Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä on Hoitokoti Päiväkumpu -konsernia luotsaavat sisarukset Anne Kangas ja Ville Väätäinen. Palkinto jaettiin Helsingin Yrittäjien Nuorten Yrittäjien yhteisön HYNY:n 10-vuotisjuhlagaalassa.
Hoitokoti Päiväkumpu –konserni on helsinkiläinen perheyhtiö, joka tarjoaa asiakkailleen elämäniloa ja mukavuutta lisääviä hoito- ja siivouspalveluja pääkaupunkiseudulla. Yritystoiminta käynnistyi vuonna 2001 kolmen sisaren toimesta ja sukupolvenvaihdos tehtiin vuonna 2007. Konsernin toimitusjohtaja Anne Kangas on ollut yrityksen toiminnassa mukana vuodesta 2001 alkaen ja talousjohtaja Ville Väätäinen tuli mukaan toimintaan pari vuotta myöhemmin. Konsernin liikevaihto on vuonna 2016 noin 10 milj. euroa. Yritys työllistää noin 160 työntekijää.
Hoitokoti Päiväkumpu -konsernin tavoitteellinen kehittäminen, jossa on panostettu ihmisläheisyyteen ja toiminnan laadukkuuteen sekä yrityksen vahva kasvu vakuuttivat kilpailun tuomariston. Yritys on laajentanut palvelutarjontaansa hoitokotitoiminnoista kotihoito- ja kotisiivouspalveluihin ja kasvattanut työntekijämääräänsä. Yritys on myös loistava esimerkki onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta.
”Meillä on ollut kunnia jatkaa, kehittää ja kasvattaa Päiväkumpua. Päiväkummussa on ilo työskennellä upeiden ammattilaisten kanssa asiakkaidemme parhaaksi. Tällaiset palkinnot saavutetaan aina tiiminä”, iloitsee Anne Kangas.
Helsingin Yrittäjät palkitsee Vuoden nuoren yrittäjän vuosittain. Valinnan tekee raati, johon tänä vuonna kuuluivat Terhi Salosaari, Helsingin Uutiset, Sanni Kaikkonen, HYNY, Matti Petteri Pöntiö, Helsinki Think Company, Valentin Babitzin, NewCo YritysHelsinki sekä Tiina Oksala, Helsingin Yrittäjät.
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä -palkinto on alle 35-vuotiaalle yrittäjälle myönnettävä tunnustus yrittämisestä. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita ja voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen tai yrittäjäasenteeseen liittyen. Alueellinen voittaja jatkaa edustamista arvostettuun valtakunnalliseen Vuoden nuori yrittäjä –kilpailuun, jonka voittaja ratkotaan 20.5.2016 Get Together –tapahtumassa Jyväskylässä.
Olen syntynyt 1979. Tilastokeskuksen mukaan, 79 syntyneiden miesten eliniän odote on 68,59 vuotta. Elämää on melkein puolet jäljellä. Mietin tänään aamulla, mitä tekisin toisin jos syntyisin nyt ja saisin vinkkejä itseltäni?
Kun katson taaksepäin, näen monta seikkailua, joissa olen ollut. Osan seikkailuista olisi voinut jättää tekemättä, mutta jollain tavalla nekin ovat kasvattaneet minua.
Rankimpia kokemuksia ovat olleet yrityssaneeraukset
Jokainen yrityksen toiminnan supistaminen, joihin olen joutunut esim hallituksen jäsenenä puuttumaan toimitusjohtajan feidatessa on ollut tylsä, mutta kasvattava kokemus. Kun rahat ei riitä palkkoihin, on jonkun vaan otettava ohjakset ja korjattava laivan suunta, ettei se uppoa kokonaan. Niissä tilanteissa ei ole kenelläkään hauskaa. Tylsintä on, kun joutuu vähentämään väkeä.
Palkkaaminen on hauskempaa kuin poispäinpalkkaaminen
Rankin kokemus elämässäni oli 23 vuotiaana läpikäymäni yrityssaneeraus. Kuitenkin se oli mun oman elämän kauppakorkeakoulu ja opin siinä juttuja, mitä ei koulun penkillä opeteta.
Ihmisten työsuhteen päättäminen siten, että ihmisen ihmisarvo säilyy, on muuten yksi maailman vaikeimmista keskusteluista. Olet varmaan joskus joutunut tekemään bänät ja sen jälkeen ystävinä pysyminen on yksi maailman vaikeimmista asioista ja niin, että irtisanottu ei vihaa ja hauku sua koko loppuelämäänsä. Voi kun voiskin aina vaan palkata lisää, palkkaaminen on niin hauskaa mutku on noi suhdanteet ja asiakkaat.
20 yrityskauppaa takana
Mulla on nyt noin 20 yrityskauppaa takana. Osa on mun konsernin sisäisiä, joten en laske ihan kaikkia liiketoimintakauppoja yrityskaupoiksi.
Yrityskaupoista osa on mennyt oikein mainiosti, osa täysin pieleen. Niistäkin olen oppinut.
Parhaita yrityskauppoja ovat olleet
City-lehden osto ja kaikki siihen liittyvät seikkailut. Hauskaa muuten, että uhosin silloin että tähtäämme top10 sivustoiksi. Katoppa näitä lukuja:
City Digital on Suomen top10 sivustoja. (TNS Metrix vko 33)
Kaannos.com osto.
Finnish Teleservice Center -liiketoimintakauppa (taloudellisesti mitattuna) Klikki Networkin osto ja sen muuttaminen Improve Mediaksi yhdessä A-lehtien kanssa.
Lasten kanssa pitäisi viettää enemmän aikaa, toisaalta uraakin haluaa tehdä. Miten priorisoit?
Lasten, perheen, ystävien ja sukulaisten kanssa on tullut vietettyä aikaa, usein liian vähän. Toisaalta jotkut ihmiset vaan on työ- ja ura-orientoituneita eikä maailmanmestariksi tulla kotona kyhjöttämällä vaan siellä areenalla, missä kilpailu käydään. Mä olen valinnut mun elämän prioriteetit ja valitettavasti mä viihdyn tosi paljon töiden parissa. Lapset saa multa niin paljon aikaa kuin liikenee ja luulen, että siinä ei voi kukaan tulla täydelliseksi. Huonoa omaatuntoa ei siitäkään kannata kantaa. Mulla on sellainen systeemi, että pari kertaa vuodessa otan viikon parin loman ja vietän sen 100% perheen kanssa. Mä oon vähän tällainen täysillä joka asiaa tekevä tyyppi. Jokaisella on vain yks elämä ja se pitää elää niin kuin pystyy. Vääriä valintoja tulee tehtyä ja tämä on asia, jossa en ikinä pysty olemaan täydellinen. Jokaisella on vain 24 tuntia vuorokaudessa ja vain sä itse voit päättää miten sen käyttää. Tässä mun ajanhallinnan viikkobudjetti.
