
Stockmann ilmoitti tänään, että Stockmann Herkun liiketoiminta myydään S-ryhmälle, mikä nostatti paljon tunteita puolesta ja vastaan. Muutoksen vastustajat ajattelevat, että Stockmannin Herkut muuttuvat Alepoiksi, eli niiden tasot laskisivat. Muutamien mielestä ABC Stockmann oli syntynyt.
Monille kuluttajille Herkku on ollut yksi tärkeimmistä syistä käydä tukemassa Stockmannia ja pelkona on se, että tämä tärkeä syy poistuisi. Herkkua pidetään nimittäin monilla paikkakunnilla kaupungin parhaimpana ruokakauppana.
Stockmannin toimitusjohtaja Lauri Veijalainen on vakuuttanut, että Herkku ei katoa brändinä minnekään ja tarkoituksena on parantaa ruokakaupan laatua. Alepan kyltit eivät siis saavu Helsingin Stockmannin kellariin.
Samaan aikaan on myös puhuttu siitä, että Herkun hinnat laskisivat, eli valikoima ja laatu parantuisivat sekä hinnat laskisivat. Ei lainkaan huono yhdistelmä, koska tavaratalon tavoitteena on nostaa ruokakaupan taso kohti Euroopan kärkeä, mikä on kunnianhimoinen tavoite.
Nykymuutoksen puoltajat katsovat uudistusta myönteisesti numeroiden valossa, koska ruokakauppa on tehnyt saatujen nettitietojen mukaan 125 miljoonan euron liikevaihtoa ja 11 miljoona tappiota, eikä suunta ole ollut parempaan päin. Siksi omistajavaihdoksen katsotaan parantavan tilannetta - erityisesti siten, että S-ryhmän tehokkaan logistiikkaketjun kautta voidaan tehdä parempaa tulosta. S-ryhmällä on myös suurempi ostajan valta markkinoilla, eli tätä kautta Herkku voi saada valikoimaan tuotteita entistä paremmin ehdoin.
Stockmannin siirrot ovat sitä pitkäaikaista ja johdonmukaista prosessia, jossa tiettyjen osastojen liiketoiminnat on vuokrattu ulkopuolisille brändeille. Elektroniikka, lelut ja monet muut ovat muiden toimijoiden hoidettavissa. Tässä liiketoimintamallissa ei ole mitään uutta, koska näin on toimittu ulkomailla jo pitkän ajan. On oikeastaan ihme, että Stockmann kykeni välttelemään tämän tilanteen näin kauan. Tämä auttaa samalla siihen, että Stockmann voi keskittää energiansa kosmetiikkaan, muotiin ja kodinhoitotuotteisiin, mikä on erittäin kilpailtu puoli.
Jos haluat tietää enemmän siitä, että miksi Stockmann on ajautunut kyseiseen ahdinkoon, siksi kannattaa lukea Ostovallankumous-teos, jossa on omistettu kokonainen kappale Stockmannille. Siinä kerrotaan Pelastetaan Stockmann -operaation taustat ja syyt. Pelastustalkoot ovat vielä kesken ja Herkun tapaus on yksi osa tätä kokonaisuutta.
Stockmannin pitää kuitenkin kyetä osoittamaan, että asiat parantuvat muutoksen myötä. Uuden omistajan tulee hahmottaa, että minkälaisia perinteiset Herkun asiakkaat ovat ja tyydyttää heidän tarpeitaan entistä paremmin. Stockmann-fanit voivat saada itselleen nimittäin entistä paremman Herkun.