Puukko ja puntari

Usein yllättävän näkökulman esseitä tiedon ja taiteen koko kirjosta, huumoria unohtamatta, seassa hieman omaa outolinnun elämääni.

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on snobismi.

Mestarivalehtelija ja taituripuuseppä  4

Olen useaan otteeseen itsekin todennut hauskan eron eri kansallisuuksissa. Suomalaisille ominaista on jonkinasteinen itseluottamuksen puute, tai meidän näkökannaltamme pikemminkin ulkomaalaisilla sitä on liikaa. Jos etelämpää tullut ulkomaalainen osaa muutaman fraasin vierasta kieltä, hän kyllä kertoo CV:ssä ja muutenkin "puhuvansa/osaavansa" sitä. Sama liioittelu tulee lähes mistä vain muistakin taidoista; joka toinen on viittä vaille kokki vaikka ei osaa paprikaa kuoria. Jos kysyt italialaiselta osaako hän laulaa, niin jokainen osaa, totta kai ja komeesti! Suomalaisen pitää olla aktiiviharrastaja jotta hän voisi sanoa niin, ja silloinkin laulutaidosta kerrotaan varauksellisesti: no kyllä vähän olen semmoisessa naiskuorossa... Vaikka oikeasti kiertää esiintymässä jopa muissa maissa ja laulaa soolo-osuuksia. Suomalaiselle perusrehellisyyden vaatimus on niin suuri että kehutaankin jarrut päällä. Jopa rehvastelustaan kuuluisalla Etelä-Pohjanmaalla on ankarasti kiellettyä kehuskella jollain, mitä ei ole tehnyt. Etelän maissa valehdellaan surutta.

Mutta onhan sitä rajuja poikkeuksia aina. Nuorena olin erään kerran töissä Helsingin keskustassa; kyseessä oli arvokkaan jugendtalon peruskorjaus ja muutos toiseen käyttöön. Tulin tuntemaan koko sakin hyvin, koska rakennusmestari delegoi hommiaan minulle, sekä minulla oli avaimet taloon, joten viikonloppu- ja ylityötkin kulkivat kauttani. Eräs puuseppä tuli pikku hiljaa tunnetuksi kehuskelustaan, joka porukan tutustuessa paremmin, kasvoi kasvamistaan. Hän oli käynyt joka paikassa ja tehnyt kaikkea komeaa. Aluksi häntä uskottiinkin, Suomessa kun oltiin. Juttuja ei voinut tuolloin, ennen nettiaikaa, tarkistaa sekunnissa.

Epäilyt heräsivät joskus siinä vaiheessa, kun puuseppä oli melonut kanootilla Niilin lävitse, alkaen Victoriajärven eteläpäästä. Siellä oli keskellä selkää pyydystetty virvelillä kanootin mittaisia kaloja ja sidottu ne siihen kylkeen ja siitä suoraan leikattu paistit retkikeittimelle. Minähän se lopulta kysyin, että olikos se hurjaa, kun Niili saapuu melkein kilometrin leveänä matalana puolittain koskena Välimereen. Kyllä oli ollut kovaa kyytiä, juu! Kun puuseppä ei ollut läsnä, kerroin muille että kysyin tahallani, kun Niilihän käytetään kokonaan kasteluun ennen mereen saapumistaan, ja mereen johtaa kymmenen metrin levyinen virraton kanava, josta hädin tuskin veneiden välistä mahtuu soutamalla.

Tämä oli käännekohta. Aina tauolla, töiden lomassakin, kuuntelimme hurjia juttuja uskomatta pätkääkään. Myöntelimme vaan: Ai jaa, kuis sit? Tosielämässä tämä puuseppä oli päässyt pankissa työskentelevän tyttöystävänsä siivellä seisomaan Helsingin satamassa kelluvan Whitbread-kilpailun purjeveneen kannelle. (Näytettiin kuvia.) Tämä juttu kasvoi kelpo mittaan. Jo tuona aikana kilpaveneet olivat komposiittihiilikuitua ja mitä lie, mutta meidän puuseppämme oli omin käsin tehnyt puusta tuollaisen jättiveneen Australiassa, kun oli soitettu ja pyydetty. Pari legiä oli purjehtinutkin sen mukana, hurjaa!
Ei varmaan tarvitse muistuttaa, että tavallisen pikkupurjeveneenkin tai soutuveneen tekeminen on taidonnäyte puusepältä, ja jo vettäpitävä ämpärikin kysyy taitoa. Oli siinä naurussa pidättelemistä sitten, kun meidän puuseppämme tekemässä metrin korkuisessa betonimuotissa ei meinannut paksu betonipuurokaan pysyä, raot olivat sellaiset. Whitbread-veneen tekijä....

Hän meni jopa väittelemään kanssani tähtitieteestä, mikä oli virhe, sillä voitin siinä rahakkaan vedon aurinkokuntamme planeettojen radoista.

