Meidän sukupolvemme ei jää muistoihin mistään
Kukaan ei voi koskaan sanoa,
Me olemme ihmiskunnan huippua
On todellakin väärin, totuus on Meidän sukupolvemme epäonnistui
Ajatellen että
Me todellakin onnistuimme
Se on vain ajanhukkaa. Ja me tiedämme
Eläminen vain rahan ja vallan perässä
On ainut tie edetä.
Rakastaa, arvostaa ja olla mukava
On typerin asia mitä voisi tehdä
Sen aikakauden unohtaminen.
Ei tule olemaan helppoa, mutta me yritämme,
Hieman paremmaksi voi maailmaa muuttaa
Sitä emme ikinä tehneet.
Luovuttaminen.
Oli keino, jolla ratkaisimme kaiken
Työskenteleminen kovasti.
Oli vain vitsi.
Kyllä me sen tiesimme.
Ihmiset ajattelivat, ettemme voisi muuttua
Se oli ehkä totta,
Paitsi jos käännämme kaiken ylösalaisin.
(Lue nyt alhaalta ylöspäin)
Menestystä elämääsi! Sorry vähän kökkö suomennos kun pitää pystyä lukemaan molemminpäin :)
Arhinmäen kuitti kiertää Facebookissa. Tod näk feikki mutta ihan kekseliäs.
Sotšin Olympialaisten öky-ravintolalasku kiertää Facebookissa. Laskulta löytyy Arhinmäen nimi. Totta vai tarua, sen saat arvioida itse. Baari-illoilta saattaa seuraavana päivänä löytyä yllättäviäkin rivejä ja taskuista löytyy kolikoita, joiden alkuperä on hämärän peitossa.
Sammuneena ihminen menettää tajuntansa ja usein lähimuistin. Ei voi muistaa oliko ostanut vai ei. Venäjällä kalliit ravintolat on oikeasti kalliita eikä kuitti ole mikään mahdottomuus.
Tässä yksi todellinen kuitti, railakkaalta baari-illalta. Kiitos käynnistä. Et todennäköisesti muista mistä riveistä lasku koostuu, mutta silti Tervetuloa uudelleen!
Onko homma hanskassa?
Alkoholiaddiktilla, peliaddiktilla ja millä tahansa muullakin addiktilla tunnusomaista on se, ettei ikinä itsestä tunnu siltä, että olisi mitään vikaa. Alkoholiaddikti on WHO:n mukaan sairastunut alkoholismiin. Kyseessä on siis sairaus.
Alkoholismia ei ole pelkkä juomisen määrä vaan myös se, miten se vaikuttaa ympäristöön, läheisiin ja muuhun elämään. Olen itse sanonut usein ohjeeksi: että juoda saa, muttei se saa häiritä työntekoa tai muuta elämää. Miten homma on hanskassa. Omasta mielestä ja muiden mieletä?
Tunnusmerkkejä mahdollisen sairauden ympäristövaikutuksesta on:
- Jättää tekemättä jotakin sinulta odotettua juomisen takia.
- Tarvitsee juomisen jälkeen aamulla krapularyypyn päästäkseen liikkeelle
- Tuntee syyllisyyttä tai katumusta juomisen jälkeen.
- Ei pysty muistamaan edellisen illan tapahtumia juomisen takia.
- On satuttanut tai loukannut itseään juomisesi takia
- Sukulaisesi, ystäväsi, lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattilainen ollut huolestunut alkoholinkäytöstäsi tai ehdottanut, että joisit vähemmän.
- On tuntunut viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että alkoholinkäyttösi on vaikuttanut kielteisesti ystävyyssuhteisiisi tai sosiaaliseen elämääsi.
- Tuntuu, että viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että alkoholinkäyttösi on vaikuttanut kielteisesti terveyteesi.