Jos olisin 20-vuotias nyt, kertoisin itselleni seuraavat asiat. Nämä jokaisen 20 vuotiaan pitäisi tietää.
Tuhlasin nuorena paljon rahaa turhuuksiin. Kuva Malesiasta. Reissusta jäi muistoja, mutta firman laajentaminen sinne oltaisiin voitu jättää väliin.
Kun mä olin kakskymppinen, mä elin kuin viimeistä päivää. Kaikki mikä tuli, myös meni. Vasta yrityssaneerauksen jälkeen, mä aloin elää taloudellisesti järkevästi. Sitä ennen kulutin kaiken turhuuksiin.
Vaikka New York onkin hieno kaupunki ja sinne menee lentoja, niin mene sinne mieluummin verkottumaan ja tekemään bisnestä shoppailun sijasta.Pro vinkki: Se ilmainen viina ei muuten sitten oikeasti lopu koskaan. Älä yritä juoda sitä kaikkea. Muutamat bileet oisin voinut jättää vähemmälle. Kuva vuodelta 2000. Silloin meni lujaa.Menestyvät ihmiset ostavat vain sitä mitä tarvitsevat. Älä osta sitä mitä haluat, vaan vain sitä mitä oikeasti aidosti tarvitset.
Säästetty euro on tienattu euro.
Perusta säästötili, sijoita rahat järkevästi, aloita säästäminen osakkeisiin tai omaa firmaa varten. Voit myös säästää turhakkeista. En nyt tarkoita sitä, että keittäisit kahvit kotona termospulloon sen sijaan, että ostaisit kahvilasta kahvia vaan sitä, että lopetat kalliiden turhien tavaroiden shoppailun ja sijoitat säästetyt rahat hyviin kirjoihin ja alat sijoitamaan omaan osaamiseesi. Sijoittaminen omaan osaamiseen on investointi, joka maksaa moninkertaisesti takaisin. Et tarvitse sitä uutta taulutelkkaria etkä uutta Candy Crush timua eikä sinun ole pakko tuhlata yhtään euroa enempää Clash of Clansiin.
Auto ei ole hyvä sijoitus. Auton arvo laskee. Sijoita itseesi, sijoita osaamiseesi, säästä osakkeisiin tai johonkin, mikä kasvattaa sinulle korkoa.
Menestyvät ihmiset eivät osta sitä mitä haluavat, vaan he ostavat vain sitä mitä tarvitsevat.
Joka euro kate-euro.
Vaikka monet ihmiset pullistelevat isoilla palkoilla ja yrittäjät kehuskelevat isoja liikevaihtoja, loppujen lopuksi vain viivan alle jäävällä eurosummalla on merkitystä.
a) 400 000 euroa liikevaihtoa ja 40 000 euroa tulosta tekevä firma on arvokkaampi kuin
b) 4 000 000 euroa liikevaihtoa ja 1 000 000 tappiota.
Pieni tuottava bisnes on ässä hihassa, tappiollinen firma on mustapekka kortti, josta kannattaa hankkiutua eroon.
Rikastut, jos tienaat 1000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt, jos tienaat 1000, mutta kulutat 1100.
Rikastut, jos tienaat 2000, mutta kulutat vain 1900.
Köyhdyt, jos tienaat 2000, mutta kulutat 2100.
Rikastut, jos tienaat 3000, mutta kulutat vain 2900.
Köyhdyt, jos tienaat 3000, mutta kulutat 3100.
Rikastut, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 9900.
Köyhdyt, jos tienaat 10000, mutta kulutat 10100.
Rikastut nopeasti, jos tienaat 10000, mutta kulutat vain 900.
Köyhdyt nopeasti, jos tienaat 1000, mutta kulutat 10100.
Köyhdyt ja joudut hankaluuksiin, jos tuhlaat enemmän kuin tienaat.
Älä säästä enemmän, vaan tienaa enemmän ja lopeta tuhlaaminen.
Opiskeleminen suomessa on ilmaista. Hyödynnä se, mutta hanki vain tutkintoja, joista sinulle on hyötyä urasi kannalta. Jos opiskelet 10 vuotta tutkintoa, jota et käytä, olet heittänyt 10 vuotta hukkaan. Mene mieluummin kirjastoon, opiskele itsenäisesti ja ryhdy heti töihin tienaamaan.
Opiskele oikean elämän taitoja turhan koulutustiedon sijaan. Tarvitset seuraavia taitoja:
- Myyntitaidot (esiintymistaidot ja kirjoittamistaidot, perusta blogi, jotta opit kirjoittamaan, mene telemarkkinointifirmaan, jotta opit myymään)
- Neuvottelutaidot (tarkoittaa win-win taitoja, ei taistelutaitoja)
- Luovuus (ota näpit irti kännykästä, kirjoita lista ideoita paperille joka päivä)
- Johtajuus (jaa enemmän muille kuin mitä odotat itse saavasi takaisin)
Tutustu ja verkotu. Auta verkostojasi. Kuvassa Ilkka O. Lavas, Peteri F. Cuneo ja hänen vaimonsa Maris. Peter on ollut mm. Black & Deckerin presidentti ja Marvel Comicsin CEO.
- Verkostoituminen (liity paikalliseen Nuorkauppakamariin)
- Miten elää kurinalaisesti, tavoitteellisesti, tiettyjen elämäsin tärkeiden teemojen ja prioriteettien mukaan (Perusta menestysmuistutinhttp://www.city.fi/blogit/lavas/uudenvuodenlupaus+ja+menestysmuistutin+2015/128948)
- Pysähtyminen ja elämän uudelleen suunnittelu (tätä elämän suunnan tarkistasta kannattaa tehdä säännöllisesti)
- Ideoiden ristipölytys (kerro kaikki ideasi muille, kuuntele muiden ideoita, jostain niistä vielä syntyy innovaatio)
- 1% sääntö (joka viikko pyri olemaan 1% parempi fyysisesti, emotionaalisesti ja mentaalisesti)
Valmistautumassa triathlonin uinti-osuuteen. Fyysinen kunto on tärkeä osa menestyvän ihmisen elämää.
