Jääkaappisi ja miljoona muuta nettilaitetta kuuntelee Lady Gagaa ja ruuhkaa on niin paljon, ettet pääse edes Spotifyyn kuuntelemaan Lady Gagaa.
Nettiin kytkettyjen laitteiden 21.10.2016 tekemä hyökkäys herättää kysymyksen: Miten älyjääkaappi tai riistakamera voi hyökätä Spotifyä vastaan?
Tekniikka on yksinkertainen. Hakkeri etsii ip-osoiteita, joissa on älylaitteita. Kun hakkeri löytää riistakameran tai älyjääkaapin netistä, se kokeilee voisiko sen salasana olla vakiosalasana. Vakiosalasanoja näissä laitteissa on esimerkiksi admin ja 1234.
Harva riistakameran omistaja on tajunnut vaihtaa salasanaa. Harva älyjääkaapin omistaja on tajunnut vaihtaa salasanaa. Harva on edes vaihtanut langattoman wifi tukiasemansa salasanaa.
Muistitko vaihtaa salasanan reitittimeesi vai onko vaarana, että sinunkin nettilaitteesi kuuntelevat Lady Gagaa salaa?
Oletussanasanoilla sisään ja haittaohjelma sinne. Sitten vain käsketään kaikkia miljoonia kaapattuja kuuntelemaan Lady Gagaa Spotifystä kilpaa ja näin kukaan oikea ihminen ei pääse kuuntelemaan Lady Gagaa.
Hyökkääjät eivät onneksi pysty hyökkäämään joka suuntaan samaan aikaan. Sitä kuvastaa eilisen paras kommentti: "Onneksi P*rnhub toimii sentään.". Valitettavasti kommentoijalle tiedoksi, että on vain ajan kysymys, milloin älyjääkaappisi tai riistakamerasi ryhtyy katsomaan aikuisviihdettä.
Menestystä niihin salasanojen vaihtoon ja muutenkin elämään!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, joka teki vielä 10 vuotta sitten päätyönään IT-konsultointia ja tietoturva-neuvontaa omistamassaan W3 Group Finland Oy:ssä.
21.10.2016 Verkkohyökkäysten sarja on jatkunut jo pitkin päivää. Hyökkäyksiä oli ensin aamulla, uudestaan iltapäivällä ja illalla jälleen. Hyökkäysten alkuperäksi on saatu selvitettyä robottiarmeija, johon on liittynyt mitä eriskummallisempia internetiin kytkettyjä laitteita.
Ruotsin valtion tietoturvasivusto alhaalla, Twitter kaatunut, Reddit, Spotify ja jopa Google Maps on alhaalla. Robottiarmeija estää, etteivät ihmiset pääse edes pankkiin.
Hyökkäyksessä estettyjä verkkosivustoja on ympäri maailmaa.
The New York Times, Shopify, SoundCloud, Github, Airbnb, Reddit, Freshbooks ja Heroku ilmoittavat myös hyökkäyksistä. Robottien armeija jatkaa palvelunestohyökkäyksiään.
Hyökkäyksissä hyödynnettiin tällä kertaa IOT-laitteita. IOT-laitteita on mm. wifi-lamput, wifi-radiot, wifi-valvontakamerat, riistakamerat ja älyjääkaapit
Miten robotit tekivät hyökkäykset?
Palvelunestohyökkäys tarkoittaa sitä, että sun jääkaappi ja sen kaverirobotti wifi-valvontakamera ovat pahan vallassa ja ne yhdessä satojen tuhansien muiden riivattujen nettilaitteiden kanssa avaavat Spotifyn niin monta kertaa, että sä et pääse sinne ollenkaan kun Spotifyssä on ruuhkaa. Palvelunestohyökkäys on vähän niinkuin käsittämättömän pitkä ruuhka sillä ainoalla kassajonolla, josta saa tupakkaa ja sinä olet jonon viimeisenä ja ainoana haluamassa tupakkaa.
