Opettele priorisoimaan. Tee tärkeimmät asiat ensimmäisenä. Stressiä syntyy jos et osaa. Siksi sinun tulee opiskella jatkuvasti jotta selviydyt yhä haastavammista tehtävistä.
Keskustelin erään kollegani kanssa. Hän kysyi:
- Olisko sulla jotain neuvoja stressin hallintaan? Vähän tuntuu et pää on jumissa. Tasainen unirytmi ja liikunta varmaan auttaa?
- Jep.
- Onks muita vinkkejä?
- Vaikuttaa niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa ja hyväksyy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
- Jep. Kiitos, toi olis hyvä pitää aina mielessä!
Yksinkertaisimmillaan stressin hallinta on sitä, että vaikutat itse niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa. Pieni stressi on hyväksi ja pitää sinut vireessä. Totuus on, että stressiltä ei voi välttyä. Kun haluat menestyä, on sinun työskenneltävä paljon - erittäin paljon.
Menestyminen edellyttää uusien asioiden opiskelemista ja tulevaisuuden suunnittelua. Päivässä ei ole aikaa tehdä montaa isoa virhettä. Sanotaan, että menestyvä ihminen ei voi menestyä ellei hän opi jatkuvasti työskentelemään fiksummin.
Menestyjälle oleellista ei ole se, kuinka monta tuntia työskentelet vaan se kuinka paljon ja mitä saat aikaan. Tehokkuus on enemmänkin sitä, että teet oikeita asioita intohimoisesti kuin satunnaisia asioita paljon.
7 vinkkiä stressin ja loppumattoman työjonon hallintaan
1. Priorisoi, eli järjestä asiasi tärkeysjärjestykseen.
Laita työsi tärkeysjärjestykseen. Minulla on yksi periaate: asiakkaat ensin. Töitä tulee olemaan aina enemmän kuin ehdit saamaan valmiiksi. Et voi saada ikinä kaikkea valmiiksi: hyväksy se.
Jotkut tehtävät ovat sekä kiireisiä, että tärkeitä ja niiden pitää olla todo -listassasi ensimmäisenä. Muista aina nämä tärkeimmät asiat äläkä anna itsellesi lupaa hypätä tekemään hauskempia ja vähemmän tärkeitä hommia. Muista: tärkeimmät asiat ensimmäisenä.
2. Rajoita tehtäviin käyttämääsi aikaa
Joitain asioita voi hinkata loputtomasti. Voisin hioa tätä blogikirjoitusta tuntikausia. Sähköpostista voi pilkkuvirheitä ja sanamuotoja viilata loputtomasti. Toki jokin laatu pitää säilyttää, mutta opettele tekemään asioita lyhyemmässä ajassa.
Joitain asioita voi saada aikaan tunnissa ja silloin viiden tunnin tuhlaaminen samaan asiaan on ajanhukkaa. Aseta itsellesi tavoitteita: tämän homman hoidan tunnin loppuun mennessä. Tuon homman hoidan ennen ruokailua. Tähän ei saa mennä kuin puoli tuntia. Aikaraja pakottaa pinnistelemään ja suoriutumaan työstä nopeammin. Vaikka et aina ehtisi tavoitteeseesi, on tavoitteen tavoittelu kuitenkin nopeuttanut työtahtiasi vaivihkaa ja saat enemmän aikaan. Pikku hiljaa opit asettamaan realistisia tavoitteita ja pääset useammin tavoitteisiisi.
3. Vältä perfektionismia.
Rapatessa roiskuu. Monessa asiassa tärkeämpää on oikea suunta ja vauhti kuin tyyli. Perfektionisteille tämä ajattelu on vaikeaa, pyri heistä eroon. En ehdota että keskinkertaisuus olisi hyväksyttävää, mutta loputon viilaaminen ja hienosäätö ilman asioiden loppuunsaattamista tai toimittamista on turhaa.
Muista: laadun toimittaminen asiakkaille on tärkein asia. Perfektionismi on itseämme varten.
