Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset huhtikuulta 2013.

Rakkaat naapurit  2

Onkohan Norjassa parempia mainoksia kuin Suomessa. Jos tosiaan kirjaa jossa kerrotaan polttopuista on myyty 150000 kappaletta niin kyllä on tarvinnut markkinoinninkin toimia.

Voi tietenkin olla että öljyn ja runsaan vesivoiman ollessa selviöitä tulee puun polttamisesta sellaista pientä joogan ja rantaloman kaltaista mieltä stimuloivaa arjen autuutta. Toki se sähkötön mökki, takkatuli muiden kuin omien varpaiden lämmittäminen on koettu juttu, mutta eipä niistä puista silti paljon kerrottavaa ole. No ehkä se pinosta löytynyt täytetyksi luulemani kuollut orava, mutta muuten puu on puuta kunnes tuhkaksi poltetaan.

Puusta voi tietenkin askarrella kaikenlaista ja joku toteuttaa itseään kauniita puupinoja kokoamalla. Ei suursäkkiin pakattu halkomotti mikään pihan kaunistus ole.


Maisema muuttuu  1

Isäni jaksaa kertoa kuinka onneton ammattimetsuri oli onnistunut kaatamaan muuannen maustemiehen kesämökkitontin suurimman puun suoraan kesämökin savupiipun päälle- vieläpä niin että mökki ei mennyt kasaan ja puu jäi tasapainoon sinne katolle niin ettei latva, eikä tyvi ollut lähelläkään maata. Jos tahallaan yrittäisi moista niin saisi jokusen kerran varmaan tehdä mökin katon uusiksi.

Joskus puun turvallinen ikä pihassa tulee täyteen ja sitten sen puun viimeinen matka alkaa kohtaamisella moottorisahan kanssa. Eihän puu luonnostaan liiku kuin siitepölynä ja siemenenä tai tulvan ym luonnonmullistuksen mukana. Tänään oli tarjollaa parit kuuset ja lukuisa määrä kotoisia lehtipuita. Viisastelin yhden vinoon kasvaneen kohdalla että päästään kohta lautapinoa purkamaan kun oli ensin väkisin vängättävä puu suoraan ja sitten yritettävä saada sujahtamaan parin metrin rakoon.

No se koivu olikin sit keskeltä rapea ja latva humahti keskelle lautapinoa. Pino jäi ihan pystyyn ja vain yksi lauta pinon katoksesta katkesi. Niistä tulee ihan kiva läjä polttopuita.

Sitten kun oli jo tavallaan lopetettu tuli mieleen että voisi vielä yhde pienen koivun kaataa jos vaan löytyy esteetön suunta. Suunta löytyi, mutta suuruuden arviointi meni metsurilta hieman pieleen ja sinne se latva helähti talon punaiselle peltikatolle. Ei mitään hajonnu, mutta kun ainakin 20 suurempaa puuta kasvaa paljon lähempänä niin on vähän syytä huolestua kun myrsky nousee.


Meet your Asian lady today  1

Voi näitä mainoksia. Putkiremontteja ja raakaveden esikäsittelyä, mutta miksi mainostaa aasialaisia kaunottaria? Ei sillä että minulla olisi mitään aasialaisia kaunottaria vastaan vaan kysymys kuuluu millä realiteeteillä niitä tänne kylmään pohjolaan oikein houkutellaan? En ole mainosta avannut tai avaamassa, mutta oletan ettei kyseessä ole matkatoismisto tai lentoyhtiö.

Seuraavaksi varmaan tulee Suhdeklinikka, Vieteltävissä _____29 joka toisella kertaa, Tallink ja Finnlines. On kokolailla 10 vuotta siitä kun olen viimeksi matkustanut laivalla. Kohdemaa oli joko Saksa tai Suomi. Silloin alla taisi olla Superfast.


Seuraava hälytysajoneuvo  1

Oli reilun 300 km maisemareittikierros. Siihen mahtui Asikkalaa ja Päijänteen siltoja. Paluumatkalla myös ambulanssi meni vauhdilla ohi. Olisi mennyt vieläkin vauhdikkaammin jos sen olisi pystynyt peileistä erottamaan liikennevirrasta vähän kauempaa. Nyt sen kuuli ensin ja näki sit vasta.

Eipä silti- ei ollut risteystä tai levikettä mihin olisi tuon enempää voinut väistää.

