Jos haluat ostaa metrolipun vuorokaudeksi Milanossa, mene tupakka- ja uhkapeliteollisuuden ylläpitämään Tabacchi-tupakkakauppaan. Metroasemalta niitä ei saa.
Ei metrolippuja saa ostaa metroasemalta vaan röökikaupasta. Wtf!
Pieni kukkahattutäti sisälläni heräsi. Mitä järkeä on pakottaa ihmiset rööki ja vedonlyöntikauppaan metrolippuostoksille. Kyllä Suomessa jotain hyvääkin on siinä, että lasten ei tarvitse nähdä suotta tupakoiden product placementtia arkiaskareiden yhteydessä.
Viimeksi olin italiassa 10v sitten. Jäi ruoasta sellainen mielikuva, ettei se ole niin hyvää kuin mitä mainostetaan. Olimme silloin etelässä Calabriassa ja Sisiliassa. Nyt olemme pohjoisessa Milanossa, Gardalla ja Comolla. Olen nyt pari viikkoa koittanut palauttaa uskoani italialaiseen ruokaan.
Olen kokeillut halpaa ja kallista. Pizzaa ja salaattia. Liharuokaa ja kalaruokaa. Kanaa ja pastaa.
Olen valinnut ravintoloita paikallisten suosittelemana, Yelpin avulla, Googlen luokittelujen perusteella ja sattumankaupalla.
Italialainen ruoka on epätasalaatuista
Jokaisessa ruoassa on ollut jotain vikaa. Eräänä iltana sain täydellist tonnikalaa. Ruoan pilasi kitkerä salaatti, jonka jouduin jättämään syömättä.
Kerran kävi niin, että juomavesi oli kädenlämpöistä. Jäitä saimme pyytämällä. Ei jäänyt hyvä maku siitäkään kun tarjoilija toi kokiksen tölkissä eikä edes kaatanut sitä lasiin. Jäitä hän ei edes ehdottanut vaan juoksi äkkiä karkuun.
Tänään söin muuten hyvää pizzaa mutta kokki teki perusvirheen: pizzauunin pohja oli putsaamatta. Pizzan pohjassa oli edellisten palaneiden pizzojen jäämiä. Reunat mun pizzasta kärähtivät myös mutta se ei olisi ollut niin iso virhe kuin uunin puhdistamisen laiminlyönti. Jälkiruoaksi oli suklaakakkua josta söin neljänneksen eikä poikanikaan suostunut syömään sitä loppuun.
Ensimmäinen hyvä pizza meni pilalle kokin perusvirheen vuoksi.
Italialaiset eivät osaa palvella englanniksi
Harva italialainen osaa palvella turisteja englanniksi. Tilaukset saadaan kyllä läpi mutta isolla virheprosentilla. Tulee vääriä ruokia ja vääriä juomia. Jääveden sijasta tuli kerran pepsiä vaikka nimenomaan halusimme ettei pepsi käy jollei ole diet pepsiä.
Mitä kauempana isoista kaupungeista olet, sitä vähemmän italialaiset ymmärtävät oikeasta maailmasta. Palvelua on vaikea saada ja vaikka keittiössä olisi hyvät raaka-aineet niin surkea palvelu pilaa nautintosi täydellisesti.
Tämä ruoka oli muuten mainio. Hyvä jälkkäri ja pihvi mutta porkkanat ja perunapallerot olivat karmeita.Ruoat eivät ole Italiassa mietittyjä kokonaisuuksia vaan joudut itse rakentamaan ateriasi. Jos tilaat pihvin, saat pelkän pihvin.
Italia on takapajula joka on ulkona kansainvälisestä ruokakulttuurista. Täällä on mahdotonta löytää hyvää filtterikahvia. Espressopohjaisia kyllä löytyy mutta eihän se ole hyvää kahvikulttuuria jos et osaa tehdä muuta kuin sitä mitä olet aina tehnyt.
Suomessa ruoka on tasalaatuisempaa. Suomessa saat palvelua ja tarjoilijat ovat ammattitaitoisia. Kannattaa silti käydä italiassa jotta osaat arvostaa taas suomalaista ruokakulttuuria. Menestystä elämääsi!
Italian Livignon keskustassa on värikäs kävelykatu.
Olemme moottoripyöräilemässä alpeilla. Tänään ajoimme Stelvio Passin yli kohti Sveitsiä. Sieltä koukkasimme tunnelia pitkin takaisin Italiaan Livignon kylään.
Sveitsistä Italian Livignoon meidän kanssa samaan tunneliin jonotti muitakin motoristeja ja söpö auto.