- Tuntuu viimeksi kuluneen vuoden aikana siltä, että alkoholinkäyttö on vaikuttanut kielteisesti työhösi, opintoihisi tai työllistymismahdollisuuksiisi
Lisäksi varmasti Arhinmäestä nyt tuntuu siltä, että alkoholinkäyttö on vaikuttanut kielteisesti taloudelliseen tilanteeseen.
WhatsApp laajentaa puheluihin. Kuva (CC) Flickr / abulhussain
Facebook maksoi WhatsAppista niin paljon, koska WhatsApp aikoo lanseerata Skypen kaltaiset puhelut. Kun Facebookin kyljessä olevien viestimien: messenger-skype-lync-messages-whatsapp kirjo laajenee puheluihin, on Facebookilla mahdollisuus tienata rahaa teleoperaattorin kaltaisella bisnesmallilla. Siihen perustuu korkea valuuatio, minkä WhatsAppin 55 hengen kehitystiimi joutuu nyt lunastamaan.
Tie ei tule olemaan helppo
WhatsAppin kilpailija Telegram sai heti WhatsApp kaupan jälkeisenä päivänä theGuardianin mukaan 5 miljoonaa uutta kävijää.
Kilpailua riittää ja operaattorien kanssa pitää oppia elämään. Jos aikoo kilpailla operaattorien kanssa, on oltava vähän myös teleoperaattorien kaveri. Facebookin yksi omistajista on Microsoft, jolla on ekosysteemissään Lync ja Skype. Ehkäpä ekosysteemiajattelun mukaisesti tästä syntyy niin iso nettiä hyödyntävien viestimien verkosto, ettei operaattori voi kuin hyväksyä tämän toimijan mukaan bisnekseen.
Puhuminen tulee WhatsAppiin juhannukseen mennessä.
Lähivuodet näyttävät, onko WhatsAppin hinta oikea ja toteutuuko optio suunnitellun mukaisesti. Vaikka tämä olisi nyt se mestarisuunnitelma, niin siltikin hinta mielestäni on liian iso. Voin toki olla väärässä eikä onneksi minulla ole yhtään Facebookin osaketta, joten ei ole mitään menetettävää.
Menestystä ja isoja unelmia bisneksiisi! Ekosysteemiajattelu voi toimia jollain mittakaavalla.
Fluid Interaction Oy:n Kalle Määttä onnellisena 120.000 dollarin palkintoshekki kädessään.
Suomalainen Fluid Interaction Oy:n Kalle Määttä on onnellinen. Heidän Fluid The Reel -sovellus voitti 120.000 dollarin palkinnon Tizen App Challengessa Barcelonassa.
$120,000 Pääpalkinnon voittanut sovellus on: The Reel, Fluid Interaction.
Katso tästä miten Fluidin sovellus toimii:
Fluidin tiimiin kuuluu Kalle Määtän lisäksi Jani Lainesalo, Kristian Lukander, Mikko Pitkänen, Ilpo Kojo, Wesa Aapro.
Alexander Stubb esimerkillisesti juoksemassa Lauttasaaren yhteiskoululaisten kanssa. Kuva lainattu Alexander Stubbin facebook -sivulta.
Teemme joka päivä valintoja. Jos jätämme television katselun kokonaan pois, meille tulee keskimäärin 3 tuntia lisäaikaa jokaiselle päivälle. Siinä ensimmäinen vinkki.
Aika on sinun oma resurssisi. Päätät itse miten jaat vuorokauden tunnit
Jokaisessa vuorokaudessa on:
- Unta 6-8h, jää 24-8=14-16h
- Työmatkoja 1-2h, jää 12-15h
- Töitä 8h, jää 4-7h
- Syömistä 1h, jää 3-6h
- Lapset päiväkotiin ja päiväkodista 1h, jää 2-5h
- Loppuaika 2-5h jää vapaasti valittavaksesi. Voit treenata kuten Stubb tai katsoa telkkaria kuten ehkäpä Arhimäki suosittelisi ja sen 3-5h jälkeen olet aivan naatti. Jos taas valitset kuten Stubb, kuntosi paranee ja jaksat paremmin.