Joskus tulee tehtyä outoja työsuorituksia. Nyt oli varsin outo suoritus kun olin näköjään vaihtanut neljästä talvirenkaasta vain kolme kesärenkaiksi. Neljäs kesäkummi oli paikallaan pinossa. Ilmeisesti tuli äkkilähtö kesken renkaanvaihdon- olisiko kenties ollut ehdittävä rautakauppaan ennen sulkeutumista.


Poliisin satunnaisotanta Hauhon pitäjässä  1

Joskus virkavallan liikkeet on kertakaikkiaan helppoja arvella. Ensinnä se mihin VT12 :lla laitetaan tutka- no ei tietenkään kameravalvontatolppien lähelle, koska siellä ihmiset osaavat muutenkin hiljentää. Hyvä suora pitkän alamäen jälkeen.

Istuin maasturin kyydissä ja neuvoin kuskia laittamaan turvavyön kiinni, vaikka valtatietä olikin kohteiden välillä vain vajaan kilometrin verran. Sitten totesin tien vasemmalla laidalla olevan todennäköisesti poliisiauton ja sitähän kuljettaja ei uskonut ennen kuin siniset kattovilkut erottuivat hänenkin silmillään auton profiilista.

Seuraavaksi totesin että "Mennään liian hiljaa, herättää epäilyksen että olet humalassa, saadaan kohta poliisit perään".

No sitten päästiin ohi levikkeellä olleesta poliisiautosta ja ehdin kävellä kohteeseen kun kun Skoda Octavia kaarsi perässä pihaan. Kovasti yritin olla hymyilemättä ja nauramatta kun ihan naisellisen näköinen poliisi tuli kävellen ulos autosta.

"Herätti varmaan epäilyksiä kun ajettiin niin hiljaa?" Poliisi sitten sanoi jotain tyyliin "ihan vaan satunnaisotannalla rutiinivalvontaa". Rekisteriotteenkin kysyi ja minä sen sitten ojensin jo ennen kuin oli saanut lausettaan loppuun ja oliko kuljettaja auton omistaja. No kaiken huippuna ajokorttia ei kuljettajalta löytynyt- ei edes kysytty, mutta kuski kai näytti kuinka lompakossa oli vain tyhjä paikka Viron risteilyn jäljiltä. Kortti ilmeisesti kotona , mutta minulla tietysti oli omani joten matka saattoi ihan lain kirjaimenkin mukaan, kuski vaan vaihtui.

Terveisiä vaan sille poliisineidille/tai rouvalle että hyvää työtä ja toivottavasti ei tavata sakotuksen merkeissä. Puhalluttaa saa ja muutenkin jututtaa jos olet sinkku, eronnut, karannut tai leski.


Mestarivirittäjän ohjeita kuuntelin  1

Jäärata-auton rakentaja poikkesi tänään. Oli pieni suunnittelupalaveri sen tiimoilta miten voisi rakentaa hieman erikoisemman maastoauton.

Käytettävissä on reilut 2.5 l Duratec V6 +nelilovinen etuvetoauton automaatti. Kanta-autossa taas noin 2,4 l R4 nelilovinen manuaali + maastovaihteisto. Minähän en tiedä pystyykö etuvetoauton vaihdelaatikkoa hyödyntämään, mutta palaverin päätteeksi kävin katsomassa ranskalaista viisilovista manuualilaatikkoa ja siinä kun viitoinen oli oman luukkunsa takana olisi 5. vaihteeseen ollut mahdollista ympätä pätkä vetoakselia, joko niin että 4 +1 jää käyttöön tai niin että kaikki voima tuodaan ulos 5. vaihteen rattaan kautta.

En ole koskaan automaattilaatikoa purkanut, joten sen hyödyntäminen voi olla aika mahdoton tehtävä. Lähinnä siis ongelmana miten ohittaa tasauspyörästö tai muuttaa perävälitystä radikaalisti. Jos sen pystyy muuttamaan n 4.2 -> 1.5 niin tulee ihan käyttökelpoisia vaihteita. Pelkkä kempin lukko ei pelasta välitysten muuttamiselta, vaikka sillä saisikin näppärästi vetoakselin toimimaan ulosottoakselina moottorin etupuolelle ja syöttämään toisesta päästä maastovaihteistoa.

Manuaalin perävälitys on 4,06:1 Poikkeava laatikko kun ykkösen välitys on sama kuin pakin... yleensä pakki on hieman harvempi.

Automaatissa perävälitys on nimettömän lähteen mukaan 3,770, ykkönen 2,889 kakkonen 1,57 kolmonen suora ja nelonen 0.689 tulee suurimman vaihteen kokonaisvälitykseksi kaiketi n 2,63.

Kuvien mukaan jako/maastolaatikon saa irti kanta-auton päävaihteistosta ja suurin vaihde on suora, perä 5,125 luokkaa...


