Lilium Jet prototyyppi osaa jo lentää autonomisesti, mutta sen sertifiointi lentoliikenteeseen voi kestää 2 vuotta.
300 km matkan lentävä lentokone on hiljaisempi kuin helikopteri. Lilium Jettiä rakentava Daniel Wiegand kertoo, etteivät he myy näitä vaan, voit Appin kautta ostaa lennon. Tavoitteena on luoda lentokoneiden verkosto, millä pääset nopeasti paikasta toiseen.
Hyötyjä:
- Kaupungista toiseen liikkuminen muuttuu nopeammaksi.
- Pääset esimerkiksi lentokentälle keskustasta ruuhka-aikaan murto-osassa ajasta
- Lentäminen ei ole yhtään kalliimpaa kuin autolla ajaminen, koska lentokoneet voi turvallisesti laittaa lentämään autonomisesti
Videossa yksi koelennnoista
Itse lentävät jetit eivät ole kuitenkaan helppo nakki. Aiheeseen liittyy paljon kysymyksiä.
Pohdintoja:
- Kuka hallitsee ilmatilaa
- Kuka kontrolloi ilmatilaa
- Kuka rakentaa uudet kaupunkilentokentät näille
Säännöt ja regulaatiot jarruttavat uuden sukupolven kaupunkiliikenteen ja teknologian kehittymistä, mutta ei pysäytä innovaattoreita.
Tulevaisuudessa:
- Fiksuissa kaupungeissa on uudenlaista fiksua liikennettä, jopa automaattimetroja, vaikka se olisikin länsimetrossa tullut ilmeisesti liian kalliiksi.
- Lentäminen on yksi arkisista liikkumisen muodoista
- Autojen, polkupyörien ja nykyisten liikkumisvälineisen lisäksi näemme uusia automaattisesti liikkuvia laitteita maassa, tunneleissa ja ilmassa
Maailma ei ole valmis
Smart Cities - Älykkäät kaupungit ovat iso lupaus ja unelma vihreämmistä kaupungeista. Todellisuuden ja lupausten välillä on iso kuilu joka vaatii paljon työtä reguloinnin, lupien ja kaavoituksen osalta.
Iso missio on kuitenkin tärkeämpi kuin pienet kysymykset fiksujen kaupunkien tiellä: kehittämällä fiksuja kaupunkeja, voimme kehittää kaupungeista kaupunkilaisia paremmin palvelevia ja näin parannamme meidän ihmisten elämän laatua.
Kasvua, rohkeutta ja innovaatioita elämääsi!
Ilkka O. Lavas
tulevaisuuden kaupunkien rakentaja
City Family, City Digital, City Dev Labs, TableOnline, EatAndTheCity
Media-ala kasvaa ja kehittyy uusista digitaalisista bisneksistä. Käyn paljon puhumassa kansainvälisissä seminaareissa maailman johtaville mediataloille uudesta ravintoloiden löytämisen bisnesmahdollisuuksista.
Olen useamman vuoden tehnyt julkista vuosisuunnittelua. Kun kerron asioista tästä teille, olen pohtinut niitä niin paljon, että olen varma mitä haluan ja jopa niin varma, että voin ne teille kertoa. Sitä paitsi kun kerrot asioista muille, kerrot ne myös itsellesi ja sitoudut niihin paremmin.
Pidän seikkailusta työssä ja vapaalla. Työssä luomme uutta asiakkaille, kuluttajille ja itselle. Seikkailu, rohkeus ja innovointi inspiroi ja tekee maailmaa paremmaksi.
Vapaa-ajan seikkailut antavat inspiraatiota työhön. Pari vuotta sitten seikkailut suuntautuivat Itä-Eurooppaan ja Romaniaan. 2016 vuonna kävin Korakoram roadilla Kiinassa ja Tashkurganissa. Viime vuonna jätin oman pidemmän prätkäreissun väliin, koska tarvitsin aikaa EatAndTheCityn kansainvälistämiseen. Tarvitsin aikaa, että saimme luotua teknologiat, resursseja, pääomaa ja tiimin, missä voimme viedä kv bisneksiä eteenpäin. Voimme tehdä asioita peräkkäin, muttemme samaan aikaan.
Moottoripyöräillessä näkee uusia maita uudesta näkökulmasta ja tilaa syntyy uusille ideoille. Seikkailu uusissa maissa auttaa myös ymmärtämään uusia kulttuureita.
Uusi vuosi on kuin kirja. 365 sivuinen. Kirjan kirjoittaminen aloitetaan otsikosta ja sisällysluettelosta. Samalla tavalla uuden vuoden suunnittelu alkaa siitä, mikä on tärkeää. Sisältö syntyy tärkeimpien asioiden kautta: mietin ensin tärkeimmät asiat, mitkä haluan vuodessa saada aikaan. Jos kiinnostavia asioita tulee enemmän kuin vuoteen mahtuu, osa jää seuraavalle, mutta priorisointi auttaa valitsemaan ne, mitkä ovat tärkeimpiä tehdä ensin.
Tässä mun uuden vuoden rakennusosat. Viime vuoden päätavoite oli saada City Digitalin EatAndTheCity pyörimään vähintään yhdessä uudessa maassa. Saimmekin. Tavoitteilla on tapana toteutua. Uuden alkavan vuoden tavoitteet kannattaa asettaa rohkeasti. Juonen suunnittelu itselläni koostuu neljästä osasta: priorisoinnista, unelmoinnista, isoista linjauksista ja edistymisen seurantamenetelmästä.
5 tärkeintä asiaa elämässäni. Näistä en luovu. Toki oma terveys tulee ennen näitä, mutta sen jälkeen:
-Läheisten kanssa oleminen (perhe, lähimmäiset, työkaverit)
-Jossain mukana olo (osallistuminen toimintaan, kuuluminen yhteisöön)
-Vapaus (autonomia, itsenäisyys, riippumattomuus, innovointi)
-Seikkailu (uudet elämykset ja haastavat kokemukset)
-Taloudellinen turva tai jopa riippumattomuus (taloudellinen vakaus, taloudellinen riippumattomuus ja itsenäisyys)
Tämän pidän salaisuutena. Olen kirjoittanut ylös "Unelmapäiväni 5 vuoden päästä alkaa sillä, että herään... aamulla .. päivällä ... iltapäivällä ... illalla.. jne.". Kirjoita itsellesi unelmapäivän kuvaus.