4. Ole kurinalainen ja tiukka itsellesi.
Menestyjä ei voi keskittyä vain hauskoihin ja kivoihin asioihin. Menestyjä voi toki nauttia saavutuksista ja onnistumisesta, mutta muista keskittyä tärkeimpiin asioihisi. Niihin asioihin, joita listasit prioriteettilistassa tärkeimmiksi. Keskity työhön liittyviin tehtäviin.
Opiskele jatkuvasti. Osaamisesi lisääminen parantaa työtehtävissäsi onnistumista.
5. Delegoi, delegoi, delegoi.
Voit delegoida ja ulkoistaa monia tehtäviä. Osaamisesi laajuudesta riippuen voit ulkoistaa yllättävän monia tehtäviä. Sen sijaan, että yrität korjata tietokonetta itse ja käytät päiväkausia asiaan, voit ulkoistaa sen ja joku ammattilainen tekee homman puolessa tunnissa. Kirjanpitäjä tekee paperityöt sinua tehokkaammin ja voit käyttää sen ajan myymiseen. Keskustele työkaveriesi kanssa miten voisitte jakaa työnne, jotta olisitte yhdessä entistä tehokkaampia.
Delegointi on osaamisesi lisäämistä. Kun osaat delegoida paremmin, stressisi vähenee. Delegointi on johtamista, sparraamista, luottamista. Opettele delegoimaan.
6. Pidä itsesi hyvässä kunnossa
Tutun sanonnan mukaan: terve mieli terveessä ruumiissa. Tämä sanonta pätee yllättävän hyvin. Kun syöt ja juot terveellisesti, jaksat paremmin. Kun liikut ja olet hyvässä fyysisessä kunnossa, jaksat paremmin myös töissä.
Tasainen unirytmi ja säännöllinen liikunta auttavat.
Säännöllinen liikunta auttaa jaksamaan. Käyn itse 2 kertaa viikossa uimassa. Kuva CC BY ND Dale J. Heath.
7. Hyväksy asiat joihin et voi vaikuttaa
Stressiä syntyy, kun yrität siirtää kuuta taivaalla, mutta se liikkuu väärään suuntaan. Stressiä syntyy kun yrität vaikuttaa asioihin, joihin et voi vaikuttaa.
Vaikuta niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa
ja hyväksy ne asiat sellaisinaan, joihin ei voi vaikuttaa.
Näillä vinkeillä voit hallita työkuormaasi ja stressiäsi. Pieni positiiviinen stressi on hyväksi. Mutta älä päästä itseäsi burnoutiin. Menestystä elämääsi!
Youlapse Oy on Suomalainen Startup, jota luotsaa Antti Autioniemi.
Youlapse lanseerattiin eilen Suomen ja Singaporen appstoressa "soft launch" mallilla. Lanseeraus oli onnistunut, sillä jo toisena olemassaolopäivänään applikaatio on 3. sijalla koko Suomen Appstoressa ja ensimmäisenä "kuvat ja videot" kategoriassa.
Beta vaihe julkaistaan MVP -mallilla
Tyypillinen malli tuotekehityksessa on julkaista ensimmäinen versio raakileena, minimiominaisuuksin. Sitä kutsutaan MVP -malliksi eli minimum viable product. Näin tuote voidaan julkaista pian ja palautetta voidaan kerätä koekäyttäjiltä. Yrittäjien mukaan kansainvälisessä lanseerauksessa on tulossa monia lisäosia sekä iso päivitys, tuoden tukun haluttuja toiminnallisuuksia.
Youlapse valittiin myös Red Herring top 100 finalistien joukkoon Euroopan kuumimpien Start-uppien kilpailussa.
Youlapse on pian tulossa Androidille, mutta jo nyt beta löytyy Applen tuotteille osoitteesta http://www.youlapse.com
Testaa ja anna kommentteihin palautetta. Menestystä startup ideoihin, lanseerauksiin ja elämääsi!
Ilkka Lavas
sarjayrittäjä ja startup maailman innokas seuraaja
Youlapse on kuuma startup, joka tekee kuvistasi videokoosteen.
Henri Heikkinen avautuu videolla holhousvaltio Suomen säännöistä, joka holhoaa nuuskan käyttäjiä eikä anna ostaa nuuskaa kaupasta.
Henri Heikkinen avautuu siitä mikä tänään vituttaa eniten.
