Kirja: Luksus No. 2: Kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi - Jukka Aminoff (Luxury Sales Academy, 2020)
Esikoisteokseni Luksus: Kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi ilmestyi vuonna 2015. Perusteellinen tutkimustyö alkoi vuonna 2014 ja kirjan käsikirjoitus oli valmis kevään 2015 aikana. Teos ilmestyi markkinoille heinäkuussa.
Katsoin aiheelliseksi, että teoksesta on syytä tehdä kokonaan toinen päivitetty laitos, koska maailmanpolitiikassa ja -taloudessa, teknologisessa kehityksessä ja arvokuluttamisessa on tapahtunut merkittäviä muutoksia. Teoksen nimeksi tuli Luksus No. 2: Kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi (Luxury Sales Academy, 2020).
Luksusalalla on tapahtunut mielenkiintoisia siirtymiä. Globalisaation ansiosta nousee koko ajan uusia markkinoita ja ostajia. Neljäs teollinen vallankumous kolkuttelee ovella. Nuoret sukupolvet johtavat markkinoita arvoillaan. Miten nämä tekijät vaikuttavat luksusalaan ja mitä mahdollisuuksia ne tuovat mukanaan?
Miten suomalaiset voivat menestyä kansainvälisen luksusteollisuuden parissa ja miten luodaan nykyaikainen luksusbrändi, joka puhuttelee ostajia? Näihin kysymyksiin annan vastauksia teoksen sallimissa rajoissa. Monet perusperiaatteet ovat pysyneet samoina, mutta johtavat yritykset kiinnittävät huomiota pieniin yksityiskohtiin. Siitä on kyse. Teoksessa on päälle 34 000 sanaa, eli lukijat saavat riittävän määrän luksustietoa.
Se on siinä! Kuudes kirjani Myynti: Rakkaudesta antamiseen - Jukka Aminoff (Luxury Sales Academy, 2020) -myyntikirja on täällä! Myynti koskettaa kaikkia. Aina diktaattoreista puhelinmyyjiin. Miten nuo kaksi titteliä mahtuivat samaan lauseeseen?
Kyseessä on kaikkien aikojen rakastettavin myyntikirja, joka puhuttelee kaikkien alojen myyntirakastajia. Työskentelee sitä alalla kuin alla. Myötätuntoinen, rakkaudellinen, myönteinen, rakentava ja intohimoinen ote vie eteenpäin. Unohtamatta suurta iloa ja vapautta.
Myyntikirja on tehty selkeällä kansankielellä ja pilke silmäkulmassa. Teos puhuttelee saaristolaista kalastajaa yhtä paljon urbaanin kulmahuoneen pamppua. Teoksessa käsitellään myynnin historiaa ja filosofiaa monipuolisella otteella sekä teoksen lopussa päädytään keinoälyyn asti. Eli vakavaa ja painavaa asiaa, mutta sopivan kevyellä ja viihdyttävällä otteella. Teoksessa ei kuitenkaan olla sokeita ja uskota johonkin oikeaoppisuuteen, vaan myönnetään, että kaikissa asioissa on puutteita.
Jukka Aminoffin Myynti - Rakkaudesta antamiseen on vuoden rakastettavin myyntikirja.
Myynti: Rakkaudesta antamiseen -kirjassa käydään ensimmäiseksi läpi sitä, että mitä myynti on ja mitä se ei ole. Minkälaisia myyjiä on markkinoilla aina diktaattoreista puhelinmyyjiin. Tämän jälkeen hyppäämme brändäämisen, markkinoinnin, tarinankerronnan, sosiaalisen myynnin, henkilöbrändäämisen, nykyaikaisten teknologioiden ja identiteettiostamisen maailmaan.
Puhuttelevalla brändillä, mielenkiintoa herättävällä markkinoinnilla, luottamusta lisäävällä sosiaalisella myynnillä, kiehtovalla tarinankerronnalla, digitaalisella verkostoitumisella, uusien teknologioiden hyöndyntämisellä ja ostajien arvoja ymmärtävällä otteella on mahdollisuus erottautua markkinoilla. Siksi olemme siirtynyt humanismimyynnin ja identiteettiostamisen aikakauteen.
