Tilasin Latten. Sain pelkkää maitoa. No niinpä tietenkin. Jos Suomessa tilaisit maitoa niin saisit maitoa. Kun on tottunut mieltämään että Latte on kahvityyli, ei ajattele että se on näiden paikallisten äidinkielen sana ja maitokahvi on Caffe Latte tai Latte macchiato. Naureskelimme myyjän kanssa ja pian hän taikoi maitoni sekaan pienet espressot ja Latteni oli valmis... siis Caffe Latteni :)
No kaveri tilasi pizzeriassa pitsan missä on tomaattia ja parmankinkkua. Tuli pizza missä on tomaattia ja parmankinkkua eikä yhtään mitään muuta. Ei edes juustoa päällä.
Italia on italia.
Tässä pari kuvaa Milano - Gardajärvi väliltä.
Italian alpeiltaSerpentiiniä Italian vuoristoistaReittimme kulkee pienten vuoristokylien läpi.Perillä Garda-järvellä.
Maailmassa on tasan yksi raitiovaunusauna, ainakin jos milanolaisia uskoo. Pitipä käydä se testaamassa.
Kiuas: Helo
Kapasiteetti: 20 henkeä
Järvi: ei ole mutta Suomi-tunnelmaa saa 15 asteisesta kylvystä jota suositellaan saunan jälkeen.
Paikka: Terme Milano -kylpylä Italian Milanossa.
Bongasin Milanosta maailman ainoan ratikkasaunan. Kiuas oli tietenkin suomalainen Helo.
Vettä ei kiukaalle tietenkään saanut heittää, paitsi jos erikseen tilasi saunottajan.
Sporasaunaan mahtuu väkeä enemmänkin.Kylpy oli säädetty 15 asteiseksi jotta vesi virkistää mukavasti saunan jälkeen.
Muutenkin Terme Milano -kylpylä oli oikein mainio kokemus. Siitä seuraavassa blogauksessa lisää. Menestystä elämääsi!
Kävelessäni metroon, havaitsin että entisajan hyvät liikuntamuodot: 10km koulumatkat, rappusten kävely ja fyysinen duuni ovat vähentyneet samalla kun hyvinvointiyhteiskunta on kehittynyt. Jopa 400m kauppamatka mennään autolla jotta ehditään katsomaan televisiota.
Täytyykö näin olla? Mitä voisin muuttaa elämässäni että voisin lisätä luonnollista liikuntaa.
Liikkuminen pitää kropan hyvässä kunnossa.
Milanosta,
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Me voisimme kävellä enemmän ja pyöräillä. Ihan hyvin.
Olen lentokoneessa matkalla Milanoon. En todellakaan lennä Finnairilla vaan AirBalticilla. Hinta-laatusuhde kohtaa tällä lentoyhtiöllä paremmin tarpeeni. En myöskään joudu syömään huonoa lentokoneruokaa koska täällä ei sellaista tarjoilla. Voit kyllä ostaa herkkusalaattia shampanjalla jos huvittaa.
AirBaltic sopii vaativalle matkustajalle. Kun et tyydy olemaan massaa vaan haluat itse vaikuttaa siihen mitä saat.
Lentoala on vaikeuksissa koska bisnes muuttuu
Suomalainen laatu ei enää riitä, sillä kilpailijat ovat tulleet laatutasossa niin lähelle ettei eroa välttämättä huomaa. Hinnoittelua muutetaan kokonaishinnoittelusta pilkotuksi. Sama globaalin kilpailun haaste on hiipinyt lentoalan lisäksi muillekin toimialoille: on oltava globaalissa kilpailussa paras jos haluat menestyä.
AirBalticin tyytyväinen matkustaja.
Lueskelen lentoyhtiön tarjoamaa aikakauslehteä. Finnairin koneissa on Blue Wings, tässä Baltic Outlook. Mainonnan ammattilaisena pistän merkille ettei tekijöitä kiinnosta joissain kulttuureissa pinttynyt vanhentunut käsitys advertoriaalista.
