Kirja-arvostelussa Vihaan myyntiä!

[IMG 1482308] Kolme myynnin muskettisoturia [b]Tero Ojanperä[/b], [b]Tomi Pyyhtiä[/b] ja [b]Alf Rehn[/b] ovat kirjoittaneet uutuuskirjan nimeltä [i]Vihaan myyntiä! – Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet[/i] (Alma Talent, 2023). Kyseessä on kokonaisvaltainen…

[IMG 1482308]

Kolme myynnin muskettisoturia [b]Tero Ojanperä[/b], [b]Tomi Pyyhtiä[/b] ja [b]Alf Rehn[/b] ovat kirjoittaneet uutuuskirjan nimeltä [i]Vihaan myyntiä! – Myynnin myytit ja modernit mahdollisuudet[/i] (Alma Talent, 2023).

Kyseessä on kokonaisvaltainen teos aina myynnin syvimmästä olemuksesta ja myyntiteknologian uusimmista mahdollisuuksista.

Kyseessä on yksi parhaimmista suomalaisten kirjoittamista myyntikirjoista. Jokaisen myynnistä haaveilevan pitäisi aloittaa lukemalla tämä teos.

Teoksen alkuvaiheessa kirjoittajat toimivat myytinmurtajina tai myynninmurtajina. Kappaleissa on filosofista pohdintaa siitä, mitä myynti on ja mitä se ei ole. Syvällisten asioiden pohdinnassa paistaa ironiaa ja sarkasmia.

Myyjän ei tarvitse olla kuumaverinen helppoheikki tai kylmäverinen psykopaatti pärjätäkseen alalla. Myyjällä tulee olla inhimillinen ote. Tästä syystä myyntityössä ei ole mitään jännitettävää. Eikä myynti ole jännittävää, vaan enemminkin tasapaksua puurtamista. Totta jokainen sana.

Miten myyjän ammattia voi suositella muille? Siinä onkin pohdittavaa. “Täällä ei ole mitään jännitettävää eikä jännittävää – ainoastaan vaikeasti tavoiteltavissa olevia ostajia.”

Vanhojen kaupparatsujen aika on kuitenkin ohi. Heille riitti ripaus rommia ja romantiikkaa. Tai ainakin lupaus romantiikasta, mutta rommia sai takuuvarmasti. Romantiikkaakin sai, jos tiesi oikean korttelinkulman tai matkusti Suomen rajan taakse. Nämäkin asiat voi toteuttaa nykyään, koska toiveisiin riittää kulmahuoneen pampun arvolupaus – juodaan ja nautitaan vastuullisesti. “Aamulla sitten ollaan online-tilassa.”

Kirjoittajat korostavat myynnin inhimillistä tekijää, joka perustuu arvoihin ja etiikkaan. Myyjän ei tarvitse olla supersankari tai raivo härkä. Humanisti on paras myyjä.

Kirjan lopussa on sitten myyntimaailman scifi-osuus. "Boldly go where no man has gone before.”

On internettiä, älypuhelimia, sähköposteja, verkkokauppaa, hakukoneita, sosiaalista mediaa, videokokouksia, big dataa, kone-oppimista, lisättyä todellisuutta, virtuaalimaailmaa, keinoälyä ja metaverseä. Sitten on erilaisia tapoja ja muotoja toteuttaa digitaalisia liiketoimintamalleja.

Piirimyyjän päälle sovitellaan virtuaalista avatar-hahmoa. Kasvofiltteri poistaa ylimääräisen kasvoturvotuksen. Digitaaliset vaatteetkin saattavat kerrankin istua. Fyysinen olemus saattaa parantua, mutta mauttomat tarinat ja vitsit jäävät. Ehkä nekin korvataan jollain keinoälyllä, mutta piirimyyjä voi saada keinoälyn algoritmin sekaisin.

Kirjan lopussa kirjoittajat pohtivat myyjien tulevaisuutta. Syövätkö digitaaliset dinosaurukset analogisen ajan piirimyyjät sukupuuttoon? Kaikki on mahdollista.

Arvostelun lopuksi voidaan kuitenkin kysyä. Ajatellaan tilanne, että myyjät ovat kadonneet maapallon päältä.

Mitä tapahtuu sitten, kun sähkömagneettinen pulssi on pyyhältänyt maailman ympäri ja tuhonnut kaiken digitaalisuuden? Palaako humanistimyyjä lopulta maailmanmarkkinoiden ylivertaiseksi myyntivaltiaaksi ja kassakoneen takojaksi?