Lofooteilla pienen Tindstinden vuoren (490m) huipulta palaamassa. Alhaalla näkyy Moskenesin satama.
Lofootit on monen luonnosta, vuorista, merestä, melomisesta ja vaelluksesta pitävän suosikkikohde. Enkä yhtään ihmettele. Sinne on helppo matkustaa autolla ja majoittuminen teltassa tai autiotuvissa on ilmaista. Kaikki muu sitten maksaakin.
Miten Lofooteille pääsee?
Lofooteille pääsee lentämällä, laivalla esim Bodøstä Moskenesiin tai ajamalla siltoja pitkin koko Lofoottien saariryhmän läpi. Suosittu reitti on Suomen käsivarren ja Kilpisjärven kautta ja toinen suosittu reitti menee Ruotsin Kiirunan kautta.
Lofooteille pääsee 19 tunnissa autolla. Tiedän, että jotkut ovat senkin ajaneet yhteen putkeen, mutta tämä suoritus vaatii vähintään 2 kuskia, koska vaikka matka on täynnä upeita maisemia, on se myös pitkä ajettavaksi.
Majoitusta on vanhoissa kalastajakylien rakennuksissa. Hinta kallis, laatu ei ole kummoinen, mutta onpahan lämmin yöpaikka.
Paikan päällä on hyvä olla auto vuokrattuna, koska upeimpiin paikkoihin pääsee vain ajamalla autolla johonkin pikkutielle ja siitä sitten kävelemällä. Julkinen liikenne toimii, mutta vain päätien varressa. Liftaajia näkyi vain vähän, mutta autoja menee niin paljon, että liftaamalla pystyy varmasti myös hyvin liikkumaan.
Lofooteille pääsee laivalla esim Bodøstä. Turisteja riittää.
Mitä Lofooteilla sitten voi tehdä?
Lofooteilla ollaan luonnossa. Siellä vaelletaan, telttaillaan, kalastellaan, käydään laivalla valassafarilla ja nautitaan maisemista.
Ylhäältä on hyvä katsoa mistä tuli lähdettyä. Ilkka Lavas osoittaa reitin lähtöpistettä Tindsvatnetin vesiputousten lähellä.
Vaellusreittejä löytyy ut.no -sivustolta. Kannattaa katsoa etukäteen, koska netti ei kaikkien vuorien takana toimi.
Myös majoitus kannattaa varata etukäteen, koska Lofoottien majoituskapasiteetti on usein täynnä ja telttailua ja autiotupia lukuunottamatta majoitus kallista. Ut.no sivustolta löytyy myös autiotupien sijainnit. Kesä-aikaan kannattaa olla oma teltta mukana, koska autiotuvat saattavat olla aika täynnä.
Lofooteilla voi olla pilvinen tai aurinkoinen sää. Sää vaihtelee todella paljon ja on aivan tuurista kiinni millainen sää sattuu. Hyttysiä Lofooteilla ei onneksi ole. Pysäyttäviä maisemia kylläkin.Lofooteilla on viikinkimuseo jossa voi myös purjehtia oikealla viikinkilaivalla. Kannattaa pysähtyä jos ajat päätietä pitkin.
Lofootit on täynnä hienoja maisemia, jonne voisi palata uudestaankin. Suosittelen. Menestystä ja seikkailuja elämääsi!
Miten urbanisaatio on muuttanut Suomea 100:ssa vuodessa? Entä 1000 vuodessa? Entä 10000 vuodessa? Näihin kysymyksiin saa vastauksen kun käy katsomassa historiallisia kohteita.
Elämää 10000 vuotta sitten
Suomessa oli 10000 vuotta sitten kivikautista elämää. Ihmiset viihtyivät 20-30 henkilön kylissä, urbaaneissa ympäristöissä. Yhdessä asuessa oli helpompi järjestää työssä käynti, lasten hoito ja yhteiset metsästysretket sekä illanvietot. Suomessa asui noin 200-300 kaupunkia ja noin 6000-9000 ihmistä. Ihmiset söivät lihaa, kalaa ja kasviksia.
Urbaaneissa ympäristöissä on nautittu urbaanista taiteesta. Kuvassa Finnmarkin alueelta Altasta kalliomaalauksia.Tämä ruohokatto on tulossa taas muotiin 10000 vuoden hiljaiselon jälkeen.Ansaan tippuneesta jalopeurasta saatiin hyvää evästä.Jousipyssyllä sai metsästettyä aterian jos ansa ei tepsinyt.
Elämää 1000 vuotta sitten.
Asutus oli muuttunut 9000-vuodessa pysyvämmäksi. Metsästys ja kalastus oli edelleen tärkeitä elinkeinoja, mutta mukaan oli tullut maanviljely. Maanviljely täällä pohjolassa vaatii lannoitusta ja siihen olikin opittu kaski- ja huhtaviljely, jossa maa poltetaan, jotta siitä tulee ravinnerikasta. Suomessa asui noin 100 000 ihmistä.
Järvi on antanut kalaa. Kalastus on ruokkinut suomalaisia jo 10000 vuotta.Pähkinäsaaren rauhan rajakivi. Kiven reunaan hakatut kruunut erottuvat edelleen.Suomalaista asutusta.
Elämää 100 vuotta sitten.
Suomi oli teollistunut, mutta edelleen suurin osa ihmisistä asui maaseudulla. Helsingin väkiluku oli alle 100 000 ihmistä. Suurin osa ihmisistä asui alle 1000 ihmisen urbaanissa ympäristössä. Suomessa asui noin 3,1 miljoonaa ihmistä.
