YLE: 5 pahinta lupausmokaa, uudenvuoden lupauksien sudenkuopat, vältä näitä
Yleisradio tekee yllättävän hyvää journalismia meidän verorahoillamme. Olen alkanut seuraamaan Yleä Facebookin kautta.
Ylen uutisissa Anne Orjala oli tehnyt selvitystä, mitkä ovat tyypillisimmät mokat mitä uudenvuodenlupauksiin liittyy. Juttua varten oli haastateltu personal trainer Marko Kuoppasalmea Kuntokompassin Personal Training Studiolta, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukkaa Mehiläisestä ja ravitsemusterapeutti Anne Kihlman-Kitinojaa.
Tyypillistä. Itsellenikin tulee asetettua usein tavoitteet hähmäisiksi ja rima liian korkealle.
Kuinka voit asettaa tavoitteita paremmin ja hyödyntää odotteluajat tehokkaasti?
Itsensä johtamisessa yksi perussääntö on, että tavoitteiden pitäisi olla a) realistisia
b) saavutettavissa olevia
c) mitattavia
Juuri samat tavoitteiden asettamisen perusvirheet ovat tyypillisimpiä myös ruokavalio- ja kuntoremontin lupaajille.
Tässä helppo lupaus, joka on toteutettavissa: 20 punnerrusta, 20 vatsaa, 20 selkää joka aamu aamukahvin yhteydessä koko vuoden ajan. Sen kun toteutat, niin olet jo pitkällä. Älä jätä yhtään aamua väliin.
Tee itsellesi rutiineilla lisää tehokkuutta. Hyödynnä mainostauot ja bussin odottelut venyttelyyn tai punneruuksiin. Näin sinulla ei mene yhtään aikaa liikuntaan.
Menestystä tähän vuoteen! Muista tavoitteiden pitää olla realistisia, saavutettavissa olevia ja mitattavia. Älä haukkaa liian isoa palaa kerralla. Säännöllisyys on usein tärkeämpää kuin määrä.
Vuonna 1955 Housekeeping Monthly -lehdestä suomennettu artikkeli kertoo, neuvoo, miten naisen kuuluu olla. Kirjoitin tähän nyt tasa-arvoisuuden vuoksi käänteisversion.
1. Kun vaimosi tulee kotiin, valmista illallinen ja suunnittele se vaimollesi valmiiksi mielellään jo edellisenä iltana, jotta ruoka on varmasti herkullista kun vaimosi saapuu töistä
Valmistamalla herkullisen illallisen kerrot vaimollesi, että olet ajatellut häntä ja huomioit hänen tarpeensa. Useimmat vaimot ovat nälkäisiä tullessaan kotiin ja maittava illallinen, etenkin hänen lempiruokaansa, on osa lämmintä vastaanottoa, jonka uranainen tarvitsee
2. Valmistaudu. Ota 15 minuutin torkut ennen kuin vaimosi tulee kotiin, niin jaksat paremmin kun hän on kotona.
Muista ajaa partasi ja kammata hiuksesi jotta olet freesi. Pukeudu kuin juhliin, koska vaimosi on työpaikalla nähnyt riittävästi tavallisuutta.
3. Piristä vaimosi päivää, ole kiinnostunut naisestasi
Vaimollasi on saattanut olla tylsä päivä. Sun tehtävä on piristää naistasi.
4. Pidä kämppä siistinä
Juuri ennen naisesi kotiin saapumista, kävele talossa ympäriinsä ja laita kaikki paikat tiptop kuntoon.
Kerää lasten koulukirjat, lelut paperit ja pyyhi pölyt pöydiltä.
5. Laita takkaan tulet
Kylmempinä päivinä sinun kannattaa sytyttää takkaan tuli, jonka lämmössä hän voi rentoutua.
6. Siisti lapset ja pese lasten kädet
Lasten naamat pitää olla pestynä, hiukset harjattuna. Yritä kannustaa lapsia olemaan hiljaa.
7. Ole iloinen nähdessäsi vaimosi
Kun vaimosi tulee kotiin, kumarra ja tarjoudu ottamaan takki pois päältä. Hymyile niin, että vaimosi ymmärtää sinun haluavan miellyttää häntä.