Nuuska ei ole terveellistä. Eikä tupakka. Pimeät markkinat nuuskalle Suomessa on ja nuuskan vapauttaminen myytäväksi toisi valtiolle lisätuloja.
Olen Henrin kanssa samaa mieltä siitä, että joku tolkku holhouksessakin pitää olla. Silti nuuska on mielestäni osastoa "ihan hyvä kun sitä on vähän vaikea saada".
Lähde Henri lenkille tai punttikselle niin ei vituta. Tai jäätelölle jonkun nätin tytön kanssa.
Suomeen mahtuisi yksi some lisää. Sellainen, joka puolustaisi suomalaista kulttuuria.
Kuulostan varmaan ikälopulta, jos aloitan tämän blogauksen sanoilla: historia toistaa kovin usein itseään. Aloitan silti.
Historia toistaa kovin usein itseään
Aloitin nettisivujen tekemisen 90-luvulla. Silloin nettisivujen tekijät olivat markkinointi-ihmisten mielestä alempaa kastia ja koko netti oli "jotain nörttien puuhaa". Olen siitä lähtien rakentanut nettisivuja. Jossain vaiheessa niitä kutsuttiin "käyntikorttisivuiksi netissä". Toisinaan terminä oli suosittu "www-sivu" tai "uusmedia". Nykyään nettisivujen terminä käytetään "yrityksen omiksi medioiksi", joita levitetään verkossa usealla brändillä ja urlilla. Yhtäkkiä brändimainonta alkoi lisääntyä verkossa. Digitaalisille medioille syntyi elinkelpoinen markkina. Nykyään monet printti- ja TV-mainokset koeajetaan ensin verkossa, jonka jälkeen ne viedään telkkariin ja printtiin jos vielä on tarvis. Yhä useammin digi puhtaasti riittää yrityksen ja yhteisön viestinnän ja markkinoinnin tarpeisiin. Nettinörttien puuhasta tuli 20:ssa vuodessa viestinnän ja brändäyksen kärjessä oleva jakelukanava.
Olen ollut mukana luomassa vähintään satojatuhansia, jollei jopa miljoonia sivuja verkkoon. Osakkuusyhtiöiden sivuja ovat surffailleet varmasti yli puolet suomalaisista. Osa tietämättään, että minulla on näppini jotenkin taustalla peleissä. Digitaalisuus on suuri mahdollisuus, jossa pienikin toimija voi saada isoa muutosta aikaan.
Pitkä johdanto tarvitaan siihen, että haluan todistaa, että meillä Suomessa osataan innovoida. Osaamme luoda samoja hienoja juttuja mitä jenkit ja jopa ennen heitä. Osaamme luoda medioita ja yhteisöllisiä palveluita. Osaamme keskustella suomalaisten kanssa paremmin kuin ulkomaiset toimijat.
Medioiden eli brändättyjen sivujen luominen on entistä helpompaa. Puolueettomuuden ja luotettavuuden arviointi jää lukijan tai kommentoijien vastuulle. Tällöin sosiaalisen median merkitys kasvaa. Sosiaalista mediaa on kaikki yhteisöllinen kanssakäyminen. Joskus sitä nimitettiin termillä Web 2.0. Tämän blogauksen alalaidassa on kommentointimahdollisuus. Se on sosiaalista mediaa. Keskusteluyhteys toisten ihmisten ja ystävien kanssa. Voit myös soittaa kaverillesi, että katso Lavaksen City blogissa on hyvä kirjoitus. Voit myös jakaa tämän WhatsAppin kautta tai tekstiviestillä. Sosiaalinen media on ihmisten välistä yhteisöllistä kanssakäymistä.
Suomalaisen kulttuurin säilymisen kannalta mielestäni tärkeää on, että meillä olisi omissa näpeissä tämä meidän yhteisöllisyys. Unelmoin, että Suomenkieliset mediat voisivat tehdä enemmän yhteistyötä ja voisimme mahdollistaa lukijoille paljon paremman suomalaista puhuttelevan käyttökokemuksen kuin mikään muu medioiden verkosto maailmassa.