Kolilla Pirunkirkossa Eero Järnefelt on kirjoittanut seinään ajatuksiaan hieman yli 100-vuotta sitten.Kalevalassa (nykyisin Venäjän puolella) Lönnrotin mänty. Perimätiedon mukaan Elias Lönnrot merkitsi muistiin runoja karjalaisilta runonlaulajilta 1834.Poro on kesypeura. Peuran metsätys on vähentynyt ja poroja kasvatetaan pohjoisemmassa Suomessa.
Suomi on hieno matkailumaa, josta löytyy paljon nähtävää.
Ilkka O. Lavas
urbaanissa ympäristössä digitaalisia viestimiä kehittävä sarjayrittäjä
EatAndTheCity - globaalisti kasvava ravintola-arvostelu konsepti
Eat.fi - löydä ravintolat läheltäsi
CityDigital - Verkkopalveluita urbaaniin elämään
City Dev Labs - Urbaaneita innovaatioita kehittävät tiimit
Lähteet:
- Tilastokeskus. Taajama-aste alueittain haettu 31.7.2017
- Pentti Virrankoski, Suomen Historia 1&2
Median digitalisoituminen tarjoaa uusia mahdollisuuksia tehdä huipputeknologian avulla ihmisille fiksumpia kaupunkeja ja palveluita sanoo City Digitalin toimitusjohtaja Ilkka O. Lavas.
City-lehti perustettiin 31 vuotta sitten kertomaan ihmisille kaupungin upeista paikoista, kaupunkikulttuurista, ilmiöistä ja ravintoloista. Rakastamme edelleen sitä, että löydämme uutta ja voimme kertoa siitä lukijoille.
City-lehden rooli mediana
Median rooli on olla viestin välittäjä, kertoja. Lehden aikakautena se tarkoitti deitti-ilmoitusta ihmiseltä ihmiselle, tietoa tapahtumista lukijoille, tietoa uudesta ravintolasta, brändien viestien eli mainosten välityksestä paperilla artikkelien vieressä. Rooli saattoi olla myös puhelinnumeron välittäminen esimerkiksi pöytävarauksia varten. Digiaikana tämä rooli ei ole muuttunut, mutta tapa toteuttaa on muuttunut. Mahtavinta on, että toteutustapa monessa roolissa on valtavan paljon helppokäyttöisempi lukijalle. Esimerkiksi ravintolapöydän voit varata suoraan artikkelista eikä tarvitse edes soittaa ja jonottaa ravintolaan.
Digimenestys edellyttää rohkeaa kokeilukulttuuria
Vuonna 2012, eli 4,5 vuotta sitten City-lehti ryhtyi keskittymään digitaaliseen bisnekseen ja vaihdoimme konsernin nimeksi City Digital. Rakensimme kaiken uusiksi: City Digitalin kansainvälistä kasvua edistävän kokeilukulttuurin, uudet myynnin digitaaliset ohjelmallisen ostamisen kanavat, videosisällöt, videomainonnan, verkkopalvelut, tapahtumakalenterit, kuluttajapalvelut sekä huikeita ravintola-alan tapahtumakonsepteja kuten SYÖ -viikot ja Lux Helsinki -viikot. Kehitimme toimintaa osin ostamalla, osin uudistamalla ja osin etsimällä City-lehden historiasta asioita, joita voisi digiaikana toteuttaa aivan uudella tavalla. Yksi iso innovaatioiden lähde ovat olleet born global startupit, jossa olemme mukana. Näissä tähtäin on korkealla maailmalla sadoissa miljoonissa ja kasvuhalu valtava. Jokin tai ehkäpä useampikin niistä voi pian kasvaa koko kansan tuntemaksi kasvuraketiksi. Ainakin EatAndTheCityä kannattaa seurailla.
Onnistunut muutos on vaatinut rohkeita kokeiluja
Rakensimme Cityn ympärille Suomen johtavat ravintola-alan digipalvelut osin ostamalla, osin kehittämällä. Olemme sijoittaneet seitsemännumeroisen summan tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Meidät tunnetaan nyt City-lehden lisäksi Improve Media data- ja mainosverkostosta, SYÖ-viikoilta, Lux Helsinki Eat -viikoilta, Deitti.netistä, uudistuneesta Eat.fi:stä, pöytävarauksia tehdään sekä TableOnline.fi, että TableOnline.ee ja Eat palveluiden kautta.
Kaikessa tekemisessä noudatamme Lean Startup menetelmästä tuttua kehitä - mittaa - opi -rakennetta. Päätämme ensin mitä haluamme tietää, sitten kehitämme jotain millä voimme mahdollisimman nopeasti testata hypoteesimme ja pian opimme tuloksista jotta voimme kehittää lisää.
Digimaailma on kansainvälinen
Globaalissa kilpailussa voit voittaa vain olemalla maailman paras. Se tarkoittaa sitä, että City-lehden digirooli täytyy suunnitella aina niin, että olemme valitsemissa teknologioissa ja konsepteissa maailman parhaita. Se asettaa tuotekehitykselle, tekemiselle ja palveluille oikean vaatimustason.
Tämä kova vaatimustaso on mahdollistanut sen, että meillä on nyt globaalia bisnestä kehitteillä. Toimimme Suomen lisäksi Virossa, Saksassa ja pian myös muualla Euroopassa. Olemme sopineet merkittäviä sopimuksia muiden globaalien toimijoiden kanssa ja City-lehden digi-inkarnaatio voi visioidemme toteutuessa ilmestyä muutamien vuosien päästä 500:ssa kaupungissa ympäri maailmaa meidän uusien teknologioiden ja tuotteiden avulla. Yksi näistä on muille mediataloille ravintolamedian työkaluja ja konseptia lisensoiva EatAndTheCity.com.