Tässä yksi työkalu siihen, miten voi edetä urallaan. Eri elämänvaiheissa ollaan eri kohdissa tätä kenttää ja uralla pyritään jatkuvasti kohti unelmaduunia.
Tässä yksi työkalu siihen, miten voi edetä urallaan. Eri elämänvaiheissa ollaan eri kohdissa tätä kenttää ja uralla pyritään jatkuvasti kohti unelmaduunia.
3. Aseta vuositavoitteesi
Tässä mun isot linjaukset ja haaveet vuodelle 2018. Saas nähdä mitä näistä taas toteutuu. Usein tavoitteilla on tapana toteutua. Joskus vähän eri tavalla kuin kuvittelit, joskus nopeammin, joskus hitaammin, mutta suunta itsellesi on oikea kun itse päätät suunnan nyt.
Tavoitteet 2018
Tärkeimpänä seuraavista on kansainvälinen bisnes. Moni pieni asia muu liittyy siihen täysin tai ohuesti. Osa on luovuuden ylläpitämistä.
Oman ajan arvostaminen, 1 päivä viikosta itselle, aikatauluta aikaa jolloin ei ole mitään
Kirjoita selkeämpiä blogikirjoituksia
Kirjoita paljon rohkeudesta, kasvusta, lean startup innovoinnista, tekoälystä, data strategioista, uusista globaaleista bisnesmahdollisuuksista, luotettavien sisältöjen vallankumouksesta
Kansainvälisen verkoston rakentamisen jatkaminen
Kansainvälisesti bisneksen kasvattaminen
Kansainvälisesti nimen ja näkyvyyden luominen
Kehitä mediamarkkinaa eteenpäin
Rakenna ja kehitä brändejä
Kirkasta konsernin brändihierarkia
Kasvata kannattavia bisneksiä
Valmistele kohti listautumista
Kasva yritysostoin
Tee enkelisijoituksia, mutta vain strategisia
Prätkäseikkailu (Intia-Suomi)
Suunniteltu prätkäreitti. Korkein kohta 5000 m. Matkan pituus 15000 km.
Kertaa markkinoinnin perusjuttuja ja kirjoita siitä
Luo viestinnästä uutta huippuosaamista
Kehitä monikanavaisuutta ja monikanavaista mittaamista
Muista positiivisuus :)
Ui, juokse, pyöräile tai urheile joka viikko vähintään 2 tuntia jollet ole kipeä.
Kehitys paremmaksi pyöräilyssä, uimisessa ja juoksemisessa.
Syö säännöllisemmin ja monipuolisemmin. Kiinnitä huomiota siihen, mitä laitat lautasesellesi.
Kuuntele äänikirjoina hyviä teoksia. Kuuntele TED talkkeja.
Käy vähintään yhdellä ei-oman-alan messuilla tms, jotta opit esillepanon tärkeydestä ja opit pois oman alan juurtuneista tavoista. Tutustu ei-oman-alan ihmisiin. Tämä on luovuusharjoitus.
Tee messuista liidigeneraattoreita ja järjestä niistä tapaamisia.
Tapaa 1-4 gurua, joita arvostat ja mieti mitä voisit oppia heiltä. Ei ole pakko olla oman alan juttu. Mieti mitä haluat antaa heille.
Kehu tai kiitä ihmisiä vähintään yhtä joka viikko. Ei ole vaaraksi jos lipsautat kiitoksen useamminkin. Tämä on oikeasti aika hauskaa kun yhtäkkiä muistaa olla kiitollinen toisille toisten tekemisistä.
Ole kiitollinen siitä mitä olet saanut.
Ole läsnä.
Kehity entistäkin paremmaksi viestinnän, mainonnan ja markkinoinnin parissa, lue alan kirjallisuutta, blogeja, ota kantaa keskusteluihin ja levitä eteenpäin hyviä käytäntöjä.
Kokouksiin agenda. Kokouksiin aikataulu. Tarkista aikataulu kokouksen aluksi. Kertaa agenda kokouksen aluksi. Printtaa agenda. Harrasta instant-muistioita.
Keksi poikien kanssa joku yllätys vierailukohde kerran kuussa äläkä kerro minne olet viemässä lapsiasi. Vaimoa ei päästetä mukaan, tämä on poikien reissu. Aiheita voi olla: Salapoliisimuseo, Maailman suurin graniitisavusauna, puumajahotelli, Sotilassaari, Alamäkimaastopyöräilyä, Katajanokan vankila, ilmailumuseo, IT -museo, Karting rata, prätkärata, meren ranta... Kyllä paikkoja löytyy. Voi myös olla pyöräretki lähimetsässä tai ihan yksinkertaista pullojen palautusta yhdessä. Ihan arkista yhdessä tekemistä.
Aikaa perheelle ja pojille
Lomareissu yhdessä perheen kanssa on hyvää yhteistä aikaa.
Vie toimialaa eteenpäin.
Vie ravintola-alan ekosysteemiä eteenpäin.
Kannusta yrityksiä kehittämään digitaalisia palveluita ja hyödyntämään sähköisiä työkaluja yritysten arjessa.
Käy puhumassa alan kehityksestä ja yrittäjyydestä.
Portfolion hallintaa: Kansainvälisiä bisneksiä. KV yrityskauppa jos sopiva tulee eteen.
Ole ja nauti olemisesta, ui luonnon järvissä, juokse metsissä, pyöräile luonnossa.
Aseta realistisia tavoitteita ja välitavoitteita.
Opi parhailta: Lue tai kuuntele jonkun menestyneen ihmisen elämänkerta, jotta voit oppia häneltä jotain.