Myös se on hyvin muistissani, kun hän oli ollut valtavan merentutkimusaluksen kapteenina Etelänapamantereen vaarallisten jäävuorien seassa. Totta hitossa sitten mennään puusepäksi raksalle...
Ja juttuja riitti. Muut raksamiehet jo alkoivat kyllästyä niihin, ja juttelivat keskenään maanantain aamukahvilla: - "Huomenta, mitäs teit viikonloppuna?" -"Olin tossa geofyysikkona ryssien avaruusasemalla, paska reissu mutta tulipahan sekin nähtyä." Valepukki ei ymmärtänyt mitä tässä vihjailtiin, niin irti hän oli todellisuudesta.

Kerran näin antikvariaatissa virheettömän, kuin uuden kirjan, arvokkaan näköisen klassikon ja sikahalvalla. Nappasin sen mukaan, koskapa puuseppä oli etukäteen mainostanut tulossa olevaa synttäriään, aivan kuin odottaen meiltä lahjoja. Synttäripäivänä puuseppä saikin ruokatunnilla yllätyksen, kun ojensin hänelle lahjapaketin. Muutkin seurasivat ihmeissään, mitä sieltä paljastuisi. Ilahtunut puuseppä hihkaisi: "Voi kun hieno! Paroni Munchausenin ihmeelliset seikkailut! Enpä ole koskaan lukenut, eikös tämä ole joku tunnettu kirja!" Muu porukka melkein putosi tuoleiltaan, ja kaikki nauru meni yleisen syntymäpäiväilon ja onnittelun piikkiin.


Matkinpa aluksi Sandra Marinsia! Fan fiction!  1

Sandralla on tosi huima blogi Cityssä. Minäkin haluaisin kirjoittaa noin.

En kuitenkaan millään pysty täysraittiina kirjoittamaan elämästäni Sandran lailla. Hänellä on glamour-boolimaljakin.

Yhdistänpä oikean elämäni palasen siis siihen fantasiaan, millainen olisin jos olisin mies, joka olisi tyyliltään Sandra Marinsin kaltainen.

-------------------------------------------------------------------------------
Transformation in progress....WHOM!
M.Agrippa muuttui Marcus Marinsiksi joka nyt kertoo elämästään:

Tapasin hiljan kaverini, Kansainvälisen Seikkailijan joka suhaa suihkarilla suurkaupunkien välillä samalla rutiinilla kuin minä Itäkeskuksen metrolla. Tavatessamme tämä "Grandi, Jarmo Grandi" osti juuri Stockmannilta sarjan jotain superkalliita "riidellin viinilaseja".
Hän kertoi miten lasi on tärkeä, ja miten huolellinen dekantointi eli ilmastus ennen nauttimista voi parantaa viinin aistinvaraista luokitusta selvästi.

Täytyypä minunkin sitten muuttaa tapojani. Yleensä kun pääsen Alkon ovista ulos paperipussiin käärityn Sorbuksen tai Vineton kanssa, lyön heti pullonkaulan poikki ensimmäiseen liikennemerkkiin ja hulautan sisällön lärviin. Pitäisi kai hillitä itseään ja jotenkin ilmastaa eli huljutella sitä rikottua pulloa ensin. Luokitus paranisi. Ihmiset kyllä ehtisivät tuijotella kauemmin kuin nykyään. Mutta sietää minun nyt se hinta maksaa eurooppalaistumisestani. Emmehän ole barbaareja.

Katsoin kirjaston netistä mitä ne "riidellin lasit" oikein ovat.

"Georg Riedel on kymmenennen polven kristallintekijä, joka on vakuuttanut viinimaailman siitä, että eri viinit tarvitsevat omanlaisensa lasin. Riedelin filosofiana on muotoilla lasit korostamaan rypäleiden parhaita ominaisuuksia, ne edustavat lasin ja viinin täydellistä harmoniaa. Lasi ei ole vain lasi, se on nautinnon instrumentti. Tasapaino, keveys ja hienostuneisuus ovat Riedelin tunnusmerkkejä. Nykyään viiniasiantuntijat pitävät viinilasin merkitystä viinin nauttimisessa jopa yhtä tärkeänä kuin viinin tarjoilulämpötilaa."

Jaaha. Tuli tuosta mieleen että eihän se viini tosiaankaan ole niin kiva juoda ulkona talvipakkasella, minunkaan mielestäni. Kesähelteellä parempaa.
Luin lisää Riedelin netistä. Siellä oli:

"Hyvä viinilasi palvelee viinin makua ja tuoksua.
Millainen on hyvä viinilasi:
- kirkas, hiomaton ja koristeeton, jolloin viinin väri ja sen virheettömyys näkyvät parhaiten
- sisäänpäin kääntyvä "tulppaanimalli", josta tuoksut eivät katoa taivaan tuuliin
- isokokoinen, niin että viiniä voi pyöritellä tuoksujen herättämiseksi ja kallistella väriä tarkasteltaessa
- ohut, jolloin viiniin saa paremman tuntuman
- Lyijykristallia, jonka huokoiseen pintaan viini tarttuu irrottaen näin enemmän aromeja.