Tässä videossa vähän fiiliksiä nykyisestä City Digitalista:
Digitalisaatio on globaalia verkostoitumista
Digitalisoituminen uudessa maailmassa tarkoittaa myös verkostojen hyödyntämistä. Jotta voimme olla maailman paras, meidän täytyy liittoutua muiden maailman parhaiden kanssa. Meillä on nyt maailman paras teknologia, jota olemme jo lisensoineet mediataloille Suomessa ja maailmalla. Digitalisoituminen tarkoittaa uusia arvoketjuja ja verkostoja globaalisti.
Miten tämä näkyy esim ravintoloiden löytämisen palvelu Eat.fi:ssä?
Saimme Eat.fi:n meille 1.1.2016. Eat.fi oli jäänyt kehityksestä jälkeen, joten meidän piti kuroa umpeen kehitysvelka. Eat.fi uudistuksessa siitä tulee vihdoin mobiili-yhteensopiva. Digimedian rooli on kohtauttaa, ja digiaikana se mahdollistaa myös kaksisuuntaisen viestinnän. Eat.fi:n kautta voi pian tehdä myös pöytävarauksia, ostaa ravintoloihin lahjakortteja, maksaa lounaita etukäteen ja tilata sen kautta vaikka pizzaa tai sushia. Median rooli on muuttunut yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi ja median rooli on palvella kuluttajaa niin hyvin, että palvelukokemus esimerkiksi pöytävarauksessa on suoraviivaisempi ja nopeampi kuin koskaan.
Menestystä elämääsi! Nauti kokeiluista ja uusien mahtavien ravintoloiden löytämisestä uudistuneessa maailman parhaassa ravintoloiden arvosteluyhteisö eat.fi:ssä ja muissa City-lehden digitaalisissa palveluissa.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä joka digitalisoi mediaa, koska kaupunkilaisille pitää antaa mahdollisuus löytää paras palvelu helpommin
Kirjoittaja on City Digitalin toimitusjohtaja ja osakas. City Digital on yksi Euroopan nopeiten kasvavista yrityksistä, joka kehittää digitaalisia palveluita kaupunkilaisille. City Digital kehittää urbaania elämää rakentamalla kaupungeista älykkäämpiä.
Testasin miten auton jakaminen toimii käytännössä. Elin 3 kuukautta ilman omaa autoa. Lainailin, vuokrailin ja pummin autoja tutuilta ja autoliikkeiltä.
Kaikki maailman kaupungit ovat tännä autoja, joista suurin osa seisoo tälläkin hetkellä paikallaan. Autojen käyttöaste on huonompi kuin talojen ja toimistojen. Meillä on valtava määrä autoja, joita voisimme jakaa ystävien, tuttavien ja luotettavien vaikkapa samaan klubiin kuuluvien kanssa.
Car Sharing teollisuudella on tällä hetkellä asiakkaita ja jäseniä noin 1,7 miljoonaa 27 eri maassa. Pelkästään yhdysvalloissa Zipcarilla on 767000 jäsentä ja 11000 autoa. Car2Go:lla on 900000 jäsentä ja 12000 autoa.
Suomessa autojen vuokrausta on tehty tietenkin iät ja ajat ja se on autojen jakamistalouteen liittyvää tekemistä. Jakamistaloudeksi se muuttuu isosti vasta, kun kuluttajat ja yritykset isossa mittakaavassa lainaavat autoja toisilleen. Myös muutamat autoliikkeet ja startupit ovat käynnistäneet autojen jakamisen kokeiluja. Omien autojen vuokraamisen mahdollistavia palveluita ovat mm. ShareIt Blox Car, City Car Club, Ekorent, Ald Sharing sekä Gonow. Näitä testasin käyttökokemukselta, mutta yhdestäkään en vielä vuokrannut autoa.
Autojen jakamisen filosofiaa voi kokeilla ihan siten, että lainaat kavereiltasi autoja kun he ovat vaikkapa lomamatkoilla tai työmatkoilla. Tässä mun kokeilemat ja autot ja päiväkirjamaisia kommentteja ja muistiinpanoja.
Porsche Panamera E-Hybrid lainassa kaverilta, joka oli kuukauden työmatkalla. Aitoa jakamistaloutta.Porsche latautumassa.Jaguar XE, erinomainen peli. Sports Car Center Airport.
Ajelin testimielessä myös kaasuautolla. Hyvin pelitti.
Kaasuautoon voi tankata kaasua, mutta myös bensaa. Käytännössä tämä Audi A3 toimii huomaamatta kummallakin ja osaa vaihtaa tarvittaessa kaasulta bensalle.Jaguar F-Pace, Sports Car Center Airport.
Testasin myös Sähkötalon Tuomas Raejärven Teslaa. Tuomas on kehittänyt oman aurinkovoimalan, jolla hän tuottaa energiaa enemmän kuin omalla Teslallaan ehtii käyttämään.
Tesla toimii hyvin myös pakkasella
Kehitettävää toimialalla:
- Nouto- ja palautuspalvelu. Ihan pakollinen.