Some oli keksitty jo 90-luvulla Artic.net:ssä
Perustimme vuonna 1997 hollantilaisen naapurini Robert Fischerin ja yhtiökumppanini Lauri Laakson kanssa Artic.net -portaalin. Artic-sana tuli Robertin pöydällä olleesta Arctic Hotels mainoksesta, josta väänsimme sanan Artic. Nykyään moni suomalainen kirjoittaa meidän sanakeksinnön vuoksi Arctic sanan väärin. Pahoittelut. Nimi oli silti hyvä ja vaikka yrityskaupan jälkeen Lycos/Yahoo lopetti Artic.netin aikanaan, niin silti olimme edellä aikaamme.
Kehitimme Artic.nettiin ensimmäisen suomalaisen ilmaisen sähköpostin. Lanseeraasimme keskustelufoorumit, chatit, yhteisöt, ryhmät ja yritysten omat median sisäiset sivut. Meillä oli mainonnanhalintajärjestelmä. Myimme sivuille bannereita ja natiivia mainontaa. Valitettavasti aika ei ollut nettimainonnalle.
Kommentointi on sosiaalisen median ydintä. Kommentointia toteutimme chatissa, keskustelufoorumeissa sekä uutisissa. Kuvia pystyi myös kommentoimaan.
Jakaminen oli luonnollista. Silloin jakaminen oli linkkien nostamista. Kuvia jaettiin verkon linkkien lisäksi silloin vielä myös BBS -järjestelmien kautta. Se oli sen aikakauden sosiaalista mediaa. Kaikki oli jo keksitty. Kommunikoimme digitaalisten härvelien kautta ja silloin tällöin tapasimme IRL (in real life) irc-miiteissä ja bbs-miiteissä.
Virtuaalitodellisuus ja todellisuus kävelivät jo 90-luvulla käsi kädessä. Solmimme jo silloin tuttavuuksia verkon kautta ja tuttavuudet laajenivat IRL-maailmaan. IRL tapaamisisten välillä yhteydenpito jatkui samaan aikaan virtuaaliyhteisöissä.
Historia toistaa itseään. Deitti.net:in, Twitterin, facebookin yms kautta sovitaan tapaamisia ja tavataan uusia tuttavuuksia. Virtuaalisuus ja IRL-elämä kohtaavat ja elävät käsi kädessä. Keskusteluja käydään verkkosivuilla, blogiyhteisöissä, chateissa ja artikkelien kommenttikentissä.
Muitakin innovaattoreita oli. Duuni.net ja Plaza. Niistä puhuttiin silloin portaaleina. Samaa yhteisöllisyyttä kaikissa. Pian tuli Irc-Galleria ja Jaiku. Innovaatioita. Suomalaista innovaatiota. Suomin on kuitenkin liian pieni maa, että täällä voisi kaupallinen toimija yksin pärjätä. Siksi ajattelisin, että Yleisradion tulisi rakentaa suomeen jonkinlainen Suomi-Kulttuuri-Some.
www.kolumbus.fi/yritysoy vs www.facebook.com/W3GroupFinland
Monella yrityksellä tai ei ollut budjettia satsata omaan domain-nimeen. Suomalaisia Domain-nimiä oli hankala ja kallis saada. Moni tyytyi www.kolumbus.fi/yritysoy tai yritys.pp.inet.fi -osoitteeseen. Hauskaa on huomata, että medioiden alasivuiksi ja minisaiteiksi luotavat yritysten osoitteet ovat palanneet. Meidänkin W3 Groupilla on Facebookin omalla "kotisivukoneella" luodut median sisäiset nettisivut. Historia toistaa itseään. Miksei W3 Group voisi perustaa sivujaan myös johonkin vaikkapa Yleisradion ylläpitämään SuomiSomeen, esim www.suomisome.fi/W3GroupFinlandOy -alle. Single Sign on jokaiseen suomalaiseen mediaan ja jakonappulat kaikkien suomimedioiden sivuille.
Suomeen mahtuisi taas yksi Suomi-Some
Televisiojuontaja ja Radiojuontaja mainostivat 90-luvulla ja 2000-luvun alussa omia nettiyhteisöjään: "Tulkaa jatkamaan keskustelua Ylen nettisivuilla". Edelleen radioasemilla on käytössä omia "Shoutboxejaan". Kuitenkin jotain on vielä keksimättä.