- "auta muita, niin autat itseäsi" -sääntö (tee paljon hommia vastikkeetta, auta muita ilman palkkaa, auta verkostoasi menestymään, niin menestyt itsekin. Verkostosi arvo kasvaa exponentiaalisesti kun sinä ja ystäväsi autatte toisianne pyytettömästi puolin toisin)
- opi epäonnistumaan ja kun kaadut, niin kaadu eteenpäin (opi virheistäsi ja käännä epäonnistumiset voimavaraksi)
Olet sitä mitä syöt. Olet sitä mitä ajattelet. Voit olla vain niin hyvä kuin itse itsestäsi uskot. Älä vangitse itseäsi nykyisyyteen. Jos sulla on helvetti takana, sun ei tartte rakentaa samanlaista eteesi. Rakenna oma elämäsi. Sun elämä. Sä päätät.
- opiskele ajanhallinnan mestariksi. Kun olet joka päivä tunnin tehokkaampi, niin kymmenen vuoden päästä olet 21 viikkoa pidemmällä kuin nyt vain hallitsemalla aikaa tehokkaammin. Väitän, että voit tehokkaasti toimialla saada aikaan jopa 5 tuntia nykyistä enemmän päivässä. Ainakin itselleni on tullut päiviin lisää aikaa aikaa hallitsemalla.
- hiljennä melu: telkkari kiinni. Luo ympärillesi omaa melua, joka edistää omaa elämääsi.
Päätä rohkeasti, minne haluat mennä, minne haluat edetä. Pääset kyllä eteenpäin elämässäsi kun keskityt tavoitteittesi saavuttamiseen ja ja tärkeiden asioiden kanssa tekemiseen. Kuva Saksasta.
Jos teet tämän kaiken, sinusta tulee lopulta rikkaampi henkisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti.
Toivottavasti tämä nyt ei kuulosta mitenkään ylimieliseltä, mutta mulle nämä jutut on toimineet. Olen itse sählännyt liikaa kun en ole noudattanut näitä neuvoja, toivon, että sinä otat neuvoista itsellesi elämään dopingia, jolla saat itsellesi rikkaampaa elämää.
Sun elämä. Sä päätät.
Miljoonat kiitokset teille joiden kanssa oon saanut elää
Olen ylpeä kaikista tyypeistä, joita meidän firmoissa on töissä. Kiitos Improve Median ja A-lehtien porukat, Vivasin väki, W3 Groupin rakennusmestarit, Suomikauppa.fi:n väki, MADiläiset, Samexin tullausgurut, Deitti ja City sankarit ja mediagurut, MoonTV:n crew, Improve Median mainonnan ammattilaiset.
Kiitos myös teille, jotka ette enää ole joka päivä mun kanssa töissä. Lämmöllä muistelen, miten perustimme uuden firman W3 Groupin tytäryhtiöksi Drupaliin keskittyen, muistelen lämmöllä kaikkia No Spam Servicen, Myyntitiedon ja CTRL servicen porukoita, entisiä Artic.net ylläpitäjiä ja Nettipajalaisia. Lämmöllä muistelen Tietoexperit yrityskauppaa, joka oli mulle taloudellinen katastrofi, mutta tutustuin uusiin kivoihin tyyppeihin siinä yhteydessä. Olen ylpeä siitä, että Vetokonsulttien sukupolvenvaihdos saatiin vietyä läpi. Olen iloinen kun Ostohyvitys kehittyi Bonusbay:ksi ja kansainvälistyi ja sai paljon rahoitusta. Kiitos tiimeille. Nykyisille ja entisille. Kiitos myös Superwebin ja PC SuperStoren tiimikavereille ja entisille bändikavereille Torvisen Koneessa, the Sound of Lapiossa ja Uunisaaren Musiikkijuhlissa :D Kiitos myös kaikille Yliopiston opiskelukavereille ja Tiimiakatemian Taitovire MBA ryhmäläisille sparrailusta, yrittäjäkollegoille, Hynyläisille, Nuorkauppakamarilaisille, RT veljille, Kauppakorkean opiskelukavereille, Hintabingoilijoille, Softsizing mestareille, Computuen it-sankareille, Smartumlaisille, Pamarkkilaisille, inttikavereille, Keravan Energian hallituskavereille, Happoteräsläisille, Keski-Uusmaalaisille, Lehtiyhtymäläisille ja Laurealaisille opettajille ja oppilaille sekä johtoryhmälle. Kiitos motoristikavereilleni, mentoreilleni ja sparraajilleni.
Kiitos ystäville ja läheisille, kun ootte kestäny mua kun oon ollut urpo. Tämmönen viiden tähden sekopää mä nyt vaan oon. Täysillä kaikkee tai sit ei mitään. Ootte rakkaita!
Moni yrittäjä on kysynyt minulta, miten heidän kannattaisi markkinoida. Ensimmäinen kysymys, jota esitän takaisin on kysymys kohderyhmästä.
Kysy itseltäsi, onko kohderyhmäsi yrityspäättäjä vai kuluttaja?
1. Asiakkaani on yritys
Yrittäjä saa yrityspäättäjiin parhaiten yhteyden soittamalla. Päättäjältä päättäjälle keskustelussa paras tapa on puhelu ja henkilökohtainen tapaaminen.
Jotta puhelussa ensimmäisenä et joutuisi selittämään mikä firmasi on kannattaa joskus käyttää massakanavia (massaposti, massakirje), jotta yrityksen brändi ennen kylmäsoittoa on edes vähän tunnettu kohderyhmälleen. Päättäjien postit menevät usein suoraan roskiin, joten varaudu siihen, että joudut joka tapauksessa selittämään mitä firmasi tekee.
Suosittua on myös sisältömarkkinointi, jossa puhutellaan blgeilla, kirjeillä, artikkeleilla omasta osaamisestaan ja vakuutetaan lukija. Sisältömarkkinnissa pidetään vakuuttava puhe tekstin muodossa ja markkinoidaan tätä tekstiä yrityspäättäjille. Myös kutsuvieras-aamiaistilaisuudet ja seminaarit ovat hyvä tapa saada kontakti yrityspäättäjään. Muista, että kutsukin on jo viesti ja jos se tavoittaa päättäjän, olet jo saanut viestisi läpi.
2. Asiakkaani on kuluttaja
Kuluttajamarkkinoinnissa tavoitellaan usein isompia kohderyhmiä. Jos B2B viestinnässä pyritään saamaan esim 100 yritystä asiakkaaksi, niin kuluttajabisneksessä yleisö on tuhatkertainen esim 100 000 kuluttajan kohderyhmä tai isommille markkinoille suuntaavien kuluttajakohderyhmien koko on jopa miljoonia. Tällöin tarvitset massamarkkinointia tai massaräätälöityä digimarkkinointia.