Venyttele ja hakkeroi tauoista venyttelyhetkiä kuten Minna Tervamäki.
Arjen kehonpainoharjoitukset ja HIIT pikatreenit.
Rappusia pitkin toimistolle aina.
Käy viikon isoimmat tavoitteet läpi ennen viikon alkua (sunnuntai –iltana). Joka päivän tärkeimmät tehtävät edellisenä iltana. Näin mielesi muistaa keskittyä oleelliseen.
4. Tee menestysmuistutin
Eli kopioi 1-3 asiat kalenteriisi ja tee siitä säännöllinen kuukausittain toistuva muistutus eli menestysmuistutin.
Joka kuukauden neljäs lauantai klo 10 toistuvaismuistutus, missä on tämä kirjoitus. Tehty.
Menestystä uuteen vuoteen!
Kiitos viime vuodesta.
Ilkka O. Lavas
bisnestutkimusmatkailija
Bisnestutkimusmatkailija Ilkka Lavas, valmiina uuden vuoden uusiin seikkailuihin.
Rohkeus ei tarkoita sitä, ettei pelota, vaan sitä, että tekee vaikka pelottaa
Sukupolvikäsitteet ovat kiehtovia. Ne ikäänkuin määrittelevät meidät johonkin luokkaan ja määrittelevät sen mitä meidän kuuluisi osata ja minne meidän ei missään nimessä kuulu mennä. Huuhaata sanon minä.
Sukupolvikäsite harhauttaa meidät ajattelemaan, että milleniaali diginatiivi ymmärtää netistä enemmän kuin aiemmat sukupolvet. Dinosaurukset ovat niitä, jotka edelleen kertovat "menevänsä nettiin". Lumihiutalesukupolvi (eng Snow Flake Generation) on kuulemma ainutlaatuisen herkkä, eivätkä he kestä ensimmäistäkään poikkipuolista sanaa. Lumihiutaleet haluavat elää turvallisessa kuplassa. Alla oleva video kategorisoi lumihiutaleita.
Höpöhöpöä sanon minä. En halua lokeroida ihmisiä. Lokerointi rajoittaa. Toisaalta ymmärrän, että tulemme sellaiseksi, minkälaisilla ihmisillä ympäröimme itsemme. Jos ympärillämme on paljon urheilijoita, meidänkin tekee mieli harrastaa jotain. Jos kaikki kaverimme katsovat Netflixiä, meidänkin ilmeisesti pitää. Olemme laumasieluja. Ihmisen on hyvä ja turvallinen olo kun on kaltaistensa kanssa.
Voimme kuitenkin valita elämämme muiden meille määrittelemän lokeron ulkopuolelta. Lumihiutale voi opetella psykologiaa, dinosaurus voi ryhtyä kouluttamaan somea ja diginatiivi voi opetella lukemaan juna-aikataulut paperisesta versiosta - myöhässä se juna on kuitenkin. On meidän oma päätös, mihin lokeroimme itsemme. Lokero ei määritä meitä jollemme anna sen määritellä.
China, Narat National Park, Xinjiang, Ilkka O. Lavas motorbiking in China
Pysähdy - olet jo perillä
Olen kuunnellut Tommy Hellstenin Pysähdy - olet jo perillä äänikirjaa tässä viime aikoina. Se kertoo pysähtymisestä. Äänikirja on siitä mukava, että sitä voi kuunnella silmät kiinni, ylinopeudella tai vaikka muuta puuhastellessa. Sopii supertehokkaalle ihmiselle. Huvittaa, kun pysähtymisestä puhuvaa kirjaa kuunnellessa luen välillä meilejä, sometan, pohdin mennyttä vuotta ja tulevaisuutta. Kuinka sopiva kirja sattuikin kuunteluun juuri nyt. Kokeilin eilen kuunnella silmät kiinni äänikirjaa. Onnistuin ehkä minuutin ajan. Minulle pysähtyminen tarkoittaa maksimissaan kolmea minuuttia.
Kun tekee paljon työtä, viihteeksi riittää lepo
Kirjassa Tommy Hellsten kertoo kuinka tykkää ajella moottoripyörällä vuorilla. Vuorilla vuorilla kaikki näyttää pysähtyneen. Pirstaleisuus ja hajautuneisuus häviää ja syntyy tilaa oivalluksille. Vuorilla aika pysähtyy. Sama vuori on ollut siinä miljoonia vuosia ennen minua ja on myös minun jälkeeni. Ihmisen elämä saa uudet mittakaavat. Hektinen tiukkaan hallittu elämä muuttuu ihmettelyksi. Sitähän elämän pitäisi olla. Vai pitäisikö?
Elämä ei ole hallitsemista vaan elämä on ihmettelemistä varten. muistuttaa Tommy Hellsten
Vauhdilla ihmettelyä ja pysähdyksissä ihmettelyä
Tämä vuosi meni vauhdilla. Minulla oli tasan yksi tavoite. Halusin, että meillä on bisnes pyörimässä vähintään yhdessä uudessa maassa. Tavoitteilla on tapana toteutua. Nyt meillä on Saksassa bisnes pyörimässä. Virossa loistava kasvusuunnitelma. UK:ssa 2 myyjää ja Kiinassa jotain vielä salaisia juttuja käynnissä. Kaiken lisäksi teimme myös onnistuneen rahoituskierroksen.
Tämä kirjoittaminen on minulle tapa pysähtyä. Jäsennän ajatuksiani. Kirjoitan ne tähän. Itselleni. Koetan jäsennellä nämä sekavat ajatukseni niin, että sinäkin voit saada tästä jotain irti. Tämä on minun tapani pysähtyä. Jokaisella on oma tyyli ja minun tyylini ei sovi kaikille.
Tavoitteiden saavuttaminen vaatii myös uhrauksia
Et voi tehdä kaikkia asioita samaan aikaan, mutta voit tehdä niitä peräkkäin. Asioiden järjestäminen peräkkäin on priorisointia. Joskus iso suoritushaaste voi vaatia myös uhrauksia. Uhrauksia on päätös siitä, mitä en tee. Se on usein vaikeaa.