- Tankkauskäytännöt sovittava
- Hinnoittelu aika villiä
- Hakutoiminnot hieman haastavia, jos vaikka haluaisi jonkun tietynlaisen auton, niin saatavuus on heikkoa, jos riittää mikä vain auto, niin mukavampi
- Jos tarvitset autoa harvoin, niin jakamistalous on järkevää. Jos taas päivittäin, niin oma on lähes pakollinen, koska pidemmät vuokrat tulevat kalliimmaksi kuin oma.
Auton jakamistalous toimii, jos alueella on useita autoja, joita oikeasti voi jakaa. Jo 5 km välimatka autoon tekee hakemisesta haastavan projektin varsinkin jos julkinen liikenne ei toimi silloin kun tarvitsisit autoa. Auton jakamistalous onkin pääsääntöisesti tiheään asuttujen keskustojen ratkaisu ja landella tai keskustan ulkopuolella tarvitset edelleen oman auton. Ennustan, että jakamistalous on tullut jäädäkseen ja ottaa tietyn osuuden markkinasta, mutta omistamisen muodoille on myös paikkansa.
Menestystä elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä
Ilkka Lavas testasi autoja ja kokeili autojen jakamistaloutta käytännössä
Elon Musk nukkuu vain 6 tuntia päivässä. Johtaa Teslaa, joka rakentaa sähköautoja ja akkuja. Hän myös vetää avaruusteknologiayhtiö SpaceX:ää, mikä aikoo rikkoa kaikki avaruusmatkailun säännöt kierrättämällä rakettimoottoria uudelleen ja uudelleen avaruusalusten lähettämisessä. Elon Musk myös oli ensimmäinen, joka innovoi Hyperloopin. Hän aikoo rakentaa yhdyskunnalle elämää Marsiin, jotta sitten kun ihmiskunta on tuhonnut maapallon, vielä muutama onnekas ja erityisen onnekas (ja äärimmäisen rikas) voi jatkaa elämää uudella planeetalla. Vasta viime vuonna hän päätti alkaa rakentamaan tunneleita, jotta Los Angelesin järjesttömät ruuhkat voidaan ratkaista. Vapaa-ajallaan hän pohtii teko-älyä ja nyt myös ravintoloiden löytämisen vallankumousta yhdessä City Digitalin kanssa.
Elon Musk visioi, että Teslaa ajaessa voi katsoa suoraan paikalliset menovinkit Citystä, varata pöydän City Digitalin EatAndTheCity -teknologialla suoraan Teslan diginäytöltä. Varauksen hoiduttua Tesla voi automaattisesti navigoida ravintolaan.
Musk pyrkii rakentamaan Teslasta ensimmäisen auton, joka osaa ajaa itse haluamaasi paikkaan. Elon Musk sijoittaa City Digitaliin, koska suomessa kehitetty EatAndTheCity -alustaa mullistaa ravintoloiden löytämisen uudella vallankumouksellisella tavalla: vihdoin on keksitty teknologia, joka voidaan kytkeä suoraan älyautoihin. Tesla muuttu älykkääksi itseohjautuvaksi kaupunkioppaaksi ja kaikista muista kulkupeleistä tulee tarpeettomia. Elon Musk uskoo, että kaikki julkinen liikenne voidaan tulevaisuudessa hoitaa älyautojen verkostolla, jotka osaavat ennakoivasti tietää mistä tarvitaan kyyti seuraavaksi ja minne. Tesla haluaa olla paras navigoinnissa ja ravintoloiden löytämisen teknologia on mullistava lisä Teslan sähköautoilun ja älyautojen ylivoimaan. City Digitalin teknologialla voimme ennustaa, minne ja milloin haluat mennä syömään ja löydät Teslastasi suoraan kaupungin parhaat paikallisten suosimat ravintolat.
Elon Musk on aina vuosia, jollei vuosikymmeniä edellä aikaansa. Hän uskoo, että tulevaisuudessa Tesla voi suositella älykkäällä EatAndTheCity -teknologialla ravintoloita, varata pöydän, kutsua kavereita mukaan ja voit jopa maksaa ravintola-annoksesi suoraan sähkölaskun yhteydessä. Kehitämme myös teko-älyä, joka osaa lukea ja ennakoida kuljettajan ajatuksia. Musk, jonka mielestä Marsiin on hyvä suunnitella siirtokuntaa, sanoo, että tämä ravintoloiden löytämisen vallankumous on hyvä esimerkki siitä, miten yksinkertaiset asiat voi loistavasti tehtynä mullistaa suuria. Elon Musk sanoo, että olemme City Digitalissa muutaman vuoden päästä maailman suurin paikallisten suosimien ravintoloiden löytämisen toimija media-alalla sekä älyautoissa.
Ilkka Lavas, CEO, Co-Founder EatAndTheCity.com , Future CEO of the Year 2017, winner of Public votes.
Ilkka Lavas
CEO, Co-Founder, Future CEO of The Year 2017 winner of Public votes
City Digital Oy, +2367% kasvua 4:ssä vuodessa. – Deloitte Fast500 competition 2016, EMEA
EatAndTheCity.com
Elon Musk
Restaurant Discovery Revolution Evangelist for Automotive Business
Tesla
SpaceX EatAndTheCity
Olen nyt ollut tipattomalla 6 vuotta. Kannattiko? Onko mitään järkeä?
Plussat:
- työn teko ei enää häiriinny bileistä kun ei juo ollenkaan. Ei tarvitse varata torstain poikain saunaillan jälkeiselle perjantai-aamulle "etätyövarausta".