Medioiden välinen "kilpailutilanne" on estänyt monet upeat yhteistyöhankkeet. Kaupallinen media ja Yle eivät voi tehdä yhteistyötä. Yhtäkkiä kuitenkin olemme vaivihkaa alkaneet tehdä yhteistyötä. Yleisradio, Maikkari, City, Alma ja kaikki muut Suomalaiset mediat luukuttavat yhteistä sosiaalista mediaa. Harmi vain, että useimmiten kyseessä ei ole vielä yhteinen Suomi-Kulttuuri-Some vaan kyseessä on useimmiten yhdysvaltalainen pörssiyhtiö Facebook tai Twitter. Yhteisöt eivät ole hallinnassamme. Olemme Facebookin EdgeRankin armoilla. Facebook voi tarvittaessa sensuroida osan Suomalaisista medioista Facebookin ulkopuolelle, vaikkapa kaikki Ylen uutiset jos ne loukkaisivat Facebookia.
On aika erikoista, että ulkomaisten toimijoiden (Twitter ja Facebook) kautta voimme tehdä yhteistyötä, mutta linkkien vaihto keskenään on haastavaa. Verovaroin ylläpidetty Yleisradio tuottaa todennäköisesti jenkkifirma Facebookin sivuille sisältöä varmaan ihan ilmaiseksi ja mainostaa radioissaan ja telkkareissaan että menkää Facebookkiin koko suomen kanssa, koska Facebook on hieno ja mahtava jenkkifirma. Yle voisi ihan yhtä hyvin ohjata keskustelut Irc-gallerian YLE yhteisöön tai Cityn sivuilla pitämäänsä blogiin tai minisivustoon.
Onko kukaan huomannut, miten jenkkifirma on olevinaan hyvis. Mainostamme Facebookia, joka ei ole kuitenkaan Suomalainen. Ohjaamme dataa ja liikennettä pois Suomalaisten käsistä. Pois suomalaiten ihmisten hallinnasta. Kulttuurimme annetaan ulkomaisten näppeihin. Yhtäkkiä olemme kuitenkin luoneet omille medioillemme Twitteristä ja Facebookista kilpailijan, jolla on kaikkien Suomalaisten tiedot tarkemmin kuin Valtion tilastokeskuksella.
Olisiko meidän mahdollista luoda oma Suomi-Kulttuuri-Some? Kaupalliset mediat ja Yleisradio mainostaisivat Suomi-Kulttuuri-Somea Jenkki-Somen sijasta.
Yleisradio voisi olla aloitteentekijä. Www.suomikulttuurisome.fi olisi Yleisradion puolueettomien journalistien ylläpitämä ja yhteisö demokraattisesti saisi jakaa tietoa Suomi-Kulttuuri-Somessa.
Nykyään on https://www.facebook.com/yleuutiset , mutta jostain syystä ei siltikään https://www.city.fi/yleuutiset .
Yle voisi Suomi-Kulttuuri-Somen avulla auttaa suomalaista kulttuuria menestymään ja mahdollistaisi samalla suomalaisille ihmisille puolueettoman sosiaalisen medioita yhdistävän ja mediatalojen rajat ylittävän yhteisön. https://www.suomikulttuurisome.fi/yleuutiset ja https://www.suomikulttuurisome.fi/city.fi olisi nostossa nykyisen https://www.facebook.com/city.fi rinnalla. Suomalaisen kulttuurin autonomisuus säilyisi, emmekä olisi kansainvälisen kaupallisen mediajätti Facebookin armoilla joka omin päin muuttelee edgerankia miten sattuu.
Onko meillä edessämme mahdollisuus, joka on täysin hyödyntämättä? Voisiko Yle kehittää meille kultakimpaleen, joka voisi auttaa Suomalaista Kulttuuria säilymään? Voisiko Yleisradio rakentaa Suomi-Kulttuuri-Somen, jonka kautta tämänkin artikkelin voisi jakaa. Demokratia parantuisi.