Itse uhrasin kansainvälistymisen alttarille tämän vuoden prätkäreissun. Pidempi prätkäreissu jäi tältä vuodelta. Haikeana katselin prätkäilykavereideni reissuja Baltiasta, Alpeilta, Norjasta ja Aasiasta. Se oli uhraus, jonka annoin bisneksen kansainvälistymisen eteen.
Reissasin kyllä paljon, mutten moottoripyörällä. Matkailu avartaa ja olihan se palkitsevaa päästä puhumaan samoille lavoille New York Timesin Michael Goldenin sekä samassa tapahtumasta kestävästä johtajuudesta Kofi Annanin kanssa. Täytyy myöntää, että menin epämukavuusalueelleni. Onneksi sain maailman parhaat sparraajat mukaan auttamaan tässä. Onneksi meillä on huipputiimi, jonka kanssa tämä on mahdollista.
Sankaruus syntyy sinne, missä on rohkeutta seistä yksin
Menestyminen on jokaiselle henkilökohtainen asia. Toiselle se tarkoittaa rahaa, toiselle kuuluisuutta, kolmannelle se tarkoittaa säännöllistä työtä ja aikaa iltaisin ja viikonloppuisin perheen kanssa.
Minulle menestyminen on sitä, että voin auttaa ihmisiä ja yrityksiä kasvamaan töissä ja muutenkin elämässä. Samalla kasvan ja kehityn myös itse. Olen kuin tutkimusmatkailija, joka etsii mahdollisuuksia ja avaa ovia.
Titteliksi olen valinnut Restaurant Discovery Revolution Evangelist, mikä rehellisesti suomeksi tarkoittaa, että olen myyjä. Myyjän ammatti on maailman paras ammatti: myynti on ongelmanratkaisua ja tutkimusmatkailua.
Kansainvälinen myynti on mahtavaa. Pääsen jatkuvasti opettelemaan uusia kulttuureita ja auttamaan erilaisia mediataloja ja yrityksiä ja yksilöitä näissä kehittymään. Mielenkiintoista nähdä mihin tämä johtaa.
Olemme lokeroineet meidät maailman parhaiden joukkoon. Siinä porukassa on hyvä olla. Ympärillämme on muita maailman parhaita ja voimme oppia. Nöyryys on vahvuutta, joka on tehnyt sovun heikkouden kanssa. Vahvuus on sitä, että uskallat seistä yksin. Tässä porukassa kannattaa olla rohkeasti omassa kategoriassa.
Palataan sukupolvikategorioihin. Siellä tunnen monia, jotka ovat rikkoneet ulkoa heille asetetut rajat. Lumihiutalesukupolven edustajista tunnen monen monta ihanaa ihmistä, jotka uskaltavat sisukkaasti seistä yksin omana itsenään. Omana itsenä oleminen on sitä, että määritän oman lokeroni enkä tyydy siihen määritelmään, minkä joku muu on ehkä minulle ehdottanut.
Rohkeutta on se, että rakennan oman elämäni, luon omat rajani. Kestän kivun, mitä rajojen rikkominen aiheutta ja kannan omat ihmisvelvollisuuteni, jotta voin elää elämäni rohkeasti ja omien arvojeni mukaan.
Menestyksen kysymykset
Vuosi vaihtuu pian. On hyvä pohtia menestyksen kysymyksiä:
- Miten määrittelen menestykseni?
- Mikä on minulle tärkeää?
- Mitä kipua kestän ja miten paljon uskallan venyttää omia rajojani?
- Miten pitkälle epämukavuusalueelle uskallan mennä?
- Miten lokeroin ja määrittelen itseni jatkossa?
- Missä menee lasikattoni raja ja laatikkoni reuna?
Näitä kysymyksiä on hyvä pohtia taas tässä vuoden vaihteessa.
Menestystä elämääsi, mitä ikinä se sinulle tarkoittaakin, se on sinun menestyksesi ja juuri sellaisena maailman paras menestymisen määritelmä.
Ilkka O. Lavas
tutkimusmatkailija
ps. Ostin itselleni joululahjaksi Royal Enfieldin. Se odottaa Intiassa. Siitä seikkailusta lisää myöhemmin.
Ennen Slushia Hupparihörhö trollaili ettei usko pitchaamiseen. Oikeastihan se oli trolli, Hupparihörhö eli Sami Kuusela paljastaa. Sami kertaa, että aina pitää pitchata, mutta tyrkyttäminen väärille ihmisille on oikeasti pelkkää ajanhukkaa. Kaikki julkisuus on loppujen lopuksi hyväksi. Jätän Samin siemailemaan avaruusolion tarjoilemaa drinkkiä massipäälliköiden kanssa. Olemme Moni -maksuvälinestartupin bileissä Haikaranpesässä, mikä on lavastettu ufoksi. Fintech startup Monin järjestämä Moniparty on yksi Slushin kuumimmista privaattibileistä.
Fintech startup Monin järjestämä Moniparty on yksi Slushin kuumimmista privaattibileistä. Vasemmalla founder Antti Pennanen. Oikealla missi Anni Uusivirta.
Älä pyytele tai anele
Kuusela trollaili myös, että ”Älä pyytele tai anele”. Toisaalta sijoittaminen on myyntiä siinä missä muukin myynti. Kuusela ei kannusta juoksemaan sijoittajien perässä ja vetämään hihasta jokaisessa mahdollisessa välissä.
Felix Zenger beatboxaamassa ChallengersNightissa, yksissä Slushin kuumimmista privaattibileistä. Kuvan pallomerestä saatat tunnistaa jotain Slushin puhujia.
Oikeasti juuri näin, jos yritätä pokata väärää kontaktia, ei auta vaikka kuinka pyytelisit tai anelisit, ei siitä tule kauppaa. Pitchaaminen ja sijoittajien etsiminen on matchmakingia. Kuin deittailua. Täytyy tavata useita ihmisiä, joista jonkun kanssa sitten vain synkkaa.