- työskentely tehostuu huomattavasti
- arki tehostuu huomattavasti, perjantaisin ja viikonloppu-aamuisin on paljon virkeämpi ja voi vaikka lueskella ja kirjoitella blogia
- olen keksinyt uusia tapoja nollaamiselle: olen itse löytänyt säännöllisen sporttailun. Käyn uimassa, venyttelen, otan päiväunet (max 7-8 min). Hyvä hyvä.
- parempi puolisko ei valita juomisesta, (keksii kyllä muita valittamisen aiheita)
- nukun paremmin, yöunet ovat parempilaatuisia
- pärjään noin 1,5h lyhyemmillä yöunilla (tutkimustenkin mukaan unen laatu on pituutta merkittävämpää)
- jaksan paremmin töissä, vapaa-ajalla yms.
- on aina ajokunnossa (etenkin prätkäilykunnossa)
- musta on tullut aamuvirkku
- bileissä on edelleenkin yhtä hauskaa tai jopa hauskempaa
- pulloja ja tölkkejä ei tartte viedä kauppaan niin usein, siitä säästyy paljon aikaa
- säästyy ihan törkeänä rahaa esim Pohjois Korean, Burman reissuihin, Alpeille, Kaliningradiin, Dubaihin yms
- ruokien yms tuoksut ja maut ovat voimakkaampia
- lasten kanssa tulee touhuttua enemmän
- tulee kirjoitettua enemmän blogia yms
- säästyy taksikuluissa
- muistaa paremmin mitä on tehnyt :D
- ei oo ollut krapulaa kuuteen vuoteen
Miinukset:
- Ei voi vetää päätä täyteen nollatakseen. Alkoholi on yksi tapa nollata, tipattomalla ei voi vetää päätä täyteen vaan pitää sportata tai ottaa päiväunet nollatakseen aivot
- Kun vituttaa, ei voi mennä jääkaapille nappaa bissee ja painua autotalliin, asiat pitää ratkaista puhumalla
- Ei voi ottaa yömyssyä (tyypillinen tekosyy: en saa muuten unta)
- Ravintoloissa tulee tilattua laadukkaampia ruokia jotka maksavat enemmän, toki saman rahan säästää sitten kun ei ota viinipulloa.
- Jotkut tyrkyttävät sinulle väkisin juotavaa väittäen: "Mun kanssa kukaan ei ole ennenkään lasiin sylkenyt. Nyt kyllä juot!"
- Yksille lähteminen tarkoittaa sitä, että toivot baarimikon osaavan tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä
- Joskus baarissa baarimikko ei suostu ymmärtämään, että oikeasti haluat alkoholitonta vaan yrittää ehdottaa "alkoholitonta olutta", jossa on kuitenkin 0,5% eli se ei todellakaan ole alkoholitonta. Usein joudut juomaan limpparia, koska joissain baareissa baarimikot ovat niin taidottomia, etteivät osaa tehdä hyviä alkoholittomia drinkkejä. (Pastorissa ja ravintola Brossa on esim tosi hyviä alkoholittomia drinkkejä.
- Joissain koktailkutsuissa ei ole ollenkaan alkoholitonta vaihtoehtoa, siinähän sitten koitat elää tipatonta elämää ja heilut täyden lasin kanssa samalla, kun muitten lasit tyhjenevät
- ei voi keskustella eri viinilajikkeiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun (ja vanhentuneiden muistojen) perusteella
- kun ostat firman bileisiin kopan kaljaa ja sidukkaa, sinulla ei ole hajuakaan mitä kaikki nykyajan monipuoliset olutlajit on ja ostat vaan randomilla ison kasan kaikenlaisia, ettei vaan lopu kesken :D
- ei voi keskustella eri oluiden toimivuudesta muuten kuin tuoksun perusteella
- olet ärsyttävä ruokakriitikko. Sama ruoka maistuu sulle surkealta mauttomalta, kun taas vieressä pullon viiniä juovalle se ateria oli hemmetin hyvä. Totuus on, että se ruoka oli surkeaa, mutta viininousuhumala sai aikaan mielihyvätunteen, joka sekoitti arvostelukyvyn.
- Kaikki odottavat, että olet baarissa myös ilmainen taksikuski
- Klo 02.30 jälkeen jengi tulee tyrkyttää juotavaa eivätkä usko edelleenkään, että olet tipattomalla
- Klo 02.30 jälkeen tekee mieli lähteä himaan, koska useimmilla on sama levy päällä, sama levy päällä, sama levy päällä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä. Sä oot vitun hyvä jätkä.
- lapsille ei kerry niin paljon rahaa pullojen viennistä
- juhannus, uusivuosi ja muut perinteiset kosteat bileet oli aluks haasteellisia, mutta myöhemmin muuttuvat paljon hauskemmiksi, kun on muutakin tekemistä kuin juominen
- ei muista minkälainen krapula oli
Plussia on enemmän kuin miinuksia. Jatkan tipattomalla.
Menestystä elämääsi! Kokeile tipatonta jos siltä tuntuu :D
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, tipattomalla toistaiseksi
Kaasuautoon voi tankata kaasua, mutta myös bensaa. Käytännössä tämä Audi A3 toimii huomaamatta kummallakin ja osaa vaihtaa tarvittaessa kaasulta bensalle.