Baltic Outlookissa sisältömarkkinointia tehdään toimivuuden ehdoilla. Sisältö ja markkinointi elävät käsi kädessä. Mainonta ja sisältö sekoittuvat ihanasti. Sivuilla käytetään mainonnan tehosteita paksumpia papereita, uv-lakalla korostamista, liimattuja liitteitä, tuotetietoja ja sponsoroituja hintatietoja artikkelien ja kuvien seassa.
Laatujournalismi elää kun mainonta toimii
Vaikka kaupallisuus on lähellä Baltic Outlook -lehdessä, niin jutut ovat silti kivoja. Luen kyborgista joka sai kybernetiikan avulla värinäön. Luen kiinnostavia juttuja siitä millaista on Skotlannin Aberdeenissa. Artikkelien seassa on mainontaa sopivasti. Oikeastaan mainokset ovat jopa niin hyviä että koen ne hyödylliseksi informaatioksi. Laatujournalismiin riittää rahaa varmasti kunham mainonta toimii.
Asiakaslehti voi olla myös hyvä bisnes ja samalla tarjota kiinnostavia artikkeleita ja fiksua sisätömarkkinointia ja mainontaa.
Silmiini tarttuu mainos:
Ruotsalaista laatua Latvialaisilla hinnoilla
Miksei suomalaista laatua voisi myös tarjota Latvialaisilla hinnoilla. Suomen laatumielikuvaa kannattaa käyttää törkeästi brändäyksessä. Kilpailu on joka tapauksessa globaalia niin kannattaa hakea kustannustaso sellaiseksi, että pärjää kilpailussa. Laadulla voi pelata aikansa mutta kilpailijoiden laatu on lähempänä kuin arvaammekaan. Jollemme pysty ottamaan ylihintaa, meidän on pärjätäksemme kohdattava kansainvälinen kilpailu.
Ainiin. Olen kahviaddikti. Täällä ei tarjota pikkukupeista ilmaista kahvia vaan isoista kupeista kallista kahvia. Tämä Finnairin kahvikuppia isompi kuppi kahvia oli 2.5 euroa. On vieläpä sademetsän liittouman sertifioima kahvi. Vieressä istuva venäläinen pariskunta tilasi terveellisen salaattilounaan ja shampanjaa. Lentoyhtiöbisnes muuttuu pikkuhiljaa ravintolabisnekseksi. Mieti missä bisneksessä olet ja mistä saat katteen. Jos lentokoneruoka on huonoa niin kannattaako sitä edes tarjota ja pilata brändiä sillä. Kannattaisiko pitäytyä lentobisneksessä ja perustaa ilmaan laadukas premium ravintola jossa kukin saa massakustomoituna niitä herkkuja mitä kaipaa.
Menestystä elämääsi ja tsemppiä markkinointiin kansainvälisellä pelikentällä!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Ps. Kommelluksia tähän mennessä unohdin pankkikortin kotiin. Yksi matkaseurueemme motoristeista on nyt jonottamassa pikapassia ja tulee seuraavalla koneella. Toinen meinasi unohtaa kännykkänsä lentokoneeseen.
Juhannussunnuntaina moni brunssipaikka oli kiinni, mutta Meritorpan brunssi oli onneksi auki. Olen pitkään haaveillut, että ehtisin testata tämän luksusbrunssin ja vihdoin pääsin testaamaan tämän Brunssipartion hehkuttaman Hilton Kalastajatorpan luksusbrunssin.
Näköala oli mitä mainioin ja lapsillekin maistui moni ruokalajeista.Kalastajatorpan brunssi on rapean hintainen, mutta hintansa väärtti jos arvostaa merinäköalaa.
Brunssi koostuu alkupalabuffeesta, pääruoasta ja jälkiruokabuffetista. Pääruoaksi oli vaihtoehtona lihaa ja kalaa. Menimme brunsseilemaan lasten kanssa, joten hieman jännitti, miten paljon syötävää tällaisessa paikassa löytyy lapsille.
Lapsiystävällinen brunssi
Alkupalapöytä oli todella kattava ja sieltä löytyi herkkuja moneen makuun.
