Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset marraskuulta 2011.
Seuraava

Lisää viljaa ja paskavettä  1

Tänään viljakuormat meni paljon sujuvammin. Ehdin jopa aamulla konditoriaan ja ennen puolta päivää helposti omiin hommiin.

Rakkaiden putkimiesten diagnoosi painumista oli ihan oikea, mutta tukkeutumisen syy oli joku aivan muu. Senkin jälkeen kun aaltoilevat kohdat oli kaivettu ylös oli tarkistusputkessa edelleen kaksi metriä liikkumatonta vettä vettä pystypatsaana.

Siitäkin huolimatta että 8 mm harjateräs meni putkea pitkin tarkistuskaivon läpi katkaistua putkea pitkin ja painumakohdat poistettuina yhä vaan 2 metriä vesipatsasta

No sitten lopulta harjateräkseen noin 50 mm lenkki päähän ja poraamalla sisään- yhä vaan sama juttu. Vasta kolmannella poisvedolla tapahtui jotakin ja paskavesi meni kaivantoon. Oliko kyseessä sitten syy vai seuraus, mutta joka tapauksessa putkien sisäällä oli jotain valkoista ja paljon. Jotain muuta kuin paskaa tai paperia. jos olisivat tarkistuskaivon löytäneet ja sieltä ronkanneet tukoksesta läpi olisi varmaan mennyt seuraavalla tarkistuskaivolle ongelmitta. On kaatoa, on painetta, mutta ei auta kun putkessa on vierasta ainetta.


Viljaa ja paskavettä  1

Aamu alkoi viljakuormalla, päivä päättyi paskaviemärin esiinkaivuulla. Juuri ja juuri ehdin uppopumpun ostamaan.

Väliin mahtui vähän pikaista pikaliittimen liitoksen parannusta. Muuten meni hyvin, mut oli avain kokoa 32 mm väärässä osoitteessa. Ainoa jakoavain oli liian pieni.

Jos ajattelee viljan vientiä siiloon niin kyl on hidasta. Toki ymmärrän ettei kuljettimia voi loputtomasti rakentaa, mutta miksi tehdä valtavat siilot ja niin säälittävän pienet kuilut mihin kipataan.

Jokusen teorian esitin viemärin toimimattomuuteen. Toistaiseksi avattu pätkä oli ihan oikein soraan asennettu, ei kiviä välittömästi yllä, alla, eikä sivulla. Maa kyllä on märkää ja näin ollen putki on tyhjänä saattanut yrittää kellua. Tai sitten maa on vain liettynyt. Kova tukos silti oltava kun ei vieläkään mitään liikettä. Tukkeutumisen perussyy on edelleen täysi arvoitus.

Huomenna vilvavaa jonotusta aamutuimaan ja sieltä viemärin äärelle.


Muistatkos kuka kaivoon putosi  1

Kaivo oli käännetty laattojen alta. Kaikki oli valmista kivituhkaa varten jo hyvissä ajoin, mutta pintamateriaali saapui vasta pimeän tultua mäen huipulle.

Kaivon pohjalla oli jopa vettä. Näin ollen pohja ilmeisesti on umpinainen Yksi kuorma ylimääräistä maata irtosi.

Neitsytmatka tänäänkin tavallaan. Isäntä oli ostanut uuden vihreän leikkikalun. Ihan kiva peli sinänsä. Ei suuresti poikennut mallista 6410, mutta toki voimaa kahden lisäsylinterin myötä paljon enemmän.


Neitsytmatka  1

Huh mikä päivä. Onneksi ei tarvinnut herätä ihan kukonlaulun aikaan. Aloittelin soran lappaamisella, petasin korttitalon uusia portaita styrokxilla, kävin kaupungin korkeimmalla mäellä ja sit piti ruveta lavettipuuhiin.

Lavetti ei tietenkään ollut oikeassa osoitteessa, joten se tarvi hakea. Hakemisen jälkeen päivän kolmas kone korttitalon pihasta kyytiin ja mäen huipulle. Sieltä sitten suorittamaan neitsytmatkaa. Ei siis kenenkään neitsyyttä viemään vaan keltaisen lyhytperäkoneen ensimmäinen lastaus lavetille ja neitsytmatka ensimmäiselle työmaalle. Saa nähdä miten paskaksi menneen viemärin kanssa käy.

Pohjaveden ollessa puolessa metrissä tarvinnee kaivaa kumisaappaat jostakin. Meinasin ensin että pintavettä, mutta kastelukaivossa vettä melkein pintaan saakka. Runsas suoni ja samainen kaivo minkä pohjasta kaivoin nokialaiseni.

Matka meni ihan hyvin, paitsi että täystuho oli iskenyt vaunun aisaan.


Rehellisyys  1

Katoavaa kansanperinnettä. Mitä kiltimmältä ne näyttää sitä enemmän ongelmia löytyy kun ne vaan jaksaa kuunnella läpi. Mun olkapääni on toistaiseksi ehjä, samoin kyynärpää ja olkoon seuraava kädenvääntö sit hävitty tai voitettu säilyy rehellisyys edelleen. Lisätään vielä että silmäni ovat kuivat eikä oikeastaan vituta. Vituttaa ihan muut jutut kuin se mitä hetki sitten kuulun puhelimessa. Kun on tehnyt parhaansa ja toiminut mielestään oikein ja kohdellut ihmistä ihmisenä niin se sitten joko toimii tai ei. Koneet on sikäli loogisempia että huonolla käytöllä rikki menee jopa 65 mm terästappi, mutta vähänkään rauhallisemmalla toiminnalla sama tappi on 8000 tunnin kohdalla edelleen käyttökelpoinen.