Kun vaimosi tulee kotiin, sinulla saattaa olla useita paljon kysymyksiä hänelle, mutta nyt ei ole niiden aika. Anna hänen puhua ensin ja muista, että hänen keskusteluaiheensa ovat aina sinun asioitasi tärkeämpiä.
8. Tee illasta hänen iltansa
Et saa valittaa, vaikka vaimosi olisi myöhässä tai vaikka on olisikin karannut bilettämään ilman sinua. Miehen on ymmärrettä naisen stressaavaa työtä, seurattava kuukautiskiertoa ja elämän paineita.
Miehen tavoitteena on tehdä kodista rauhan, järjestyksen ja rentoutumisen unelmapaikka, jossa vaimosi voi uudistua henkisesti ja fyysisesti.
9. Älä valita
Mies ei saa olla vihainen eikä saa valittaa, vaikka vaimo olisi koko yön poissa kotoa.
Se on pientä verrattuna siihen, mitä vaimosi on voinut joutua kärsimään työpäivän aikana.
10. Vie vaimosi lepäämään mukavalle tuolille tai sängylle
Tarjoa väsyneelle naisellesi juomaa ja puhu hiljaisella äänellä. Pidä kylmä tai valmin juoma valmiina häntä varten.
11. Tarjoudu ottamaa naiseltasi takki päältä
Muista puhua hiljaisella, rauhoittavalla ja miellyttävällä äänellä.
12. Älä kysy mitä vaimosi on tehnyt tai missä ollut
Muista, että nainen on pomo talossa. Miehellä ei ole oikeutta kyseenalaistaa naisen paikkaa.
13. Hyvä mies tietää aina paikkansa.
Menestystä elämääsi :D
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Minä ja vaimoni olimme 20 vuotta onnellisia, sitten tapasimme toisemme.
Vuonna 1955 Housekeeping Monthly -lehdestä suomennettu artikkeli kertoo, neuvoo, miten naisen kuuluu olla.
1. Valmista illallinen ja suunnittele se valmiiksi mielellään jo edellisenä iltana, jotta ruoka on varmasti herkullista kun miehesi saapuu töistä
Valmistamalla herkullisen illallisen kerrot miehellesi, että olet ajatellut häntä ja huomioit hänen tarpeensa. Useimmat miehet ovat nälkäisiä tullessaan kotiin ja maittava illallinen, etenkin hänen lempiruokaansa, on osa lämmintä vastaanottoa, jonka mies tarvitsee
2. Valmistaudu. Ota 15 minuutin torkut ennen kuin miehesi tulee kotiin, niin jaksat paremmin kun hän on kotona.
Muista meikata ja laittaa hiuksesi, jotta olet freesi. Pukeudu nätisti, älä näytä työläiseltä.
3. Piristä miehesi päivää, ole kiinnostunut miehestäsi
Miehelläsi on saattanut olla tylsä päivä. Sun tehtävä on piristää miestäsi.
4. Pidä kämppä siistinä
Juuri ennen miehesi kotiin saapumista, käy talon ympäri ja laita kaikki paikat tiptop kuntoon.
Kerää lasten koulukirjat, lelut paperit ja pyyhi pölyt pöydiltä.
5. Laita takkaan tulet
Kylmempinä päivinä sinun kannattaa sytyttää takkaan tuli, jonka lämmössä hän voi rentoutua.
6. Siisti lapset ja pese lasten kädet
Lasten naamat pitää olla pestynä, hiukset harjattuna. Yritä kannustaa lapsia olemaan hiljaa.
7. Ole iloinen nähdessäsi miehesi
Kun miehesi tulee kotiin, hymyile nätisti. Hymyile niin, että miehesi ymmärtää sinun haluavan miellyttää häntä.
Kun miehesi tulee kotiin, sinulla saattaa olla useita paljon kysymyksiä hänelle, mutta nyt ei ole niiden aika. Anna hänen puhua ensin ja muista, että hänen keskusteluaiheensa ovat aina sinun asioitasi tärkeämpiä.
8. Tee illasta hänen iltansa
Vaimo ei saa valittaa, vaikka mies on myöhässä tai vaikka on olisikin karannut illanviettoon ilman sinua. Naisen on ymmärrettä miehen stressaavaa työtä ja elämän paineita.
Vaimon tavoitteena on tehdä kodista rauhan, järjestyksen ja rentoutumisen unelmapaikka, jossa miehesi voi uudistua henkisesti ja fyysisesti.