Ainiin. Ja viikonloppuisin sinulla ei ole töitä, vaikka Stubbilla useimmiten on. Silloinkin voit treenata! Aina löytyy aikaa treenata!
Menestystä ajankäytön hallintaasi. Ole mieluummin "kyllä-mä-siihen-pystyn" -Stubb kuin "ei-musta-oo-mihinkään" -Arhinmäki.
Median reaaliaikaisuudella ja kommentoitavuudella on merkitystä. Kuva leirinuotiolta, joka on reaaliaikainen interaktiivinen tapahtumamedia. Kuva Flickr / Rob Lee (CC by ND)
Face 2 face -palaveri yhdessä fyysisessä tilassa on jostain syystä yksi tehokkaimmista medioista. Miksi? Miksi seminaarit ovat tehokkaampia kuin webinaarit?
Kanssaolijat, kanssakokija, yhdessä kokeminen on tärkeää
Realiaikaisessa mediassa koemme asioita yhdessä. Haluamme nähdä kuinka moni on aiheen ympärillä. Haluamme tietää luemmeko artikkelia yksin. Haluamme tietää kuinka moni muut on tykännyt. Jos moni tykkää, niin sitten uskallan itsekin tykätä.
Olemme laumasieluja. Haluamme kokea yhdessä jääkiekon huippuhetket. Katsomme samaan aikaan live-lähetyksiä Yle Areenasta ja hehkuttelemme niistä somessa kavereillemme. Katsomme mieluusti reaaliaikaisia tapahtumia yhdessä tilassa: seminaarissa, urheiluareenan katsomossa. Joskus jopa matkustamme yhdessä kokemaan asioita yhdessä.
Yhdessä kokeminen on tärkeää.
Kysymisen mahdollisuus, kyseenalaistamisen mahdollisuus
Kun olemme yhdessä. Kollaboroimme. Luomme yhdessä mielipiteitä. Haastamme toisiamme. Kysymme ja kyseenalaistamme. Silloin myös opimme. Opimme toisistamme: kuka on samaa mieltä ja kuka eri mieltä, miksi joku on toista mieltä ja puolustamme omia näkemyksiämme.
Reaaliaikaisuus mahdollistaa keskustelun. Digitaalisuus muuttaa medioita entistä reaaliaikaisemmiksi: tätä blogausta voi tykätä, jakaa. Tästä blogauksesta voi keskustella joko tuolla alapuolella tai somessa. Useimmiten somessa. Television ohjelmista keskustellaan somessa. Jopa printtilehtien artikkeleista keskustellaan somessa. Kaikista keskustellaan. Olympialaisten aikaan olen huomannut, että lätkämatseja koetaan yhdessä usein pienissä piireissä ja tuuletellaan yhdessä isommissa piireissä somessa. Yhdessäolon merkitys ja keskustelun mahdollisuus on tärkeää.
Jaa jos olet samaa mieltä. Tykkää jos olet samaa mieltä. Jos olet eri mieltä, opeta minulle näkökantasi. Menestystä viestintääsi!
Sisältö ja kanava sekoitetaan usein. Sisältö ratkaisee. Sisältö voi olla sivistävää tai ei. Paperille painaminen ei muuta sisällön sivistävyyttä tai luotettavuutta yhtään. Kuva (CC BY SA) Yaisog Bonegnasher
Painettujen lehtien ja painokoneiden omistajat yleensä toitottavat, että "sanomalehti sivistää". Otsikko on valittu tähän provosoivasti, vaikka olen samaa mieltä sisällön sivistävyydestä. Sanomalehti itsessään ei sivistä vaan sisältö jos sisältö on sivistävää. Olen siis samaa mieltä, mutta eri termein.