Massoja saa kiinni parhaiten käyttämällä siihen soveltuvaa markkinoitikanavaa. Kanavia löytyy digimarkkinoinnin (display, online video, mobiili, hakukonemainonta, sisältömarkkinointi) lisäksi perinteisemmät radio, tv ja printtikanavat. Useimmat markkinoijat siirtävät panoksiaan entistä enemmän digitaaliseen, koska digitaalisessa mainonnassa mainosmuotoja ja markkinoinnin tehokkuutta on helppo mitata.
Kuluttajille viestejä voi saada läpi myös viestinnällä. Jos yrityksesi tai brändisi on tehnyt jotain uutisen arvoista, kannattaa uutisoitavasta kertoa medialle. Joku saattaa julkaista yrityksesi nimen jopa ilmaiseksi.
Älä unohda nykyisiä asiakkaitasi ja potentiaalisia asiakkaitasi.
Oli kohderyhmäsi yrityspäättäjä tai kuluttaja, niin molemmissa tapauksessa tärkeintä markkinointia on muistutusmarkkinointi. Uuden asiakkaan hankkiminen on aina kalliimpaa kuin vanhan pitäminen asiakkaana. Pidä kiinni vanhoista asiakkaistasi ja varmista, että potentiaalisista asiakkaistasi tulee maksavia asiakkaita.
Verkkomainonnassa suosittua nykyään on retargetointi. Retargetointi tulee sanoista re, eli uudelleen ja targeting eli kohdennus. Toinen termi tälle samalle asialle on remarkkinointi, eli uudelleenmarkkinointi. Olet varmaan huomannut kuinka verkkomedioiden bannerit seuraavat sinua kun olet käynyt yrityksen sivuilla. Kannattaa muistuttaa niille kuluttajille, ihmisille ja päättäjille, jotka ovat jo osoittaneet jotain kiinnostusta yritystäsi ja brändiäsi kohtaan.
Muistutusmarkkinoitia kannattaa tehdä retargetoinnin lisäksi myös sähköpostilla, postilla ja tietenkin puhelimitse. Puhelin ja naamakkain tehty keskustelu jättää aina voimakkaimman muistijäljen. Markkinointi on muistijälkien jättämistä ja kun sitten päätöksenteon aika on käsillä, olet yksi vaihtoehto mielessä.
Menestystä elämääsi, ja markkinointiisi!
Ilkka O. Lavas
Kirjoittaja on kuluttaja ja päättäjämarkkinointia tekevän Improve Media Oy:n toimitusjohtaja, City-lehden julkaisija ja media alan sarjayrittäjä.
Keravan Anttila jäi tyhjilleen viime vuonna kaupan alan murroksen vaikutuksesta. Keravan yrittäjien puheenjohtaja Päivi Virtanen ideoi tilaan popup -tapahtuman Keravan kaupungin ja Keravan yrittäjien kanssa. Kaupunki innostui mukaan hankkeeseen ja otti projektin omakseen.
Kerava Crazy Day pidettiin tyhjilleen jääneessä Anttilan kiinteistössä.Ensimmäisen tunnin aikana tapahtumaan tuli 1000 vierasta. Koko päivän aikana arviolta 6000-10000 ihmistä.Paikalle oli tullut 75 näytteilleasettajaa, joka vain murto-osa Keravalaisista yrityksistä.Cafe Intro perusti entisen Anttilan alakertaan PopUp KahvilanTapahtuma oli messun kaltainen, mutta rennompi. Kustannus oli tehty todella edulliseksi yrittäjille. Lean hengessä tapahtumassa ei ollut mitään turhaa.Olli toi tilaan PopUP LevyikkunanLapsille parkouria, telinevoimistelua yms liikuntaa järjestävä PompIT oli myös mukana.Mikko Kuustonen veti keikkaa Kerava Crazy Day:ssäKati Niemi KN Collection piti PopUp hattukauppaa.Paikalla oli myös palveluyrityksiä, joilla ei ole omaa myymälää. Kuvassa Annele Aarni-Wiklund esittelee yrityksensä työelämän valmennuspalveluita käytännön "mikä fiilis?" harjoituksen kautta.Popup -tapahtumassa nähtiin myös paikallisten vaate-alan yritysten järjestämä muotinäytös.Muotinäytös. Kerava Crazy Day. Anttilalta tyhjäksi jääneessä liiketilassa.Muotinäytöksessä malleina olivat paikalliset yrittäjät. Kuvassa Keravan Yrittäjien puheenjohtaja Päivi Virtanen.Muotinäytös. Keravan yrittäjien ja kaupungin järjestämä Kerava Crazy Day popup tapahtuma.Keravalla on suomen suurin hattujen maahantuoja KN Collection. Yrittäjä Kati Niemen hattuja löytyy kaikista suomen hattukaupoista ja Stockmannilta.Backstagella oli vipinää. Mikko Kuustosen (oikealla) kaulassa Keravalaisen Anu Ekin suunnittelema Medicine man -kaulakoru. Juontajana tilaisuudessa oli Nicke Lignell (vas). Keskellä Kerava Crazy Day -nimen keksijä Mia Talikka.Kerava Crazy Day -tapahtuman "äiti" Keravan kaupungin elinkeinokoordinaattori Pirjo Leino.
Popup -tapahtuma on hyvä tapa tuoda esiin paikallisia yrityksiä ja yrittäjiä. Kauppakeskuksen voi saada käyttöönsä päiväksi ihan vain kysymällä. Päivän vuokrakaan ei usein päätä huimaa kun sen jakaa useamman yrittäjän kesken. Keravan Crazy Day popup -tapahtumassa kävi tuhansia ihmisiä ja yrittäjien odotukset tapahtumasta ylittyivät.
Katso lisää kuvia tapahtuman Facebook -sivuilta: Kerava Crazy Day.
Kiitos tapahtuman järjestäjille. Upea tapahtuma!
Innovatiivisuutta ja menestystä elämääsi! Keravalla pohditaan jo mikä tila seuraavaksi vallataan :D :D :D
Kasvu mahdollistaa uuden kasvun. Tuottojen sijoittaminen mahdollistaa uudet tuotot. Auto ei ole hyvä sijoitus, mutta hauskaakin pitää olla.
Sijoitusneuvojat puhuvat korolle korkoa efektistä. Kun sijoitat sata yksikköä ja kasvatat satasen arvoa 15%, sinulla on 115 yksikköä. Tätä kun kasvattaa seuraavana vuonna 15% ja sitä taas seuraavana vuonna saman verran, niin kuuden vuoden päästä satanen on tuplaantunut.
Jos teet ensimmäisenä yrityksen pyörittämisen vuotenasi 100 000 euroa liikevaihtoa ja kasvatat 15 % 35 vuoden ajan, niin 35 vuoden päästä sinulla on 11 miljoonan euron bisnes. Jos et usko, laita luvut Exceliin.