Märkää  1

Kesärengasruletti pyörähti tänään käyntiin. Mikään kiire ei vielä ole, pikkuteillä on vielä paikoin jäätä ja lunta, mutta ei ole kauan.

Harjoittelin jokusen tunnin auton oikomista. Ei mitään suurta mielenkiintoa sitä tehdä, mutta arvelin ottavani ainakin johtosarjan vapaaksi että pääsee teippaamaan katkenneet eristeet. Näin siksi ettei koko auto mene savuna ilmaan kun seuraavan kerran tarvii laittaa akku kiinni...

Edit- renkaanvaihto ilmeisesti keskeytyi kolmen renkaan jälkeen ja sit menikin pari lyhyttä reissua sekarengastuksella. Ei mitään merkitystä kun pitoa on riittävästi.


Seuraavat särkyneet 51  1

Joitakin viikkoja sitten onnistuin tuhomaan yhden ikkunaruudun. Se oli onneksi vain konetallin sisäpuolinen ruutu ja hyvä tuuri sikäli kun siihenkin oli olemassa varaosa. Vaihtokin sujui melkein mallikkasti, joskin kirosin alimpaan helvettiin ne alkurepäisten saranoiden kiinnitysruuvit.

Nyt ne on sit kiinni T25 kantaisilla ja luulisi pysyvän. Jos joku haluaa leikkiä CSI:tä niin voisin lahjoittaa pari ämpärillistä lasinsiruja joista voi sit ruveta koostamaan mieleistään ruutua tai taideteosta.

Lasi on sikälikin ajankohtainen juttu kun Urjalassa pistetään lasitehdas kiinni. Tasolasin ikkunatehdas meni jo ja oliko peräti myös Pilkington pistänyt vai pistämässä tuulilasintekijät suomesta kilometritehtaalle.

Urjalan tilanne ei yllätä koska lasi- ja lahjatavaraa tulee halpatuontimaista älyttömiä määriä ja onhan nuo kotimaiset lasitavarat osattu jo kauan hinnoitella kalliisti, enkä aikaan itse ole himoinnut mitään lasia, maljakkoa, lautasta olkoon laatu sit kuinka ylivoimaista tai surkeaa hyvänsä.

Täältä suunnalta konkurssiin mennyt firma yritti saada suomesta alihankkijan tekemään join pieniä lasiruutuja karmeineen. Lopputuloksena oli kuitenkin kiinalaisen alihankkijan etsiminen ja nurinhan se firma meni vaikka kiinassa tehdyt ruurut oli kotimaisia parempia. En sitten tiedä menikö lopputuotteiden valmistuspiirustukset kiinaan, siellä kopiointi käyntiin ja vienti Suomesta sammui kuin Stunamin alle jääneenä.


Pientä pintaremonttia  1

"Kyllä sinä sen osaat tehdä" - se oli opastus kun piti levittää maalämpöuralta poistettu multavara. Toisaalta olisi pitänyt samalla kiertää koko talo ympäri ja poistaa sellaista 15-30 cm multaa ja nurmea parin-kolmen metrin etäisyydeltä seinistä ettei sulamisvedet ihan iloisesti virtaa taloa kohti.

Nyt on sit hevostallin pääty sileänä ja kaadotkin kohdallaan täytetyiltä osin.

Töiden + kahden lavettireissun ja yksien juhlien jälkeen voi sanoa hyvää yötä.


Kunnallispäätäntää kuuntelemassa takarivistä  1

Olin parisen tuntia kuuntelemassa kunnanvaltuuston kokousta ja äänestystä jolla päätettiin yhden pikkukoulun sulkemisesta. Pikkukoulun joka ei ole homeessa ja johon olisi ollut tulossa oppilaitakin kahden opettajan työmäärän verran.

Sitten näitä hassuja perusteluja- suljetaan koulu että voidaan ehkä säästää 160000 € vuodessa. Totuus on kuitenkin se etteivät koulun kustannukset ole lakkautuksen syyt vaan velkarahalla tehdyt virheinvestoinnit.

Käytännössä velattomasta kunnasta on reilussa kymmenessä vuodessa tehty tuleva kriisikunta. On tehty hieno satama, teollisuusalue ja peruskorjattu esimerkiksi kahteen kertaan kouluyksikköä joka oli huonommassa kunnossa kuin nyt lakkautettava.

Ei lennellyt mätiä tomaatteja, mutta lehteri oli täyteen ja ylikin. Seisomapaikoilla jopa yksi tuttukin.