Mitä ihmettä? Olen tässä ajellut testimielessä Gasumin kaasuautolla ja nyt nämä innovaattorit keksivät laittaa tankkaukselle kiinteän hinnan. Uutta autoa harkitsevana täytyy kyllä pohtia vakavasti kaasuauton hankintaa. Ilman kiinteääkin hintaa tankkaus on ällistyttävän halpaa, mutta luepa tää tiedoite:
Kaasuauton tankkaus 69 euroa / kk
Suomalainen energiayhtiö Gasum tuo markkinoille täysin uuden tavan hinnoitella polttoainetta. Kaasuautoiluun alkuvuodesta 2017 siirtyvät uudet yksityisautoilijat voivat tankata jatkossa rajattomasti maakaasua 69 euron tai biokaasua 89 euron kiinteällä kuukausihinnalla. Kuukausiperusteinen hintamalli helpottaa vuotuisten polttoainekustannuksien arvioimista ja kannustaa yksityisautoilijoita siirtymään vähäpäästöiseen autoiluun.
Kiinteähinta-kampanja alkaa 16.1., ja uudet kaasuautoasiakkaat voivat hyödyntää tarjousta maaliskuun 2017 loppuun asti. Kampanjaan osallistuvat asiakkaat voivat tankata kiinteällä kuukausihinnalla kaikkiaan puolentoista vuoden ajan. Uusi kiinteä kuukausiperusteinen hinnoittelumalli tulee perinteisen kaasun tankkausmäärään pohjautuvan hinnoittelun rinnalle. Kiinteähinta-tarjous edellyttää Gasum GasCardin hankintaa, ja tankkaaminen onnistuu GasCardilla kaikissa Gasumin tankkauspisteissä.
Hintaedun piiriin kuuluvat kaikki autoliikkeiden myymät, yksityishenkilöiden ostamat (uudet tai käytetyt) sekä maahantuomat käytetyt kaasuautot. Kampanjan kuukausihinnat maa- ja biokaasulle ovat voimassa puolitoista vuotta sopimuksen tekemisestä. Sopimuskauden jälkeen kaasua voi tankata normaaliin hintaan.
”Gasum haluaa palvella asiakkaitaan uudella tavalla ja tuoda saataville markkinoilta vielä puuttuvan, vaivattoman polttoaineen hinnoittelumallin, jonka avulla on jo etukäteen mahdollista arvioida vuosittaiset polttoainekustannukset.”, kertoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan myynnin yksikön päällikkö Jani Arala.
Kaasuautoilu on edullista ja ympäristöystävällistä
Kaasu on edullinen polttoaine suhteessa muihin polttoaineisiin. Jos keskikokoista autoa tankkaa 10 eurolla, pääsee bensiinillä 135 kilometriä ja dieselillä 184 kilometriä, kun taas biokaasulla pääsee 202 kilometriä ja maakaasulla jopa 241 kilometriä.*
Biokaasu on täysin kotimaista, biohajoavista raaka-aineista tuotettua päästötöntä polttoainetta. Sille on myönnetty sekä Avainlippu-tunnus että Joutsenmerkki. Maakaasu puolestaan on puhtain fossiilinen polttoaine, ja sen päästöt ovat 20 % pienemmät kuin bensiinillä. Yhdellä kaasutankillisella ajaa noin 400 kilometriä ja kaikissa kaasuautoissa on myös bensiinitankki, jolloin auton käyttösäde kasvaa jopa 1 300 kilometriin.
Gasum laajentaa kaasutankkausasemaverkostoaan tulevaisuudessa vahvasti. Uusia tankkausasemia tullaan avaamaan vuoden 2017 aikana Hämeenlinnaan, Poriin, Jyväskylään ja Vantaan Petikkoon. Suunnitteilla on myös useita muita kohteita ja yhtiö tulee rakentamaan 35 uutta tankkausasemaa seuraavien vuosien aikana. Tällä hetkellä Suomessa on 28 tankkausasemaa.
Olen tässä testailemassa erilaisia autoja. Tällä kertaa testissä on Sähkötalon yrittäjä Tuomas Raejärven Tesla.
Omavaraista autoilua
Sähköalan yrittäjä Tuomas Raejärvi on rakentanut mielenkiintoisen järjestelmän. Hänellä on Sähkötalon myymälän katolla aurinkopaneeleita niin paljon, että voi tuottaa 4-5 kertaa oman autoilunsa verran sähköä. Autoilulta ylijäämän sähkön hän käyttää myymälän lämmittämiseen, valaisuun ja tuotantopiikkeinä hän myy sähkön sähköyhtiölle. Viime vuonna Sähkötalon voimala tuotti 18322 kWh. Tuotannon tilanteen voi katsoa suoraan Sähkötalon aurinkovoimalan nettitilastosta.
Sähkötalon oma aurinkovoimala tuottaa sähköä 4-5 kertaa enemmän kuin Teslalla ajellessa kuluu vuodessa.
Tesla on ajossa varsin mainio
Tesla on todellakin maineensa veroinen urheiluauto. Kiihtyy nopeasti ja on talvellakin mukava ajaa.
Teslassa on neliveto, joka pureutuu tarkasti maahan kiinni. Kiihtyvyys ei ole aivan sitä, mitä kesällä, mutta ihan riittävästi, varsinkin kun koeajopäivänä oli -21 astetta pakkasta. Teslan automaattitoiminnot auttavat pysymään tiellä ja sen kyllä huomaa: mutkissa ja kiihdytyksissä Teslaa on lähes mahdoton saada sivuluisuun. Jarrutuskin on todella tasapainoinen vaikeissa ja liukkaissakin paikoissa.
Pakkasella sähköä kuluttaa erityisesti penkkien ja akkujen lämmitys. Hyvä, koska sähkölämmitys on nopea. Ratinlämmittimestä Teslalle lisäpisteitä!
Kestääkö Teslan akku pakkasella?
