyminen ei ihan ole peruskunnallispolitiikkaa, mutta se on juuri aitoa minua. Kirjoitin blogiin päivittäin juttuja, mitä mieltä olen asioista ja miten mielestäni tulisi asioita hoitaa.
Blogiin laitoin mielipidekirjoituksia ja parannusehdotuksia.
CV –sivusto www.ilkkaolavas.com oli aluksi aivan karmean näköinen. Päivittelin sitä pikkuhiljaa paremmaksi. En vieläkään ole tyytyväinen sivustoon, mutta faktat on ainakin oikein. Tärkeintä on, että sivustolla on oikeaa tietoa, jotta ihmiset voivat tarkistaa äänestettävän taustat.
Facebook –sivun perustin, jotta voin mainostaa Facebookissa. Keräsin tykkääjärekisteriä, joille tein jälkimarkkinointia. Tykkääjille muistutin tärkeistä asioista ja nostin blogipostauksiani.
Oma profiili Facebookissa on tärkeä kanava, koska sen kautta tavoitan tärkeimmät tuntemani ihmiset. Äänestäminen on luottamukseen ja suositteluihin perustuvaa ja ihmiset mieluusti äänestävät ihmistä, jonka tuntevat tai jonka joku kaveri tuntee.
City –lehden nettisivustolle päätin kohdentaa mainontaa sen vuoksi, että tavoitan sen kautta hyvin nuoria aikuisia. Halusin myös testata mainonnan toimivuutta, koska olin neuvottelemassa City –lehden ostamisesta. Lisäksi käytin Digiostamisen, kolmannen osapuolen datan, Googlen, Facebookin ikäprofilointia ja yrittäjyystietoa mainostaakseni.
Twitterissä en silloin vielä ollut, enkä keksinyt miten sitä hyödyntäisin, joten jätin Twitterin tietoisesti pois. Nykyään Twitterissäni on 2500 seuraajaa.
Nostin aktiivisesti Facebook sivuani sekä blogipostauksiani Facebookissa, Improve Median mainosverkossa (silloin Klikki Network nimellä) sekä hakukoneissa.
Muistutusmarkkinointia kannattaa tehdä
Muistutusmarkkinoinnin (retargetointi) paketti on hyvä työkalu, jolla saat muistutettua niitä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet vaaliviestistäsi. Muistutusmarkkinoinnissa kannattaa muistuttaa 2 kertaa päivässä joka päivä vaalipäivään asti potentiaalisia äänestäjiä. Älä muistuta enempää, muuten viestisi alkaa ärsyttämään. Jos et tiedä mistä ostaa, niin ainakin Improve Media myy tällaisia muistutusmarkkinoinnin paketteja. Muistutusmarkkinointia kannattaa tehdä myös sähköpostimarkkinoinnilla.
Digimainonta toimii vaalikampanjoinnissa. Printtiä ei tarvita.
Lopputulos:
Sain 124 ääntä, eli yhdeksänneksi eniten ääniä Keravan Kokoomuspuolueessa. Eero Lehti sai 441 ääntä, mutta tämä kokeilu todisti minulle, että nettimainonta toimii. Puoli vuotta myöhemmin Eero Lehti myi Lehtiyhtymän. Sattumaa vai mediamurrosta? En ole kysynyt. Digitaalinen media tullut jäädäkseen. Ei enää ikinä tule aikakautta, jolloin ihmiset eivät lukisi uutisia ja artikkeleita kännyköillään tai pädeillä. Ei tule enää ikinä aikaa, jolloin emme päivittäin kommunikoisi netin kautta.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
kirjoittaja on Improve Media mediamyynti -yrityksen toimitusjohtaja ja City -lehden kustantaja.
Ennen vanhaan paikallislehdissä oli ostetaan / myydään palstat ja niiden kautta käytiin kauppaa.
Mediat sähköistyvät
Digitalisoituminen on tehnyt lehtien ostetaan myydään -palstoista tehottomia. Ennen vanhaan oli ihan ookoo odotella viikko tai kuukausitolkulla, että joku ostaa tavaran. Oli ihan ookoo, että ilmoitus painetaan moneen lehteen uudestaan ja uudestaan. Nykyään kierrätystavaroiden ilmoittelu on siirtynyt verkkoon.
Kilpailijoita tulee enemmän
Netissä kierrätyssivustoja on tuhansia. Suomessa käytetään paljon, esim:
- Toria
- Nettiautoa
- Nettimotoa
- Facebookin kirpputoreja
- Keskustelufoorumeiden ostetaan myydään palstoja
- Keltainen pörssikin on vielä olemassa, diginä
- huutonet
- jne
Laitoimme meidän lasten sängyn netin kautta etsimään uutta kotia.
Digitaalisuus tarkoittaa nopeampaa palvelua
Laitoin toissapäivänä meidän vanhat lastensängyt netin kierrätyspalstalle. 20 minuuttia myöhemmin sängyille oli 10 ottajaa ja eilen illalla sängyt oli jo noudettu.