Kaupunki, jonne ei talvella pääse muualta Italiasta
Livignoon ei pääse talvella kuin Sveitsistä. Kesällä on myös reitti vuoren yli. Silti Livigno on osa Italiaa. Kaupunki elää pääosin turismilla ja turismia vauhdittaa Italian myöntämä verovapaus.
Livignon kävelykadulta.Livignossa on paljon erikoisliikkeitä.
Verovapaus
Livignossa ei peritä arvonlisäveroa. Bensa on edullista. Livignosta löytyy myös paljon Outlet myymälöitä ja merkkiliikkeitä. Turisteille on kesäisin maastopyöräilyä ja talvisin laskettelua.
Kävimme syömässä pientä välipalaa. Namia.
Täysi veroparatiisi Livigno ei kuitenkaan ole, sillä tulovero pitää maksaa.
Olimme Livignossa pari tuntia. Vaikutti kivalta sympaattiselta paikalta.
Olemme moottoripyöräilemässä alpeilla. Tänään oli upea päivä. Heräsimme Itävallassa. Aamulla vähän tihutti vettä mutta pian aurinko alkoi paistamaan. Saavuimme pian Italiaan. Lämpötila oli parhaimmillaan 22 astetta. Stelvion huipulla oli kunnon alppibiletunnelma. Musiikki soi. Aurinko sulatti lunta ja tiet olivat täydellisen kuivat ja hyvät ajaa. Liikennettä ei ollut paljoa ja välillä sai ajaa oikein sydämensä kyllyydestä.
Ylitimme tänään Passo Giovon ja Passo Stelvion. Aivan mahtavia maisemia. Tänne pitää tulla uudestaankin.
Stelviolta ItaliastaStelvion huipulla oli alppitunnelmaa.Ajoimme upeiden vuoristopurojen ohi.En käynyt uimassa mutta vesi huipulla oli todella kirkasta.Huipulla oli vielä paljon lunta. Tiet olivat silti sulat.Mutka-ajoa tuli harjoiteltua. Paljon. Ja oli kivaa. Nousu Stelviolle.Söpö.
Olemme moottoripyörällä alpeilla. Ekana päivänä oli 30 astetta lämmintä. Tokana myös hellettä. Eilen satoi vettä. Ylhäällä vuorilla on helposti lämpötilat jotain 3-10 asteen välillä joten kannattaa varautua vaihteleviin olosuhteisiin. Tässä täydellinen varustelista mitä kannattaa olla mukana.
Sama vuori (Timmelsjoch) kahtena peräkkäisenä päivänä. Ylempi tältä aamulta ja alempi eiliseltä.
Alpit on seikkailu. Välillä voi olla sadesää, kylmä, vilu ja vitutus maksimus mutta toisena päivänä taas ihan unelma lomasää.
Italiassa yli 2km korkeudessa matkalla Castello Molina di Fiemmelle.Castello-Molina di Fiemmelle menossa Italiassa.Gardajärven itäpuolella on upea prätkäreitti.
Oletko miettinyt ikinä millaista olisi maailma jos se olisi tasaista harmaata? Mitä jos ei olisi hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Jos olis vain samanlaisia päiviä eikä mitään tapahdu.
Olen Timmelsjochin huipulla 2.5km korkeudessa. Näpit jäässä ja näkyvyys nolla. On niin kylmä etten saa edes visiiriä auki.
Olemme moottoripyöräilemässä Alpeilla. Meillä oli 2 ekaa ajopäivää ihan täydellisiä. Aurinko paistoi. Mutkia oli. Vuoristonäkymät olivat kauniimpia kuin postikorteissa.
Tänää oli ihan toisenlainen päivä. Täysin eri ääripäästä. Reitti oli täydellinen ja teoriassa tästäkin olisi voinut tulla täydellinen Unelma Lomapäivä. Aamu alkoi aamu-uinnilla. Se oli hyvä. Sitten alkoi alamäki. Alkoi sataa vettä.
Vesisade
Optimistina en laittanut sadeasua päälle kun ajattelin että tämä sade loppuu pian. Ei loppunut. Sade vain jatkui. Jouduin laittamaan sadeasun päälle. Satoi tunnin. Satoi kaksi. Satoi koko loppupäivän.
Ajoimme hienoa reittiä läpi vesisateen. Hanskat alkoivat vuotaa vettä läpi. Sormet alkoivat viilentyä.
Ajoimme vahingossa maksulliselle motarille. Poistuimme sieltä 7.5 km päästä. Hinta 8.5 euroa eli yli euron kilometri. Vaihtoehtoinen reitti olisi ollut moottoripyörille mukavampi ja ilmainen. Vittu. No rahaa se valtioki tarttee.