Mieti voisitko olla Suomi-Somen edistäjä oman mediasi osalta. Mieti voisiko Yleisradio olla aloitteentekijä, joka auttaisi synnyttämään Suomalaista-Kulttuuria ylläpitävän Some-yhteisön Suomalaisten mediatalojen kanssa yhteistyössä. Lopussa pari raakavedos-esimerkkiä, miltä homma voisi näyttää.
Tämä on nyt tällainen raakile ajatuskehikosta vielä. Jos innostut, ota pallo vastaan ja vie eteenpäin. Olen mieluusti mukana edistämässä suomalaista kulttuuria. Saa jatkojalostaa vapaasti. Innovatiivista päivänjatkoa!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Suomeen mahtuisi yksi some lisää. Sellainen, joka puolustaisi suomalaista kulttuuria.Suomeen mahtuisi yksi some lisää. Sellainen, joka puolustaisi suomalaista kulttuuria.Suomeen mahtuisi yksi some lisää. Sellainen, joka puolustaisi suomalaista kulttuuria.
Brändin mittarit. Voit mitata brändiäsi nykyisten asiakkaittesi joukosta simppeleillä kyselyillä, mutta kannaa kysyä myös ei-enää ja ei-asiakkailtasi.
Brändin mittarit mietityttävät monia. Pelkkä myynnin mittaaminen ja klikkien tuijottaminen ei digimarkkinoinnissakaan enää riitä. Pitää rakentaa brändiä. "Apua! Miten mä mittaan brändiä?" on usean digimarkkinoijan kysymys.
Kun kehität yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi brändiä, tutki brändin vetovoimaa ja asiakkaittesi sitoutumisastetta. Strategista on myös brändiarkkitehtuurin tutkiminen, millä brändeillä yrityksesi toimii ja mitkä ovat brändiesi roolit.
Brändin mittaaminen on tunnettuuden mittaamista ja sävyjä
Bränditutkimuksessa on oleellista syy-seuraus suhteiden löytäminen. Voit myös löytää asiakkaistasi (nykyisistä ja tulevista) tiettyjä asiakasprofiileita.
Kun rakennat brändiäsi, mieti:
- mistä tekijöistä mielikuvat syntyvät
- mieti mistä johtuu jokin emotionaalisen suhteen synty ja vahvistuminen
- tunnista asiakkaasi ja luo esimerkkiasiakkaita
- mieti miten asiakkaat jakautuvat ja minkälaisia valintakriteereitä asiakkaillasi on, esimerkiksi miten moni asiakkaistasi on hintavetoisia. Miten moni arvostaa palvelua? Entä cooliuttasi? Eko-ajatteluasi? Radikaaliuttasi? Rohkeuttasi?
Tunnettuus on oleellinen tekijä
Oscar Wilde on sanonut, että ainoa asia, joka on keskustelun kohteena olemisesta huonompi, on se ettei kukaan puhu brändistäsi.
The only thing worse than being talked about is not being talked about. - Oscar Wilde
Tunnettuudella on siis merkitystä. Jos sinusta ei puhuta, olet nolla. Ei tule kauppaa.
Sävy on myös oleellinen
Sitoutunut ja tyytyväinen asiakas kehuu sinua ja ostaa uudelleen. Aika loogista. Vihainen asiakas muistaa kertoa myös. Sävyllä on merkitystä. Brändiä luodessa on tärkeää tunnistaa se sävy, jolla ihmiset puhuvat brändistäsi.
Ei-enää asiakas ja ei-vielä asiakkailta kannattaa myös kysyä, koska silloin saat tietää laajemmin mitä mieltä brändistäsi ollaan. Bränditutkimuksia tekee moni tutkimuslaitos Suomessa. Yksinkertaisimmillaan asiakaskyselyllä omaan meilirekkariin saa jo aika hyvän kuvan nykyisistä asiakkaista. Jos laajentaa sen prospektikantaan, saa myös tietoa. Parhaimmillaan bränditutkimus tehdään ulkopuolisen toimesta ja siten, että he saavat myös negatiiviset sävyt esiin. Nykyiset asiakkaasi eivät ehkä uskalla sanoa sitä jollei tietä kyselevän tahon olevan puolueeton.