Ilmoituksen jättämisestä 20 minuuttia myöhemmin sängyt oli varattu. Seuraavana iltana sängyt oli noudettu.Vanhat sängyt saivat uuden kodin ja pojille saatiin uudet sängyt.
Digitaalisuus tekee appeista medioita
Digitaalisuus on tuonut myös uuden trendin: netin ilmoittelupalstoista ja kierrätyssivustoista on tullut medioita. Usein ihminen, joka myy jotain, on myös ostamassa jotain. Silloin on hyvä vaikuttaa ostopäätöksiin.
Digitaalisuus on mahdollisuus
- parantaa palvelun nopeutta
- tehostaa ja nopeuttaa prosesseja
- luoda uusia palveluja enstä kustannustehokkaammin
- kenelle tahansa luoda oma menestyvä media
- menestyä globaalisti
Menestystä elämääsi ja digitalisaatioon!
Ilkka Lavas
media-alan sarjayrittäjä
www.citydigital.fi
www.improvemedia.fi
www.w3.fi
Aika kulkee ja tiedostojen nimissä olevat päiväykset säilyvät vaikka tiedostojen muokkauspäivät muuttuisivat. Kuva cc by sa Ramona Forcella. Mikä on oikea muoto?
Sovittaisko niin, että kun nykyään tiedostojen nimissä ei ole rajoitusta, niin tiedostojen nimiin tallennettaviin päivämääriin kirjoitettaisiin koko vuosiluku esim 2015 sen sijaan että kirjoitetaan 150115 . Tämä vuosiluvun lyhentäminen on tosi hämäävää, varsinkin kun jotkut kirjoittaa DDMMYY ja toiset YYMMDD. Vai onko tähän joku malli, mikä toimii universaalisti? Itsellä YYYY-MM-DD on toiminut pitkään Suomen yhteyksissä ja kv-viestinnässä.
Standardi päivämäärämuoto
ISO 8601 -standardi sanoo YYYY-MM-DD, joten suosittelen sen käyttämistä.
Esim yhteisesti jaettujen tiedostojen nimiä kun jengi tallentaa eri ihmisten äidinkielellä.
"Suosittelen käyttämään kotimaisia alan akronyymejä tiedostojen nimissä, kuten leiska.psd, tiedote.doc ja raportti.pdf. Toimivat meillä ainakin globaaleissa projekteissa hyvin."
Jenkkikollegat eivät löydä kun etsivät layout.psd:tä.
"Verkkolevyjen kulmista löytyy aika paljon tiedostoja kuten esitys.pptx"
Versionumero
"avainsanojen avulla hoituu paljon jouhevammin, kuin tiedoston nimeämisen kautta. Joku tiedosto voi ensin olla "draft", sitten muuttua "final" ja lopulta "archive", mutta myös paljon muutakin.
Ketään ei oikeastaan luulisi kiinnostavan sellaiset seikat kuten, mikä tiedostopääte tiedostolla on, miten se on nimetty, millä ohjelmistolla se aukeaa tai missä se tiedosto oikein luuraa (hakemisto)."
"14JAN13 on ongelmallinen"
Ei tiedä onko 14 vuosi ja 13 päivä vai 14 päivä ja 13 vuosi.
"DDMMYYYY on ongelmallinen"
Jos nimeät tiedostot esim siten, että päiväys on aina alussa, niin saat listan, jossa on kaikki tiedostot peräkkäin jotka on samana päivänä kirjoitettu vaikka haluaisit vuosittain listata.
Esim
13012015
13012012
13022014
vs
2012-01-13
2014-02-13
2015-01-13
Virallinen totuus
RFC-3339 on virallinen suositus:
vuosi, kuukausi, päivä
2015-01-18.
Siis virallinen suositus.
Menestystä elämääsi ja tiedostojen nimeämiseen.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, seminörtti
Ps. Tämä blogi on nimetty.
2015-01-23 Totuus tiedostojen nimeämisestä: Pitääkö päiväys kirjoittaa tiedoston nimeen YYYY-MM-DD vai YYMMDD Lavas City blogi.docx
Jokaisella firmalla pitää olla selkeä arvolupaus. Selkeä yksi pointti, joka jää mieleen. Tällä videolla analysoin matkamessuilla olleita uniikkeja myyntipointteja (Unique Selling Proposition” / USP / ”ainutlaatuinen myyntitarjous”).
Kun olet messuilla tai missä tahansa, niin muista kiteyttää mikä on sun arvolupaus. Yksi selkeä pointti, joka on viestin saajalle kohdennettu.
Menestystä markkinointiisi ja elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä ja riippumattoman mainosverkosto Improve Median toimitusjohtaja
Ilkka O. Lavas pohti matkamessuilla uniikkeja arvolupauksia.