Kännyköitä käyttäneitä ovat tottuneet, että pakkasella kännykän akku loppuu nopeammin. Sama on autojen kanssa. Täysien tehojen saamiseksi akku pitää esilämmittää. Esilämmityksessä menee noin -21 asteen pakkasella noin tunti. Perustehot kyllä riittävät minulle. Pakkasella lisäksi sähköä vie auton sähkölämmitys ja penkinlämmittimet.
Normaalisti kesällä Tesla p85d:llä ajaa noin 400 kilometriä. Nyt pakkasella matka lyhenee jopa puoleen jos päästelee menemään ja joutuu paljon lämmittämään autoa. 1 tunti 10 minuutin aikana 400 km kantomatka tipahti puoleen. Tosin ajotyyli on aikamoista "koeajoa", joten näin rajusti nätisti ajelemalla ajomatka ei varmastikaan lyhene.
Teslan EPA:n mittaama normaalikulutus on 237.5 Wh/km. Oma koeajotyylini + pakkanen kulutti tuplasti enemmän sähköä.
Teslan automatiikka on huikeaa
Teslassa on adaptiivinen vakionopeudensäädin, eli auto mittaa välimatkan seuraavaan autoon ja pitää välimatkan samana. Jos edellinen auto kiihdyttää, sinunkin Teslasi kiihdyttää perässä. Vastaavasti jos edellinen auto jarruttaa, niin Teslasi hidastaa.
Teslan erikoinen piirre on jättimäinen "ipad", josta voi ohjata auton musiikkia, penkinlämmitystä, kattoikkunaa sekä melkein kaikkea auton iskunvaimennuksesta lähtien.
Tesla on kuin elokuvien batmobiili, mutta todellinen. Kauko-ohjaus, robottiohjaus ja törmäyksistä varoittavat toiminnot lisäävät turvallisuutta ja ajomukavuutta huomattavasti.
Sähköautokaan ei ole päästötön
Sähköautoilu on realistinen vaihtoehto autoilulle. Tuomaksen omavaraista sähköautoilua lukuunotttamatta sähköautoilu ei ole täysin päästötöntä, koska sähköä ei voi tehdä aina päästöttömillä energiamuodoilla. Moottori lehti laski Nissan Leaf Tekna 30kWh:n päästöiksi 38g /km. Tesla p85d:llä saman laskentakaavaan mukaan tehtaan ilmoittaman kulutuksen mukainen päästö olisi 51,8g/km ja minun koeajotyylini pakkaskulutuksella kaksinkertainen, eli 103,6 g/km. Onneksi Tuomaksen aurinkoenergiavoimala kompensoi tämän sähköauton päästöt nolliin ja maailma pelastuu.
Tesla on mainio auto ja on vienyt esimerkillään sähköautoilua paljon eteenpäin. Papukaijamerkin saa Sähkötalon Tuomas Raejärven oma aurinkovoimala -innovaatio: omavarainen autoilu on ekologisinta autoilua.
Digiajan investointeja miettiessä kannattaa ajatella 25 vuoden säteellä. Millainen maailma on 25 vuoden päästä.
Seitsemän vuotta yhdellä toimialalla opettaa paljon. Seitsemässä vuodessa oppii tuntemaan ihmisiä, mutta myös huomaamaan toimialan totuttuja tapoja.
1. uskomus: Ansaintamallimme ei tarvitse muuttua
Mediayhtiöissä 51,2% tapaamistani ihmisistä uskoo, että journalismin ansaintamalli pysyy jokaisen työssäolevan eläkeikään asti voimassa. He uskovat, että samalla tavalla tekemällä mediabisnestä voi pyörittää vielä 10 vuotta. Siksi ei ole vielä kiire tehdä mitään. Onneksi näin ajattelevat ovat pian vähemmistössä.
2. uskomus: Prosessejamme ei tarvitse muuttaa
Mediayhtiöissä 37,5% ihmistä uskoo, että digitaalinen tarkoittaa sitä, että tehdään samat asiat samalla tavalla, mutta nettiin. Siksi mediayhtiöiden verkkopalvelut ovat kaikkialla maailmassa vanhan maailman digitaalisia mallinnuksia. Onneksi suurin osa ei ajattele näin.
3. uskomus: Meidän ei tarvitse katsoa oman kaupunkimme ulkopuolelle
Mediayhtiöissä uskotaan, että heillä on joku perinteistä muodostunut omistusoikeus alueensa yleisöön. Digitaalisuus ei tunne rajoja. Nyt yhtäkkiä kun ollaan globaalissa kilpailussa ja Google ja Facebook myyvät murto-osalla mediahinnasta, mediayhtiöiden on saatava 100 kertaa isompi volyymi tavalla tai toisella saadakseen saman mainostulon. Tämä tarkoittaa 30 000 lukijan paikallislehdelle lukijamäärän 100 kertaistamista 3 000 000 ihmisen kuukausittaiseen yleisöön, jotta mediayhtiö pärjää. Tai no pärjää, mutta bisnes kutistuu huomattavasti.
Johtopäätös
Mediayhtiöt epäonnistuvat yhdestä syystä. Eläkeikä monella päättäjällä on niin lähellä, etteivät he uskalla investoida tulevaisuuteen rohkeasti. Harva uskaltaa sanoa omistajille, että nyt sijoitetaan 10 tai 100 miljoonaa digitalisaatioon. Pitkä aika on paljon rahaa. Maailman suurimmaksi ja parhaaksi tuleminen ei ole 3 eikä 5 vuoden projekti.