Aloitin itse vuonna 1996. Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli muistaakseni 36000 markkaa (6000 euroa). Se oli lukiolaispojalle iso raha. Nyt 18 vuotta myöhemmin sama liikevaihto on kasvanut korkoa korolle ahkerasti tehden karvan yli 10 miljoonan euron konserniksi. Pikku hiljaa nirkutellen. Välillä sopivasti lainaa, mutta pääasiassa omia tuottoja sijoitellen. Kasvua on tullut orgaanisesti, mutta myös yrityskaupoin.
Yrityskaupoista osa on mennyt täysin päin metsää. Muutaman kerran mua on huijattu. Muutaman kerran on mennyt todella hyvin. Turnaroundeissa onnistunein on ollut City –lehden osto, joka on kasvanut 2:ssa vuodessa 2 Miljoonan euron mediakonserniksi. No nyt on kymppimillin bisnekset pyörimässä. Jos 15 % kasvattaa vuodessa, niin 18 vuoden päästä olisi sitten 123 miljoonan euron bisnekset. Siinä onkin haastetta. Sama matematiikka toimii, haasteiden, epäonnistumisten ja onnistumisten koko vain kasvaa. Jos se pelottaa vain vähän, niin se tarkoittaa sitä, että ehkä kannattaa kokeilla.
Korkoa korolle siis toimii. Aloita pienestä. Kasvata joka vuosi, niin sieltä ne miljoonat syntyvät ja uudet työpaikat. Muista pitää yritys kannattavana ja kasvata bisnestä myös vaikeina aikoina.
Lapissa opin pari vuotta sitten käsitteen ostorahoitus. Lappilainen ostorahoitus on sellainen, että myydään paljon ja ostetaan paljon, mutta jätetään ostolaskut maksamatta. Siitä välistä jää kuulemma hyvin rahaa. Haittapuolena on, että bisnes ei ole kovin pitkäikäinen.
Etelä-Euroopassa keskimääräinen maksuajat ovat pitkiä. Kreikassa
keskimäärin 165 päivää, Espanjassa 138 päivää ja Italiassa 128 päivää. (Elinkeinoelämän keskusliitto, 2010). Suomessa meillä on toistaiseksi ihan hyvät ja säntilliset maksuajat. Isot firmat ovat kuitenkin muuttamassa politiikkaansa, kuten seuraavan esimerkin Hartwall.
Hartwall kohtelee pieniä tavarantoimittajia niin huonosti kuin mahdollista. Pienyrittäjälle tällainen ilmoitus saattaa olla kohtalokas.
Isot yritykset kohtelevat pieniä kuin pölyriepuja
Moni pienyrittäjä tekee alihankintaa isoille firmoille ja usein isot firmat maksavat miten jaksavat. Isot maksavat ensin isot laskut ja sitten vasta pienet laskut. Tällaista käytäntöä harjoittaa: Valtio, Puolustusvoimat, Nokia, Hartwall, Stockmann nyt muutamia epäreilusti mainitakseni. Isot yritykset käyttävät ostovoimaansa hyväkseen niin hyvin kuin kehtaavat.
Pienelle yrittäjälle saattaa olla katastrofaalista ilmoitus, jossa iso tilaaja ilmoittaa siirtyvänsä kohti Italialaista maksutapaa. Mitäs siinä teet? Jos tilaaja on tärkein asiakkaasi, niin olet tyytyväinen, että he edes tilaavat. Yrittäjäjärjestö ei tällaiseen oikein osaa puuttua, koska yrittäjät eivät voi mennä lakkoon. Valtio ei tee mitään ja pienyrittäjä vaan hakee rahaa pankista, jotta voi maksaa ison yrityksen maksutapamuutoksesta aiheutuneen kassavajeen. Monella pienellä kuljetusliikkeellä ja Hartwallin tavarantoimittajalla tällainen tempaus voi sattua kovastikin.
En voi paljastaa mikä firma on kyseessä, mutta toimitukseemme saapui tällainen kirje, jolla Hartwall yksipuolisesti ilmoittaa maksuajan muutoksesta. Tämä kirje ei ole siis tullut Hartwallilta Citylle, vaan Hartwallilta eräälle toimituksen tuntemalle pienyrittäjälle joka kysyi, että mitä hänen pitäisi tehdä? Hän joutuu menemään pankkiin, jotta voi rahoittaa Hartwallin ostotyylin muuttumisen.
Mitä mieltä olet? Onko tämä reilua tuon kirjeen saaneelle yrittäjälle? Tekeekö Hartwall oikein? Olisiko sinusta ok, jos pomo ilmoittaisi, että jatkossa palkat maksetaan kuukausi myöhemmin kuin normaalisti?
Pidä kassa kunnossa, jottei tällainen muutos tapa sinun firmaasi! Ole nöyrä ja ole iloinen kun asiakas vielä kuitenkin tilaa ja maksaa. Tuosta on pitkä aika Italialaiseen maksutapaan, joten ole tyytyväinen, että maksavat noinkin nopeasti. Menestystä elämääsi!
Ekan työntekijän palkkaaminen vaatii usein rohkeutta. Palkkaamiseen on onneksi monia keinoja ja muotoja, joilla voit vähentää riskiäsi.
Ensimmäisen työntekijän palkkaaminen on useille yrittäjille iso kynnys. Entä jos hommaa ei olekaan. Miten pääsen eroon? Työntekijälle pitää maksaa kuukausipalkka ja tellit ja verot. Työntekijälle pitää hommata tietokone ja kännykkä jollei työntekijä tuo niitä itse niin kuin nykyään BYOD -trendin mukaisesti tuodaan (Bring Your Own Device) ja saadaan pieni lisäkorvaus omien työkalujen käytöstä. Työtilat pitää olla ja moni yrittäjä tekee usein töitä kotoa käsin. Työtuoli ja pöytä pitää hommata. Kuluja syntyy vaikka ensimmäistä palkkaakaan ei ole ehtinyt maksaa eikä tuloja tullut.
Ensimmäisen työntekijän palkkaamisen sijasta kannattaa minun mielestä ensin säästää vähän pesämunaa. Jos joku menee pieleen, et joudu kassakriisiin. Kannattaa olla tilillä sen verran rahaa, että voit maksaa molempien parin kuukauden palkan. Kannattaa myös opetella työnantajuutta seuraavin työllistämismuodoin:
1. Tilaa alihankintaa toiselta yrittäjältä
Toiselta yrittäjältä alihankintaa tilaamalla työllistät yrittäjän. Hyvä tässä muodossa on, että voit sopia tuntihinnan ja työmäärän etukäteen.