Otan vertailuksi esimerkkiparin: Twitteri vs sanomalehti. Voit ajatella Twitterin paikalle minkä tahansa seuraamisen työkalun (esim seuraamasi julkkis Instagramissa, City.fi Facebook, City.fi etusivu, Cityn blogisivu, Vivas.fi, Cityn Twitter -tili tai kaveriesi nostot eri medioista ja blogeista).
Sanomalehti on kuin kasa perättäisiä Twiittejä
Sanomalehti on kooste sisällöistä, siis sisältöjä peräkkäin laitettuna. Siis sanomalehti on ikäänkuin ylipitkiä twiittejä joltain seuraamaltasi nimimerkiltä. Sanomalehdessä voi olla samaa mitä netissä: infograafeja, kuvia, tekstiä.
Seuraamasi nimimerkki painetussa mediassa / sanomalehdessä voi olla ihan hyvin @hsfi tai @lavas. Molemmilla on päätoimittaja. Hesarin päätoimittaja oli ennen Mikael Pentikäinen, nykyään Pentikäinen Facettaa ja bloggaa yksityishenkilönä. Seuraan häntä Facessa. Mikaelilla on ihan hyviäkin juttuja vaikka osan joudun suodattamaan koska näkemykseni joistain asioista on eri. Silti hän on kokenut mies ja hänellä on hyvät verkostot, niin mieluusti seuraan Mikael Pentikäinen -nimistä Facebook-sisältövirtaa.
Sisältö ratkaisee ja se, miten paljon luotat päätoimittajan valitsemaan linjaan. Päätoimittaja sanomalehdellä saattaa myös vaihtua ja lehti on aina päätoimittajansa ainakin hieman värittämä. Vaikka journalismin tulisi olla riippumatonta, niin silti ihmisen valinnat ja elämänkatsomus paistaa aina läpi niistä valinnoista ja jopa rekryistä joita toimitukseen tehdään. Nykyään Hesarilla on kahden twitter -tilin kombo ikäänkuin "retweettaamassa toimittajien juttuja" tiettyyn järjestykseen: Kaius Niemi, vastaava päätoimittaja ja Riikka Venäläinen, päätoimittaja. Joka päivä he valitsevat ne toimittajien tekemät Twiitit joita painetaan seuraavan päivän lehteen.
Miten Twitter ja painettu sanomalehti eroavat toisistaan?
Sanomalehdessä on rajattu palstatila. Twitter ja ylipäätänsä netti hyperlinkitykseineen on rajaton. Twitteriin mahtuu paljon enemmän tavaraa. Sanomalehteen vain rajattu määrä. Sanomalehteen joudutaan tieto puristamaan usein niin pieneen tilaan, että totuus hämärtyy. Citynkin printtiin sisällöt joudutaan useimmiten lyhentämään, laitamme mukaan aina linkin nettiin, josta voi lukea tarkemmin ja syventyä taustoihin. Typojen ja asiavirheiden korjaukset eli sanomalehtien kutsumat "oikaisut" joudutaan tekemään painetussa sanomalehdessä todella kankeasti. Netissä nettijulkaisun tai nettilehden oikaisu ja korjaus voidaan tehdä suoraan juttuun tai blogitekstiin johon linkataan uudestaan Twiitissä tai nostossa. Netissä on myös helpompi tehdä viittauksia, joista voi jatkaa eteenpäin itseään sivistämään.
Sisältö ratkaisee, eli viestin välityskanava
Sisältö sivistää, ei kanava jonka kautta sisällön luet. Twitter ei sivistä, vaan sisällöt Twitterin välittämänä. Kehen luotat? Kuka on sinulle auktoriteetti? Voi olla, että luotat päätoimittajaan tai tiettyihin toimittajiin niin paljon, että he ovat sinulle auktoriteetteja. Tämä minun bloginikin on osalle ihmisistä auktoriteetti. Luottamus lisääntyy luottamalla. Valitset itse seurattavat mediasi. Paperilehdissä ja netissä on laatusisältöä, kun vain poimit itsellesi niistä sen sivistävän osuuden.