Onneksi tällä kertaa tiedossa ei ole, että älyjääkaapit olisivat yrittäneet varastaa mitään. Palvelunestohyökkäys häiritsee, muttei aiheuta kuin katkoksia. Mutta tapahtuiko samaan aikaan jossain harhautuksen avulla muita rikoksia? Sitä tarina ei kerro.
Hyökkäys paljastaa kuinka tärkeä osa elämäämme netti on
Netti on yhä tärkeämpi osa elämäämme. Olemme natiiveja netin käyttäjiä. Käytämme nettiä emmekä edes huomaa käyttävämme sitä kunnes yhtäkkiä se onkin poikki. Netistä on tullut meille arkinen työkalu kuin sähkö ja vesi. Laitamme valot päälle sen kummemmin ajattelematta. Emme ajattele, että kytkempäs tästä katkaisijasta nyt sähköä tuohon lamppuun. Vastaavasti nettiä käytämme niin, ettemme edes muista niitä aikoja, jolloin nettiin piti erikseen avata yhteys.
Menestystä elämääsi ja muista päivittää älyjääkaappisi tietoturvapäivitykset säännöllisesti.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, jota harmittaa, että hyökkäys jumitti myös city.fi:n käyttöä enkä päässyt lukemaan Financial Timesia
ps. pahinta tässä oli kuulemma, että Spotifystä ei voinut kuunnella Lady Gagaa
Korporaatiostartup on vuoden uudissana. Moni toimiala on murroksessa ja ketteryyttä haetaan Lean Startup kokeilukulttuurista, startuppien ketteryydestä ja innovaatioista.
Startupin ja korporaation suurin ero on vakiintuneissa toimintamalleissa. Startupilla ei ole usein mitään rajoitteita liiketoiminnalleen. Korporaatiolla on paljonkin rajoitteita. Korporaatioiden isoin rajoite on organisaatio, joka on usein viritetty toimimaan siten, että vanha bisnes rokkaa.
Korporaatiolla on resursseja ja startupilla ketteryyttä. Kun nämä saadaan yhdistettyä, voidaan saada aikaan seuraava Über tai Supercell. Korporaatiostarup on kehikko, jolla iso yritys voi innovoida ja synnyttää oman toimialan disruptoivia bisneksiä siten, että omistaa itse seuraavan sukupolven menestysbisneksen.
Tässä 3 ydinasiaa, miten mitä korporaation startupin tekemisessä kannattaa huomioida.
Lean Startup kokeilukulttuurin toimintamalli nojautuu jatkuvaan oppimiseen ja inkrementaaliseen kehitykseen
1. Startupilla pitää olla huipputiimi
Jokainen menestyvä bisnes tarvitsee omistajan.
2. Startupilla pitää olla autonomia
Startupin voima on ketteryydessä, siinä ettei siellä ole vanhoja rasitteita. Useimmat korporaatiostartupit kaatuvat siihen, että niitä yritetään vahtia perinteisin sisäisen raportoinnin menetelmin. Startupeilla pitää olla erillinen innovaatioiden seuranta ja pre-revenue kirjanpitojärjestelmä, joka mittaa kehittymistä ennen kuin toiminnasta tulee mitään liikevaihtoa. Korporaatiostartupin kannattaa kehittää toimintaansa nopeasti ja jatkuvasti oppien.
3. Korporaation startupilla pitää olla exit plan
Paras voima startupille tulee sisäisestä intohimosta ja intohimon onnistuessa exit tarkoittaa myös rikastumista. Korporaatiostartupin exit voi olla exit siten, että rahoittava emo ostaa sen ennalta määrätyllä valuaatiolaskelmalla tietyn ajan päästä ja startupin kehittymisen nopeudesta riippuu miten isoksi valuaatio kasvaa.
Startupissa raha tulee useimmiten exitin yhteydessä, koska useimmiten toiminta itse on kehitysinvestoinneista johtuen tappiollista ja takaisinmaksu tulee vasta tulevaisuudessa.