Housekeeping Monthly 13.5.1955 -lehdestä.
9. Älä valita
Nainen ei saa olla vihainen eikä saa valittaa, vaikka mies olisi koko yön poissa kotoa.
Se on pientä verrattuna siihen, mitä miehesi on voinut joutua kärsimään päivän aikana.
10. Vie miehesi lepäämään mukavalle tuolille tai sängylle
Tarjoa väsyneelle miehellesi juomaa ja puhu hiljaisella äänellä. Pidä kylmä tai valmin juoma valmiina häntä varten.
11. Tarjoudu ottamaa mieheltäsi kengät jalasta ja pöyhi hänen tyynynsä.
Muista puhua hiljaisella, rauhoittavalla ja miellyttävällä äänellä.
12. Älä kysy mitä miehesi on tehnyt tai missä ollut
Muista, että mies on pomo talossa. Naisella ei ole oikeutta kyseenalaistaa miestään.
13. Hyvä vaimo tietää aina paikkansa.
Menestystä elämääsi :D
Lue myös miten olla parempi mies.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Minä ja vaimoni olimme 20 vuotta onnellisia, sitten tapasimme toisemme.
Kahvipavut laitetaan kahvimyllyyn, jossa pavut jauhetaan hienoksi tai karkeaksi kahvijauheeksi.
Tämä on Kahviaddiktioon liittyviä havaintoja blogisarjan osa 3: Aikaisemmin tapahtunutta:
Osa1: Olen siis tunnustanut olevani kahviaddikti.
Osa2: Olen hommannut kahvipapuja.
Eilen ostin halvan Krups -merkkisen kahvimyllyn (50€ hintaluokka). Kuulemma käsikäyttöinen mylly olisi parempi. Aloitan nyt tällä ja investoin myöhemmin lisää kahviharrastukseen. Jostain pitää aloittaa.
Kahviaddiktioon kuuluu, että jonkin tietyn kellonajan jälkeen kieltäydytään kahvista. En juo kahvia klo 18 jälkeen, koska uskottelen itselleni etten saa muuten unta. En ehtinyt eilen jauhaa uudella kahvimyllylläni kahvinpapuja, joten lueskelin korvikkeeksi paljon kahviin liittyvää tietoa. Nyt minulla on siis papuja, jauhin sekä tietoa.
Kahvimyllyssä on 2 säätöä: jauhettava määrä ja jauhamisaste. Kysymyksiä herää heti mieleen. Mitähän näillä tehdään? Miten hienojakoiseksi tai karkeaksi jauhan kahvin? Miten paljon jauhan?
1. Jauha vain sen verran kun käytät heti
Jauhettava määrä on useimmissa kahvimyllyissä säädettävissä, jottei tarvitse jauhaa liikaa. Vinkki: Jauha kerralla vain sen verran kun käytät heti. Näin kahvi on parempaa ja tuoreempaa.
Miten paljon annostellaan? Saman verran kuin tiiliskivipaketista? Jotkut mittaavat gramma-tasolla kahvin, toiset vetävät lonkalta. Huomaan, että perinteinen kahvin mittaaminen voidaan viedä pitkälle tieteeksi. Tässähän on paljon oppimista. Etenen askel kerrallaan.
Jauha kahvia vain sen verran kuin aiot heti keittää. Kahvin pahimpia vihollisia on ilma, lämpö ja valo. Papuna viileässä kahvi säilyy paremmin.
2. Kahvin aromi riippuu kahvin jauhamisasteesta
Lisää kysymyksiä: Miten karkeaa jauhetaan? Jauhetaanko näppituntumalla yhtä karkeaa kuin tiiliskivipaketista?
Jotta saat kahvista mahdollisimman aromikasta, erilaisia kahvijuomia ja kahvinvalmistustapoja varten tarvitaan erilaisia jauhatuksia. Kahvi voidaan jauhaa käyttötarkoituksen mukaan joko erittäin hienoksi, hienoksi, puolikarkeaksi tai karkeaksi. Jauhatusasteista hienojakoisin on espressojauhatus.
Opin, että mitä espressompaa kahvia haluat, sitä hienommaksi kahvi pitää jauhaa. Oikean karkeusasteen oppii vain kokeilemalla.