Yritin pitchata avaruusolioille, eivät lämmenneet.
Törmään Jufoon, jonka useimmat muistavat edelleenkin Raptorista vaikka maailmalla isompia tarinoita on ZenRobotics, Hybrid Graphics sekä Jufon nykyinen Immersal startuppi.
Juttelen Jufon kanssa ja hän kertoo kuinka kerran oli ihan varma, että yhden sijoittajan kannattaa lähteä mukaan ja match olisi täydellinen. Monen kuukauden kuumottamisen jälkeen hän luovutti, ettei tästä taidakaan tulla kauppaa. Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen yhtäkkiä sijoittaja laittoikin viestin, että minne tilille voin laittaa rahat? Sijoittaja olikin vain kiireinen ja ehti käsittelemään asian vasta pitkän ajan päästä.
Sijoittaminen on arvojen ja tarpeiden kohtaamista
Slushin matchmakingissa oli 1500 ihmistä. Valitsin näistä 18, jotka halusin tavata. Yksi valitsemistani kertoi tapaamisessa, että meidän EatAndTheCity oli hänen tapaamistoivomuslistallaan ja aikoi laittaa tapaamispyynnön, mutta olit nopeampi ja ehdit ensiksi. Tästä matchmakingissa on kyse. Älä ammu tykillä vaan valitse tarkasti kenet haluat tavata. Sijoittaja haluaa tavata relevanteja startuppeja. Käy jokaisen sijoittajan kotisivu huolella läpi. Tarkista minkä kokoisiin he sijoittavat ja mihin kategorioihin. Jos joku sijoittaa vain peleihin, he eivät ole kiinnostuneita mistään muusta ja heille on turha lähettää tapaamispyyntöä.
Tässä omat hakukriteerini.
Sijoittajien etsiminen on oikean sijoittajan ja oikean startupin kohtauttamista. Tutki sijoittajan tausta. Tässä omat hakukriteerini EatAndTheCityn sijoituskierrokselle.Sijoittajien etsiminen on oikean sijoittajan ja oikean startupin kohtauttamista. Tutki sijoittajan tausta. Tässä omat hakukriteerini EatAndTheCityn sijoituskierrokselle.
Ole rehellinen
Yhdelle sijoittajalle, jonka kanssa sovin tapaamisen olemme liian pieni. Aloitin tapaamisen: "We might be too small for you, and if you think this is waste of time, anytime say to me and we can stop.". Rehellisyys palkittiin: "Yes I know I did my research BUT WE HAVE CUSTOMERS WHO WANT TO INVEST IN SMALLER PLAYERS IN EARLIER STAGES WHERE YOU ARE RIGHT NOW AND THAT'S WHY I WANTED TO MEET YOU."
Monin bileissä Haikaranpesä oli lavastettu UFO:ksi. Hissillä mentiin avaruuteen ja ylhäällä oli avaruusolioita.Moni privabileissä nähtiin maailman huipputason taitoluistelua.Tottakai privabileissä pitää olla oma saunarekka ja palju kuumana.Avaruuskuningattariksi maskeeraamiseen oli mennyt 6 tuntia. Kuva Monipartystä.
Niinpä joskus sattumalla on myös mahdollisuus. Älä silti yritä myydä väärin. Rehellisesti sanottuna näistä 18:sta vain 6 oikeasti tajusi mitä me teemme. Loppujen 12 kanssa en edes aio jatkaa keskusteluja. Matchmaking on myös ymmärryksen kohtaamista. Voin taata, että et halua osakkaaksi tai hallitukseesi ketään jolle joka kerta joudut selittämään mitä teette. Elämästäsi tulee helvettiä jos hankit sijoittajan, joka on sijoittanut väärin perustein ja väärällä ymmärryksellä.
Oikea sijoittaja voi auttaa löytämään suunnan. Oikea sijoittaja voi auttaa sinua etabloitumaan markkinaan. Oikea sijoittaja voi antaa sinulle tärkeitä kontakteja. Oikea sijoittaja voi auttaa laittamaan kaasun pohjaan ja pysymään ojien välissä.
Menestystä oikean sijoittajan löytämiseen. Muista pitchata aina, mutta keskity relevantteihin sijoittajiin. Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
EatAndTheCity
Slush on kuin irtokarkkikauppa. Et voi napata kaikkia irtokarkkeja, mutta voit valita 10-20 tärkeintä. Kun saat tapaamisen, hoida ne hyvin, tee kotiläksyt ja ole rehellinen.Kaikkein kuumimmat bileet olivat kuitenkin Cityn toimistolla, missä oli oma pallomeri ja teemana Las Palmas.
Slush17 starttaa tänään Slush Music etkoilla. Itseasiassa etkojen etkot ovat jo alkaneet. Startup hubiksi muutetussa Marian sairaalassa oli tänään hulina päällä. Side eventtejä on järjestetty jo perjantaista lähtien ympäri Helsinkiä. Matchmaking laulaa ja tapaamisia sovitaan startuppien ja sijoittajien välille.
Slushissa ollaan tänä vuonna siististi
Slushin Marianne Vikkula toimitusjohtaja kertoo, että edellisvuoden palautteen perusteella tänä vuonna on tehty parannuksia, että ihmiset olisivat siistimmin. Seksuaalista häirintää ei suvaita. Slush julkaisi myös erillisen säännöstön, jonka mukaan epäasiallisesti käyttäytyvälle voidaan antaa porttikielto.
"Olemme lisänneet turvallisuusihmisten näkyvyyttä Slushissa ja varmistamme, että kaikilla osallistujilla on badget näkyvillä, näin jokainen muistaa ketä edustaa ja muistaa käyttäytyä.", kertoo Marianne Vikkula
Slush on Euroopan kiinnostavin teknologiatapahtuma
Slushin merkittävyydestä kertoo se, että kaikki maailman suurimmat investorit ovat nyt Helsingissä. Kiinnostavimmat startupit on Helsingissä.