Alustatalouden aikana voit luoda itsellesi digitaalisen rakkauden digipolun, jota pitkin voit loistaa vapaana ja iloisena! Portinvartijoiden aika on lopullisesti ohi. Anna tähtesi loistaa!
Kirja: Modern Luxury: How to navigate in the new world of luxury - Jukka Aminoff (Luxury Sales Academy, 2020)
Tänään juhlistan jo viidennen kirjani julkaisua. Nyt on kyseessä teos Modern Luxury: How to navigate in the new world of luxury (Luxury Sales Academy, 2020), joka kertoo kokonaiskuvan siitä, että minkälaisessa murrosvaiheessa kansainvälinen luksusteollisuus on. Paljon on tapahtunut sitten 1990-luvun jolloin Länsi-Eurooppa ja Yhdysvallat olivat luksusalan päämarkkinat.
Kommunismin tilalle tuli kapitalismi. Monet sosialistiset valtiot ovat avanneet markkinoitaan. Tämä on luonut tilaa luksusteollisuuden kukoistukselle. Venäjä, Kiina, Intia, Pakistan ja Vietnam ovat hyviä esimerkkivaltioista joissa on kasvavat luksusmarkkinat. Näissä maissa on runsaasti uusia superrikkaita ja vahvistuneet keskiluokat ovat rynnänneet luksusbrändien syliin. Australia on aina ollut avoin markkinatalous, mutta vasta viimeisten vuosien aikana on ollut nähtävissä todellinen läpimurto luksuksen keskuudessa.
Eurooppa ja Pohjois-Amerikka ovat luksusmarkkinoiden kantavia ja suurimpia voimia, mutta niidenkin tulee jatkuvasti uudistua, jotta ne voivat taistella Aasian lumoa vastaan.
Teknologinen kehitys on ollut huimaa 1990-luvulta lähtien. Ostajat ovat nykyään globaaleja, jos vain sattuu olemaan nettiyhteyden päässä. Sosiaalinen media, keinoäly, koneoppiminen, robotisaatio, automaatio ja monet muut teknologiset ilmiöt puhuttelevat luksusalaa. Monet brändit ovat onnistuneet digitaalisissa muutoksissa, mutta digitaaliset muutokset eivät ole koskaan lopullisia, koska uusia teknologioita ilmenee markkinoille koko ajan.
Luksusmarkkinat ovat säilyneet suhteellisen hyvässä suojassa nettivallankumouksen aikana, koska vain kymmenen prosenttia luksusostoksista tehdään netissä ja 90 prosenttia tehdään kivijaloissa. Tämä johtuu siitä, että ostajat haluavat saada kokonaisvaltaisia asiakaskokemuksia.
Yksikään teos ei voi antaa lopullisia vastauksia lukijoiden tarpeisiin, koska kaikki tarpeet ovat aina yksilöllisiä. Tämä teos antaa kuitenkin kokonaisvaltaisen kuvan siihen, että mitkä ovat nykyhetken ja tulevaisuuden trendejä. Muutokset ovat nopeita ja hitaita, riippuen aina siitä, että mitä asioita tarkastellaan.
Käyn teoksessa läpi uusien markkinoiden, teknologioiden ja arvojen vaikutuksia kansainvälisen luksusmarkkinan toimintalogiikkaan. Lukija voi poimia itselleen parhaimmat palat.
Teos sopii opiskelijoille, yrittäjille, työntekijöille, yritysjohtajille ja hallituksien jäsenille.
Teos on englannin kielinen, koska opin ensimmäisen luksuskirjani suhteen sen, että monet englannin kieliset tuttavani halusivat teoksen myös. Suomalaisethan osaavat englannin kieltä myös.
Sofia Tapanisen tanssiesitys hurmasi. Valokuva Henrik Schütt.
Gypsy Runway -mustalaismuotinäytöksessä ei ollut pelkästään kyse muodista, vaan muotinäytös vei katsojan mustalaiskulttuurin sisälle, joka yllätti monen katsojan. Gypsy Runway on Desiree Baltzarin luoma muotinäytös, joka näyttää olevan saatavilla olevien tietojen perusteella maailmanhistorian ensimmäinen mustalaismuotinäytös, joka on mustalaisen ideoima ja tuottama.
Mustalaiskulttuuri on suuressa suosiossa erityisesti hippien keskuudessa. Mustalaisuus on salaperäinen kulttuuri, joka herättää samaan aikaan suurta mielenkiintoa. Tätä salaperäisyyden verhoa avattiin mustalaismuotinäytöksen voimin viime torstaina.