Suodatinkahvin papujen jauhamisessa tiiliskivipakettiin jauhatusasteeseen vertaaminen on hyvä keino. Tämän jälkeen, jos kahvi jää liian laimeaksi, voi jauhatusta hienontaa. Jos taas maku karvas, niin jauhatusta voi säätää vähän karkeammaksi.
Kahvin jauhamisastetta voi säätää. Espressoa varten tehdään hienojakoista, suodatinkahvia varten puolikarkeaa, pannukahvia varten karkeinta. Säädän säätimen puoliasentoon suodatinkahvia varten.
Kahvipapujen jauhamisen tärkein tehtävä on muodostaa sopiva veden valumisaika kahvipurujen läpi kahville.
Normaaliin suodatinkahviin ei käy espressoon vaadittava erittäin hienojauheinen kahvi, koska espresson hienojakoisuuden vuoksi vesi valuu liian hitaasti purujen läpi ja kitkeröittää valmistettavan kahvin. Toisaalta jos jauhatus on liian karkeaa, valuu vesi purujen läpi liian nopeasti ja kahvi jää laihaksi.
Kahvin keittämisen oppimista ja kahviaddiktiota lieventäessä menee tämä viikonloppu.
Olin pari kuukautta sitten Napalissa. Sain lahjaksi Nepalilaisia kahvipapuja. Tiesin, että minulla ei ole kahvijauhinta, joten tiedostamattani tunsin tästä seuraavan jotain peruuttamatonta. Olen aavistellut, että minulla on kahviaddiktio eikä papujen hankkiminen vähennä yhtään tuskaa vaan edistää kriisiä. Tunsin jo lahjan saadessani, että tarvitsen kahvinjauhimen.
En tiedä kahvinjauhimista tai kahvimyllyistä mitään, joten olen koittanut selvittää asiaan liittyvää mystiikkaa. Joulua ennen kysyin barista-ystävältäni vinkkejä. Hän ehdotti, että ostaisin 449 euroa maksavan Mahlkönig Vario Home -kahvimyllyn. En ole vielä niin riippuvainen. Toivon, että selviän halvemmalla. Päätin kartoittaa lisää vaihtoehtoja.
Tavattuani viime vuonna barista Riku Uskin, olen alkanut kiinnostua entistä enemmän kahveista. Rikulla on nettisaitti nimeltä KuppiKuumaa.fi. Huomaan vähän väliä salaa eksyneeni Rikun saitille.
Ensimmäiset oireet kahviriippuvaisuudesta tuli, kun erehdyin vertailemaan kahvin hintoja ja kirjoitin ensimmäisen kahvin hintavertailu -blogauksen.
En usko, että tästä on enää paluuta normaaliin. Jatkan kahviaddiktion kehittymisen raportointia.
Voiko firman nimi oikeasti olla "Glow Finland Oy
Valotikutfi'); DROP TABLE users;--Oy"
Tekniset osaajat huomaavat, että "DROP TABLE users" on hakkerointiyritys, jolla yritetään tuhota käyttäjätietokantaa. Miten ja mistä kyseinen rivi on ilmestynyt YTJ:n tietokantaan.
Olkaahan tarkkana kun suunnittelette sovelluksia. SQL Injektio on yksi tavallisimmista tietomurtotavoista. Teknologiaratkaisuna näköjään on Microsoft , todennäköisesti IIS tai Sharepoint ja .aspx eli .NET.
Toivottavasti YTJ:n tietokanta ei ole nyt tuhoutunut. Ihmetyttäisi, jos firman nimessä oikeasti lukisi DROP TABLE users.
Menestystä elämääsi ja Glow Finland Oy:lle toivon paljon hyvää julkisuutta!
Markkinointi on prosessi, jonka avulla kommunikoidaan viesti yrityksen palvelun tai tuotteen tai palveluotteen arvosta ja merkityksestä asiakkaille.
Mitä kaikkea markkinointi on?
Markkinointi on
Elämää
Hengittämistä
Mysteerien selvittämistä
Tässä hetkessä
Voimakasta
Soljuvaa
Raakaa
Vallankumouksellista
Maailmaa muuttavaa
20% maailman Google hausta on sellaisia, joita ei ole ikinä ennen haettu.
Maailma demokratisoituu.
Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen.
Maailma on keskustelevampi.
Tiedon välitys ei ole enää kallista.