Helsingistä on tullut teknologiamaailman päänäyttämö. Slush on Euroopan kiinnostavin ja modernein teknologiatapahtuma.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
City Digital, EatAndTheCity, City Dev Labs, Eat.fi, Improve Media ja TableOnline
Buli osa jengist menee raflaan siks, ett ne haluu dokaa. Bissemestoi Stadist hittaaki joka ostarilta. Mut onneks on rafloi niilleki, ku diggaa skruudaa gutaa safkaa.
Stadi on siit magee mesta, ett on mist valkkaa. Rafloi hittaa ihan joka lähtöön. Yhet haluu hifistellä ja diggaa niit snadei piperryksii, mis kokki on funtsannu puol päivää, stellaaks se retiisin lautaselle suoraan vai vinoon. Jonku toisen täytyy saada nopeesti safkaa, ku on karmee nälkä eikä saa bungaa ku muutaman egen ja pitäs viel saada limu kaupan päälle. Kaikkien mielest kyl jotain tuplajuustomestoi ei pitäis kutsuu rafloiks. On sit muitki mättömestoi, mist saa femmal pizzan tai kebabin. Niit on vilde ja kai pizza koht julistetaan härmäläiseks kansallissafkaks lihaboltsien tilalle.
Mut onhan se kliffaa, ett voi skruudaa eri maiden safkoi, eikä tartte shingraa Stadist mihinkää. Sitä voi fiilistellä, ett on ihan ku ois jossain ulkomail. Jotkut ei kyl diggaa, jos joutuu viel bamlaan enkkuu, ku kaikki kyypparit ei bonjaa härmää. Se ois kyl snygii, jos Stadis ois jossain rafla, mis bamlattas meidän omaa kieltä – slangii. Siel pluggais menus tsieguraa, fisuu, fläsäsoosii ja botlareit tai muit perinteisiä stadilaissafkoi. Jälkkäriks voi divaa tsufet ja skruudaa bulkit. Se ois piristävä poikkeus kaikkien mestojen joukos, mis blisataan lattee, espressoo tai cappuccinoo ja tacoi, nachoi, sushei ja muit safkoi, minkä nimiikään ei aina bonjaa.
Ehkä joku vaik jo funtsii slangiraflaa. Nyyii mestoiha tulee nopeemmi ku niit ehtii testaa. Ja sit on kaikki gamlat helmet, mihi jengi haluu skruudaan vuodest toiseen. Siin on oma fiiliksensä, ett voi tsittaa samas mestas ku Sibbe tai Leinon Eikka tai Tauno Palo joskus kauan sitte. Jos siis tsennaa, ketä ne oli.
Onki mielenkiintost, ett on mestoi, mihin pitää varaa pöytä jotain puol vuotta etukäteen, vaik safkat bungaa monta kybää. Ja sit on niit, ku kituuttaa ja yrittää tsögaa bulimmin asiakkait. Vuoden tai parin pääst ne pannaan boseen, ku omistajan fyrkat on finaalis. Jotai ne niis toisis osaa duunaa eri taval, ku kerran jengi diggaa. Joskus on kyl vaan tsägäst kii, ett sun idis onnistuu ja jengi hiffaa sun mestan. Siel sattuu vaik käymään joku hemmo, jonka kaikki tsennaa, niinku lätkän skulaaja tai shungaaja. Tai sä oot perustanu sun raflan just oikeeseen mestaan.
Mut ei raflan pitäminen mikään iisi duuni oo muutenkaan. Kylhän sä sen snaijaat, ett Härmäs kaikki on kiellettyy, mitä ei oo erikseen sallittu. Tai ainaki meil on bulisti sääntöi. Ennen on ollu kyl viel dillempii. Niinku vaik se, ett joskus sata vuot sit friidut ei voinu mennä raflaan ilman kundei! Friidujen onneks Stadis oli kyl muutama poikkeuski, mis ei tällast dorkaa sääntöö ollu. Ja oli sekin monen mielest ihan hanurist, ku sulle ei blisattu brenkkuu, jos sä et skruudannu jotain, vaik smergarii. Tai se, ett kundeil piti olla skraga kaulas. Siin oli kyl portsarien mielest hyvä pointti, ett ne sai lisää bisnestä, ku niil oli narikas niit skragoi ja jossain mestois kans sprigin rotsei, mitä kundit sai londaa, ku ne bungas, ja pääs sit ineen.
Kaikkien starbujen mielest skraga ei ollu mikään dorka sääntö. Nyt ne samat starbut tsiigaa yrmeenä, ku jengi menee raflaan mis kuteis sattuu. Ne minnailee, ku enne friidut oli aina staileis kledjuis, fleda kondikses. Ja kundeil oli snygit sprigit päällä. On niit tietty vielki mestoi, mihin ei viitti mennä missään rupukuteis, ettei jengi tsiigais longaan.
Ihan mahtavaa siis, ett Stadis on bulisti erilaisii rafloi. Kuhan viel hittais ne kliffat mestat, muutki ku omat lempparit. Jos haluu koklaa jotain, mis ei oo enne ollu tai mist frendit ei oo bamlannu, kandee tsekkaa netist. Sielt hittaa iisisti vinkkei. Ja ku hogaa sen helmen, mihin haluu mennä, kandee varaa pöytä, ettei joudu gartsal spiidaan, ku ei pääsekään ineen.
Drinkkirobotti on opiskelijakerho Pullonkaulalaisten taidonnäyte.
Jos opiskelijat saisivat tehdä robotilla mitä vaan, syntyisi varmaan drinkkirobotti.
Pädillä ohjattava Raspberry Pi:hin kytketty Drinkkirobotti osaa tehdä parikymmentä eri drinkkiä. Opiskelijoiden Pullonkaula -kerhossa tehty robotti on tehty opiskelijoiden vapaa-ajalla. Robotin tekeminen, esimttäminen ja virittäminen on konkreettista tekemistä, jonka tarkoitus on tuoda robotiikkaa lähemmäs ihmisten arkea.
Katso miten drinkkirobotti toimii
Korvaako drinkkirobotti sitten baarimikon?