Menestystä brändikampanjoihiisi. Muista, että sisältömarkkinoinnilla ja display mainonnalla voit todella tehokkaasti luoda brändiäsi tunnetuksi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital
www.citydigital.fi
Tyoehtosopimuksenyleissitovuudenvahvistamislautakunta.fi -domainia luultiin aluksi vitsiksi, mutta virkamies onkin ollut tosissaan. Onneksi pitkä domain ei maksa enempää kuin lyhyt ja verorahoja ei mennyt hukkaan.
Suomalaisia Verorahoja on käytetty jälleen viisaisiin tarkoituksiin. Tyoehtosopimuksenyleissitovuudenvahvistamislauta.fi on ehkä Suomen pisin domaini. Domainin on varannut tämän vuoden tammikuisena perjantai-iltana Sosiaali ja terveysministeriön
Ari Vuorenmaa klo 19:04. Kuitenkaan maailman pisimmäksi domainiksi tästä ei vielä ole. Maailman pisin nettiosoite on thelongestdomainnameintheworldandthensomeandthensomemoreandmore.com.
http://www.tyoehtosopimuksenyleissitovuudenvahvistamislautakunta.fi on Suomen pisin domain
Suomen Mestaruuden domainien pituudessa vie meidän Työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunta. Mitenköhän meiliosoitteet? Ovatkohan nekin muotoa:
No siinä on sentään käytetty järkeä ja käytetään suoraan ministeriön meiliosoiteita: etunimi.sukunimi[at]stm.fi sekä tyoehtosopimukse[at]stm.fi
Pääseekö näin pitkällä dommulla Guinnessin ennätysten kirjaan?
Tuomarien mielestä kekseliäässä pitkässä nimessä ei ole kyseessä kuitenkaan Guinness World Records -arvoinen suoritus, sillä kukaan ei voi saada siitä meriittiä. Kyseessä on yhtä helppo suoritus, kuin joku sanoisi maailman isoimman numeron ja lisäisi siihen numeron 1.
Maailman pisin nettiosoite on niin pitkä, ettei se mahtunut edes Guinness World Records -kirjaan.
Alkuperäinen vastaus maailman pisimpään domainiin
"Claim ID: 33140
25 September 2002
Dear Sir
Thank you for sending us the details of your recent record proposal for
'Registering the worlds longest computer domain name'
After having examined the information you sent, and given full
consideration to your proposal, I am afraid we are unable to accept your
proposal as a record.
This record is currently rested, which means that no one can attempt this
record and become a new record holder. It has been rested because there is
no merit whatsoever in this. It takes little to no effort and is similar
to taking the largest number in the world and then adding 1 to it.
I appreciate you have gone to a lot of effort, and we are delighted to
hear from people around the world with their record claims and
suggestions. However, given the sheer scope of the records on our
database, and the growing number of people contacting us with record
claims and suggestions, we need to exercise some editorial control over
what is and is not accepted as a record.
I appreciate this may be disappointing for you, but I hope this does not
deter you from trying again. We are always keen to hear from people who
wish to break Guinness World Records. If you should need any advice
regarding breaking an existing record, please contact us again quoting the
above reference number. Alternatively, you can contact us through our
website at:
guinnessworldrecords.com
Once again, thank you for writing. We wish you every success with any
future record-breaking endeavours.
Yours sincerely,
Scott Christie
Records Research Services
Guinness World Records"
Miksi URL:eissa on http?
Tim Berners-Lee :ltä kysyttiin aikanaan, mitä hän tekisi toisin, jos keksisi netin nyt. Hän vastasi, että jättäisi nettisivujen osoitteista eli URL:eista alusta pois protokollamerkinnän http:// . Alun perin tarkoituksena oli mahdollistaa monenlaiset protokollat, esim ftp:// siirtää tiedostoja ftp:llä ja http:// siirtää hypertekstien(=html) siirtoprotokollalla.
Mietippä miten monta kertaa olet aikanaan kirjoittanut http:// . Onneksi nykyselaimiin voi kirjoittaa ilman sitä. Kuinkakohan monta kertaa mailmassa on kirjoitettu http://.