Mikä nyt sitten on tarinan opetus? Nauti ja kiitä? Voinko silti valittaa... No voin toki, sillä jos jostakusta tykkää enemmän kuin kenestäkään naisesta koskaan niin se on minulle paljon. Onneksi kokemus tuo tullessaan aina jotain uutta. En silti usko että ihan heti mitään vastaavaa kohdalle osuu. Kirves on siis heitetty kaivoon ilman varteen laitettua narua. Toki tiedän että kaivon saa uppopumpulla tyhjennettyä ja tiiliseinästäkin pääsee läpi timantilla ja routavasaralla, mutta miksi ihmeessä ja miten ihmeessä.

Jos siis ainakin sähkölankojen korkeudella ilmasa käynyt suhde putoaa kaivoon- kannattaako ottaa uppopumppu ja pumpata kaivo tyhjäksi, vai purkaa kaivo, nostaa kirves kaivumaiden mukana ylös ja rakentaa parempaan paikkaan uusi kaivo? Jos ihminen on oikea niin kaikkea kannattaa yrittää.

Ihmissuhteella ja kaivolla on sellainen yhteinen ominaisuus että ensin pitää käydä pohjalla, rengaskaivossa yleensä kaivamalla, porakaivossa poraamalla. Ihmettelen vaan osuuko kohdalle sellaista naista jolla se kaivonpohja ei olisi mitään geovoimalan lämpökaivon tasoa.

En nyt silti meinannut heti ruveta rustaamaan deitti.net uutta ilmoitusta tai etsimään paholaisen hiilihankoa. Ehkä täytyy se ilmoitus jossain vaiheessa tehdä kuitenkin, mutta vähän tarkemmilla kriteereillä. Voihan sen tehdä ja tarkentaa sitten.


Risteytys  1

Maahatuojan varustelu: paluu oikealla, paine vasemmalla ja liittimelliset putket vasemmalla. EC 20 malli oma letkut koiranluissa paluu vasemmalla, paine oikealla. Näin ollen ja kun myös rasvarin letku ja sähkökaapeli ristissä piti keksiä jotain. Onneksi isot letkut sai suht kivuttomasti laitettua ristiin eli hyntsy alkaa olla valmis töihin.

Kuutosen murina puuttuu

Olin vähän pettynyt kun koneessa ei ole edes CD-soitinta...

Korttitalo on nyt sit viimein eristetty ulkopuolelta. Ovi aukkoon antura ja portaat puutoslistalla. Portaille tulee melkoinen kraateri kaivettavaksi.


Korttitalon loppusuora  1

Päivä meni pitkäksi. Korttitalon luota pääsee hetkeksi hengähtämään. Salaojat on paikallaan ja routaeristeitä saa rakentaja liimata seinään koko huomisen päivän.

Sit olikin mentävä pajan puolelle. EC 20 tappi/pusla yhdistelmässä on jotain vikaa. Toinen tappi menee paikalleen työntämällä ja toinen taas nippa nappa kymmenen kilon lealla lyöden. Suositellaan suojalasien käyttöä kun karkaistua tappia lyö. Onnettomat viisteet ja palasia lenteli taas.

Noitakin on tehty vuosia ja edelleen tappien lukitus on samanlainen kuin 30 vuotta sitten- mutta miksi ihmeessä tapin päähän ei ole laitettu viivaa tai nuolta osoittamaan mihin suuntaan lukituspultin reikä osoittaa. Hyntsyn orkkis tapeissa on isot viisteen ja tuplareijä, mutta ne on liian lyhyet perkele.

Ohjekirja kädessä sit pohtimaan missä on 3-tie venttiili- no sitä ei ainakaan tuossa koneessa ole. Sit kiroamaan kun pikaliittimet on koneen puolessa väärässä paikassa. Se toki osaltaan johtuu siitä että Daewoossa hyväksi havaittu asennustapa poikkeaa kaikkien maahantuojien oletusvarustelusta merkittävästi.

Toki sen saa noihinkin liittimiin, mutta kallistussylinteri hankaisi liittimiin.

Maanantaina sen varmaan saa toimintaan. Pari nippaa puuttuu.


Täsmääkö  1

Tie jonka löytää vain kun rakastaa, tie jonka hiekka on niin upottavaa.

Haaveilin että tänään olisi saanut tehdä ihan vaan koneellisia töitä- toisn kävi. Heti työmaalle päästyäni muistin ettei akkukone ole yhteensopiva reikäsahan kanssa. Tarkistuskaivon paikka syntyi kätevämmin lapiolla kuin koneella.

Uretaanin laitto meni jo rutiinilla, eikä bitumit sun muut patolevyyt ja pystyt styroxit tuottaneet tuskaa. Maadoituskupari vaan puuttui, sadevesiputket on osittain triplaa ja niitähän ei tuplaputkien tiivisteillä suosiolla jatketuksi saa.

Salaoja osui keskelle viemäriä, joten taas tuli lapioitavaa.

Jäähyväiset James 52 D 4x4 :lle ja hyvin palvelleelle Daewoo 130:lle piti jättää tänään. Lavetti ei sit kuitenkaan tullut yhtä uutta tuomaan ja kahta pois viemään. Yhteensä niissä on jotain 18000 käyttötuntia ja molemmat loistavassa työkunnossa. Jamesta ei tule ikävä, mutta Daewoon lähtö jopa hieman harmittaa. Siitä saa joku mallikelpoisesti huolletun käytetyn koneen vielä vuosiksi tai vuosikymmeniksi. Hienosti verhoiltu penkki jälkiasennettuine lämmityksineen ja 2-tie erillissarja- niin ja suurella vaivalla rakentamani ympäripyörivän kauhankallistajan asennus.

Onneksi EC 20 sentään jäi ettei tarvi ihan heti ruveta samanlaiseen asennusurakkaan.


Seuraava