Drinkkirobotti voi helpottaa helppoja tehtäviä. Robotit voivat tehdä rutiinitehtäviä jolloin baarimikkojen rooliksi jää tehdä haastavampia drinkkejä ja reseptiikkaa. Robotiikan alalla puhutaan co-boteista, jossa ihminen tekee yhdessä robotin kanssa hommia. Myös tässä drinkkirobotissa ihmisellä on roolina suunnitella reseptit, hankkia ja järjestellä ainesosat robottia varten sekä palvella ihmistä ja opastaa käytössä. Robotti ei korvaa ihmistä, mutta helpottaa monesti elämää.
Menestystä ja innovaatioita elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
City Dev Labs
City Digital
TableOnline
TubeCon 2017 järjestettiin Hartwall Areenalla ja se oli jälleen suositumpi kuin koskaan.
Tube Awardseissa Hartwall Areenalla valittiin 13.8.2017 vuoden 2017 parhaat tubettajat.
Tubecon Awardseissa palkittiin ansioituneita tubettajia.
Tänä vuonna TubeCon tapahtuma keräsi yhteensä 17 500 kävijää.
Vuoden video
Vuoden video on viraali tubekulttuurin ilmentymä. Video herättää tunteita ja viihdyttää vielä vuosienkin päästä. Vuoden video erottuu valtavirrasta ja inspiroi myös yhteisöä innovatiivisuudellaan tai tärkeällä aiheellaan.
- Mansikka
Vuoden kauneuskanava
Vuoden kauneuskanava on informatiivinen ja tuottaa kokonaisvaltaista ja viihdyttävää sisältöä kauneudesta. Kauneuskanavan palkitsemisessa kiinnitetään huomiota estetiikan tajuun ja monipuolisuuteen oman jutun toteuttamisessa. Vuoden kauneuskanavan sisältö keskittyy esimerkiksi ihonhoitoon ja meikkaukseen.
- Uino Aino
Vuoden lifestylekanava
Vuoden lifestylekanava tarjoaa hyvin suunniteltuja, laadukkaita ja monipuolisia videoita. Vuoden lifestylekanavalla näkyy tubettajan persoonallinen elämäntapa sekä luova editointi ja tubettaja tuo videoillaan esille oman elämäntapansa. Palkittu kanava tuottaa muita inspiroivia ja piristäviä videoita.
- Sita Salminen
Vuoden lifestylekanava Sita Salminen on liittynyt YouTubeen 10 vuotta sitten eli vuonna 2007. Nyt hänellä on 78 tuhatta seuraajaa.
Vuoden vloggaaja
Vuoden vloggaaja on persoonallinen ja kiinnostava tubettaja. Vuoden vloggaajasta paistaa intohimo videoiden tekemiseen ja hän jakaa omaa elämäänsä ihmisten nähtäväksi. Vloggaaja tekee kanavalleen päiväkirjamaisia videoita ja kuvaa eri tilanteissa elämäänsä, kuljettaen kameraa mukanaan paikkaan kuin paikkaan.
- Roni Back
Vuoden vauhtikanava
Vuoden vauhtikanava saa katsojan pidättämään hengitystään, ja viihdyttää läpi vuoden. Vauhtikanava on hauska, yllättävä ja omaperäinen ja kannustaa katsojiaan rohkeuteen ja ottamaan elämästä kaiken irti. Vuoden vauhtikanavan sisältö keskittyy esimerkiksi urheiluun tai moottoriurheiluun.
- Stunts Freak Team
Vuoden vauhtikanava Stunts Freak Team saapui lavalle moottoripyörällä.
Vuoden lelukanava
Vuoden lelukanava tuottaa koskettavaa ja hyvin käsikirjoitettua sisältöä. Palkittu lelukanava ymmärtää lelujen kauneuden ja tuo niiden persoonallisuuden esiin. Kanavan valinnassa korostuvat tarinankerronta ja jatkuvuus. Lelukanavaksi lasketaan esimerkiksi LPS- eli Little Pet Shop-videoita tekevät kanavat tai lelu-unboxauksia tekevät kanavat.
- LPS Madison
Vuoden musiikkikanava
Vuoden musiikkikanava on intohimoinen harrastuksessaan ja kaikessa materiaalissa näkyy rakkaus musiikkiin. Kanava tuo uuden näkökulman kaikille tuttuun taiteenlajiin ja kunnioittaa tekijänoikeuksia. Musiikkikanavaksi lasketaan kanava, joka tekee esimerkiksi cover-videoita muiden artistien kappaleista tai lataa kanavalleen omia musiikkikappaleitaan.
- Tuuli
Vuoden huumorikanava
Vuoden huumorikanava saa maailmasta hauskemman paikan. Palkitun kanavan sisältö on hyvällä maulla tuotettua ja viihdyttävää. Huumorikanavan valinnassa kiinnitetään huomiota oivaltavuuteen ja omaperäisyyteen. Huumorikanavaksi lasketaan esimerkiksi sketsivideoita tekevät kanavat.
- MiskaMH
Vuoden pelikanava
Vuoden pelikanava tekee videoita rakkaudesta pelaamiseen. Kanavan pääasiallinen sisältö koostuu peliaiheisista videoista. Vuoden pelikanava osaa tuoda pelistä parhaat puolet irti ja tuottaa sisältöä tavoitteellisesti. Kategoriassa korostuu myös tarinankerronta ja tubettajan huumorintaju pelaamisen ohella.
- Roponen
Vuoden tähtilupaus
Vuoden tähtilupaus on vasta viimeisen vuoden aikana noussut esiin Suomen tubekentällä. Vuoden tähtilupaus valloittaa yleisön karismaattisella persoonallaan ja tuottaa videoillaan iloa ja hyvää mieltä katsojilleen.
- Miklu
Vuoden aikuistubettaja
Vuoden aikuistubettaja on yli 30-vuotias ja hänen pääasiallinen kohderyhmänsä ovat muut aikuiset. Kanava erottuu edukseen muiden joukosta viihdyttävällä tai opettavalla sisällöllä ja laadukkailla videoilla.