Domainilla on merkitystä, mutten suosittele suomen ennätyksen rikkomista. Menestystä domainin valintaan.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, jolla on ehkä 1000 domainia, muttei yhtään noin pitkää
Lapset tekevät hurjia akrobaattitemppuja. En tekisi itse perässä, mutta ei kaikkea hauskaa kannata kieltää. Videossa esiintyvät Aamos 1v., Luukas 6v., Ruut 7v ja Akseli 10v. Aika mahtavia tenavia!
Tuolilta tippuminen ei tosiaan ole vaarallista. Motoriikka kehittyy. Lihakset ja luut ovat lapsilla joustavia eikä lapsilta saisi videon mukaan evätä tärkeää kehitysvaihetta ylivarovaisuudella.
AdBlock vääristää netin käyttökokemusta. Rakastan DrPepperiä ja haluan nähdä ihania DrPepper mainoksia.
Testasin AdBlock Plussaa. Parin viikon päästä alkoi ahdistamaan. Haluan mainontaa. Poistin AdBlock:in käytöstä. Mietin miksi minun digimainonnan ammattilaisen kannattaa nähdä mainoksia? Miksi haluan nähdä mainoksia?
Tässä 10 syytä miksi, haluan nähdä mainoksia:
1. Haluan tietää mistä kaverit puhuvat.
2. Haluan tietää mikä on in juuri nyt.
3. Haluan tietää mitä uutta on tulossa markkinoille, mitä bändien keikkkoja, mitä keväisiä tuotteita.
4. Haluan nähdä miten mainostajat mainostavat.
5. Haluan nähdä luovia mainoksia. Useat ovat suorastaan taidetta.
6. Haluan nähdä taktisia mainoksia, jotta saan parhaat tarjoukset.
7. Haluan retargetointia. Haluan, että minulle muistutetaan automaattisella mainonnalla Bluekaista ja Hotels.com:sta sekä eBookersista, koska ne ovat tuotteita ja brändejä, joka oikeasti kiinnostavat minua.
8. Jokainen mainos opettaa minua, vaikka se vilahtaisi ohi, opin silti. Opin tunnistamaan menestyviä brändejä. Opin tunnistamaan tärkeitä asioita. Netti-ammattilaisille on tärkeää vastaanottaa mainontaa, jotta oppii leiskaamaan mainoksia paremmin html-koodiin ja designiin.
9. Mainokset on tärkeä osa kokonaiskokemusta. Ilman mainontaa, moni sivusto näyttää tyhjältä, kuin tarpeettomalta. Median tehtävä on kohtauttaa brändi ja lukija. Parhaimmillaan brändistä on lukijalle todella paljon hyötyä.
10. Imagohyöty. Moneen brändiin liittyy mielikuvia. Jos et vastaanota mainontaa, et ymmärrä miksi jotain brändiä kannattaa ostaa. Olet ulkona skenestä. Olet ulkona siitä porukasta, joka diggaa brändiä ja haluaa kantaa brändättyjä tuotteita. Osaat myös pukeutua tyylikkäämmin kun ymmärrät brändien päälle. Kannattaa vastaanottaa mainontaa ja brändien tärkeitä viestejä.
Nettiammattilaisen ei kannata käyttää AdBlockia, koska mainoksillä rahoitetaan ilmainen internet.
Mainonta on tärkeä osa ilmaista nettiä. Mainonnalla rahoitetaan tämänkin sivuston ylläpitäjien palkkoja ja netin ammattilaisten palkkoja sekä serverikuluja. Kaikkea kannattaa kokeilla, myös mainosten vastaanottamista.
Ja kaikille skeptikoille tiedoksi. Tämä ei ole mitään maksettu mainos, vaan olen oikeasti sitä mieltä, että hyvä relevantti mainonta on hyödyllistä ja arkea piristävää.
Nyt viimeistään se AdBlock pois päältä. Kokeile vaikka. Menestystä netin kehittämiseen!
Europe 2020. Aika inspiroitua. Ilkka Tiaisen elokuvaprojekti.
Ilkka Tiainen kerää elokuvaprojekti Europe2020:lle rahoitusta KickStarterissa. Elokuvaprojektin tarkoituksena on esitellä millainen on Y-sukupolven unelma paremmasta Euroopasta.