Bonus: 99/100 korporaatiostartuppia pitää epäonnistua
Kun haetaan riskipitoista menestystä, pitää tehdä useita kokeiluja. Usein korporaatioissa kokeillaan 1 startup ja kun se menee munilleen, todetaan, että ei toiminut ei jatketa. Korporaatioissa on pinttyneitä ajatuksia, että "tätä kokeiltiin 20 vuotta sitten eikä toiminut silloinkaan, ei kokeilla nytkään". Korporaatioiden pitää kokeilla jatkuvasti uusia juttuja. Kokeilujen jatkuva tekeminen aiheuttaa aina oppimista organisaatiossa. Startup sijoittajilla on usein ajatuksena, että kun teet 100 sijoitusta, näistä 90 menee munilleen, 4 jää sinnittelemään, 5 on semihyviä muttei vielä aiheuta mitään isoa värinää ja 1 on se seuraava Supercell.
Lentokentän loungessa istuu pariskunta. Mies ei tiedä minne he ovat menossa. Nainen on järjestänyt heille yllätysreissun.
Viereen tupsahtaa porukka miehiä. Heillä on menossa sokkomatka, jossa vain matkanjärjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Loungen juomatarjoilulla on kolmas porukka, työporukka, heillä on menossa tapaus tuntematon ja vain järjestäjä tietää minne he ovat menossa.
Kaikkien kohde on tuntematon. Mitä tuntemattomassa kohteessa kannattaa tehdä? Miten tilanteesta saa kaiken irti?
Joka kaupungista löytyy kiinnostavaa historiaa. Kuvassa maalauksia ja kirjasto 1720 -luvulta Prahassa. Kuva CC Jorge Royan
TOP 5 asiaa, mitä tuntemattomassa matkakohteessa kannattaa tehdä
1. Käykää terasseilla, tutustukaa toisiinne paremmin, pitäkää hauskaa yhdessä
2. Menkää syömään hyvin, syökää pitkästi, kokeilkaa uusia ruokia ja paikallisia erikoisuuksia
3. Viettäkää aikaa kaupungilla käveleskellen, eksyen, nauttikaa hetkestä, nauttikaa siitä mitä järjestäjä on teille keksinyt tai jos ei ole keksinyt mitään, nauttikaa siitäkin. Nauti ajattomuudesta.
4. Puistopiknik/rantapiknik toimii aina kun sää on aurinkoinen.
5. Tutustukaa paikalliseen historiaan
Mikä on paras matkakohde porukalle?
Tuntematon kohde voi olla lähellä tai kaukana. Tässä tyypillisimpiä:
1. Nainen varaa miehelle yllätysreissun. Kohde ei ole yllätys, se on Pariisi.
2. Miesporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Amsterdam tai Praha
3. Firmaporukka menee yllätysreissulle. Kohde ei ole yllätys, se on Tallinna, Tukholma tai Berliini.
Yllätyskohteessa oleellista ei ole kohde vaan se, että tehdään yhdessä, ollaan yhdessä ja nautitaan hetkestä. Nautitaan siitä mitä eteen tulee ilman ennakko-odotuksia.
Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, sokkomatkalla
Prahassa astronomisen kellon luona sokkomatkalla
Prahassa kävimme 1200-luvulta olevan kirkon katakombeissa, tutustuimme historiaan ja kävimme terasseilla sekä jokiristeilyllä
Praha oli joskus Rooman hallinnon pääkaupunki. Kuvassa Rooman hallinnon aikaisen rakennuksen huoneita 1200-luvulta
Reidar Wasenius saapuu huoneeseen. Hänet esitellään Personal Brainerina ja Aivobic -ohjaajana sekä tunnettuna VR-junien äänenä.
Personal Brainer Reidar Wasenius räväyttää aluksi, että höpötys siitä, että käyttäisimme vain 10% aivokapasiteetista on bullshittiä. Koko aivokapasiteetti määritelmä on absurdi eikä sellaista kukaan ole voinut määritellä. Älykkyysosamääräkin on teennäinen numero, joka ei kerro mitään tunneälystä tai aivojen hyötykäytön osaamisesta. Reidar vakuuttaa meille, että aivoja voimme treenata vastaavasti kuin lihaksiakin. Aivojensa kehittämisestä kiinnostunut voi jopa osallistua kansainvälisten aivoviikkojen, Brain Awareness Weekin kilpailuihin.