Sisältö sivistää. Suhtaudu sisältöön aina kriittisesti. Sanomalehdessäkin voi olla sisältöä, joka sivistää, mutta paperille painaminen ei muuta viestin arvoa yhtään luotettavammaksi.
Sisältöä ja menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
Määritelmät, joihin terminologinen näkemys perustuu: "Sanomalehti
Sanomalehtinä tilastoidaan lehdet, jotka ilmestyvät 1-7 kertaa viikossa ja jotka sisältävät valtakunnallista tai paikallista uutisaineistoa. Sanomalehdet jaetaan 4-7 kertaa viikossa ilmestyviin päivälehtiin ja 1-3 kertaa viikossa ilmestyviin muihin sanomalehtiin."
"Twittertilille ilmestyy 1-7 kertaa viikossa sisältöä joka sisältää valtakunnallista, globaalia tai paikallista uutisaineistoa. Twitter jaetaan 24 tuntia vuorokaudessa joka sekunti sikälimikäli ilmestymisen aiheita on. Twittertilit jaetaan medioiden twittertileihin ja yksityishenkilöiden tileihin. Rajanveto näiden välillä on häilyvä, sillä moni käsittää yksittäisen ihmisenkin mediaksi."
Kirjoittaja on City Digital Oy:n pääomistaja. "City Digital on digimediaperhe, joka julkaisee juttuja seitsemänä päivänä viikossa ja tavoittaa noin puoli miljoonaa lukijaa viikottain netissä. City Digital julkaisee myös 4 kertaa vuodessa ilmestyvää printtiä, joka luokitellaan aikakauslehdeksi. Lehteen painettavat sisällöt ovat pääsääntöisesti aina ensin netissä julkaistuja ja ne painetaan kokonaisina tai lyhennettyinä lehteen. Sisällöt ratkaisevat, ei jakelukanava."
ps. Jos sanomalehti haluaa sivistää, on sen kiinnitettävä entistä enemmän huomiota sisällön laatuun. Useille lehdille se tarkoittaa harvenevia painosmääriä ja entistä konsolidoituneempaa toimitusta, jossa laadukkaat sisällöt tehdään yhdellä paneutumisella ja tekemisellä useampaan kanavaan, moneen lehteen, nettiin, videolle, podcastiksi, radioon jne.
Ukko.fi aloitti tulospohjaisella mainonnalla, mutta on alkanut mainostamaan brändiänsä ja lisäämään palvelun tunnettuutta relevanteissa ympäristöissä. Tähän blogiin mainos näköjään tulee AdExchangen kautta targetoituna.
CPA, eli tulospohjainen mainonta on tehokasta
CPA, eli tulospohjainen mainonta (Cost per Action) on näppärä tapa ostaa tehokkaasti mainontaa. Tulospohjainen mainonta on sitä, että määrittelet nettisivuillesi tulospisteen, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaja ja olet valmis maksamaan medialle tai bloggaajalle tai vaikka Cheekille 1 € jokaisesta, joka on kiinnostunut tilaamaan uutiskirjeesi.
Voit myös määrittää, että maksat osan katteesta, esim 4%-20% tilauksista sivustolle. Et maksa mitään mediatilasta, maksat vain tilauksista.
Miksi tämä malli ei riitä?
Affimiehet tekevät brändimainontaa
Haaste on tunnettuus. Mielikuvitusyritys esimerkki: Zubiax Oy:n tietoisuus on nolla. Vaikka lähettäisit meilin, että tilaa nyt Zubiax Oy:n unknown tuote, niin ovipumppu ei laula. Pitää siis luoda tunnettuus ensin jossain. Ratkaisu on brändimainonta. Zubiax Oy:n pitää lisätä tunnettuutta ja tietoa mikä Zubiax Oy on ja mitä arvoa "unknown" -tuotteesta on käyttäjälle?