Kun opettelet tilaamaan alihankintaa toiselta, opit kertomaan mitä haluat, opit arvioimaan tarvittavan työn määrän ja opit laskemaan kannattavuutta. Voit usein laskuttaa oman työsi sekä alihankkijan työn. Parhaassa tapauksessa molemmista jää katetta.
Useimmat yrittäjät työllistävät muitakin yrittäjiä.
2. Työllistä tuntitöinä
Tuntitöitä tekevän kanssa voit tehdä nollasopimuksen. Eli työsopimuksen, jossa et lupaa yhtään työtuntia. Näin olet enemmän turvassa. Kaikki isot yritykset käyttävät nollasopimuksia. Nollasopimus tarkoittaa sitä, että teet työsopimuksen, muttet lupaa työtä. Näin et sitoudu mihinkään. Eräs kaverini on ollut 7 vuotta töissä Iltalehdellä ilman ainuttakaan työtilausta. Ei siinä ole mitään väärää. On vain etukäteen sovittu, että voi tulla töihin jos molemmille sopii. Etukäteen on jopa sovittu tuntipalkoista.
Jos tiedät, että hommaa on, voit myös sopia isommasta tuntikiintiöstä.
3. Työllistä osa-aikaisena
Työntekijän voi palkata myös osa-aikaisesti. Monelle äitiyslomalla olevalle sopii etätyö tai osa-aikatyö. Opiskelijat tarvitsevat myös työtä. Voit sopia vaikka 10h per kk minimin. Näin kulusi eivät nouse kohtuuttomiksi, vaikka töitä ei olisikaan. Huomaa, että minimistä vähentäminen vaatii aina työsopimuksen muuttamista. Siksi nollasopimus on yrittäjälle turvallisempi, eikä tarvitse omasta kukkarosta maksaa jos töitä ei olekaan.
4. Tilaa freelancerilta
Freelancer on työntekijä, jonka kanssa sovitaan usein könttäkorvaus eli urakkakorvaus. Se on eräänlainen yrittäjyyden ja työntekijyyden välimuoto.
Itse en tiennyt ekaa työntekijää palkatessa, että voisi myös osa-aikaisena palkata. Nykyään jos palkkaisin ensimmäistä työntekijää, ottaisin ekat työsopparit joko alihankintana, freelancerina tai nollapohjalla. Korkeintaan osa-aikaisena. Harkitsisin myös Ukko.fi tyylisen laskutuspalvelun kautta työllistämistä tai freelancereiden käyttöä.
Työnantajuutta oppii vain harjoittelemalla. Kirjoista lukemalla ei kasveta johtajaksi.
Teija Mesimäki on onnellinen Neste huoltamoyrittäjä Lohjan Pusulasta eli entisestä Nummi-Pusulasta.
Teija oli töissä 2007 Pusulan Nesteellä töissä. Yrittäjä halusi luovuttaa yrityksen Teijalle. Kun Teija Mesimäki oli 2010 ostamassa ensimmäistä huoltoasemaansa, hän koki todellista ikäsyrjintää ja sukupuolisyrjintää.
Pankissa ensimmäinen lainaneuvottelu meni kutakuinkin näin:
Teija esitteli liiketoimintasuunnitelmansa, jossa kertoi luovansa bensa-asemasta palvelubisneksen. Pankinjohtaja tuijotti Teijaa halveksivasti ja totes:
Ei tipu lainaa, koska
- Sä oot värän ikäne (28v)
- Sä et oo parisuhteessa
- Sulla ei oo kokemusta
- Sulla on väärät vehkeet housuissa
Ensimmäinen pankki ei siis antanut lainaa. Toinenkaan pankki ei antanut lainaa. Onneksi laina järjestyi bisnesenkeliltä ja Teija pääsi toteuttamaan unelmaansa.
Suomi on epäilijöiden ja dumaajien luvattu maa, älä kuuntele niitä surkimusten ääniä
Teijan ostettua bensiksen, pian kaupungilla lyötiin vetoa, kestääkö Teijan Bensis 3 kuukautta vai vuoden.
Ollaanhan me yrittäjät hieman hulluja. Teijakin on. Ja hulluus on juuri sitä rohkeutta, jota meillä suomalaisilla on. Vaikka dumaajat yrittää lannistaa ja epäilijät yrittävät pelotella kuoliaaksi: älä kuuntele heitä.
Teijalla oli Bensis, jossa piha oli rikki ja katto vuotaa. Bensis vaati 400000 investointeja. Kyllähän se vaikuttaa oikeasti hullulta.
ÄLÄ SILTI IKINÄ ANNA PERIKSI
Teija ei antanut periksi. Teija rakensi Nummi-Pusulaan parasta bensistä joka on nykyään Lohjan Kaupungin Pusulan kylän bensis. Vedonlyöjät hävisivät vedon ja pian koko kylä alkoi Teija-faniksi.
Ei pidä ikinä kuunnella epännistuneiden dumaajien ja surkimusten ääniä. Me ollaan voittajia ja voittajat kannustaa toisiaan. Voittajat ei dumaa. Voittajat sparraa ja kannustaa. Voittajat nauttii kun toiset menestyy ja jakaa onnistumistaan oppeja muille, jotta kaikki suomalaiset voisivat menestyä paremmin!
Myynti rakettimaiseen nousuun
Aluksi Teijalla oli vain renkaan myynti, joku perus lounas, pikkasen varaosia ja autopesu. Pian hän laajensi myös paljuvuokraukseen, palkkasi lisää työntekijöitä ja paransi palveluita.
Pian paikalliset innostuivat ja alkoivat kannattaa Teijan bensistä. Edellinen kauppias oli myynyt 1M litraa bensaa. Teija tuplasi myynnin ja myi ekana toimintavuotenaan 2 miljoonaa litraa bensaa eli miljoona litraa enemmän. 100% kasvu! Wau!
Onnistumiset eivät loppuneet tähän. Rengasmyynti lähti myös kasvuun. Edellinen kauppias oli myynyt renkaita noin 20000 eurolla. Teijan ekana vuonna renkaita meni kymmenkertainen määrä eli 200000 euron rengasmyynti. 1000% kasvua! Wauuuuuuu!
Nyt Teijalla on Pusulan bensiksellä 5 kokoaikaista ja 4 osa-aikaista työntekijää. Työntekijämäärä on yli viisinkertaistunut.
Paljuvuokrauksen lisäksi Teijan bensiksellä voi järkätä pikkujoulut ja järjestyy myös kotiapua. Yrittäjän on oltava monipuolinen, varsinkin jos on pienellä paikkakunnalla. Teijan bensis on yksi suomen vilkkaimmista "maalaisbensiksistä" ja on erittäin suosittu mm. moottoripyöräilijöiden kahvittelupaikka.