Sanoillasi muokkaat toisia ihmisolentoja
Reidar Wasenius kertoi, että jokaisen esiintyjän tehtävä on muuttaa ihmisolentoja. Vaikutamme puheillamme toisten ajatteluun ja kaikella tekemisillämme pyrimme vaikuttamaan toisten ajatteluun. Haluamme vaikuttaa toisiin esimerkiksi pukeutumisella, meikkaamisella, käyttäytymisellä ja sanavalinnoilla. Meillä on valtaa. Reidar kertoo, että vaikuttamisen taito liittyy vallan käytön kykyyn ja tämä on sellainen taito jota jokainen voi treenata.
Reidarin parhaat aivovinkit
Reidar käytti hyviä esimerkkejä siitä, miten käsittelemme kaikkea havaitsemaamme ja aivojen kannalta pyrimme löytämään niille merkityksiä. Merkitykset ovat sanoja jotka käsitämme usein samoin kuin muut.
Reidar Wasenius käy aivojemme rakenteita, malleja, patterneja ja muistisääntöjä läpi.
Aivojen tutut kaavat
Meillä on vanhoja tuttuja opittuja asioita, jotka ovat tuttuja ja luotettuja. Reidar teetti meillä testin: laita kädet ristiin ja katso kumpi peukalo on päällä. Tuntuu tutulta. Laitamme kädet ristiin aina samalla tutulla tavalla ja jo 20 vuotiailla on totuttuja juurtuneita tapoja. Kokeile laittaa toisin päin ristiin. Toinen peukalo päälle. Tuntuuko oudolta? Voit ihan yhtä hyvin opetella laittamaan näin päin kädet ja riittävän toistomäärän jälkeen siitä tulee tuttua.
Mielessämme on myös muistisääntöjä, jotka helpottavat asioiden tunnistamista, esimerkiksi 3,1415926536 numerosarjan moni tunnistaa jos on opetellut piin likiarvon. Numerosarja 13243546 on helppo toistaa jos huomaa kaavan. Aivoihimme tallentuu sääntöjä.
Tottumuksista kertoo myös esimerkiksi neukkarissa tutut paikat ja tutut asennot. Istut usein samalla tavalla. Omalla kentällä, omassa tutussa turvallisessa paikassa.
Tässä ei ole mitään väärää vaan päinvastoin hyvää. Me ihmiset muodostumme tavoista ja tottumuksista. Meidän kulttuuri määrittää meitä. Yhteinen kieli linkittää meidät muihin lähellä oleviin. Geenit luovat meitä jatkuvasti ja pitävät huolta geenien elämän jatkuvuudesta.
Luovuus syntyy virikkeistä ja tilasta ajatella
Jos haluat elämääsi luovuutta, riko kuvio: tutut asiat eivät luo uusia liikkeitä ja signaaleja aivoihimme mutta kun rikot tottumuksen ja teet uusia juttuja, niin uudet signaalit virtaavat aivoissa.
Virikkeet ovat hyväksi, mutta vastaavasti luovuutta ja ideoita voi tulla myös turvallisessa rauhallisessa tilassa, jolloin aivot työskentelevät rauhassa.
Reidarin sanontoja aivoista
"Taidon korkein muoto on tapa"
"Hajamielisyys on HAJA –mielisyyttä."
"Menestykseemme vaikuttaa se, hallitsenko omaa aikaani, osaanko valita mitä teen."
"Motivointitaito on opittavista. On itsestä kiinni, osaanko motivoida itseäni"
"Korvien välistä on kiinni, mitä valintoja teemme elämässä. Sillä ei ole mitään tekemistä älykkyysosamäärän kanssa."
"Luot oman elämäsi omilla päivittäisillä valinnoillasi."
"Toistamme asioita, koska se on tuttua ja turvallista.
Kun stressaantumme, niin yhtäkkiä meidän työpöytä onkin siisti.
Lapsia hyssytetään koska se on tuttua ja turvallista."
"Vahvin halu on olla täällä. Valitset sen, missä olet ja vaikka haluaisit olla jossain aurinkorannalla, niin silti olet jostain syystä valinnut nyt olla tässä missä olet."