Digitaalisuus muuttaa maailmaa
Suhteita solmitaan verkossa.
Palavereita sovitaan digitaalisesti.
Eroamiset tapahtuvat digitaalisesti.
Mitä tiellä tapahtuu, tielle jää laulaa laulaja. Mutta niin ei ole enää.
Mitä tiellä tapahtuu, on jo Facebookissa, Twitterissä, Youtubessa.
Y ja Z -sukupolvi eivät kaipaa sähköpostilaatikoita
Jotkut yliopistot ovat jo lakanneet meiliosoitteiden jakamisen
Koulussa opetetaan älytaululla, ei liitutaululla
69% aikuisista on "kavereita" lastensa kanssa sosiaalisessa mediassa.
92%:lla alle 2 vuotiaista on jo digitaalinen jalanjälki
Joka sekuntti 2 ihmistä liittyy LinkedIniin.
Nettipelaajat ostavat virtuaalisia tuotteita 4,5 miljardilla eurolla kun samaan aikaan leffoissa ihmiset ostavat fyysisiä tuotteita (popcornia, limua yms) 1,9 miljardilla.
YouTube on maailman toiseksi isoin hakukone.
Joka minuutti YouTubeen ladataan 72 tuntia Videota.
Jos Wikipedia painettaisiin kirjaksi. Se olisi 2.25 miljoonaa sivua pitkä.
Markkinoinnin yhteydessä kuulee usein termin digitaalinen markkinointi. Digitaalisuus on viestin välitykseen käytetty menetelmä, markkinointi sopeutetaan kulloinkin käytettyyn tiedonsiirtokanavaan. Mitä kaikkia tiedonsiirtokanavia on ja miten markkinoijan viestit näissä kanavissa eroavat?
Kaikki yrityksen viestintä ja tekeminen on markkinointia
Puhelinmarkkinoinnissa markkinointiviesti siirretään puhumalla mikrofoniin ja toisessa päässä se tulee ääniaaltoina kaiuttimesta. Puhelinmyyjät ovat tyypillisiä toimintaan kehoittavia markkinoijia. Puhelimet ovat nykyään digitaalisia ja tiedonsiirtokanava on digitaalisia ykkösiä ja nollia. Siis puhelinmarkkinointi hyödyntää digitaalista.
Face 2 Face työnantajamielikuvamarkkinointia on kun kaveri saunaillassa alkaa kehumaan miten hienot työolot heillä on: toimistolla on ilmaista kahvia ja sohvat joissa voi hengailla. Kanava ei ole digitaalinen, vaan analoginen. Siihenkin liittyy digitaalinen puoli: luot mielikuvan pomostasi ja työyhteisöstä useimmiten digitaalisten välineiden kautta. Moni yrityksen työntekijä käy oman firmansa nettisivuilla katsomassa, että mitäs me oikein tehtiinkään ja missä firmassa mä oikein olinkaan töissä. Digitaalinen viestintä siis muuttaa myös jokaisen työntekijän mielikuvaa työpaikastaan.
Feissareita ovat rautatieasemalla päivystävät suoramyyjät, jotka pyrkivät saamaan ihmisiä yrityksen tai yhteisön säännölliseksi kuukausilahjoittajaksi. Ensikontakti analoginen, jälkimarkkinointi tietokoneellistettua kanta-asiakas markkinointia, jälkimarkkinointia ja digitaalista laskujen lähettämistä sähköisenä tai printattuna.
Myyjä on yrityksen tyypillisin markkinointityöntekijä. Hän kertoo suusanallisesti, elein, ilmein, esityksin ja tarjouksen muodossa mitä yritys tekee. Tarjoukset lähetetään useimmiten digitaalisesti sähköpostilla. Esitykset vedetään digitaalisesti videotykille, josta fotonit heijastetaan valkokankaalle tai suoraan seinälle.
Markkinointia on myös massamarkkinointi, jossa viesti välitetään kohderyhmälle kertarysäyksellä. Usein viesti on typistetty johonkin lauseeseen: esim Tiikeriä tankkiin, Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa jne. Massamarkkinoinnissa hyödynnetään kuvia, videota, ääntä ja (digitaalisia ja ei digitaalisia) verkostoja. Useimmiten näissä markkinointiviesti itsessään tehdään digitaalisesti ja Youtuben ja television kautta markkinointiviestit siirtyvät kuluttajan vastaanottimeen digitaalisesti, jossa ne muutetaan silmien ja korvien ymmärtämään fotonien ja ääniaaltojen muotoon.