Suljettu kelkkarata
Yksi päivän suunnitelmista oli käydä kelkkailemassa hurjaa kelkkarataa pitkin. Pääsimme paikalle todetaksemme että se on suljettu vesisateen takia. Puuh.
Ville ja suljettu kelkkarata. Tulipahan nähtyä.
Timmelsjoch passo
Ajoimme ylös Timmelsjochin ylitystä. Vedisade yltyi kaatosateeksi. Ilma viileni mitä ylemmäs menimme. Ylhäällä oli lunta ja 6 astetta lämmintä. Näpit jäässä ja hyvät mutkat meni kärsiessä. Hullua tämä motoristin elämä. Mietin että mitä järkeä tässäkin on. Näköalat olivat nolla vaikka tiesin että tässä olisi yhdet reitin upeimmista näköaloista. Ajoimme pilven sisällä puolet vuoren ylityksestä ja näkyvyys oli noin 20 metriä jos sitäkään.
Näkyvyys oli heikko ja maisemat jäivät näkemättä.
Bensavalo alkoi palaa...loppuuko multa bensa??
Mietin että loppuuko minulta nyt vielä kaiken lisäksi bensa. Bensavalo on palanut jo 42km. Jännittää. Lisää jännitystä vilutuksen lisäksi. Sammutin moottorin alamöissä. Ehkä se auttoi sillä bensa riitti tankille. Ajonautinnosta ei voi mainita muuta kun että näpit olivat edelleen jäässä. Nyt jo syväjäässä ja vesisade oli jäätävää.
Vittuileva taksikuski
Pääsimme onnellisesti hotellille ja lähdimme kohti Aqua Domea. Siellä pääsimme lämmittelemään saunoissa ja porealtaissa. Hetken paratiisi. Olimme lähdössä takaisin hotellille. Tilasimme taksin.
10 minuuttia odotettuamme taksikuski tuli. Kaveri kysyi mitä kyyti maksaa Hubeniin. Taksikuski suuttui että hän ei vie teitä Hubeniin ja kiroili ja alkoi huutaa. Hänelle oli sanottu kyyti Söldeniin. Hän paiskasi oven kiinni ja ajoi pois.
Tilasimme uuden taksin. Seuraavalla taksikuskilla oli parempi päivä. Hotellilla meitä odotti viiden ruokalajin ateria. Nyt on vatsa täynnä herkkuja. Ruoka vieläpä kuului hotellin hintaan. Hyvä lopetus vaihtelevien tilanteiden päivälle.
Päivän pelasti ihana hotellin emäntä ja herkullinen iltapala.
Nyt unta palloon jotta jaksaa huomenna kohdata unelmaiset hetket ja vitutuksen tilanteet. Tällaista tämä moottoripyörällä seikkailu on. Luonto pitää kohdata sellaisena kun se itsensä meille tarjoaa.
Elämä. Nautitaan raakana. Happamat palat ja siirappiset hetket. Kokonaisuus on ei olisi täydellistä ilman tunteiden ääripäitä.
Kävimme ainakin seitsemässä saunassa Itävallan Aqua Domessa.
Ilman vitutus maksimusta Unelma Loma ei tuntuisi herkulta. Menestystä elämääsi. Muista että sadepilvelläkin on hopeareunus.
Ilkka Lavas
Motoristi
Täydelliseen päivään kuuluu ylämäkiä, alamäkiä, mutkia mutta myös jäätelöä maailman pisimpiin siltoihin lukeutuvan Europabrücken alapuolella.
Olemme ajelemassa alpeilla moottoripyörällä. Meitä on 11 hengen porukka. Kävimme tänään Hiltlerin 50v synttärilahjaksi rakennetulla kotkanpesä huvilalla. Turisteja oli älyttömästi. Olemme nähneet hienompiakin maisemia joten maisemat eivät säväyttäneet. Muutenkin turisreja oli älyttömästi eikä prätkällä päässyt edes yläs asti.
Kotkanpesässä ei ole mitään nähtävää. Älytön turistirysä.
Jos olet perheen kanssa autolla eikä sinulla ole mitään tekemistä niin mestassa on ihan kivat näkymät. Motoristeille on makeampiakin paikkoja.
Aina ennen reissua päässä pyörii kysymys: Mitä kaikkea kannattaa pakata mukaan moottoripyöräreissulle? Eilen pohdimme että on kyllä varmaan kaikki tarpeellinen mukana.
Tältä näyttää pyörä pakattuna matkan päällä. Kuva Italian alpeilta lähellä Castello Molina di Fiemmeä.