Alkupalabuffetissa löytyi lämpimiä ja kylmiä alkupaloja moneen makuun, myös lasten makuun.Pääruoan toinen vaihtoehto oli nieriä. Herkullista.Pääruoan toinen vaihtoehto oli grillattu vasikan entrecote. Herkullista.Jos alkupaloilta ja jälkiruoalta jäi vielä nälkä, niin jälkiruokabuffetista sai napsia viimeisetkin vatsan kolot täyteen herkkuja.Kalastajatorppa tarjosi juustoja juustohiirille.Hedelmäsalaatissa kiva ylläri oli dragon fruit.Jälkiruoan kruunasi vanilja creme fraiche mehustetuilla marjoilla.
Pienistä unelmista lähtee usein matka kohti konkretiaa. Haaveilin aikanaan moottoripyöräreissusta Norjaan. Se toteutui viime kesänä. Seuraava unelma oli päästä Alpeille. 10 päivän päästä lähdemme.
Tässä video, jonka joku on kuvannut yhdeltä pätkältä, jonka tulemme näkemään. Paikka on Itävallan ja Italian välinen Timmelsjoch. http://www.timmelsjoch.com/
Reissun kohteena on kaikki hienot paikat alpeilla. Pysykää kanavalla, niin raportoin tarkemmin reissusta.
Kaupungit omistavat mitä upeampia paikkoja. Niiden vuokraaminen on haastavaa eikä markkinointiakaan mielellään tehdä, koska kaikki myymättömät perjantai-illat voidaan tietenkin käyttää henkilökunnan omaan käyttöön. Myynti ei lisää omia tuloja, joten myynti ulkopuolisille on pikemminkin rasite kuin ilo.
Olen osakkaana W3 Groupissa, jonka vetäjä järjesti meidän porukoille kesäpäivää. Stansvikin saunaa vuokraa Jyty ja tuntui hankalalta näin ulkopuolisena saada saunaa vuokrattua.
Saimme saunan kuitenkin väkisin vuokrattua ja Jyty sekä stadin kaupunki saivat vuokratuloja. Markkinataloudessa menestyy myymällä, mutta toivoisi myynti-iloa ja markkinatalouden riemua löytyvän enemmän myös kaupungin taholta ja ammattiliitoilta. Jos ostajalle tulee olo, että ostaminen on työlästä eikä myyjä halua myydä, niin luulen, ettei sellainen bisnes kauaa pärjää.
Ostamisen hankaluudesta huolimatta saunailta oli mitä mahtavin. Grillailimme makkaraa ja kävimme heittämässä talviturkit meressä.
Tässä kuvia ruuhkasuomen keskeltä:
Stansvikin kartano on Helsingin Laajasalossa. Kivan vehreää seutua.Stansvik on ruuhkasuomen keskellä Helsingin Laajasalossa.Stansvikiin saapuessa voisi luulla tulleensa landelle. Helikopteriperspektiivistä katsottuna koko stadi on metsää ja landea.Stansvikissa on ravintola, jossa on kuulemma hyvä lounas merinäköalalla. Pitääpä joskus testata.Terassilla voisi istua pidempäänkin. Keli oli hieman sateinen, mutta sade lakkasi pian. Illan päätteeksi nautimme jo auringonpaisteesta ja kesäyön valosta.Stansvikin ohi menee vilkkaasti liikennetty veneilijöiden "itäväylä".Grillailu on parasta kesäviihdettä.Stansvikiin pääsee veneellä, mutta myös autolla ja julkisilla.Stansvikissa on ravintola ja sauna.
Grillipaikka: 4/5 tähteä
Palvelu: 1/5 tähteä (tilaaminen oli hankalaa)
Sijainti: 5/5 tähteä (erinomainen)
Sauna: 4/5 tähteä (sähkökiuas ei voi saada ikinä yli neljää tähteä).
Palju: testaamatta.
Ravintola: kuulemma hyvä, en testannut http://www.stansvik.fi http://www.jytyhelsinki.fi/stansvik_sauna.php
Erinomainen mesta. Kun tilaaminen saadaan vielä helpommaksi ja palveluasenne kohdilleen, niin voin suositella lämpimästi.