"Valitsemme itse mitä teemme. Valitsemme itse menemmekö töihin. Valitsemme itse tottelemmeko poliisia. Monella asialla on seurauksensa. Elämässä on hyvin vähän pakkoja. Meidän on pakko elää omien valintojen kanssa."
"“pakko saada uudet kengät” on keksitty tarve. “This must be done → if / in order to…”
Pitäis asiat -> haluis asioiksi. Mieti seuraus, miksi."
"Teemmekö päätöksiä faktoihin perustuen vain tunteisiin emootioihin perustuen. “Ratio” vs “Emotio” ajatus on kysymyksenä väärä ja oleellista onpunnitseminen. Neutraalia syytä eli ns “motiivia” ei ole olemassa. Kaikki ihmiset tekevät kaiken loppujen lopuksi “Gut-feeling”:llä."
Kiitos kun valitsit, että luet tämän. Teit hyvän valinnan. Teit tietoisen valinnan omilla aivoillasi. Kiitos Reidarille hyvistä esimerkeistä Nuorkauppakamarin konferenssissa.
Johtaja on Media –ilmiö syntyi johtajahaastattelujen kautta siitä, kun Jukka Saksi kysyi suomalaisilta johtajilta voiko heitä kiittää haastattelusta Twitterissä avoimesti. Yllättäen lähes kaikki suostuivat ja johtajien kiitoksista syntyi ilmiö ja että eräässä seminaarissa Johtaja on Media nostettiinkin agendalle. Pian Jukka kirjoitti Kauppakamarin kanssa kirjan Johtaja on Media.
Jukka Saksi haastatteli yritysjohtajia ja selvitti miten menestyvän yrityksen johtajan kannattaa viestiä. Syntyi Johtaja on Media -kirja.
Johtajia kuunnellaan
Jukka Saksi esittää Johtaja on Media -kirjassaan ja luennollaan Nuorkauppakamarien seminaarissa monta hyvää esimerkkiä siitä, kuinka suomalaiset johtajat ovat kasvollisena johtajana somessa. Esimerkiksi:
- Tommi Tervanen / Kotipizza haluaa olla kaikkein avoin pörssiyhtiön toimitusjohtaja
- Tommi Rytkönen @saatopankkiiri on avoin pankkialan johtaja
- Petteri Orpo haluaa luoda avoimuuden ja luottamuksen ilmapiiriä ja on siksi Twitterissä
- Pekka Sauri , on 6 kertaa isompi Twitterissä kuin Helsingin kaupunki.
Jukka Saksi nosti myös esimerkkejä kuinka Hillary Clinton, Alexander Stubb ja Juha Sipilä, jotka ovat kasvollisesti mediassa esillä, mutta julkaisevat myös itse suoraan Twiittejä.
Björn Wahlroos ei Twiittaa itse, mutta käyttää kyllä medioita hyvin hyväkseen ja on esillä.
Johtajan kannattaa olla esillä, koska
“Ihminen on 8 kertaa organisaatiota kiinnostavampi.”
Jukka Saksi kannustaa yrityksiä viestimään avoimesti ja puolustamaan mainetta porukalla.
Esimerkiksi OP:lla on Twitterissä pian 1000 OP:laista ja jos joku negatiivinen kohu tulee, niin se hukkuu positiivisiin ääniin.
Jokainen yritys tarvitsee maineen “puolustusvoimat” – mainetta pitää puolustaa.
Hyvä viestintä on sellaista, että jokainen yrityksen työntekijä ymmärtää yrityksen arvot ja vastuualueet ja viestinnän valta on jakautunut tasaisesti organisaatiossa.
Hyvä johtaja on avoimesti verkossa ja löytää tasapainon henkilöbrändien ja yritysbrändin välille.
Kun yrityksestä viestii useampi henkilö, niin johtajan on tärkeä tietää mitä yrityksestä puhutaan jotta pystyy vaikuttamaan siihen.
Volume -elokuvan päätähtenä on suosittu äänivirtuoosi RudiRok.