Tässä THE ULTIMATUM pakkauslista reissulle:
- sukkia, muutama pari (usein vaatteita voi pestä matkan aikana palvelu- tai itsepalvelupesuloissa)
- t-paitoja (voi pestä matkalla ja usein tulee myös osteltua)
- kalsareita (...sama...)
- ajoasun alle tekninen asu (ei pakollinen)
- vaatteiden pesuainetta matkapakkaus (1-2desiä)
- pitkähihainen paita / college jota on kiva pitää illalla päällä jos käy kävelemässä kaupungilla
- farkut tms. ei ajohousut joita on kiva pitää jalassa
- lenkkarit tms. ei ajokengät koska pelkissä ajokengissä kävelyreissut esim välipäivinä ja illalla syömään kävelyt voi olla aika tuskaisia.
- kevyt ajopuku
- mahdollisesti lämpimämpi ajopuku (tai kevyt muunnettavissa lämpimäksi). Itselläni vain 1 ajopuku mukana. Alpeilla ja Norjassa lämpötila vaihtelee +10 .. +34 asteen välillä.
- sadeasu mallia yksiosainen (sellainen kokoasu jonka voi vetää ajoasun päälle. ) Ei kaksiosainen koska saumoista vuotaa muuten vettä ja olet litimärkä eli hommaa kunnollinen kokopuku. Ja ei se goretex pidä mitään eli tarvitset joka tapauksessa kunnon sadeasun.
- ajosaappaat (mielellään gore-tex)
- ajohanskat (miellään kevyet plus lämpimät/ sateen kestävät)
- kypärä
- kypärän visiirin pyyhkimistä varten mikrokuituliina + mahd. visiirin pesuainetta
- ajovarusteiden huoltamista varten tarvikkeita, esim. neulaa ja lankaa
- korvatulpat
- aurinkolasit
- juomapullo (tosin matkan aikana tämän saa helposti ostettua kaupasta.)
- henk. koht hygienia tarvikkeet (saippua, hammasharja, -tahna, shampoo ym)
- lääkkeet, laastareita tms
- pyyhe
- uima-asu, shortsit (usein reissuilla on kiva pulahtaa uimassa)
- lakanasetti (ei tarvitse jos olet hotelleissa jossa sellaiset on)
- naiset ottaa jotain naisten juttuja
- kännykän laturi
- muiden elektroniikkalaitteiden laturit, jatkojohto usealle laturille. Jos yövytte ryhmässä jossa huoneessa on vaikka 3 ihmistä ja kaikilla on ladattavana kännykkä, radiopuhelin, pädi, Navigaattori niin töpselit loppuvat varmasti kesken. Ota siksi mukaan jatkojohto jossa on riittävän monta pistoketta tarpeisiisi
- ensiapulaukku (tai jos edes jollain olisi tää mukana)
- kännykkä
- teknisiä varusteita/ työkaluja: renkaanpaikkaussetti, ilmastointiteippiä, nippusiteitä,
ruuvimeisseli, kuusiokolo-/ torx-työkalusarja, kiintoavaimia/ jakoavain ym
- ketjurasvaa
- passi, ajokortti, green card, maastavienti valtakirja rahoitusyhtiöltä
- rahaa, luottokortit, mp:n vara-avain johonkin taskuun jemmaan, oma kotiavain
- pistorasian adapteri jos matkustat ulkomaille
- navigaattori jossa reitit valmiiksi suunniteltuna
- rutkasti avointa seikkailumieltä
Tavarat kannattaa pakata erillisiin läpinäkyviin muovipusseihin niin että niitä on helppo ottaa laukusta vaatteet tai sähkölaitteet tai pyyhe-uimapuku jne. Jotkut käyttävät vaatteiden kanssa tyhjiöpusseja joilla tavarat saa litiestettyä pieneen tilaan.
Alkuperäisen listan laati Goza. Lista on testattu Ruotsissa, Norjassa, Italiassa, Burmassa, Cambodzassa ja Thaimaassa. Lämpimämpiin maihin vähemmän lämpimiä vaatteita.
Yritä saada pakattua kaikki tankkilaukkuun ja sivulaukkuihin / takalaukkuun niin ettei sinulle tule reppua selkään.
BONUSlista jos tilaa vielä jää:
Hifistelijät ottaa mukaan lisäksi:
- padin tai läppärin,
- GoPro:n tai vastaavan,
- kameran,
- ostaa kännykkään paikallisen sim-kortin dataa varten,
- lisäakun kännykkää varten
- kypäräpuhelimen (esim Senan bluetooth malli)
- radiopuhelimen jolla voi puhua muiden letkassa olijoiden kanssa (Meillä midland G8 jonka saa paritettua Senan kanssa)
- mp3 soittimen josta voi kuunnella matkalla musaa