Menestys näkyy myös Nesteoilin vuosittaisessa auditoinnissa. Kun Teija aloitti, Pusulan Neste oli sijalla 300. Nyt Pusulan Neste on koko Suomen 15. paras Neste. Kolmas wauuuuuuu!
Mitä Teijalta voi oppia
Delegointi. Aluksi Teija teki paljon itse. Nykyään Teija luottaa henkilöstöön ja antaa työntekijöiden itse kehittää toimintaa parempaan suuntaan. Henkilöstö haluaa itse tehdä esim ruokalistat yms, jottei yrittäjä joudu tekemään kaikkea.
Hymy. Teijan bensiksen "tyttöjä" tullan katsomaan kauempaakin. Kuulemma suosittu nähtävyys on myös Teijan oma alastonkuva firman seinällä. Hmm... ens kesänä prätkäreitti meneekin Pusulan Nesteen kautta.
Tukiverkostot
Teija on saanut paljon apua toisilta yrittäjiltä. Auta sinäkin toisia ja ota apua vastaan. Uskalla myös kysyä.
Heittäytyminen.
"En olisi uskonut että motoristit kaukaakin tulevat katsomaan Pusulan Nesteen iloisia tyttöjä." sanoo Teija. Kannatti heittäytyä. Jos Teija ei olisi aikanaan uskonut omaan juttuun, Pusulan Neste ei olisi tänä päivänä niin suosittu. Teijan unelma on toteutunut.
Jos kirjoitan otsikoksi: Tavallisten ihmisten elämää, kukaan ei katso tätä. Ihmiset haluavat aina jotain muuta kuin mitä on.
Suomalaiseen yhteiskuntaan kuuluu valittaa aina jos jollain muulla on vähänkin paremmin kuin itsellä. Kuitenkin me jokainen lähdemme samoista lähtökohdista. Saamme saman koulutuksen. Saamme samat mahdollisuudet elämään. Olemme jokainen siis näitä ihan tavallisia ihmisiä.
Aivan tavallinen suomalainen yrittäjä Heidi Ekholm-Talas on päästänyt toimittajat ihanaan kotiinsa kuvaamaan ja tekemään "Suomen kaunein koti" -ohjelmaa. Netissä on ollut kateellisia ääniä, että Heidi ei muka olisi tavallinen ihminen. Heidi todellakin on luonut itse kaiken ja on samalla tavalla ihan yhtä ihmeellinen kuin kukin meistä. Sinulla on ihan samat mahdollisuudet menestyä kuin Heidilläkin.
Heidi Ekholm-Talas kertoo, ettei kannata kadehtia toisia. Jokaisen kannattaa luoda oma uransa ja oma elämänsä. Jokaisella meillä on yhtäläiset menestymisen mahdollisuudet.
Meinasin kirjoittaa blogauksen, jossa kerron menestyneiden ihmisten elämästä. Menestynyt ihminen on kuitenkin ihan tavallinen ihminen, joten laitan tähän kuvia ihan tavallisten ihmisten elämästä. Moni ystäväni on yrittäjä joten, kuvat ovat ihan tavallisten yrittäjien elämästä.
Miljonäärejä on kolmenlaisia:
1. Sellaisia, joilla on perittyä varallisuutta
2. Sellaisia, joilla on itse luotua varallisuutta
3. Sellaisia, joilla on lainattua varallisuutta
Miljonäärit ovat ihan tavallisia ihmisiä. Useimmilla on paljon lainaa, meilläkin on satojentuhansien asuntolainat. Lainoja sitten lyhennellään pikkuhiljaa ja toivotaan, ettei korot nouse karmeiksi. Useimmat suomalaiset yrittäjät ovat lähteneet nollasta eli samasta mistä jokainen ihan tavallinen ihminen lähtee. On osin tuurista kiinni miten onnistuu, mutta siksihän sitä yritetään että joku joskus onnistuisi. Oikeasuuntaisen tekemisen määrä lisää onnistumisen mahdollisuuksia.
Maailman suurin saunalautatta. Ihan tavallisten ihmisten omistama.Ihan tavallisten ihmisten omistama purjevene. Yrittäjyys tarjoaa mahdollisuuden tällaisen hankkimiseen.Tavalliset ihmiset haluavat syödä aamupalansa merirosvolaivassa. Aamupalaa en saanut kuvata, mutta voit kuvitella luksushotelliaamiaisen shampanjalla, kaviaarilla, munia, pekonia ja raikkaita tuoreita hedelmiä yms.Tavalliset ihmiset haluavat auttaa toisia tavallisia ihmisiä menestymään elämässään. Kymppitonnilla pääsee alkuun. Pitchauskisa #Slush13:ssa palkitsee.Kun tavallinen ihminen elää yrittäjäelämää, joutuu usein nukkumaan hotellissa. Hotelliaamupalalla arvostaa hyvää valikoimaa. Kuva Katajannokan vankilahotellista City Digital -digimediaperheen kokoontumisesta.Moni maaseudun yrittäjä on kunnostanut kodistaan majatalon ja asuu ja yrittää samassa rakennuksessa. Aika rauhalliset majoitukset. Ähtäristä Bed and Breakfast. Yrittäjänä voi valita missä tekee työnsä.Seikkailusaari Väski on ihan tavallisen ihmisen perustama seikkailusaari. Metsän keskelle saareen tulee seikkailijoita ja mikäs sen hauskempaa kuin oma köysirata, ampumarata, kiipeilypaikat yms.Saksalainen ihan tavallinen yrittäjäpariskunta osti Ruotsista Göta Kanalilta majoituspaikan. Ei yhtään hassumpi kesänviettopaikka.Ihan tavallinen suomalainen voi myös vaihtaa maisemaa. Eräs ystäväni muutti aikanaan Norjaan Bergeniin ja on nykyään siellä yrittäjänä. Ei hassumpi kylä. Vuoristoa ja valtamerta lähellä.Ihan tavallinen ihminen voi yrittäjänä rakentaa vaikka oman mikroautoradan sekä hulppean huvipuiston. Powerpark ja ihan tavallinen ihminen Jorma Lillbacka.Ihan tavallinen ihminen voi yrittäjänä rakentaa vaikka oman mikroautoradan sekä hulppean huvipuiston. Powerpark ja ihan tavallinen ihminen Jorma Lillbacka.Ihan tavallinen ihminen Rockefeller perusti öljy-yhtiön ja antoi firman perinnöksi pojalleen. Ihan tavallisen isän poikana kasvanut John D. Rockefeller rakensi Rockefeller tornin ja työllisti samalla valtavan määrän ihmisiä 1900-luvun alun