Volume -elokuva on maailman ensimmäinen supersankarielokuva, jossa sankarin ase on ääni. Äänen taustalla on suomalainen suosittu äänivirtuoosi RudiRok, jonka videoita on katsottu YouTubessa yli 11 miljoonaa kertaa.
Volume -lyhytelokuvan kuvaukset alkavat keväällä. Rahoituskierros on nyt auki IndieGogo:ssa. Pahikseksi pääsee 30 dollarilla, näkyvämpi gangsterin rooli maksaa 350 dollaria.
Pahikseksi 30 dollarilla Volume -elokuvaan. Harvinainen mahdollisuus.Gangsteriksi 30 dollarilla Volume -elokuvaan. Harvinainen mahdollisuus maailmanluokan elokuvassa.
Tubecon Industry day 2016, Nicolás Alcalá, Future Lighthouse perustaja lavalla
Tubecon Industry Day pidettiin jälleen vuonna 2016. Lavalla kuultiin kovia nimiä. Barack Obaman somemanageri Arun Chaudhary, tubettajatähtiä Bassboost, Pinkku Pinsku, Lakko, Samsung Nordicsin CMO Marko Nurmela, YouTuben Pohjois-Euroopan johtaja Pascal Van Laere, Tubeconin perustajat Risto Kuulasmaa, Elise Pietarila, Pauli Kopu sekä Gary Carter, Endemol Shinen entinen toimitusjohtaja. Asiantuntijuutta siis riittää.
Mitä jäi käteen? Mitä YouTubesta pitää ajatella?
Historiasta kannattaa ymmärtää sen verran, että tietää miten media on syntynyt. Massamedia on kehittynyt teknologian kehittymisen kautta. Kun lähetysteknologia kehitettiin ja pystyttiin lähettämään usealle ihmiselle lähetystä television tai paperipostin tai radion kautta, syntyi massamedia.
Teollisuus kehittyi siten, että jakeluyhtiö osti ja loi sisältöja ja lähetti niitä ihmisille. Tätä alettiin kutsua mediaksi. Medialle muotoutui pikkuhiljaa bisnesmalli. Ostetaan ja tehdään sisältöjä ja myydään mainontaa ja myydään tilaajamaksuja.
Mediasta kehittyi ihmisille kiinnostava ja tärkeä tiedon lähde ja se on sitä edelleen.
Teknologian halventuessa ja digitalisaation ja internetin myötä medioita tuli uusia ja uusia ja tietynlaiseen sisältöön erikoistumisen näistä syntyi kohderyhmämedioita ja kohderyhmäkanavia.
Lähetysteknologioiden kehittyessä kilpailu on kiihtynyt ja erikoistuminen on lisääntynyt. Erikoistuminen lisääntyy jatkuvasti.
Huomioitavaa on, että ikinä historiassa mikään media ei ole korvannut toista mediaa. Kysymys on ennemminkin
kilpailusta. Kysymys on ihmisten huomion saamisesta ja miten ison osuuden saat ihmisten huomiosta.
Mitä Tubecon ja YouTube merkitsee?
Verkko on vapauttanut ihmiset keskustelemaan ja kommunikoimaan vapaasti. Tubecon auttaa Tubettajia verkottumaan ja olemaan TubeCon Industyry Day on tulkkina tubeskenen ja bisnesskenen välillä.
Jokaisen uuden teknologian ilmestyessä on ilmestynyt myös teknologiapanikoijia. "Kaikki menee mitään ei jää" -huutoja kuuluu, mutta pian paniikki hiipuu ja huomataan, ettei maailma loppunutkaan. Youtuben, Snapchatin yms myötä tuli uusia kanavia, joiden kautta voimme saada kiinnostavaa informaatiota ja viihdettä. Mainostajalle uudet kanavat mahdollistavat sen, että 200.000 ihmisen tavoittamisen sijaan tavoitatkin juuri ne 20 000 jotka aidosti ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja aikovat ostaa sinulta.
Tubecon on tapahtuma, joka kokoaa virtuaalisesti tutustuneet fanit ja starat toisiinsa. Näin digitaalinen bisnes luo ympärilleen fyysistä bisnestä. Tubecon aikookin laajentua 10 uuteen maahan Euroopassa.