Investoinnit pitää laskea pidemmälle ajalle. Hotels.com yms on olleet 15 proggiksia ja nyt ne vasta on isoja. AirBnB tahkoo vielä varmaan vuosikausia tappiota, mutta iso siitä tulee. Uber tekee valtavasti tappiota, mutta iso siitä tulee.
Tulevaisuus on tuntematon. Se selviää vain tekemällä rohkeita kokeiluja ja tutkimusmatkailua. Yrityskauppoja. 25 vuoden investointeja.
Globaalissa kilpailussa pärjää vain olemalla maailman paras. Jakelualustan pitää olla maailman parhaat. Bisnesmallin pitää olla maailman paras. Ansaintalogiikka pitää olla maailman paras. Kukaan ei tiedä minkälainen tulevaisuus tulee olemaan, joten näitä maailman parhaita menestyksen malleja löytää vain ketterästi kokeilemalla. Kokeilut tarkoittavat investointeja. Kokeilut tarkoittavat rohkeutta ajatella kuin perheyhtiöissä ajatellaan: perheyhtiön kvartaali on neljännesvuosisata.
Tee bisneksestäs maailman paras. Tee rohkeita kokeiluja. Hyödynnä Tekes vipua. Tee kokeiluja, jotka kantavat vielä 25 vuoden päästäkin.
Tsekkaa Media Fast Track ja nappaa riskirahaa, joka auttaa tekemään kansainvälistymisen kokeiluja. Niistä joku sitten onnistuu.
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
City, Eat, Improve Media, TableOnline, EatAndTheCity
Suomen nopeiten kasvanut mediayritys Deloitte Fast 50 kilpailussa on City-lehden ympärille nopeasti kasvanut City Digital
Suomen nopeiten kasvanut mediayritys, City Digital -konserni, on noteerattu Deloitte Fast 500 -kilpailussa 10:ksi nopeiten kasvaneena mediayrityksenä.
Euroopan Nopeiten kasvaneet mediayritykset
1. United Kingdom BRAIN LABS DIGITAL 8255% Media www.brainlabsdigital.com
2. Israel MAGISTO 8119% Media www.magisto.com
3. Israel ANYCLIP 5142% Media www.anyclip.com
4. Turkey HYPE 4894% Media www.hypeistanbul.com
5. Israel TABOOLA 4268% Media www.taboola.com
6. The
Netherlands CATAWIKI 3676% Media www.catawiki.com
7. Israel CROSSRIDER 3493% Media www.crossrider.com
8. Sweden STAR STABLE ENTERTAINMENT
3476% Media www.starstable.com
9. Sweden FEO MEDIA 2909% Media www.feomedia.com
10. Finland CITY DIGITAL 2367% Media www.city.fi
City Digital palkittiin Suomen nopeimpana mediayrityksenä Deloitte Fast 50 -kilpailussa. Kansainvälisen kasvuyrityskilpailun osakilpailuihin osallistuu media-, teknologia- ja telekommunikaatioyrityksiä ympäri Eurooppaa. Kilpailua on luonnehdittu yhdeksi objektiivisimmista kasvuyrityskilpailuista. Kilpailussa kasvun mittarina on liikevaihdon kasvuprosentti.
Cityllä kasvua 2367 %
City Digital on keskittynyt digitaalisen bisneksen tekemiseen ja keskittyminen on auttanut Cityä kasvamaan muuta media-alaa nopeammin. Lähihistorian vauhdikkaan kasvun lisäksi City kasvaa jatkossakin. City Digital teki vuosi sitten rohkean peliliikkeen ravintoloiden suuntaan ostamalla TableOnline-pöytävarauspalvelun sekä MTV:ltä Eat.fi-palvelun. Iso osa City Digitalin kasvusta tulee jatkuvalaskutteisista tuotteista, mediamyynnistä ja yksi nopeiten kasvavia osia City Digital -konsernissa on Improve Media mainosverkkobisnes.
City Digital kansainvälistyy
City Digitalin ainutlaatuinen konsepti on havaittu markkinoilla ja City on laajentunut TableOnline yrityskaupan myötä myös Tallinnaan, jossa pöytävarauksia voi tehdä jo 75%:ssa laaturavintoloista. "Mediabisnes on loppujen lopuksi isolta osin globaalia bisnestä ja siksi meidän pitää olla kansainvälisellä mittareilla maailman paras, kun haluamme menestyä myös kansainvälisesti", City Digitalin toimitusjohtaja Ilkka Lavas kertoo. Cityllä on asiakkaita Suomen lisäksi Ruotsissa, Virossa, Tanskassa, UK:ssa ja Yhdysvalloissa. Neuvotteluja käymme lisäksi Tanskassa, Norjassa ja Kiinassa City Digitalin tuotteiden lisensoinnista.
Pitkä historia auttoi alkuvauhtiin
City Digitalista on jo 30 vuotta vanhan City-lehden brändillä, mutta täysin uudella toimintamallilla muodostunut nopeiten kasvava digitaalisen median konserni Suomessa.
"Cityn brändi ja tunnettuus Suomessa on vauhdittanut meitä, mutta käytännössä kaikki myynti, liiketoimintamallit, prosessit ja rakenteet on rakennettu uudestaan City Digitalin digiaikakautena", kertoo toimitusjohtaja Ilkka Lavas.
Media muuttuu ja kehittyy. Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. City Digital on esimerkki siitä, että median murroksessa myös perinteinen toimija voi muuttua, kehittyä ja myös kasvaa nopeasti.