mustan maaToimiston näkymät voi olla ihan tavallisen ihmisen perustaman firman ikkunasta katsottuna näin rentouttavat.Ihan tavallinen ihminen tavallisessa ravintolassa. St. Petersburg. Yrittäjäreissulta.Yrittäjienkin pitää joskus rentoutua. Ihan tavallinen yrittäjätilaisuus Sipoon Talman Golf -kentällä. Tavallisia ihmisiä.Madonna on ihan tavallinen ihminen. Nollasta lähtenyt. Oman uransa luonut. Useimmat muusikot ovat yrittäjiä. Kuva MDNA keikalta stadista 2012.Riittääkö 600 neliötä kesämökille? Ihan tavallinen oman uransa luonut yrittäjä on sitä mieltä että riittää jos siinä on erillinen puulla lämmitettävä rantasauna.Ihan tavallisen ihmisen yrittäjäura saattaa poikia mahdollisuuksia isommankin veneen ostamiseen. Kuvasta poistettu yksilöivät tiedot.Yrittäjyyden palkintoja: Ihan tavallisen ihmisen ostaman veneen takakannella on hauska hengailla auringon lämmittäessä.Ihan tavallinen ihminen voi rohkaistua ja perustaa vaikka Ideaparkin ja toinen yhtä tavallinen ihminen pistää sinne FunParkin. Yrittäjyys on innovointikykyä.Meiltä himasta. Ihan tavallinen tönö. Nimimerkki: Neljänsadantonnin asuntolaina.Frendin himasta. Oma satama on kiva olla. Ihan tavallinen ihminen voi elämänsä aikana kasvattaa varallisuuttaan pikku hiljaa ja hommata vaikka tällaisen mestan veneineen.Toiset ihan tavalliset ihmiset tykkää prätkistä, toiset autoista, kolmannet veneistä.Toiset tykkää nopeista moottoripyöristä. Ostin, nautin ja myin voitolla. Tavallisen ihmisen yrittäjäelämää.Frendin kämpiltä Thaimaasta kuva. Ei hassumpi paikka tehdä etätöitä. Tavallista elämää. Nollista me kaikki lähdetään. Yrittäjyys luo mahdollisuuksia.Joskus ihan tavallinen miljonääri kaipaa vaan luonnon rauhaa ja puhdasta ilmaa. Shanghaissa viiden tähden hotelliakin parempi hetki voi olla hetki puistossa nurmikolla. Kuva yrittäjäreissulta.Ei hassumpi etätyöpaikka. Miljonäärielämää Thaimaassa frendin kämpiltä.Toiset tavalliset ihmiset tykkää nopeista autoista. Frendin auto. Aloitti nollasta. Nyt miljonääri. Kuva Sveitsistä.Toiset tavalliset ihmiset ja yrittäjät pitävät nopeista veneistä. Kuva vesijärveltä.Nopean veneen perässä voi vetää Wakeboardia. Tavallisten ihmisten kesähubaa.Frendin himasta, oma uimaranta. Ei hassumpi mesta. Nollasta kun lähtee niin voi saavuttaa vaikka mitä. Ihan tavallisen ihmisen elämää.Frendin face-seinältä: People who pretend to be something drive Ferrari. People who are something drive Lamborghini. -Frank SinatraGumball 3000 on miljonäärien hauska hurjasteluharrastus.Jos on oma hiekkaranta, niin miksei hommais sit isompaa venettäkin jotta pääsee kalastelemaan. Oulujärveltä.Miksei sitä vois ostaa oman saaren. Rysäkari. Ihan tavallisen ihmisen ostamana. Yrittäjät voi tehdä mitä vaan. Lisää kuvia: http://jarmonieminen.kuvat.fi/kuvat/Rys%C3%A4karin+ilta.+21.9.2013/Mun yks haaveista nuorena yrittäjänä oli hommata Audi TT. No sekin on toteutunut :)Onhan näitä railakkaita bileitäkin koettu. Ihan riittävästi ja vähän överiksikin välillä.Räps :)Hyvä ruoka ja herkulliset drinkit. Sitä oppii arvostamaan arjen luksusta.Hyvä ruoka ja herkulliset drinkit. Sitä oppii arvostamaan arjen luksusta. Kuva Los Angelesista julkkisbongausmestasta.
Ja tässä vielä Heidin ihana asunto:
Heidin ihana olohuone. Tämä ihana yrittäjän koti inspiroi tämänkin blogikirjoituksen.Yrittäjyys palkitsee ja kun on pankista lainaa, niin on hyvä syy käydä töissä, että voi lainoja lyhentää. Heidi Ekholm-Talas voi palkita itsensä ja rentoutua tässä kylvyssä tai saunassa.Yrittäjyys palkitsee. Heidin kämppään kelpaa kutsua ystäviä rentoutumaan ja nauttimaan hyvästä seurasta.
Olen käyttänyt kuvissa vain omia ottamiani kuvia ja frendien julkisia facekuvia. Joistan kuvista olen joutunut poistamaan yksityisyyssyistä ihmisiä tai tunnistetietoja. Heidin kuvat on remonttifirman sivuilta.
Niin tällä kaikella siis halusin muistuttaa, että me jokainen ollaan ihan tavallisia ihmisiä. Sinullakin on mahdollisuus menestyä jos vain rohkaiset itsesi. Menestystä elämääsi!
Francis Pedraza (Everest) vinkkaa ettei kannata sekoittaa sijoittajia liiallisilla yksityiskohdilla.
Firman kehitys ei ole ikinä lineaarista. Vaikka tiedät kehitys olisi vuoristorataa niin sijoittaja silti sijoittaa visioon ja tulevaisuuteen ja yrittäjän kykyyn viedä firma sinne.
Tärkeimpiä asioita joita sijoittaja arvioi on: Tiimi
Strategia
Visio
Yrityksen kehityskäyrä todellisuudessa. Tätä sijoittaja ei halua nähdä.
Yrityksen tavoitteita arvioidessa sijoittaja miettii eri skenaarioita miten sijoitus voi onnistua. 1 Utopia
2 Realistinen
3 Mahdollinen muttei toivottava katastrofiskenaario
Bisneksen aloittaminen on aina uskon asia. Sitä vaan aloittaa koska uskoo oman vision. Samalla tavalla sijoittaja uskoo tai ei usko. Yrittäjän on siis löydettävä itsensä kaltainen sijoittaja joka uskoo yrittäjän visioon.
Sijoittaminen on numeropeliä. Pidit siitä tai et. Sijoittaja haluaa rahansa takaisin moninkertaisena. Sinun tehtäväsi on vakuuttaa että laitat rahan poikimaan ja sijoittaja voittaa.