50% online-mainonnasta on varsin onnistunutta, huomataan ja on relevanttia sanoo Ville Österlund Interquestilta
Olin Best Western Hotel Katajanokalla kuuntelemassa digimainonnan seminaaria. Kirjasin ylös muistiinpanoja.
Ville Österlund / Interquest kertoi mainonnan mittaamisesta
Ville herättelee kysymyksillä:
- Mihin unohtui mainonnan ja markkinoinnin perusmittarit?
- Missä vaiheessa aloitimme tuijottamaan pelkkää klikkiprosenttia?
- Eihän klikkiprosentti kerro yhtään mitään brändin haluttavuuden tai kiinnostavuuden lisääntymisestä.
- Miten mittaat AIDA -mallia?
- Meitä kiinnostaa se, mitä tapahtuu niille 99%:lle jotka eivät klikkaa?
- Niistä mainoksista 50% on tehokkaita
Eihän me brändäävän printtimainoksen nähdessämmekään repäistä sivua irti ja riennetä kiireenvilkkaa kauppaan ostamaan tuotetta. (toim huom, paitsi taktisen mainonnan kuponkikohderyhmä).
Mainonnan sisältö on edelleen kingi!
Markkinointibisnes muuttuu ymmärrysbisnekseksi
Lokaatio - Käyttäytyminen - Sisällöt ovat kuumia kohdentamisen keinoja kertoo
Kohdennettu mainonta toimii, sillä kun teet kohdennettua mainontaa, niin mietit varmasti myös enemmän: Miten haluat puhutella tätä kohderyhmää.
Ilkka Lavas kysyy: Voiko klikkioptimoinnista olla haittaa? Esimerkiksi jos tekee klikkioptimointia, niin voiko brändimittarit heikentyä?
Ville Österlund / Interquest vastaa: Voi olla. Esimerkiksi jos tekee jonkun display-kampanjan, jota klikkioptimoi liikaa A/B ja toisessa
(A) olisi tarkoitus luoda brändiä ja toisessa
(B) on arvontana Jopo tai New Yorkin matka mutta huonosti kerrotaan brändistä,
niin voit saada hyviä klikkiprosentteja, vaikka brändisi tunnettuus ei lisääntyisi. Tämä on itseasiassa tosielämän esimerkki.
Tunnista luovassa ratkaisussa erilaiset mediat
Lean Back medioissa ihmiset viettävät rauhallista aikaa, voit kertoa pidempiä juttuja. Esim City Digital.
Lean Forward medioissa esim uutissivuilla menet nopeasti eteenpäin. Sellaisissa medioissa kannattaa suhtautua mainontaan enemmän kuin se olisi tienvarsimainontaa.
Ovatko Lean Back-medioiden alla olevat median pitämät keskustelufoorumit hyviä paikkoja mainostaa?
Osassa Lean Back -medioista on keskustelufoorumeita, joissa aihepiiri ei täytä journalismin merkkejä. Onko brändimainonnan teho sama, jos mainostat journalismin osioissa tai "niinsanotuissa kuuluisissa keskusteluissa". Esim Vauva-lehden journalistinen osio vs Trollatut keskustelufoorumit.
Mobiilimainonta
- tarjoaa toistaiseksi korkeat huomio-arvot
- kilpailevaa mainontaa ei ole niin paljon (vielä)
- mainonnan pitäisi olla persoonallinen
- informatiivinen
- call to action, jossa voi esim soittaa suoraan mobiilibannerista
Tablet-mainonta
- huomioarvot ovat mobiilikampanjoita parempia
- koko-sivun mainoksia
- tabletilla lukiessa "moodi" on Lean Back -hetkiä, oiva brändäyspaikka
Onnistuneissa mainoksissa
- On brändi hyvin esillä
- Tarjotaan brändin tuotteiden sisällöstä
- Kampanjan väritys on tuttu
- Tietoa antaa selkesti
- Oikea mediaympäristö
Interquestin tärpit:
Näillä Interquestin vinkeillä tehoa digimainokseen.