Netissä nähtävät display -mainokset eli bannerit ovat viestejä yrityksen palveluista tai tuotteista. Toteutettu digitaalisesti. Suunniteltu luovasti. Mietitty miten voidaan tiivistää viesti, joka kertoo parhaiten yrityksen brändistä ja tuotteen, palvelun tai palvelutuotteen arvosta.
Netin display mainonta ei eroa ulkomainonnasta juuri ollenkaan (paitsi mitattavuus, nopeus ja kohdennettavuus tietty). Molemmissa ihminen näkee mainoksen hetken ajan ja muodostaa mielikuvan yrityksen tuotteista tai palveluista. Molemmissa voidaan kehoittaa toimintaan tai voidaan tyytyä vahvistamaan aivojen synapseja ja tietoisuutta yrityksen viestin kohteen (brändin/tuotteen/palvelun/palvelutuotteen tms) olemassaolosta. Ulkomainonnassa kanava on digitaalinen siihen asti, kunnes mainos printataan ja liimataan näyttöpintaan josta viesti siirtyy silmiemme verkkokalvoille fotoneina.
Sisältömarkkinointi on sitä, että luodaan sisältöjä siitä mitä yritys haluaa viestiä. Tällä blogauksella haluan viestiä, että itseasiassa ei ole mitään muuta markkinointia kuin sellaista, johon liiittyy jotenkin digitaalisuus. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Tämä blogaus on minun viestintääni, mutta koska olen töissä ja omistajana yrityksissä, tämä liittyy automaattisesti myös City Digitalin ja W3 Groupin markkinointiviestintään.
Kaikkeen markkinointin liittyy siis tavalla tai toisella digitaalinen tiedonsiirtokanava ja digitaalinen tuotantoprosessi. Varmasti luet tätä myös kännykällä tai padilla tai isomman ruudun omaavalla digitaalisella laitteella. Sormeni ovat fyysisesti näppäilleet näppäimistöä jonka jälkeen kaikki tiedon tallennus ja siirto on ollut digitaalista kunnes näyttölaitteesi muuttaa sen ledien tai vastaavien valonlähteiden muodossa fotoneiksi silmiäsi varten.
Markkinointi ja digitalisoituminen muuttaa maailmaa, Lähes kaikki markkinointi hyödyntää digitaalisia välineitä. Menestystä digitaaliseen markkinointiin.
Tieteiskirjailija Isaac Asimov ennusti vuonna 1964 miltä maailma näyttää vuonna 2014. Ei lentäviä autoja, mutta sellaisia autoja, joilla voi ylittää vesistöjä. 11 Isaacin unelmista ja ajatuksista on toteutunut. Mitä unelmia ja ajatuksia sinulla on? Uskalsitko tehdä uudenvuodenlupauksia? Varo, ne saattaa toteutua.
Visionääri, unelmoija, SciFi -kirjailija Isaac Asimoc. Kuva Flickr / CC y Telli Negotrópica
Tulevaisuus on nyt.
Tässä Isaac Asmovin visioita vuodesta 2014. Kirjoitettu 50 vuotta sitten, eli vuonna 1964 New York Timesille. Englanniksi olevat on Isaacin käsialaa ja suomenkieliset otsikot mun havaintoja miten Isaacin unelmat on toteutuneet.
“Gadgetry will continue to relieve mankind of tedious jobs. Kitchen units will be devised that will prepare ‘automeals,’ heating water and converting it to coffee; toasting bread; frying, poaching or scrambling eggs, grilling bacon, and so on. Breakfasts will be ‘ordered’ the night before to be ready by a specified hour the next morning.”
2. Kännykällä voi lukea kirjoja, katsella kuvia ja tietenkin facettaa
“Communications will become sight-sound and you will see as well as hear the person you telephone. The screen can be used not only to see the people you call but also for studying documents and photographs and reading passages from books. Synchronous satellites, hovering in space will make it possible for you to direct-dial any spot on earth, including the weather stations in Antarctica.”