Lopuksi pari lainausta.
"Massamedia ei siis korvaa toista massamediaa vaan ne aina kilpailevat yleisön huomiosta. Digiaikana yleisö on aktiivista. Mobiilin internetin käytön ja päätelaitteiden kasvu on lisännyt kuluttajien aktiivisuutta." - Gary Carter
"Emme sitoudu sisältöihin vaan käytämme sisältöjä kommunikointivälineenä." - Gary Carter
"Internet on uusi massamedia. Vanhat mediat tulevat pysymään ja ehkä löytämään verkosta
uudet interaktiiviset jakelukanavat" - Gary Carter
"Onlinessa pitää olla aito. Ihmiset rakastavat aitoutta." - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"GenZ= culture creators. They are creating and distributing up to 4x more content than millenials and 5x more than genX" - Max Polisar (USA), AwesomenessTV
"Brändin pitää antaa jakelukanavalle lupa olla “creative director”, koska muuten jakelukanavan yleisö näkee, ettei homma ole aitoa" "Ihmiset vihaavat mainontaa, mutta rakastavat relevanttia tietoa". Max Polisar (USA), AwesomenessTV”
"Average TV group is getting older, for example BBC viewers are over 60." - Pascal Van Laere, Youtube
"Googlen johtaja Pascal Van Laere kertoo, että he Yhdistävät markkinoijalle dataa 7 eri lähteestä." - Pascal Van Laere, Youtube
Media on kuollut, eläköön media!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media, Eat, TableOnline, Auto1, Telsu, Deitti, Blogit
Roope Rannisto, Lakko (Eric Savolainen) ja Ilkka O. Lavas
4 miljoonan asukkaan Kashgar on Kiinan Xingjiangin alueen läntisin alue. Itse kaupunkialueella asuu 350 000 ihmistä, muut asuvat ympäriinsä savimajoissa tai pikkukylissä ja viljelevät maata. Kashgarin on noin 1100-1300 m korkeudessa.
Tadžikkien lampaat laiduntavat vapaina Tashkurganissa ja silkkitiellä
Kiinassa asuu 52 kansallisuutta. Kashgarin pääväestö on Uiguureita. Läheisillä vuorilla, silkkitien varrella, asuu Kirgiisejä ja Tadžikkeja.
Vanhassa kaupungissa tuoksuu savu. Hiiligrilleissä grillataan herkullisia lammasvartaita. Monet ajelevat sähköskoottereilla. Hämmästyttävää kuinka paljon yhteen mopoon voi lastata kyytiin tavaroita tai ihmisiä.
Tashkurgan
Matkustamme Kashgarista autolla päätietä länteen. Kohteenamme on Kiinan läntisin kaupunki, 3500 m korkeudessa Tashkurgan. Tietä korjataan. Kolmen vuoden välein tie laitetaan kokonaan uusiksi koska vuorilta tulee maanvyörymiä ja tätä tietä kulkee isoja rekkoja Pakistaniin ja takaisin.
Ohitamme lampaidenkasvattajien kylän. Ihmiset eivät ole täällä kauhean tottuneita liikenteeseen. Lapset pelaavat palloa tiellä ja perheet hengailevat ja istuskelevat tiellä. Ajamme hitaasti, mutta silti tööttäilemme ja varoitamme että olemme tulossa.
Matkalla pysähdymme Kirgiisikylässä Karakulissa. Kirgiisit ovat yksi vähemmistökansoista.
Käymme myös katsomassa miten Tadžikit elävät, heitä on täällä noin 40000 ihmistä. Tadžikeilla on oma kieli, mutta ei ole omaa kirjoitettua kieltä.
Pysähdymme Korakul järvellä 3300 m korkeudessa. Vesi sulaa vuorilta ja Korakul järvessä 2 jokea yhdistyy aivan Kiinan ja Tadžikistanin rajalla.
Näemme upeita lumihuippuisia vuoria. Korkeimmat näistä kohoavat 7700 m korkeuteen.