Tämä maailmanluokan muotinäytös järjestettiin Kulttuurikeskus Caisan moderneissa tiloissa Helsingissä, joka oli puettu täysin mustaan, joka nostatti taianomaista ja mystistä tunnelmaa. Catwalkin päätyä koristi suuri Gypsy Runway -logo.
Gypsy Runwayn lavalla nähtiin leikittelyä ja yllätyksiä. Valokuva Henrik Schütt.
Viulisti Artemi Gvazava aloitti muotinäytöksen soittamalla upean sävellyksen, mutta heti musiikkikappaleen jälkeen nähtiin yllätys, kun ratsastaja Marko Björs ja Christal Baltzar taluttivat hevosen suoraan suureen saliin ja lähelle juhlayleisöä.
Tapahtuman juontajana toimi media-alan moniosaaja Jaakko Tapaninen. Lavalla esiintyivät ja lauloivat oopperalaulaja Tiia Maria Saari ja laulaja Hanna Marsh. Kitaristi Heikki Kylkisalo, rumpali Bali Ermutlu, kitaristi Anttoni Särkkä soittivat Sofia Tapanisen tanssiesityksen aikana.
Ratsastaja Marko Björsin ja laulaja Hanna Marshin unelmien mustalaishäitä juhlistettiin catwalkilla. Valokuva Veli Matinmikko.
Muotinäytös vei katsojan pitkälle aikamatkalle, joka ulottui 1800-luvulta aina nykyaikaan asti. Mustalaismuoti on kehittynyt valtakulttuurin mukana, jossa on nähtävissä se, että arvostetaan perinteitä ja luomuksia on leikattu ajan henkeen sopiviksi. Pelkistäen ja mukautuen nykymuotiin, mutta mustalaismuotiin kuuluu leikkisyys ja rikkaus, eli vaatteissa on aina hieman särmää.
Kuvataiteilija Manuela Bosco teki ruusuasennon muotilavan keskelle.
Muotimalleina nähtiin kuvataiteilija Noora Geagea, kuvataiteilija Manuela Bosco, muotimalli Juri Silvennoinen, ratsastaja Marko Björs, laulaja Larissa Saari, kirjailija Jukka Aminoff, malli Ariel Roos, näyttelijä Sofia Tapaninen, laulaja Hanna Marsh ja näyttelijä Julia Silverio. Lavalla nähtiin runsaasti leikittelyä. Björs ja Marsh hurmaavana hääparina. Bosco heittäytyi mekon kanssa ruusuasentoon keskelle lavaa. Silvennoinen taas istahti catwalkin päätyyn ja poseerasi maskuliinisesti.
Muotimalli Juri Silvennoinen räväytti. Valokuva Henrik Schütt.
Silvennoinen ja Aminoff esittelivät 2020-luvun bisnesmuotia mustalaishengessä. Aminoffin lavakävelyn keskeytti Silvennoisen tulo lavalle, he jäivät lavan keskelle rupattelemaan ja päättivät kävellä kaksikkona lavan päätyyn, joka aiheutti ulvomista yleisön keskuudessa.
Kirjailija Jukka Aminoff tuimana lavalla. Valokuva Henrik Schütt.
Illan päätti oopperalaulaja Saaren upea lauluesitys. Muotimallit hyppäsivät lavalle tanssimaan kesken Saaren lauluesityksen, joka huipensi illan hienon valoshown säestämänä. Yleisön suuret suosionosoitukset täydensivät tietysti koko illan.
Gypsy Runwayn luoja ja ohjaaja Desiree Baltzar keräsi yleisöltä huikeat suosionosoitukset. Valokuva Henrik Schütt.
Tässä artikkelissa käytetään sanaa mustalainen, koska Gypsy Runway -muotinäytöksen luoja Desiree Baltzar käyttää sanaa mustalainen eikä romani. Gypsy-sana on virallinen termi joksi kutsutaan mustalaisia Isossa-Britanniassa.
Helsingin Kampissa sijaitseva Taru Stenbergin TS-Salonki vastasi upeista kampauksista. Jenni Rokkilan Pursimiehenkadun salonki vastasi meikkauksesta.