- Milli & Abe
Yleisön suosikki
Yleisön suosikki on lunastanut paikkansa katsojakunnan sydämissä persoonallaan ja samaistuttavalla sisällöllään. Palkittu tubettaja näyttää esimerkkiä toiminnallaan fanien huomioimisesta ja katsojayhteisön ylläpitämisestä.
- Roni Back
Sitran däppäävä robotti keskusteli Tubecon kävijöiden kanssa.
Hienoa Tubecon! Onnea voittajille! Menestystä elämääsi!
Mittari kertoo missä mennään nyt. Osa mittareista voi myös ennustaa tulevaisuuteen.
Mitä mittareita yrityksissä pitäisi seurata? Mistä tiedämme, että koko firma on onnistunut? Näitä kysymyksiä pohditaan ammattimaisessa hallituksessa säännöllisesti. Yhtä tärkeä kysymys on, mittaammeko oikeita asioita?
Talousluvut ovat tärkeitä
Kun bisnes toivottavasti kehittyy tulevaisuudessa johonkin suuntaa, historia auttaa katsomaan peräpeiliin, mutta on joitain mittareita, jotka kertovat myös tulevaisuudesta. Niitä samoja mittareita käytetään yritysten arvon määrityksessä.
1. Liikevaihto eli kokonaismyynti
Kertoo yrityksen koosta, mutta vielä tärkeämpi on:
2. Jatkuva liikevaihto eli MRR tai ARR
ARR = Annual Recurring Revenue eli vuosittain toistuva liikevaihto. Voidaan myös laskea kuukausittaisesta MRR:stä (Montly Recurring Revenue).
Kertoo sen, mikä varmasti jatkuu ilman, että pitää uudelleen jotain myydä. Tämä on yritykselle tärkeä mittari, koska se kertoo jatkuvuuden. Jossain määrin myös pitkään toistunut bisnes jossa asiakkaat ostavat uudelleen, voidaan arvioida jatkuvaksi.
Meillä City Digitalissa tätä mitataan %:na liikevaihdosta. Emme ole vielä 100%:ssa, mutta lähestymme sitä. Sijoittajat arvostavat yrityksen usein jatkuvuutta ja kasvua. Valuaatiolaskelmissa esim ARR voi olla kertoimella 9 kun kertakaupat lasketaan 1x kertoimella.
3. Tulos
Startupille tämä ei ole niinkään tärkeä, mutta vakiintuneelle bisnekselle, joka ei enää kasva tämä on tärkeä. Startupille voi olla jopa parempi, että mitä enemmän tehdään miinusta, koska sitä enemmän on investoitu tuotteeseen. Yritysten sisäiset startupit pitäisi pystyä irroittamaan tästä tulosajattelusta investointiajatteluun jotta sisäinen startup voi hakea tulevaisuuden kassavirtoja ja liikevaihtoa.
Yrityksissä on lukuisia muitakin mittareita. Laitan tähän listan. Valitse sieltä maksimissaan 3 omaan firmaasi. Meillä seurataan MRR sekä CLV / CAC, koska rakennamme tulevaisuutta ja kansainvälistä menestystä.
CLV = Lifetime Customer Value
Paljonko asiakas tuo MRR:ää asiakkuutensa aikana joka voi olla vuosikausia.
CLV / CAC eli kuinka paljon asiakkuuden elinkaaren aikana tulee rahaa ja mikä oli hankintahinta. Mitä isompi tämä on sitä parempi ja jos luku on pienempi kuin 1, niin silloin pitää kehittää asiakkuuden kestoajalla saatavaa arvoa tai pienentää asiakashankintahintaa.
Churn Rate eli mikä on asiakaspoistuma.
Burn Rate eli paljonko teillä palaa rahaa kuukaudessa yrityksen kehittämiseen ja pyörittämiseen kassasta.
ARPU (Average Revenue Per User) eli paljonko yksi asiakas tuo kuukaudessa. Teleoperaattoreilla esim tärkeä mittari.
TCV (Total Contract Value), mikä on uuden sopimuksen kokonaisarvo.
ACV (Annual Contract Value), mikä on sopimuksen vuotuinen arvo, eli lisäys ARR:ään.
AU (Active Users) eli kuinka monta käyttäjää teillä on.
Users eli kokonaiskäyttäjämäärä. Aktivisten käyttäjien määrä kertoo enemmän ja maksavien vielä enemmän.
MoM Growth (Month on Month Growth) eli kuukausittainen kasvu.
Gross Profit ja Gross Margin joilla voit mitata yrityksen tuotteiden ja liiketoimintojen kannattavuutta.
Product Usage / Engagement eli miten paljon tuotetta käytetään oikeasti.
NPS (Net Promoter Score) eli miten hyvin olemassaolevat asiakkaat suosittelisivat teitä muille.
Total Addressable Market eli kokonaismarkkina joka kertoo siitä miten isoksi voitte kasvaa jos teillä olisi 100% markkinasta, useimmiten kylläkin markkinaosuus jaetaan usean kilpailijan kesken.
Sources fo Traffic eli mistä saat asiakkaita ja kiinnostuneita.
New vs Return Visitors eli uudet vs palaavat kävijät.
Brand Awareness eli miten hyvin kohderyhmä tuntee ja muistaa teidät. Verkkosivujen kävijämäärä usein korreloi tämän kanssa.
Conversion rate eli miten iso % kävijöistä tekee jonkun ostoksen.
Number of New Trial Signups or Free Accounts eli kuinka monta kokeilijaa olet saanut.
Free to Paying Customers Conversion Rate eli kuinka monta kokeilijaa ja ilmaiskäyttäjää on muuttunut maksavaksi asiakkaaksi.
Sitä saat mitä mittaat
Muista, että jos mittaat yli 3:a asiaa mittaaminen menee vaikeaksi. Valitse tärkeimmät mittarit, useat muut ovat esimittareita niille. Kerro myös kommenteissa jäikö jokin mittari puuttumaan?
Menestystä bisneksiisi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, EatAndTheCity & City Dev Labs