Riedelin lasien perusfilosofia kiteytyy maistamisen fysiologiaan ja ensivaikutelman merkitykseen. Lasin kuvun ja reunan muoto, sekä reunan pyöristys ja kaltevuus määräävät miten viini osuu kieleen. Onko siemaisu leveä vai kapea? Mihin kohtaan kieltä viini osuu ensimmäisenä? Kaikki nämä seikat vaikuttavat viinin makuun. Kielen neljä makualuetta ovat makeus, hapokkuus, suolaisuus ja karvaus. Makeuden aistimme kielen kärjessä, hapokkuuden edessä sivuilla, suolaisuuden takana sivuilla ja karvauden takana kielen kannassa. Siis jos hapokas viini ohjataan suhteellisen kapeasuisesta viinilasista kielen keskelle, voimistuu viinin tuntemuksessa hedelmäisyyden ja täyteläisyyden vaikutelma, koska viinin ensikosketus välttää kielen sivun hapokkaat alueet. Viinin ollessa jo valmiiksi makea, on lasin suuaukko leveä, jolloin viini ohjautuu suun sivuille ja takaosiin korostaen hapokkuutta. Näin makeus ei peitä muita makuja alleen ja viini maistuu tasapainoiselta ja harmoniselta. Riedel-lasi on siis eräänlainen taajuuskorjain, jolla viinin eri ominaisuuksia säädellään samaan tapaan kuin musiikin kuuntelussa esim. diskanttia ja bassoa. Eri rypäleiden tyypilliset ominaisuudet tulevat esiin kielen tietyillä makualueilla, siksi lasit muotoillaan säätämään rypäleiden ominaisuuksia - niin hyviä kuin huonojakin."

Tuli mieleen että olen varmaan tähän asti tehnyt jotain väärin. "Perusfilosofiaa" pitänee korjata.

Tähän asti käyttämäni "nautinnon instrumentti" on 20 vuotta vanha Osuuspankin logolla koristettu haaalistunut beige muovimuki. Ei kai se sittenkään ole paras lasi kotiviinilleni.
Muki ei tosiaan anna tuntumaa viiniin, eikä viinin väristä saa selvää, kun ei enää oikein mukinkaan. (Vaaditulla tavalla huokoinen se on takuulla, koska on sekä pinttynyt että naarmuinen.)
Maistamisen fysiologiaa pitänee parantaa hylkäämällä tuo luottomuki. Mutta sellaista muotoa en kaipaa, jota "voi pyöritellä tuoksujen herättämiseksi". Tuoksut ovat viinissäni jo hereillä, jopa vihaisina.

Teen nimittäin 2 kertaa viikossa Kontio -kotiviiniä. Oikein brändituote. Käytännön huippuunsa hioma laitteisto on vessassa ammeen takana. Siellä on pari varusmiesaikaisia 48 numeron Kontio -kumisaappaitani. Laitan aina sunnuntaisin Pirkka-appelsiinimehua (tai mitä sattuu olemaan) ja palan hiivaa ja pari työmiehen kourallista sokeria yhteen saappaaseen käymään, kun ensin olen tyhjentänyt edellisen satsin siitä em. muovimukilla suuhuni. Toisessa saappaassa on keskiviikkoisin tyhjennettävä ja uudestaan täytettävä satsi käymässä. Resepti on niin tehokas, että saapas kuohuu melkein yli jo puolessa vuorokaudessa, ja loppuaika menee siinä kun viini ikääntyy ja kypsyy ja bouguet kehittyy huippuunsa... siis siihen pisteeseen että haju ei ole pistävä ja kärpäset uskaltavat jo tulla reunalle ihailemaan harmaanoranssiin vaahtoon kasvavaa homekukkaa.

Mutta nyt tajuan, että tuo muovimuki ei varmaan ohjaa Kontio -kiljua "oikeaan kielen makualueeseen. Mihin kohtaan kieltä viini osuu ensimmäisenä?"
Yleensä olen ollut tyytyväinen jos se osuu kieleen.
Mahdollisimman ohimenevästi.
Jos kerran kielen neljä makualuetta ovat "makeus, hapokkuus, suolaisuus ja karvaus", sanoisin että kiljuni sisältää maksimaalisen määrän noita kaikkia aromitekijöitä, aivan kuin jokaiselle tuttu oksennuksen makukin, jota Kontio -kiljuni läheisesti muistuttaa, myös viskositeetiltaan.
Ehkä Riedel -laseissa olisi sopiva taajuuskorjain minunkin kiljulleni. Lasi, joka ohjaa viinin kokonaan kielen ohi.

Ehkä tuo viinisnobi kaverini Jarmo Grandi osaisi myös kertoa minulle, paranisiko myös - kieltämättä perusteellisesti dekantoitu - viinini yhdellä laatuluokalla, jos vaihtaisin littaan astutut pohjalliset uusiin, vaikka aktiivihiilipohjallisiin.