Tulospohjaista mainontaa tehneet affimiehet (affiliate marketers/kumppanuusmarkkinoijat) yrittäjät ovat itsekin alkaneet ymmärtää brändimainonnan hyötyjä. Nettibonusten top 1 sivusto Ostohyvitys.fi tekee brändimainontaa videolla, joita levitetään Youtubessa ja lineaarisessa telkkarissa. Display mainonnalla lisätään tietoisuutta. Sisältömarkkinoinnilla kerrotaan palvelun hyvistä puolista. Ostohyvitys pitää ständiä ja jakaa flyereitä Slushissa. Suosittelumarkkinoinnissa jaetaan Kismettejä kaikille jotka suosittelevat kavereilleen Ostohyvitystä.
Monella muullakin yrittäjällä on taustoja tulospohjaisessa. Moni näistä yrittäjästä tekee monikanavaista markkinointia. Laskutuspalvelu Ukko.fi tekee sisältömarkkinointia Cityssä ja brändää itseään aktiivisesti. Voisin luetella kymmeniä kymmeniä startuppeja, jotka ovat lähteneet tulospohjaisesta liikkeelle, mutta pian huomanneet, että koko ostavan asiakaskunnnan löytäminen vaatii lisää markkinointia.
Kilpailu ihmisten huomiosta on kovaa
Jos luemme tuhat sivua netistä ja printistä, näemme taatusti 3000-5000 mainosta. Tilastojen mukaan, kuitenkin vain 0,3-1,5% näistä aktivoi meidät klikkaamaan. CTR on yksi tuloksen mittari, muttei sekään kerro totuutta. Huomaamme kyllä noista 3000-5000:sta mainoksesta ison osan. Jos ne kaikki olisivat yhdeltä taholta, vaikkapa nyt Ostohyvitykseltä. CTR olisi edelleen se 0,3%-1,5%, mutta huomioarvo yhdelle brändille olisi isompi.
Brändimainonta tarkoittaa sitä että toistosi huomataan kilpailijoiden joukossa. Mitä isommalla budjetilla mainostat ja tavoitat silmäpareja toistaen viestejäsi, sitä paremmin sinut tunnetaan.
Tunnettuus on välimittari tuloksen tekemiseen.
Tunnettuus vaikuttaa myös CPA mainonnan tuloksiin. Mitä tunnetumpi brändi sinulla on, sitä paremmin klikit konvertoituvat tunnetun ja luottamusta herättävän tahon myynneiksi. "Ovipumppu laulaa".
Brändimainontaa tarvitaan. Tulospohjainen käärii komissiot, mutta ilman brändimainontaa tulospohjainen mainonta ei toimi.
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, jonka digimediaperhe myy brändimainontaa, cpa:ta, klikkipohjaista, näyttöpohjaista ja sisältömarkkinointia. http://www.citydigital.fi
Uuden ruokakolmion lanseerauksen jälkeen ostamme himaan entistä useammin kalaa. Kala on itseasiassa todella herkullinen pikaruoka. Heität vaan lohen nahkoineen pannulle ja paistat. Jos tykkäät lisätä suolaa tai sitruunapippuria, niin maku vaan paranee. Kaveriksi sitten paljon jotain random salaattia.
Tein tänään ekaa kertaa uunissa kalaa. Kävin ostamassa kalatiskiltä kirjolohta ison köntsän. Laitoin päälle sitruunapippuria ja suolaa. Heitin sen sellaisenaan vuoassa uuniin. Aluksi 250 astetta 5-10 min ja loppu 30-50min 200 asteessa.
Lohta salaattipedillä. Tykkään laittaa salaatit valmiiksi lautaselle ja sitten kalat perään melkein suoraan uunista.
Namia!
Menestymisen yksi osa-alue on, että pidät itsesi fyysisesti hyvässä kunnossa. Siksi monipuolinen syöminen on tärkeä osa menestymistä. Menestystä elämääsi!