3. Kaupungistuminen lisääntyy. Ihmiset etääntyvät luonnosta.
“[M]en will continue to withdraw from nature in order to create an environment that will suit them better. By 2014, electroluminescent panels will be in common use. Ceilings and walls will glow softly, and in a variety of colors that will change at the touch of a push button.”
4. Robotit yleistyvät. Lasten lemmikkirobotit, siivoojarobotit yms.
“Robots will neither be common nor very good in 2014, but they will be in existence.”
5. Kännykät, padit ja muut härvelit toimivat ilman sähköjohtoja
“The appliances of 2014 will have no electric cords, of course, for they will be powered by long- lived batteries running on radioisotopes.”
6. Moottoriteitä alkaa olla riittävästi, uusia ei enää rakenneta
“[H]ighways … in the more advanced sections of the world will have passed their peak in 2014; there will be increasing emphasis on transportation that makes the least possible contact with the surface. There will be aircraft, of course, but even ground travel will increasingly take to the air a foot or two off the ground.”
7. Google tai joku muu kehittää itsestään kulkevan auton. Navigaattorit osaavat löytää tien perille ilman ihmistä. Varastoissa trukit kulkevat itsekseen.
“[V]ehicles with ‘Robot-brains’ … can be set for particular destinations … that will then proceed there without interference by the slow reflexes of a human driver.”
8. 3D -taulutelevisiot yleistyvät
“[W]all screens will have replaced the ordinary set; but transparent cubes will be making their appearance in which three-dimensional viewing will be possible.”
9. Maailmassa tulee olemaan 6.5 miljardia ihmistä (tämä ennustus ei mennyt kuin 600 miljoonaa ihmistä huti)
“[T]he world population will be 6,500,000,000 and the population of the United States will be 350,000,000.” And later he warns that if the population growth continues unchecked, “All earth will be a single choked Manhattan by A.D. 2450 and society will collapse long before that!” As a result, “There will, therefore, be a worldwide propaganda drive in favor of birth control by rational and humane methods and, by 2014, it will undoubtedly have taken serious effect.”
10. Rutiinityöt kannattee tehdä mieluummin koneellisesti kuin käsin. Koulussa opetetaan tietoteknologian tehokasta käyttöä
“The world of A.D. 2014 will have few routine jobs that cannot be done better by some machine than by any human being. Mankind will therefore have become largely a race of machine tenders. Schools will have to be oriented in this direction…. All the high-school students will be taught the fundamentals of computer technology will become proficient in binary arithmetic and will be trained to perfection in the use of the computer languages that will have developed out of those like the contemporary “Fortran.”
Bonus. Työ antaa ihmisen elämälle merkitystä. Työ ei ole enää tylsää rutiinityötä, vaan useimmiten innostavaa ja haastavaa.
”[T]he most glorious single word in the vocabulary will have become work!” in our ”a society of enforced leisure.”
Unelmoi ja rakenna oma tulevaisuutesi
Kannattaa siis suunnitella ja visioida omaa tulevaisuutta. Unelmasi saattavat toteutua. Millainen elämäsi on vuoden päästä? Entä viiden vuoden päästä?
Kuvaile unelmapäiväsi, miten heräät, miten syöt aamupalasi, mitä työtä teet työksesi. Mitä syöt lounaaksi? Mitä iltapäivällä tapahtuu? Millainen on päivärytmisi? Mitä illalla teet? Kenen kanssa olet? Millaisessa talossa asut? Missä asut? Mistä tiedät että päiväsi on onnistunut?
Menestystä elämääsi! Hymyile, se ei maksa mitään!
Ilkka O. lavas
sarjayrittäjä
Ps. Jos et usko, että tulevaisuutta voidaan unelmoida, katso tämä video, jossa netti on unelmoitu vuonna 1969
Pps. Kiitos Jussi Pullinen / NYT nyt.fi/a1305767279781 inspiraatiosta!
Aika hauska perinne pojilla. "E.P.M.T." eli Ei pahalla mutta tahallaan on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Perinne vuodesta 2008 asti.
"E.P.M.T." on rap-yhtye Herrasmiesliigan vuosittain julkaistava uudenvuodenlahja bändin faneille. Vuonna 2008 ensimmäisen kerran tehty E.P.M.T.-biisi on yhteenveto Liigan vuodesta ja perustuu aina johonkin klassikko-sampleen.
Lataa edellisvuosien biisit täältä: http://www.cheekki.com/musiikki/